Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ik heb gisteren Druks: Mijn (on)rustige leven met AD(H)D van Francien Regeling uitgeluisterd. Ik vond het een goed boek, de onderwerpen waren duidelijk uiteen gezet en ik heb er veel van geleerd. Gek genoeg herkende ik er ook veel in over mezelf, terwijl ik er nooit aan heb gedacht om misschien zelf ook ADD te hebben. Mijn zusje heeft ADD/ADHD en bij haar merk je het heel duidelijk. Nou ja, stof tot nadenken. Vond de voorlezer, Lidewij Mahler, ook een fijne stem hebben.

Ik merk dat ik boeken luisteren heel prettig vind. Een boek lezen kost me echt veel energie en voelt daardoor (nog) niet als ontspanning. Het voelt wel een beetje als falen of vals spelen, want: iedereen leest boeken en dat zou ik toch ook moeten kunnen? Maar nadat ik me zo herkende in dit boek, vind ik het dus niet zo gek dat het me niet lukt haha.

Ik zit eraan te denken om een abonnement bij de bieb te nemen voor de e-boeken en luisterboeken. Weet iemand hoe het aanbod daar is? Is het bijvoorbeeld groter dan Koboplus? Daar staan bijvoorbeeld niet eens alle boeken van De zeven zussen reeks op.

2 likes

Via onlinebibliotheek.nl kan je zelf al even kijken naar het aanbod. Ik heb lang koboplus gehad en lang online bibliotheek abonnement en was over het tweede veel meer tevreden. Goedkoper, vaker de titels die ik wilde lezen en ook meer recente boeken. Vond wel de interface van zowel de luisterbieb als ebooken via de bieb echt verschrikkelijk. Groot voordeel van kobo plus was voor mij dat het direct via Wi-Fi op je ereader laadt dus je geen laptop oid nodig hebt, wat bij de bieb dus wƩl zo is als je een ebook leent en op je ereader wil zetten. Vond ik onderweg en op vakantie toch echt handiger.

Ik gebruik nu Nextory voor luisterboeken en soms om te lezen. Kan alleen op een tablet/ipad/smartphone en niet op ereader dus dat is jammer, maar zij hebben wel echt een goed aanbod ook!

En grappig wat je schrijft over de herkenning in Druks! Ik had een podcast geluisterd met haar over ADHD/ADD en daardoor dit boek op mijn to read gezet omdat ik zoveel herkende van wat ze beschreef hoe haar hoofd werkt. Niet om te gaan zelfdiagnosticeren maar was benieuwd of er ook wat tips instaan waar mijn chaotische hoofd iets aan heeft.

1 like

Bedankt voor je uitleg. Dan ga ik binnenkort even kijken of er titels tussen staan die me leuk lijken. Dat je een laptop of iets dergelijks nodig hebt om e-boeken op je e-reader te zetten vind ik niet zo erg. Dat deed ik ook wel eens met gedownloade boeken :eyes: Het zou me denk ik vooral gaan om de luisterboeken, maar een irritante interface is dan wel vervelend. Hmmm.

Ze geeft ook tips in het boek waar ik wel wat mee zou willen doen. Mijn plan was bijvoorbeeld om deze week te beginnen met eerder opstaan en te ontbijten, maar dat is vandaag al mislukt haha. Ik wil ook niet zelfdiagnosticeren en heb over het algemeen niet zoveel last van de dingen die zij omschrijft, maar vind haar tips wel bruikbaar en de herkenning fijn.

Ik heb zoā€™n beetje dit hele topic doorgenomen en een lijstje voor mezelf gemaakt met boeken die ik best wel wil lezen.
Jammer dat er net een challenge is geweest, want na heel erg lang niet lezen en mezelf er gewoonweg de tijd niet voor gunnen was het een mooie opstap geweest. Nu mezelf maar uitdagen elke dag minimaal een kwartiertje te lezen!

Ik ben begonnen met de boeken van de 7 zussen, omdat dat makkelijk wegleest en ik dan denk ik het minst kans op afhaken heb en tot nu toe vind ik het leuk.
Is het dan het leukst om eerst al deze boeken achter elkaar te lezen en dan pas aan iets nieuws te beginnen, of af en toe een ander boek tussendoor pakken?

2 likes

Vind je het leuk om je lijstje hier te delen? Ben namelijk wel benieuwd en mss staan er boeken op die ik zelf ook op mijn lijst kan toevoegen (ben gewoon lui dus :wink:).

Zeven Zussen heb ik niet gelezen dus kan niet specifiek over die boeken spreken maar ik vind een reeks van 7 boeken best veel dus ik zou denk ik tussendoor af en toe wat anders lezen!

Weet je dat zeker? Ik heb dit jaar alle boeken van de zeven zussen via Kobo Plus geluisterd, alleen het nieuwste boek was nog niet beschikbaar.

1 like

Ik had dit ook echt heel erg met Druks. Ik herkende er ook echt zoveel in. Ik heb overigens aan mijn psycholoog gevraagd of ik een test kan doen voor ADD/ADHD. Heb ook autisme, dus dat zit in hetzelfde deel van de hersenen.

O, en ik ben dol op boeken luisteren.

1 like

Ik denk dat dat helemaal afhangt van hoe leuk je de reeks vindt. Ik lees reeksen zelf graag in 1 keer door, maar dat zijn altijd max. 4 boeken, 7 lijkt me vrij veel (als je een boek per week leest ben je zo bijna 2 maanden verder eer je een ander boek kan kiezen).

Ik ben zo blij haha. Mijn moeder werkt bij de bieb en daar is een van de vestigingen gesloten. Alle boeken worden vernietigd maar de medewerkers mogen wel boeken mee naar huis nemen.
Dus vandaag was ik mee en heb ik al deze boeken gratis mee kunnen krijgen. Sommige zijn zelfs nog zo goed als nieuw!

30 likes

:scream::scream::scream:

Wel top dat je deze boeken nog hebt kunnen redden!

1 like

Ja zonde he! Er stond zoveel wat allemaal weg wordt gegooid. Echt pijn in mn hart šŸ„². Gelukkig hebben haar collegaā€™s ook al heel veel mee naar huis genomen.

Oh echt? Goed om te weten. Ik heb het net even opgezocht en heb er denk ik gewoon overheen gekeken omdat ze niet op volgorde in de app stonden :upside_down_face:

@LastYoungRenegade interessant hĆØ? Een vriend van mij heeft ook beide, maar kwam pas 10 jaar na zā€™n autisme diagnose erachter dat hij ook ADD heeft. Nu hij dat weet, kan hij gerichter zoeken naar manieren die voor hem werken. Ik weet niet of ik mezelf ga laten testen omdat ik er nu niet zo heel veel last van heb, maar het voelt wel fijn om te weten dat het een optie zou kunnen zijn dat ik dat heb/dat mā€™n gedrag mogelijk te verklaren is. Ik dacht ook altijd dat ik gewoon pech had of lui was, maar sinds een paar jaar weet ik van mezelf dat sommige dingen gewoon niet lukken. Zij heeft het in haar boek ook over verbloemtechnieken en ik denk dat ik daar best goed in ben geworden :stuck_out_tongue: Nou ja, in ieder geval iets om over na te denken.

Via welk medium luister jij boeken?

2 likes

Dit vind ik echt best wel bizar? Ik snap dat het een logistieke onderneming is, maar zoveel mensen/instanties kunnen hier blij gemaakt mee worden? Denk aan gevangenissen, azcā€™s, scholen, vrouwenopvang noem het maar op. Kon dat echt niet anders?

5 likes

Wat zonde zeg! Hier doen (of deden, lang geleden dat ik er was) bibliotheken ā€˜regelmatigā€™ (denk een keer per jaar ongeveer) boekenverkoop van oude boeken die ze niet meer willen. Een boek kost dan rond de halve euro. Zoiets zou toch een betere oplossing zijn?

Wel fijn dat je een stapel hebt kunnen meenemen!

@nello ik ben het helemaal met jullie eens en mijn moeder ook. Zelfde geopperd als wat jij (MJDLH) nu zegt maar het is beleid. Ook niet iets waar de medewerkers invloed op hebben helaas.

En een klein deel wordt inderdaad verkocht maar het grootste deel wordt dus vernietigd.

1 like

Deze vier boeken van mijn zus gekregen, alvast voor mijn verjaardag later deze maand. Er is nog een vijfde onderweg, maar die zou pas geleverd worden in oktober. :grimacing:

11 likes

Ik ben iets over de helft en vind hem wel heel tof tot nu toe! Een beetje vreemd, maar daar hou ik wel van haha.

Ik herkende je bijna niet door je nieuwe avatar. :laughing:

1 like

Ik heb zelf mijn ASS-diagnose al zoā€™n 20 jaar, maar pas de laatste 2 jaar heb ik veel meer ontdekt dat er ook mee te maken heeft.

En ik luister via Storytel! :slightly_smiling_face:

1 like

Wow, ik kom een week niet op Goodreads en de site is anders? Ik was helemaal in de war net, haha. Anyway, ik heb One last stop van Casey McQuiston gelezen. Vond het een tof boek, las lekker weg voor tussendoor en niet super diepgaand, maar wel leuk!

1 like

Ja inderdaad wel een beetje vreemd maar daar hou ik inderdaad ook wel van! Heb hem 5 sterren gegeven en denk er regelmatig nog aan haha. Je leest snel trouwens!

Haha was tijd voor iets nieuws! (En ook nieuwe naam, maar die verschilt niet van in discord)