De kleur blauw die ik ga dragen staat op het kaartje niet onder mijn haarkleur.
Het plaatje is een 10% weergave van wat de bedoeling is van van zoân kleuranalyse. Het geldt inderdaad voor alle huidskleuren en genders, want het gaat juist niet om je huidskleur, maar meer om je ondertonen. Denk aan koele en warme make-up bv en hoe de ene rode lippenstift je beter kan staan dan een andere rood.
Niemand is verplicht zich eraan te houden, maar het kan je helpen. Het komt er namelijk op neer dat sommige ondertonen je misschien een vermoeid uiterlijk kunnen geven en andere je juist âfrisâ doen ogen.
Het is ook helemaal niet iets vreemds, stylisten en mensen die celebs kleden werken hier ook mee. Mij hielp het te snappen waarom ik me in sommige kleding automatisch minder mooi voelde.
Deze youtuber legt het ook wel goed uit met voorbeelden:
Niks rebels en alles mag natuurlijk. Het eerste (en belangrijkste) wat mij gezegd is bij een kleurenanalyse is dat je moet dragen waar je je goed in voelt.
Verder idd wat @Freckles post.
Ik ben een herfsttype en mijn ex maakte altijd een opmerking als ik zwart droeg, want dat stond me niet. Hij zei echt dingen als: âik vind je mooi in alles, behalve zwartâ Nou vond ik daarvoor al zelf zwart niet heel geweldig bij mij, maar ik draag het wel wanneer ik daar zin in heb. Heb denk ik in vergelijking met de gemiddelde FFâer relatief weinig zwarte bovenstukken en zou bijvoorbeeld niet snel een zwarte winterjas of sjaal kopen. En ik merk ook dat veel van de kleding die ik niet veel of graag draag een kleur heeft die me niet heel goed staat.
Over het algemeen heb ik er wel wat aan, maar er zijn zooo veel kleurvariaties, ook van de kleuren die bij mij bij âbad coloursâ staan. Het is niet zo dat alle soorten grijs me flets staan bijvoorbeeld. En rood vaak ofwel afgrijselijk, ofwel prachtig. Ik hou vaak wel een soort kleurpalette in mijn achterhoofd als ik iets koop (ook prettig met combineren), maar soms met online shoppen vind ik het lastig om in te schatten hoe de kleur in het echt valt. Ik hou van beige en lichtbruin, maar de ene kleur is de ander niet.
Zwart staat eigenlijk bij weinig mensen. Maar ja yolo. Ik draag zelf alleen een bepaalde kleur niet als het me een beetje grauw maakt. Verder heb ik zoiets van yolo. Lila staat mij eigenlijk ook niet maar lof lila dus dan draag ik het als onderstuk dan valt het niet op.
En het is ook wel goed om te weten dat je die kleurentypes niet van zoân plaatje af kunt lezen of met een formule kunt berekenen of door vragen te beantwoorden op een website.
Het is niet blond haar+blauwe ogen=zomer en bruin haar+groene ogen=herfst.
Het heeft ook niets met huidskleur te maken, het gaat echt om de ondertoon en dat kun je alleen zien door veel verschillende kleuren naast je huid te houden. Het is ook niets zweverigs zoals veel mensen denken maar gewoon concrete kleurenleer zoals je bv ook in schilderkunst ziet.
En je hoeft er natuurlijk helemaal niets mee als je dat niet wilt.
Ja en sommige staan goed met doffe kleuren, andere met felle.
Het heeft ook te maken met de contrasten in je gezicht of je bijvoorbeeld een zwart-wit gestreepte trui kunt dragen of liever voor donkerbruin-lichtbruin gestreept kunt gaan.
Iedereen heeft toch wel zoân kledingstuk waarin je altijd complimentjes krijgt, dat de kleur van je ogen ophaalt en je huid laat stralen? Dat is gewoon waar dit voor is, om erachter te komen waarmee je mooi staat
Het is natuurlijk hartstikke onbelangrijk verder, gewoon een leuk dingetje voor wie daar zin in heeft
Ja die vrouw bij mij zei ook: âhet is het verschil tussen er goed uitzien en er fantastisch uitzienâ haha.
Ik draag trouwens heel veel felle kleuren die niet passen bij mijn âkoel, gedempt, diepâ profiel maar boeiend. Soms heb ik gewoon zin in knalroze, moet ook kunnen hoor.
Maar als ik het goed begrijp is roze zowel koel als warm? Ligt aan de ondertoon. Knalroze kan ook koel zijn.
Okay ik wist niet dat het blijkbaar een hele wetenschap was, en ik wilde ook niet deze discussie ontketenen. Ik zie het hele concept alleen voorbij komen bij witte vrouwen, maar goed om te lezen dat het dus niet alleen voor witte vrouwen is en bij iedereen kan. Ik wil alsnog meer support voor gewoon dragen wat je wil en waar je je goed in voelt (maar ik zie ook in dat dit kan helpen je te vinden waar je je goed in voelt) ongeacht welk seizoen je bent
En @Trivia nee niemand staat onder schot een kleur analyse te doen zodat ze als vrouw kunnen voldoen aan de standaarden van de maatschappij, maar dat gebeurt ook niet met scheren, uitgroei, makeup, hakken, nagels, etc. Het zijn bepaalde verwachtingen die we wel van vrouwen hebben, maar niet van mannen.
Maar ik ben ook wel even geprimed op het moment want gisteren zei een onnodige man me dat ik echt moest scheren als ik naar spinning wilde en toen kwam ik even niet meer bij van ergernis naar het patriarchaat.
Ja ik draag wel vaak koel roze tinten! Dus die blauw als ondertoon hebben. Niet alle kleuren roze zijn echter ook gedempt en ook diep, dus daar zit het verschil. Ik heb een knalroze blouse die niet een gedempte kleur is maar een felle kleur bijv
Het klopt dat als je het googled je helaas vooral voorbeelden met witte vrouwen tegenkomt, maar er zijn natuurlijk net zoveel combinaties van huidskleuren, ondertonen en oogkleuren bij bruine en zwarte mensen.
Echt een plaatje uit het jaar 2002 bv:
Wow dat lijkt me ook echt naar! Wat heb je tegen hem gezegd? Echt heel vreemd en onbeschoft. Haha een âonnodige manâ. Wat is dat? Maar zonder grappen, niet gepast.
Bedankt voor je reactie trouwens, ik reageerde inderdaad op het woord âdwangâ want ik denk dat we dat in de juiste context moeten gebruiken en ik vond dit daar niet direct bij passen. Dat dit soort hulpmiddelen worden ervaren als dwingend is denk ik onderdeel van een grotere discussie waarnaar jij in je post verwijst.
Ah ja ok, je zei blauwe blouse, en daar reageerde ik op. En niks rebels aan he, lekker dragen wat je zelf wil natuurlijk.
Dat ik ook met haar best kan spinnen hahahaha. Kreeg wel hoofdpijn van het met mân ogen rollen elke keer als ik eraan terug denk
Jaaa, dit! Ik heb een paar maanden terug een kleuranalyse laten doen in een facebookgroep die hierover gaat, waar ik een album heb geplaatst met allemaal fotoâs van mijn onbewerkte make-uploze hoofd naast schoonmaaklappen in alle kleuren (en ik heb dat toen ook in het opbiechttopic geplaatst omdat ik het zelf best belachelijk vond). Hoewel ik het niet had verwacht, is dit echt heel verhelderend voor me geweest! De groep is nog steeds Ă©Ă©n van mijn favorieten om te volgen, er worden gewoon veel tips gedeeld over kleding en make-up en het is superleuk om te zien hoe veel mensen. Vrijwel niemand volgt zijn/haar seizoen 100% van de keren maar mij heeft het bijvoorbeeld suuupererg geholpen met eeeindelijk begrijpen waarom bijna alle make-up me ziek deed lijken en waarom mijn haar verven altijd een ontzettend onderweldigend resultaat gaf etc. Ik vind het heel fijn om een besef te hebben over welke kleuren me flatteren en waar dat aan ligt!
Niet alle looks hoeven natuurlijk te flatteren, soms is een kledingstuk zo leuk dat het niet erg is als je er zelf een beetje door op de achtergrond verdwijnt, soms is een look een statement (zoals bij een gothiclook), soms stem je de elementen van je look zo op elkaar af dat je een heel ander seizoen kunt lijken (zoals bijv. Dita von Teese, die zich 100% als winter âvermomtâ) en soms boeit het gewoon niks, want het zijn maar kleren en make-up lol en als je er leuk uitziet is dat ook zo in een aardappelzak, maar het is voor veel mensen toch handig en leuk om te weten wat beter staat!
Haha!
Haha
Jammer dat zo veel youtubers maandag als beste uploaddag zien. Ik zie op maandag altijd allemaal videoâs waarvan ik denk: Ahh had ik die maar lekker op mân luie zondagochtend kunnen kijken