Het andere YouTubers/bloggers topic #17

Het moet natuurlijk niet hondentopic part two worden maar toch mijn 2 cents hierover:
Ik heb altijd geleerd dat je, als een puppy eet, je juist handmatig eten moet toevoegen aan de voerbak en / of er juist lekkere snackjes - bij in - gooien.
Zodat de hond weet dat jij / jouw hand, juist positief is i.p.v. een bedreiging om bijv. zijn eten te stelen.

Want een hond denkt als een wolf en in een roedel mag de ranglaagste ook zijn / haar eten verdedigen. Logisch, anders komt ie om van de honger.

Als laatste, wat wij destijds ook leerden was dat ‘wolfmatig’ gezien, kinderen tot 12 jaar onder de hond staan. Ofwel dat een hond van mening is dat hij deze mag corrigeren. Natuurlijk gaat dat in ons mensenbrein een error geven (wat denkt die hond wel blabla) maar vanuit de natuur gezien is dat blijkbaar een feit.
Dus altijd uitkijken met kinderen, zeker onder de 12 jaar.

5 likes

Wat een kwetsbare video van Diana. Hoop voor haar dat haar therapie helpt en ze zich snel weer wat beter voelt. :heart:

14 likes

Ja vind ik ook! Super mooi gefilmd en verteld

1 like

Nee, het gaat er juist om dat veel mensen een dier nemen en niet snappen hoe het gedrag van zo’n dier werkt. Als je als hondeneigenaar je wat ingelezen hebt over hondengedrag, dan weet je dat je zo’n hond gewoon met rust moet laten als hij eet (en ik snap ook echt niet waarom mensen zo’n moment verstoren??). Als je dat weet, laat je dat je kind ook niet doen. Dan gebeuren zo’n bijtincidenten ook gewoon niet.
Ik ga dus ook niet akkoord met dat een hond moet ingeslapen worden als hij 1x bijt.
Leer over wat wel en niet kan met een hond en dan gaan zo’n bijtincidenten niet voorkomen. Velen doen hier precies alsof die hond dat kind meteen bij de eerst volgende mogelijkheid gaat bijten? Nee, want dit bijtincident was enkel te wijten aan de context, niet aan het feit dat dit een super agressieve ontspoorde hond is.
Sowieso, laat kinderen nooit zonder toezicht bij een dier. Jonge kinderen snappen de grenzen van dieren niet. Dieren zijn geen robots die je kan programmeren dat ze alles maar moeten toelaten van kinderen…

33 likes

Om toe te voegen: het was niet eens echt een bijtincident, de hond beet van zich af en hapte en het kind had verder niks. Hoe moet een hond dan laten weten dat hij het niet fijn vindt dat een kind expres zijn eten afpakt. Lief vragen? Dit is inderdaad normaal gedrag en het verbaast me enorm dat iedereen het maar logisch vindt dat een hond dan ingeslapen moet worden terwijl de hond hier niks fout deed en natuurlijk gedrag vertoonde.

29 likes

O daar ben ik het mee eens hoor! Vind ook dat ouders in principe moeten zorgen dat hun kind niet in de buurt komt als de hond aan het eten is. Onze hond eet bv altijd in de bijkeuken met de deur dicht, maar ik kan echt niet garanderen dat mijn kind nooit in een onbewaakt moment die deur opendoet en zij snapt helaas nog niet hoe ze een hond moet lezen. Een kind is ook geen robot die je kan programmeren, maar is me wel meer waard dan eender welke hond. Vind het gewoon heel vreemd om een bijtincident als leermoment voor een kind te indiceren. Ik vind het afhankelijk van context of de hond ingeslapen moet worden, moet uiteraard altijd de laatste optie zijn.

1 like

Die fotoshoot was ook echt belachelijk. Die hond is volgens hun agressief tegen dat kind, zodanig dat je hem laat inslapen, maar je kan wel even shooten met je kind naast die hond op de foto

11 likes

Maar het is niet zo alsof elke hond in deze situatie zou bijten? Er zijn ook zat honden die dat niet zouden hebben gedaan.

En net als Martine, het was een bull terrier, ook een moeilijke hond die snel gedragsproblemen kan hebben. Ik snap echt niet dat dit soort mensen zulke honden in huis halen, het lijken niet de types die veel aandacht aan de training besteden terwijl dat bij deze honden wel moet :weary:

4 likes

Het is niet alsof honden het lief kunnen vragen? Dit is nog steeds een natuurlijke reactie.

1 like

Verexcuseert het feit dat er (bijna altijd) een trigger is, dat een kind een arm mist of in het ergste geval zijn/haar leven?

3 likes

Maar dat is niet gebeurd? Er is eigenlijk niks gebeurd? Ze hebben nota bene nog een hele shoot met die hond gehouden met het kind erbij.

Dit is een whataboutism en niet perse een goed argument.

3 likes

Er zijn ook nog signalen vóór bijten die een hond kan geven zoals grommen, verstijven, weglopen etc. Het is niet alsof die hond geen keuze had?

Ik ben eerder verbaasd dat er veel mensen zijn die het blijkbaar prima vinden om een hond met agressie bij kinderen te houden.

Ik vind gelijk inslapen niet ok hoor, maar dat je de hond niet meer in jouw gezin wilt snap ik heel goed. We waren er natuurlijk niet bij maar als de hond echt gelijk over ging op bijten vind ik dat wel verontrustend. Ik heb zelf een tijdje met een hond gewerkt met agressie en dat uitte zich ook eerst in voedsel agressie en daarna ook in andere situaties. Ondanks dat zij 95% van de tijd gewoon lief was had ik haar nooit bij een kind gelaten.

8 likes

Oh ja sorry ik heb het niet perse over deze gebeurtenis bij deze mensen.

Maar als bekend is dat een hond bijtgedrag vertoont bij bepaalde situaties (ongeacht of het de kind zijn schuld is), is het gewoon zaak om ongeacht de trigger te zorgen dat het nooit nóg een keer kan gebeuren (en er wel schade is). Dus ookal is het een verklaarbare reactie van de hond, resultaat is hetzelfde (kind is gebeten).

@Daytona de eigenaar is in deze absoluut schuldig en ik ben ook van mening dat die, als die vantevoren wist dat er kans op bijten was en een kind is doodgebeten, die strafrechtelijk vervolgd moet worden want die persoon was verantwoordelijk voor de hond.

Het is natuurlijk bizar om te zeggen ‘eigen schuld dat dat kind dood is, de hond stond hier in zijn recht en het recht van de hond gaat boven het feit dat die een kind heeft vermoord’

Edit: denk trouwens dat we het van andere hoeken zien want uiteraard is de reactie van de hond misschien te verklaren, maar dat de eigenaar niet heeft kunnen voorkomen dat een hond een kind bijt is natuurlijk niet oké. Het is niet dat de hond vervolgd moet worden ofzo natuurlijk

2 likes

Yesssss!!!

1 like

Ik vind het echt bizar dat we nu de hond de schuld geven want “hij had ook een andere keuze”. Wat? Je houdt de hond verantwoordelijk en niet het baasjes die duidelijk niet goed met de hond om konden gaan en het kind de hond zelfs lieten treiteren? Je bent als mens altijd eindverantwoordelijk.

15 likes

Wie de fuck zijn die mensen van die hond eigenlijk.

82 likes

Hahaha alsof die hond vóórdat ie hapt, in zijn koppie afweegt: ‘ik kán bijten, maar dan word ik misschien ingeslapen, nou laat ik dan maar de verstandige keuze maken, woefwaf’

57 likes

Die hond dacht wss " Ik vind het hier kut ik wil dood. Wat nou als ik dat kind bijt…"

13 likes

Nee daar ben ik het mee eens hoor. Natuurlijk is het baasje verantwoordelijk. Het blijft een dier, zij hebben andere instincten en kunnen onvoorstelbaar gedrag hebben.

Ik heb juist al een paar keer gezegd dat ik het bizar vind dat mensen zulk soort honden nemen terwijl ze gewoon een standaard gezin hebben en het lijkt alsof ze niet veel kaas hebben gegeten van training. Sowieso ben ik verbaasd hoe slecht veel mensen honden en hun gedrag snappen en dat is al helemaal aan de order met lastige rassen zoals deze. Dit is het resultaat van iets wat zij fout hebben gedaan

Uhm?? Er kunnen heel veel stappen aan vooraf gaan voordat een hond bijt? Dat wilde ik alleen zeggen. Een hond waarschuwt vaak eerst met body language. Zoals ik al zei… verstijven, lippen likken, wegkijken, grommen, tanden ontbloten, happen en dan bijten.