Het algemene boekentopic (Deel 2)

Is het niet ook beetje zijn schrijfstijl? Ik heb zijn Truelife serie gelezen en dat is YA, maar er zit echt genoeg geweld en gevloek in. :sweat_smile: Moet wel zeggen dat ik nog geen volwassen romans van hem gelezen heb, alleen YA. Volgens mij wordt ie een beetje in toom gehouden door Amie Kaufman in hun boeken, haha.

Over Jay Kristoff gesproken, het laatste deel van Aurora Rising komt bijna uit, zoveel zin in :star_struck:

O ik snap wat je bedoelt bij de boeken van Jay Kristoff, echt zo een typisch YA schrijfstijltje. Wat seks en groffe woorden erin gooien maakt het meer teenager trying to be cool ipv adult haha. Vond het overall wel een leuke serie, maar het laatste boek wat tegenvallen. Zit te twijfelen of ik hem uberhaupt wil steunen met zijn nieuw boek Empire of the Vampire omdat er best wel wat verhalen rondgaan over hoe problematisch hij is :grimacing:

The Black Prism en Red Sister staan nog wel op mijn tbr, maar na alle verhalen over hoe seksistisch die boeken zijn twijfel ik daar ook over :sweat_smile: Vond jij dat echt opvallen of viel het naar jou idee wel mee?

1 like

Ja ik weet het, maar die hadden ze niet bij die bieb dus ik dacht ik probeer het met deel 2 :laughing::sweat_smile:
Ik vind het ook dom dat ie refereert aan zijn ā€œsmutā€ bedoeld ie daar seksscenses mee of de gore of beide? En het komt zo kinderachtig teehee kijk hoe edgy ik ben over. :roll_eyes:

@Zompig ja denk dat het idd zijn stijl is en ik vind die bijzonder matig :sweat_smile:šŸ„²

@nightlife ik las op goodreads idd een review van die Japan inspired serie en dat vond ik niet heel fraai klinken.
Black prism heb ik niet gelezen maar de night angel serie zijn gewoon spannend, het verhaal loopt goed en ik wilde weten hoe het afliep. De karakters zijn wel een beetje van bordkarton maar schieten tieten helikopter films zijn ook wel lekker op zn tijd. Ik ervaarde het niet perse als seksistisch (ook omdat elk personage weinig diepgang had) en de scĆØne van het bordeel in revolte vind ik echt vet.

Red sister vond ik niet seksistisch, ik vond die best wel goed alleen de worldbuildbuilding (de planeet wordt langzaam bedolven onder het ijs) vond ik niet heel leuk. Prince of thorns is vooral heel erg gruwelijk en er zitten een aantal verkrachtingsscenes in en ondanks dat ik het helemaal eens ben met het commentaar op goodreads vond ik het wel ok passen bij de realiteit/characterbuilding van het verhaal. En het is meteen superduidelijk dat de hoofdpersoon een psychopaat is. Die world building vond ik wel heel vet, vooral als je het door krijgt (ik denk er nog wel eens aan als ik over de snelweg rijdt).
Maar ik zou zeggen fair enough als dat je tegenhoudt, ik ervoer het niet als storend of veel aanwezig toen ik de boeken las.
Mark lawrence heeft ook prince of fools (red queens war serie) geschreven die zich in dezelfde wereld afspeelt en die vond ik veel grappiger en luchtiger. Voor zover ik me herinner zit daarin geen verkrachting. De hoofdpersoon is een totale randdebiel maar wel op een grappige manier.

Heb je ook the first blade serie van Joe Abercrombie gelezen? Die vond ik ook echt vet, vooral het einde :exploding_head:

Maar mijn allerlievelings blijft Robin Hobb. Met Scott lynch als goeie tweede. Want beide blijf ik herlezen en dat heb ik bij de meeste dingen niet.

Ik ben me nu trouwens ook aan het worstelen door the way of kings van brandon sanderson omdat het het lievelingsboek is van een vriend van mij maar pfff je moet er wel echt inkomen zegā€¦

1 like

Het kan best dat zijn stijl meer geschikt is voor YA! Want die vind ik wel heel leuk, er zit ook veel humor in. Maar blijkbaar moet ie ergens zijn smut/gore kwijt, haha. En met smut wordt altijd seks bedoeld, zo wordt het ook in romantische boeken genoemd. Maar het kan natuurlijk heel goed dat een schrijfstijl je niet aanspreekt, ik vind genoeg boeken stom (Sarah J. Maas, kuch).

Het vijfde deel van de Magische apotheek is uit. Hij is weer zo leuk, het luistert echt lekker weg. Vind dit echt een heel leuke kinderserie.

Haha ik heb al die schrijvers die je noemt nog op mn tbr staan! Verkrachting in een boek heb ik niet perse een issue mee als het een realistische situatie is die de auteur wil schetsen, maar denigrerende dingen richting vrouwen zonder dat dat nodig was kan ik me wel aan irriteren. Kan me herinneren dat een booktuber die ik kijk over The Black Prism zei dat de MC de hele tijd de tits van alle vrouwen ging beschrijven op een manier dat ze bij iedereen een voorstelling kon maken van hoe haar tieten eruit zagen ipv haar gezicht/haarkleur. Als in: ā€˜voor een veertigjarige was ze nog erg knap, maar haar tieten hingen meer dan blablablaā€™ en dan denk ik echt WHY :joy: Als dat het hele boek voorkomt dan sla ik liever over haha

2 likes

Je vriend heeft smaak :sunglasses: Ik zat zelf eigenlijk gelijk in The Way of Kings haha, maar geloof me, die boeken zijn het waard (als je er eenmaal in zit)! Ik moet Rhythm of War nog lezen, maar vond de voorgaande drie echt helemaal top.

Robin Hobb staat al heel lang op mijn TBR!

1 like

Dit had ik ook inderdaad, al ben ik Rhythm of War steeds aan het uitstellenā€¦

Ja ik ook, maar dat komt mede doordat het nog wel lang gaat duren voordat boek 5 komt!

Ahahahahaha omg dat herinner ik me niet meer maar het zou heel goed kunnen. Omg wat slecht.

@Foucher :grinning: ik heb t m laten weten, en hij zei dat ie toevallig gister rythm of war heeft uitgelezen en nog niet zo goed weet wat ie ervan vond.

Als je begint in Robin Hobb ben ik heel benieuwd naar je review :grinning::grinning:
Ik heb ooit een review gelezen toen de derde farseer trilogie uitkwam (in de elf fantasyā€¦ dat blad bestaat vast niet meer) dat iemand die ernstig ziek was na het lezen van dat boek rustig kon sterven (en daar denk ik nog wel eens aan want er zijn nog daarna best wat boeken nog gekomen en diegene heeft het einde helemaal niet mee kunnen maken šŸ„²)

1 like

Ik ben eindelijk weer boeken gaan lezen, vindt dat zoā€™n verrijking! Ik hou van crime, fantasy boeken en zelfhulp boeken.
Ik heb alle boeken van Helen Vreeswijk gelezen, ik was enorm fan van haar, helaas is ze overledenā€¦

Daarna lang geen boeken gelezen maar ik heb er onlangs een paar gehaald.
Ik ben nu bezig in Iene miene Mutte van Arlidge, daar ga ik als een sneltrein door heen. Vindt het echt een retespannend boek, heerlijk!

Ik heb voor nu nog liggen:
Fifty fifty van Steve cavanagh
Stil maar van Carla covach
Uit bloed en as van Jennifer armentrout.
Opgeladen van Nick polizzi

Wat doen jullie trouwens met boeken die je uitgelezen heb? Verkoop je die direct? Bewaar je het?

4 likes

Wat leuk dat je weer meer leest! Bij mij wisselt het wat ik met boeken doe. Ik vind het leuk om veel boeken te hebben (staat leuk in de boekenkasten en droom van ooit een mini bibliotheek in huis) maar ik hou zeker niet alles. Boeken die ik goed en/of mooi vond, of iets uit heb meegenomen/geleerd of een bepaalde herinnering aan heb (gelezen of gekocht op een bepaalde plek) hou ik. Boeken waar ik minder mee had geef ik weg of verkoop ik.

Ik lees eigenlijk nooit iets twee keer, voorheen deed ik daarom 90% van de boeken gelijk weg maar nu ik meer ruimte in huis heb vind ik het bewaren ook leuk. Ik word gewoon heel blij van boeken en volle boekenkasten, haha!

De meeste boeken die ik heb gekocht had ik al eens gelezen en wil ik nogmaals kunnen lezen. Ik herlees mijn boeken heel vaak. Af en toe ga ik er weer eens doorheen en doe ik weer wat weg. (mini bieb of kringloop of gewoon in de papiercontainer) Maar eigenlijk leen ik alles van de bibliotheek. Als ik alles zou kopen wat ik lees/wil lezen ben ik arm en als ik alles houdt dan is mijn huis propvol :joy:

Als ik het boek leuk vond, hou ik het en anders verkopen of in de minibieb doen ofzo.

1 like

Ik breng bijna alles wat ik heb gelezen naar de kringloop, ik lees veel historische non-fictie die ik toch niet nog een keer ga lezen en ik ben ook niet het type voor om ze te bewaren als naslagwerk of iets dergelijks. Er zijn een aantal boeken die een bijzonder plekje in mijn hart hebben en die ik bewaar, vooral nostalgische kinderboeken als Brief voor de Koning en Kruistocht in Spijkerbroek en meer bijzondere boeken zoals de verzamelde werken van Shakespeare, maar het overgrote deel bewaar ik niet. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog bij mijn ouders woon en al mijn spullen moet bewaren op een kamer van 15 m2, misschien dat ik wat minder streng zou zijn bij dingen weggooien en -brengen als ik meer ruimte had.

Gisteravond De Geheimen van het Theehuis uitgelezen. Leuk verhaal over twee tienermeisjes in het Suriname na afschaffing van de slavernij. Niet heel bijzonder, maar wel een boek dat ik bewaar voor mā€™n dochterā€™s bibliotheek. De vormgeving, en dan vooral de binnenkant, is echt prachtig. :trophy::trophy::trophy::trophy:

Nu door met de Zand Erover! triologie van Susan Muskee. Chicklit die zich afspeelt in een mortuarium, topidee!

Ik ben heel selectief met het bewaren van boeken. Alleen boeken die ik echt goed vond bewaar ik. De rest lees ik toch niet meer, dus dan vind ik het zinloos om ze te houden. Vroeger vond ik het zonde om boeken weg te doen, maar sinds ik de podcast van The Minimalists heb geluisterd kan ik er heel makkelijk afscheid van nemen. Niet dat ik zoā€™n minimalist ben, maar het is zonde om iets te hebben waar je niets meer mee doet. Terwijl mijn man al jaren roept: ā€˜In een groter huis wil ik een mooie bibliotheek vol boeken, wantā€¦ dan voel ik me zo geĆÆnspireerd!ā€™ Dan rol ik altijd even met mijn ogen :grimacing: Maar ieder zā€™n ding.

Ik koop veel boeken trouwens tweedehands, dus dan is het ook makkelijker om ze weg te doen denk ik. Ik vind het ook zonde om populaire boeken nieuw te kopen, er zijn er al zoveel van. Pas uitgekomen boeken of boeken van minder bekende auteurs koop ik dan wel weer graag nieuw. Informatieve boeken bewaar ik trouwens vaak wel, maar ik merk dat ik die ook niet echt herlees. Meestal verkoop ik boeken weer, of ik breng ze naar de kringloop.

Zo, heel verhaalšŸ˜…

5 likes

Ik ben Prachtige wereld, waar ben je? aan het luisteren, maar ik vind er totnutoe nog vrij weinig aan? Ik voel ook niet echt de behoefte om nou eens lekker te gaan luisteren. Ik denk dat Sallyā€™s boeken gewoon niet echt mijn ding zijn?

Ik heb eindelijk nog eens een boek kunnen uitlezen, nl Here Is The Beehive van Sarah Crossan. Het vertelt hoe een advocate haar verdriet verwerkt en rouwt om de onverwachte dood van de getrouwde man met wie ze een affaire had. De schrijfstijl is heel poƫtisch en zorgde ervoor dat ik het al op 1 avond uitlas. Zeker een aanrader!

3 likes

Iemand ervaring met bookchoice?

Ja! Ik was zelf niet positief. Ik vond het eerlijk gezegd vaak een beetje de B-auteurs en mijn to read lijst is zo lang dat ik het dan zonde vind als iemand anders voor mij kiest wat ik kan lezen en dat ook nog eens matig is. Als er nou echt heel verrassende titels bij hadden gezeten was dat leuk geweest, maar als ik zelf even de boekwinkel in loop kom ik met leukere boeken thuis.

Edit - ook wel populaire maar oudere titels. Zie nu dat ze in september Max, Mischa en het Tet-offensief hadden maar dat is wel dan echt na de populariteit. Ik had mijn Bookchoice abo al langere tijd geleden dus wellicht is mijn ervaring gedateerd maar word nu ook niet heel enthousiast van hun september - oktober - november titels.

1 like