Het Amsterdamtopic

Ok ik heb donderdag een soort van date. Weet iemand een leuk restaurant in centrum of oost?

La Vallade

2 likes

Superette is leuk! De vergulden eenhoorn ook (knusse vibe met open haard!). De Walter Woodbury Bar is heel gezellig met superleuk personeel. Als je wat sjieker uit eten wil is de Plantage misschien wel iets? Alex + Pinard is een hele leuke wijnbar (als je date nou heel leuk blijkt kunnen jullie altijd nog na het eten daarheen haha).

Edit: ohja vergeten te zeggen, dit is dus allemaal in Oost!

1 like

Ik lees dit nu pas, ga ik zeker doen! Ik wil alleen zeker weten dat ik niet in een echt nare buurt zit, vandaar mijn vraag

ik vind zelf dat je in ‘nare buurten’ zoals de bijlmer (gewoon niet echt een nare buurt) nog wel echt prima kan wonen! zuidoost is vaak nog wel goedkoper dan zuid/oud-west etc. wel een stukje reizen vanaf de vu, maar met metro prima bereikbaar. ik zou je wel sterk afraden om een container op de wenkebachweg te nemen, maar nu ik die google lijken ze ook leeg te staan

2 likes

Thanks! Haha zo’n container leek me net zo leuk, maar goeie tip!

Het ligt ook een beetje aan hoe je bent denk ik? Sommige stukken van de Bijlmer zou ik zelf niet in het donker fietsen en een stuk bij Sloterdijk ook maar volgens mij durf ik verder alles wel in het donker te fietsen.
Nou ja, parken ben ik ook niet zo’n fan van.
Het is denk ik ook gewenning of dat je bijv. net iemand kent die ergens wat is overkomen.

1 like

Snap ik hoor! Ik ken genoeg mensen die in de Bijlmer of Osdorp/Slotervaart/etc. hebben gewoond en daar hartstikke fijn woonden. Ik durf dus niet te zeggen of Amsterdam Ă©cht nare buurten heeft. Als je ook kijkt naar dit kaartje: https://data.amsterdam.nl/specials/dashboard/dashboard-veiligheid/d6006969-9d2a-413d-80a4-308932ed36f8/ zie je dat het qua criminaliteit echt wel meevalt in de meeste buurten.

1 like

Bijlmer snap ik wel qua fietsen 's avonds/'s nachts, want je fietst daar volgens mij ook vaak door stukjes groen/parkjes waar niemand is.

Ik ken echter ook nare verhalen die in hartje centrum zijn gebeurd, dus daarom zou ik me daar iets minder snel door laten afschrikken denk ik.

2 likes

Ja, snap ik ook wel hoor, het is ook een beetje kijken naar de straat en wijk etc. Maar zou zelf niet zo snel een hele buurt afschrijven, m’n vriend heeft bijv. een tijdje prima daar in de buurt gewoond.

1 like

Ja zeker niet de hele buurt inderdaad!

Ik woon nu in Slotervaart en voel me daar echt nooit onveilig (voel zelfs de behoefte m’n buurtje te verdedigen haha)! Bijlmer heb ik ook twee jaar gewoond en dat vond ik wel minder prettig. Ligt ook een beetje aan je persoonlijkheid denk ik, of je je snel onveilig voelt of niet.

3 likes

Vergeet ook niet dat Amsterdam de laaste 10-20 jaar enorm opgepoetst is, en wijken met een traditioneel ‘slechte naam’ dat eigenlijk niet meer zijn. Ik kwam als kind weleens in de Bijlmer flats die nu gesloopt zijn en dat was echt de hel. Pissende junks in de lift, berovingen, vechtpartijen, noem maar op. Maar overal is enorm veel aan gedaan. Mijn deel van Oost was vroeger ook een schijtbuurt en nu betalen mensen er 4 ton voor een appartement. Noord was vroeger ook behoorlijk ruk. Ik snap wel dat delen van de Bijlmer nog steeds niet prettig zijn als vrouw alleen op straat 's nachts hoor, en Nieuw-West is mss ook niet iedereens ding. Maar je moet over het algemeen ook gewoon een beetje streetwise zijn en opletten. Ik vind echt niet dat er nog slechte-slechte buurten in de stad zijn, daar is het te duur voor geworden :joy:

Edit: o ja, ik zat vroeger op dansles in die hippe Baarsjes en dat stond ook bekend als probleemwijk! Om maar even te laten zien hoe snel dingen veranderen

10 likes

Heb je je ook aangemeld voor die Facebookgroep woonruimte gezocht in Amsterdam? Toen ik drie jaar geleden in de stad kwam wonen heb ik via die weg een kamer gevonden in oud-west en was toen ook nog bij eentje gekozen (moest wel hospiteren) bij het Westerpark. Ging dus relatief makkelijk!

Kebabi op de Overtoom (voormalig Parck)

Je hebt veel tafeltjes en achter volgens mij nog steeds grote banken/pingpong tafel. Denk dat er ook wel veel mensen alleen voor de loaded fries en kabab komen maar vond het de laatste keer dat ik er was nog steeds fijn om lekker te zitten :slight_smile:

Wij gaan straks naar Amsterdam toe voor een dagje shoppen. Welke hotspot mag ik niet missen?

Ik zou gewoon de hele Kalverstraat vermijden op zaterdag haha. Maar magna plaza is ontzettend mooi verbouwd met een foodhal idee.

2 likes

Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat.

1 like

De gebrouwen door vrouwen bar!

3 likes