Als cadeautje voor een vriend ben ik op zoek naar een lekker lezend (nederlandstalig, vertaald mag) boek waarin homoseksualiteit/lhbti een thema is. Het hoeft niet super literair te zijn, ik dacht zelf richting Rood, Wit en Koningsblauw, maar misschien wel iets meer diepgang dan dat. Heeft een van jullie toevallig een goede tip?
Denk niet dat deze per se diepgaander zijn, maar dit is wat ik zo kan bedenken:
Noem me bij jouw naam
Aristoteles en Dante
Simon versus…
Ik geef je de zon
Boyfriend material
Een lied voor Achilles
In het diepe van Kate Davies
De falling in love montage van Ciara Smyth (jeugdboek, niet gelezen nog maar goede recensie op jaapleest)
Sub Rosa van Lisette van der Heg (al weet ik niet of dit boek echt past)
Annet Schaap was te gast in de Grote Vriendelijke Podcast. Het is een erg lang interview, maar er komt veel achtergrond informatie voorbij over haar nieuwe boek 'de meisjes en ook over haar eerste boek, Lampje. Ongeveer bij de 54 minuten gaat ze een verhaaltje voorlezen uit haar boek, het verhaal ‘Kikker’. En het is zo leuk! Had er al hoge verwachtingen van, maar nu helemaal.
Wat ik trouwens wel opvallend en grappig vind in dit interview, is dat recensenten en/of lezers heel wat kunnen zien in een boek, allerlei vragen hebben hoe/wat/waar/waarom en je dan echt denkt nu komt het antwoord. en dat het enige antwoord van Annet eigenlijk steeds is ‘ja eh denk het wel (…) Maar dan niet bewust’. Erg eerlijk, haha.
Aflevering 51: Annet Schaap (m.m.v. Francine Oomen e.a.) (degrotevriendelijkepodcast.nl)
Ik heb 22-11-1963 (Stephen King) uit en ik denk dat dit mijn favoriete boek van 2021 wordt. Zó goed. Het enige jammere vond ik dat ik er de laatste 200 pagina’s echt helemaal klaar mee was, het gaat dan allemaal zo snel en vond het toch niet meeslepend genoeg om te willen dat het nooit eindigde, wat ik bv met het Puttertje van Donna Tartt wel had (een andere favoriet). Toch 5 sterren!
Nu het volgende boek kiezen, heb de keuze uit:
- De tweede sekse (Simone de Beauvoir)
- They both die at the end (Adam Silvera)
- Hier komen wij vandaan (Leonieke Baerwaldt)
- Flights (Olga Tokarczuk)
- Mijn lieve gunsteling (Marieke Lucas Rijneveld)
- Half of a yellow sun (Chimamanda Ngozi Adiche)
Non-fictie lees ik nu Come as you are.
22-11-1963 is een heel dik boek toch? Als je even wat makkelijks tussendoor wilt lezen is they both die at the end denk ik een goede keuze. Heel korte hoofdstukken en vlot geschreven. Het verhaal zelf is alleen niet heel luchtig natuurlijk
Ah goeie, ga dan denk ik inderdaad voor die. Heb die ook als laatste gekocht en merk dat ik toch altijd het nieuwste boek dan wil lezen dat ik heb. Heel suf want er staan nu al meerdere boeken zeker 1.5-2 jaar ongelezen in de kast. Kwam net nog een stapel van 7 ongelezen boeken tegen en er staat nog een verhuisdoos waar er vast ook nog wat inzitten Mag van mezelf geen boeken meer kopen dit jaar. (Behalve nog eentje als ik in een hele mooie boekenwinkel ben, support your local).
Nee ik geloof dat die gekleurde illustraties alleen in een boekje staat die je bij de Italiaanse editie kan krijgen. Oh en de Barnes & Noble editie heeft volgens mij de endpapers in kleur (met die illustraties)!
Bedacht me opeens dat ik hier nog op moest reageren, sorry.
Resultaat van een rondje boekwinkel. Van de Mitford Moorden staan de drie eerdere delen op Kobo, dus die ga ik eerst lezen.
Yay ik heb mijn doel van 100 behaald volgend jaar maar iets hoger zetten haha
Ik heb dit weekend op 2 dagen De Muze (van Jessie Burton) gelezen en ik ben zó onder de indruk. Het boek gaat over een onbekend schilderij dat plots opduikt waar veel meer achter schuilt dan op het eerste gezicht duidelijk is en het ingewikkelde web van familie- en liefdesrelaties die het verhaal achter het schilderij vormen. De kunstbeschrijvingen zijn prachtig en brengen de werken tot leven, en het is soms moeilijk te geloven dat de schilderijen alleen in het hoofd van de auteur bestaan.
Sowieso een van de beste boeken die ik al las dit jaar, met al mijn favoriete dingen: kunst, interpersoonlijke relaties, sterke vrouwelijke hoofdpersonages, vrouwelijke auteur. En ook: een hoofdpersonage van kleur, zonder dat de huidskleur meteen een hoofdverhaallijn vormt.
Dikke aanrader dus, al was het maar voor de prachtige cover:
waaauw wat mooi!
ik ben hem nu aan het lezen, vind het echt zo vet.
Oeh ik hoor heel graag wat je er van vond als je hem uit hebt! Ik wil eerst nog wat andere boeken uitlezen voor ik aan EOTV ga beginnen haha
Zo mooi!! Ik zag ze op Vinted alweer voor 300,- staan
Ik ben er ook net in begonnen! Het begint al top
Oké pfff ik ga toch beginnen fuck it
JAAA
The Miniaturist van Jessie Burton is ook een hele dikke aanrader!
Ik lees een boek voor mijn boekenclub (Meisje, vrouw, anders) en dat heeft geen hoofdletters aan het begin van de zin en geen punten aan het eind. Echt, wat leest dat irritant. Ik lees nu online dat het een bepaalde literaire functie heeft. Geef mij maar gewoon interpunctie.