Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ik lees ‘Het portret van Dorian Gray’ van Oscar Wilde! Nu op 36% en al een kwartier lezen erop zitten.

3 likes

Leuk! Ik heb gisteren ‘Kafka op het strand’ van Haruki Murakami uitgelezen en ben vandaag begonnen aan ‘Women don’t owe you pretty’ (non-fictie) van Florence Given.

5 likes

Ah, ik heb beide boeken maar niet het verband gelegd dat het een vervolg zou zijn. Net op tijd gezien want wilde eigenlijk de tweede als eerst lezen.

Nu ben ik bezig in Ginny Moon heeft gelijk.

Echt meedoen met de challenge werkt voor mij denk ik niet ondat ik een kwartiertje lezen vaak een beetje onbevredigend vind.

2 likes

Volgens mij is het idee ook meer minimaal een kwartiertje. Dus eigenlijk als je normaal alleen in het weekend leest nu elke dag tijd maakt voor een kwartier of langer. Maar goed dan moet je net tijd daar voor hebben natuurlijk

3 likes

Leuk! Ik lees nu The Layover, heeft super goede reviews dus ben benieuwd

1 like

Leuk! Ik ben bezig in leerling en meester van Robin hobb.

3 likes

Ik heb gisteren in één dag de Middernachtbibliotheek (Matt Haig) uitgelezen. :star::star::star::star:(:star:) Hij las fijn en eenvoudig weg maar zeker niet een te makkelijk boek. Wat mij betreft had de schrijver met meer diepgang in mogen gaan op (non)lineaire tijd, dan was het zeker een dikke 5 sterren geweest. Ik herken het thema (Spijt van keuzes en de gedachte wat er was gebeurd als je andere keuzes had gemaakt) enorm in mijn eigen leven en was daardoor soms best ontroerd oid door de inzichten van het hoofdpersonage en de lessen van de bibliothecaresse. Ook leuk: verwijzingen naar moderne filosofen. Ga hier zeker langer over nadenken.

Nu moet ik dus wel in een ander boek gaan beginnen (kwartier de krant lezen telt vast niet mee haha). Twijfel nog een beetje welke dus zo maar eens op bol.com kijken of iets uit mijn to read lijst beschikbaar is als e-book voor een leuke prijs (als ik meer dan 10 euro moet betalen voor een e-book, wil ik hem liever hardcopy haha).

5 likes

Ik ben bezig in Het Smelt van Lize Spit, ongeveer halverwege nu. Normaal moet het lukken om die deze week uit te lezen en dan kan ik voor de tweede helft van de challenge in een nieuw boek beginnen.

1 like

Oh, die heb ik ook liggen hier maar ik wil eerst mijn bibboeken uitlezen.
Ik heb vanmorgen City of Girls uitgelezen van Elizabeth Gilbert (bekend van Eat Pray Love). Ik vond het wat tegenvallen: pas tegen de helft (na 200+ pagina’s) had ik het gevoel dat het verhaal ergens naartoe ging om dan op het einde te denken van ‘Was dit het?’. Het is een soort persoonlijke geschiedenis van het hoofdpersonage die op gang wordt gebracht door iemand die vraagt aan haar 'Wie was jij voor mijn vader?". Als ik dit zou vragen aan iemand en zij vertelt me eerst haar persoonlijke geschiedenis in detail om dan pas het laatste hoofdstuk tot een antwoord te komen, dan zou ik raar opkijken haha.

2 likes

Ik vind dat wel vaker met de boeken van Elizabeth Gilbert, al vond ik Eat, Pray, Love echt een heerlijk boek. Zie mezelf dat ook zo doen haha, beetje de halve wereld over om mezelf te vinden. (Oh wacht, been there done that). Maar goed om te weten, Stad van Meisjes staat al lang op mijn to read en twijfel elke keer. Krijgt met jouw review niet zo’n hoge prio.

1 like

Ja, klopt @Quinn! Ik dacht inderdaad aan minstens een kwartiertje en langer kan natuurlijk altijd! Het idee (van mijzelf uit) was vooral om in ieder geval aan het lezen te gaan. Een kwartiertje kan dan meestal wel gevonden worden en is een kleine genoege uitdaging als je jezelf er moeilijk toe kan zetten.

Daarnaast is het prima als je meedoet maar voor jezelf een ander doel stelt :blush:
@Feather als jij de krant wil lezen is dat voor mij helemaal prima haha!

2 likes

Leuke challenge! Een kwartier moet lukken vandaag. Ik ben bezig in The strawberry thief van Joanne Harris. Ik heb nooit geweten dat Chocolat een serie was, maar dit is schijnbaar het vierde boek in de serie. Deel 2 en 3 heb ik niet gelezen, maar daar merk ik tijdens het lezen verder niets van!

2 likes

Grappig! Ik ben heel benieuwd naar jouw reviews

Haha, lezen = lezen. En ik maak eigenlijk ook zelden tijd voor de krant. Maar heb net twee nieuwe ebooks gekocht:

• Oryx & Crake (Margaret Atwood). Zag hier voorbij komen dat het eerste deel van de trilogie matig is maar de andere twee delen wel heel goed dus ben benieuwd!
  • Everything I never told you (Celeste Ng).

Dus 't wordt een van die twee.

2 likes

Ja, ik vond nochtans Eat, Pray, Love en Big Magic (hoe woo woo ook in sommige paragrafen) enorm vlot lezen dus had gedacht dat City of Girls ook zo ging zijn.

1 like

Ik ben bezig in The Secret History van Donna Tartt! Doe er (voor mijn doen) al best lang over, maar zit nu op 64%

3 likes

Ik doe ook mee! Lees momenteel The Remains of the Day (Kazuo Ishiguro).

—-

Realiseerde me overigens ook dat ik m’n juli wrap up nog niet gedeeld had. Dus bij deze:

Grand Union: Stories, Zadie Smith (2019) :star:

Ik heb nu aantal werken van haar gelezen (Swing Time, The Embassy of Cambodia, Intimations) en waar ik normaal tussen de 3 en 4 sterren schommel, vond ik deze collectie korte verhalen echt ondermaats. Iemand in de reviews omschreef het boek als “(…) drafts for a creative writing workshop” en zo voelde het voor mij ook. On Beauty heb ik nog wel in de boekenkast staan, hopelijk bevalt haar oudere werk beter.

‘t Hooge Nest, Roxane van Iperen (2018) :star::star::star::star:

I’m a little late to the party, iedereen en z’n moeder heeft hem al gelezen, dus ik weet niet hoeveel ik er nog over moet zeggen. Ik pak eigenlijk nooit meer boeken over de Tweede Wereldoorlog op omdat ik er al zoveel over gelezen heb, maar dit was toch een fijne, originele toevoeging aan de vele boeken die zijn geschreven over die tijdsperiode.

Invisible Women: Data Bias in a World Designed for Men, Caroline Criado Pérez (2019) :star::star::star:

Zaten zeker een aantal interessante hoofdstukken in, maar de ervaring van trans vrouwen worden nergens in het boek benoemd en dat vind ik echt kwalijk. Ze gebruikt veel onderzoeksresultaten van over de hele wereld en ik kan me voorstellen dat er misschien minder data beschikbaar is over trans vrouwen, maar benoem dan wáárom data over trans vrouwen niet aan bod komt in je boek.

De Meeste Mensen Deugen, Rutger Bregman (2019) :star::star::star:

Prima boek, tijdens wandelingen geluisterd en dat werkte voor mij heel goed bij dit boek! Op sommige punten enigszins anekdotisch (mensen zijn goed want kijk wat hier en hier gebeurde in deze situatie), maar ook zeker wel wat opgestoken.

4 likes

Ik ben net als @Fruitcake bezig in Women don’t owe you pretty en wil die graag uitlezen.

2 likes

Oh die vond ik ook zo tegenvallen! Althans, het einde vooral. Vond het begin echt leuk, hoe de sfeer van New York werd neergezet enzovoort, en op het einde inderdaad een heel groot meh-gevoel. Ook veel te lang, die laatste 100 pagina’s voelden onnodig. Zo zonde!

Dankzij de reading challenge net eindelijk mijn boek uitgelezen, waar ik telkens maar “niet aan toe kwam”. Yes! Nu eens kijken wat de volgende wordt, heb nog een stuk of 30 liggen :sweat_smile:

4 likes

Ik ben gisteren begonnen in De Test van Joelle Charbonneau. Het begin van het boek lijkt heel erg op The Hunger Games, dus ik ben benieuwd of het een rip-off is of het toch wel leuk gaat zijn.

Het vorige boek dat ik heb gelezen (Project Hail Mary van Andy Weir) is trouwens echt een aanrader. Al moet je wel een beetje van wetenschap en astronomie houden denk ik.

2 likes