Boeken van juni:
Korte reviews
- Pensioen: laatste Elsschot die ik ‘moest’ lezen om zijn oeuvre uit te hebben. Zit nu al ver weg dus geen heel gedenkwaardig boek maar wel opnieuw vlot weg te lezen.
- De Dag Dat De Walvis Kwam: prachtig, troostend boek. Over een epidemie die de wereld verrast (goh waar hebben we dat nog gehoord?) en hoe mensen in een klein, afgelegen dorp daarop reageren. Boek is van 2015 maar akelig actueel en echt een aanrader! Ondanks het onderwerp is het vooral een warm boek over de goedheid van de mens.
- On Earth We’re Briefly Gorgeous: heel pakkend, heftig familieportret van een Vietnamese familie waarvan de zoon opgroeide in Amerika. Ik las later dat de schrijver eigenlijk dichter is en dat merk je. Mooie manier van schrijven.
- Bijna Echt Gebeurd: heel anders dan ik in eerste instantie verwachtte maar ook veel beter. Lichtjes thriller-achtig maar dan eerder richting het psychologische, en ook gewoon het verhaal van 3 gezinnen die door 1 gebeurtenis opeens veel meer aan elkaar gelinkt zijn dan ze zouden willen. Goed zomerboek als je niet voor megaluchtig entertainment wilt gaan.
- Hoe We Een Klimaatramp Kunnen Vermijden: heel interessant om verschillende perspectieven op het oplossen/stopzetten van klimaatverandering te zien. Goed overzicht van hoe zoveel dingen met elkaar samenhangen en hoe complex het eigenlijk is, maar zonder te doemdenkerig te worden.
- De Stille Patiënt: goeie thriller. Lichtjes irriante personages maar niet storend (en deels ook de opzet van het boek denk ik) en een origineel verhaal. Er zit een twist in die je wel of niet ziet aankomen maar zelfs als je het zoals ik ziet aankomen blijft het tot het einde boeiend.
- You Will Get Through This Night: boek van 1 mijn favoriete Youtubers over mentale gezondheid. Geeft een aantal praktische adviezen om zowel nu je mentale welzijn te verbeteren als tips om jezelf te wapenen naar de toekomst toe. Uiteraard geen (vervanging voor) therapie maar wel een fijne, laagdrempelige introductie tot verschillende technieken. Met veel humor zodat het zelden zware kost wordt.