misschien is je uitleg dan niet goed?
Ik had op de uni wel eens een vak waar een docent dan uitgebreid verkondigde dat dit vak heel moeilijk was en dat maar 20% het in één keer haalde. Oké, wees er maar trots op dat je blijkbaar geen les kan geven?
Ik snap nog steeds niet hoe dit oke is. Als het een gegeven feit is dat maar 20% van de studenten het vak haalt, misschien moet er dan iets veranderen. Ik snap dit vanuit de universiteit ook niet. Dat je als docent een tikkeltje sadistisch bent⊠maar als instelling wil je toch juist dat je studenten snel afstuderen en tijdens het afstuderen niet depressief worden omdat een docent ze het bewust moeilijk maakt? Zie hier echt de logica niet van.
Naja, er zijn ook tekenen dat het niveau van de studenten nogal achteruit is gegaan. Moet je de lat dan maar steeds lager gaan leggen om te zorgen dat maar zo veel mogelijk mensen lekker snel afstuderen?
Er zullen ook heus gevallen zijn waarbij een vak echt te moeilijk is of de docent te weinig didactisch vermogen heeft, maar het ligt wel wat genuanceerder dan dat.
Omg ja wij hebben ook zoân docent die de hele tijd zei âdit is echt het vak waardoor mensen 5 of 6 jaar over hun studie doenâ. Misschien tijd voor betere colleges dan? Die man zal er vast verstand van hebben, maar uitleg geven kon ie zeker niet.
Daar heb je ook zeker gelijk in. Studenten moeten natuurlijk een bepaald niveau kunnen halen. Helaas lijken sommige docenten het bijna leuk te vinden als weinig studenten het vak halen. Je merkt dan ook vaak dat dit de docenten zijn die niet goed lesgeven. Ik heb zoân docent gehad die bij alles verkondigde dat het âgroep 3 stof wasâ dus hij hoefde het niet uit te leggen. Ik snapte er geen hol van, maar durfde niet om uitleg te vragen. Het was schijnbaar mega makkelijk, dus dan zal ik wel dom zijn⊠Uiteindelijk haalde niemand dat vak en was ik zeker niet als enige dom, hij had vooral geen zin om het goed uit te leggen.
Het was op zich wel terecht dat het vak moeilijk was, je moet die kennis gewoon goed kunnen toepassen. Als je later in dat vakgebied teveel fouten maakt stort je gebouw in bij wijze van spreken. Maar vond het zo gek dat die docent er bijna trots op was. Hij kon ook echt geen les geven en hij leek ook niet echt zijn best te doen om dat slagingspercentage omhoog te schroeven. Al met al erg jammer.
Dat is inderdaad goed misgegaan dan, is er daarna wel wat veranderd toen niemand het haalde?
Nope, helaas niet.
Het is niet zo zwart wit, maar ja: Als slechts twintig procent van de studenten je vak haalt moet je daar wat mee. Ook als je zelf denkt dat dat ligt aan het gedaalde niveau studenten. Dan moet je gaan nadenken over welke basiskennis deze studenten blijkbaar missen vanwege hun lage niveau en hoe die kennis geborgd kan worden in het curriculum. Of hoe jij in de tijd die je hebt die basis wel kunt ontwikkelen. Slechts twintig procent van de studenten die het haalt zou altijd een alarmsignaal moeten zijn. Dat zijn dramatische cijfers die echt niet enkel aan de student liggen.
Maar in zulke gevallen ligt dit niet altijd aan de docenten maar zoân examencommissie of iemand nog hoger ofzo die bepaald dat dit perse de stof of manier moet zijn?
Haha klinkt als een docent die ik vorig semester had. âJa bijna niemand haalt het in 1x en we gaan jullie op het tentamen ook dingen vragen die we nooit besproken hebben in colleges/de stofâ. Ja of je geeft gewoon fatsoenlijk les en zorgt dat het tentamen aansluit op de stof? Ohja slagingspercentage was uiteindelijk 40% en het gemiddelde een 4,9. De docent zei toen letterlijk âik ben niet ontevredenâ
Op het hbo had ik ook een leuke docent. Begreep iets niet wat hij had uitgelegd en in het boek vond ik het ook niet duidelijk. Dus ik gaf aan het een beetje een vaag begrip te vinden en of hij misschien een voorbeeld had. Die man zei letterlijk tegen me âtja, dat is de h van hbo en als je het niet snapt moet je van die h misschien maar een m makenâ. Vervolgens was meneer verontwaardigd dat ik al zijn overige lessen (die verplicht waren helaas) er zwaar ongeĂŻnteresseerd bij zat en nul inzet toonde. Misschien normaal doen dan tegen studenten en gewoon uitleg geven als iemand daar naar vraagt. Dat is zegmaar je baan eikel
Ik werd vooral getriggerd door wat @papierhier zei: ââmaar als instelling wil je toch juist dat je studenten snel afstuderen en tijdens het afstuderen niet depressief worden omdat een docent ze het bewust moeilijk maakt?ââ
Als instelling moet je willen dat je studenten afstuderen met een bepaald niveau en het lijkt nu te vaak een leerfabriek met als doel studenten zsm met een diploma de deur uit te sturen. Neemt niet weg dat als een vak dramatische resultaten oplevert een kritische evaluatie hard nodig is en dat je daarbij naar alle aspecten kijkt: de inhoud, didactiek, niveau etc. Er zijn op de universiteit helaas een hele hoop dramatische docenten waarvan je denkt: goh, hopelijk ligt het onderzoek je beter.
Nog beter: laat de docenten daar niet zelf over nadenken (werkdruk = al veel te hoog en debet aan mogelijk slecht onderwijs) en kijk naar het grotere plaatje. Maar dat wordt wel erg off-topic
Dit is exact de say- do gap:
Instellingen willen kwalitatief goed en kleinschalig onderwijs aanbieden, persoonlijk contact, ruimte voor verbreding en verdieping, ondernemerschap en eigen initiatief, etc.
Instellingen voelen zich door financiële redenen geneigd tot studies met veel studenten en standaardprogrammas waar studenten nominaal afstuderen want je krijgt overheidsbekostiging per inschrijving en per behaald diploma. Omdat die bekostiging terugloopt (oa door toename totaalaantal studenten) is het bedrag per student lager > motivatie om meer studenten aan te trekken.
Inderdaad. Ze doet het altijd een dag voor haar volgende video live gaat. Het is een beetje oud nieuws als je haar volgt. Natuurlijk promoot ze haar video, maar waarom niet direct als je 'm live hebt gezet? Of als teaser? Het is oud nieuws.
Trouwens net zo irritant als mensen die een story maken van hun nieuwe intagrampost. Ook promotioneel, maar wel een beetje âincestueusâ.
Ik vind het bijvoorbeeld ook vreselijk irritant dat Cynthia haar blogposts nogmaals via Goodreads deelt. Het heeft niks met boeken te maken, het is reclame, dus ik heb het net gerapporteerd als spam. Vind het oprecht leuk om haar boekenupdates mee te krijgen, maar ik hoef die stomme blogposts niet te zien.
Het zijn niet eens haar artikelen, maar die van Emmy, die blog kan beter cynthiasblogbyemmy.nl gaan heten
Ja, ze linkt echt alles door, zal wel automatisch gaan. Artikelen over boeken zijn nog relevant, maar over zelfbruiners en boodschappen niet. Ben benieuwd of Goodreads er iets mee gaat doenâŠ
Hahaha niet helemaal te vergelijken maar dit begon bij mij al op de introductiedag van de opleiding waar ze ons toespraken met: ''kijk maar even goed om je heen, na het eerste helft van dit jaar is de helft al gestopt"