Het algemene boekentopic (Deel 2)

Mijn boeken van de maand oktober! In het begin van de maand was het echt even een struggle door de aanhoudende reading slump en een reading challenge waar ik aan meedeed (Orilium), maar heb het gevoel dat ik eindelijk weer echt zin heb in veel lezen :smile:

Aanraders waren Magic Bites en The Dragon Republic:

Magic Bites is het eerste deel in een paranormal-fantasy serie. In het begin is het wel even inkomen omdat moet worden uitgelegd hoe de wereld in elkaar zit, hoe magie werkt en welke schepsels er allemaal zijn. Is ook wel duidelijk dat het hier om hun debuut gaat, maar het verhaal wordt daarna heel leuk dus ben erg benieuwd waar de serie heen gaat!

The Dragon Republic is het vervolg op The Poppy War wat een fantasy verhaal is gebasseerd op de Tweede Sino-Japanse Oorlog. Superinteressant aangeziende meeste boeken die ik lees plaatsvinden in de westerse wereld en ik dus niet eens bekend was met deze oorlog. Het tweede boek is meer gericht op de karakters en hun krachten dan op de oorlog zoals in het eerste boek, maar vond het alsnog een erg goed boek. De hoofdpersoon is niet perse likeable/de held van het verhaal wat je ook niet vaak tegenkomt in boeken dus dat was ook wel eens een interessant perspectief om uit te lezen.

Deze maand wordt mijn doel om een paar series uit te lezen. Ga vandaag dus beginnen aan Only Human van Sylvain Neuvel. Heb al gehoord dat de meeste mensen dit het minst goede deel vinden uit de serie dus ben benieuwd. Hopelijk zit ik hierdoor niet meteen weer in een reading slump :sweat_smile:

5 likes

Ik heb in september alleen Cliënt E. Busken gelezen :star::star:. Ik ben de rest van de maand bezig geweest met Het Achtste Leven.

Cliënt E. Busken: Dit is niet mijn boek: ik heb me er echt doorheen moeten worstelen en ik ben blij dat het uit is. De laatste tiental bladzijden heb ik wat globaler gelezen. De gedachten van cliënt E. Busken houden maar niet op; het is ook niet altijd duidelijk waar hij het nou over heeft, en waarom. Tegelijkertijd is dit misschien ook wel de bedoeling van de auteur: de continue gedachtenstroom en het onbegrip van cliënt E. Busken geven wel een beklemmend beeld van een patiënt in een instelling zoals beschreven.

Ik vond het verhaal zelf helemaal niets, maar de auteur heeft wel een uniek boek geschreven waar ik nog wel enige waardering voor kan opbrengen.

3 likes

4 likes

7 likes

Tweede Murakami die ik las en vond 'm iets minder dan Kafka op het Strand (in ieder geval moeilijker te begrijpen en moeilijker doorheen te komen).
Dacht een geniale klassieker te pakken te hebben met Agatha Christie maar oooh wat slecht. Er gaan 10 mensen dood en ik vond het geen moment ook maar een beetje spannend.
Before the Coffee vond ik mooi, een bijzonder verhaal, één puntje aftrek omdat ik het laatste stuk een beetje afgeraffeld vond.

5 likes

Boeken van september

Eens gegeven van Charlotte de Monchy

Mening

Dit vond ik echt helemaal niks. Haar hoofdpersonen zijn altijd ontzettend ad rem en dat was in dit boek ook weer zo. Die dialogen zijn echt heel vermoeiend en het gaat maar door en gaat maar door. De opzet en het idee vind ik wel leuk en ook dat ze samen in een huis woont met een ouder stel en een vriendin en nog een vriend is leuk. De eerste ontmoeting is ook heerlijk chicklit achtig, maar bij al deze dingen vind ik haar schrijfstijl echt mwah.

Heeft iemand enig idee of er ook een soort van literaire chicklit achtige boeken bestaan? Ik vind het uitgangspunt altijd zo leuk, maar de schrijfstijl laat vaak te wensen over, dat vind ik zo jammer.

In mijn mand van Lieke Marsman

Mening

Wauw. Ik vind dit echt een hele hele mooie bundel. Sommige gedichten geven wel echt de kriebels en een wat somer/naargeestig gevoel en andere gedichten zijn weer een stuk luchtiger. Zoals de dialoog met de meeuwen buiten, fantastisch. Ik heb geen idee of ik het snap, poëzie, maar mooi is dit zeker! Absoluut een aanrader. Ook als je niet zo van poëzie houdt (enige is soms de woorden die ze gebruikt. Die ken ik dan niet, maar vaak haal je het wel uit de context of ik vind de klanken gewoon subliem passen bij de rest)

Het geheime tijdschrift van Jenna Bailey

Mening

Dit boek heb ik herlezen. En het blijft zo fascinerend. Een groep vrouwen heeft in de jaren dertig samen een tijdschrift opgericht. Iedereen die lid is, schrijft een artikel en stuurt die naar de redacteur, die bundelt alles en dan wordt dat tijdschrift gestuurd naar de eerste en dan de volgende tot iedereen is geweest. Hierdoor kunnen ze in discussie en dialoog met elkaar zonder dat ze elkaar hoeven te ontmoeten. Eigenlijk een voorloper van een forum zoals dit. De vrouwen zijn er allemaal mee begonnen omdat ze zich vervelen, want getrouwd dus ze mogen niet meer werken. Of omdat ze zich eenzaam voelen. Het is een fascinerend inkijkje in het dagelijkse leven van vroeger en van die vrouwen. Het tijdschrift heeft ook echt jaren bestaan, tot ze te oud waren en er te veel waren overleden, toen zijn ze gestopt. het waren vriendinnen voor het leven.

Er hebben heel veel van dit soort tijdschriften bestaan, maar dit is de enige in zijn soort die ter inzage is bij een Engels instituut als het nationale dagboekarchief. De schrijfster heeft dit tijdschrift voor haar onderzoek gebruikt. Leuk is ook dat je kan merken dat iedere vrouw zo haar eigen stijl van schrijven had. En wat een boel levens kan je toch leiden in een leven.

Als je het leuk vind om geschiedenis dingen te lezen vanuit het gezichtspunt van vrouwen en uit het dagelijkse leven gegrepen, dan is dit boek echt leuk. Helaas wel alleen nog maar tweedehands verkrijgbaar.

En natuurlijk heb ik Outlander uitgelezen, maar daar had ik al over gepost ^^

Deze staat volgens mij deze maand ook in bookchoice. Ben benieuwd

1 like

Ik ben wel benieuwd waarom De crèche van Elle van Rijn tegenviel en je toch vier sterren hebt gegeven? Of was het meer dat je een ander idee er van had en het daarom tegen viel?

Ah deze viel net niet tegen, de andere 5 die ik las wel. Zou alsnog de crèche niet aanraden als een literair hoogstandje maar was een fijne weglezer voor tussendoor.

2 likes

Ik snap het! Ik dacht even misschien kloppen de sterren dan niet. Ik kwam dit boek al een paar keer tegen in de bibliotheek, binnenkort maar eens meenemen dan. Ben nu wel nieuwsgierig.

Leuk om iemand anders te zien die ook boeken van N.R. Walker leest. Mijn lievelings van haar is de Red Dirt Heart serie. Herlees ik elk jaar wel een keer of twee :see_no_evil:

1 like

Ahh, leuk! Ja, ik lees ook graag m/m, maar bij deze was ik vooral benieuwd naar de aseksuele personages haha. Zal die serie ook eens opzoeken!

Deze beschrijving doet me denken aan het boek Maybe in another life van Taylor Jenkins Reid en Ghosts van Dolly Alderton!

Mijn gelezen lijstje in september:

En ik ben nu in boek nr. 100 bezig, There’s No Such Thing as a Easy Job

9 likes

Ik kwam ook eeecht niet door And Then There Were None. Misschien omdat ik hem luisterde, maar ik kon de mannelijke personages echt niet uit elkaar houden. Wist steeds niet wie doodging :’) The Body in the Library vond ik een stuk leuker en ook veel grappiger.

2 likes

En the memory police :star::star::star:

8 likes

Goede leesmaand gehad!

9 likes

Ik zou het niet literair noemen, maar ik vond Veel liefs van Beth O’Leary een verrassende en goed geschreven diepgang hebben.

1 like

Ik heb vandaag Middernachtbibliotheek uitgelezen (oké geluisterd :eyes:) en ik vond het echt een mooi boek! Heel anders dan alle andere boeken die ik ooit heb gelezen. Vond het net iets over de helft wel wat langdradig worden, maar verder echt heel mooi.

4 likes

Oeeeeh, ik word heel blij van jouw 5-star rating voor The Guncle, staat hier ook nog op de plank, binnenkort maar eens beginnen :nerd_face:

1 like

Dacht dat ik niet veel had gelezen deze maand maar toch nog aardig wat! Was een fijne leesmaand. Door Het kleine café in Kopenhagen zou ik wel naar Kopenhagen willen haha

4 likes