Het algemene boekentopic (Deel 2)

Boeken van juni:
image

Korte reviews
  • Pensioen: laatste Elsschot die ik ‘moest’ lezen om zijn oeuvre uit te hebben. Zit nu al ver weg dus geen heel gedenkwaardig boek maar wel opnieuw vlot weg te lezen.
  • De Dag Dat De Walvis Kwam: prachtig, troostend boek. Over een epidemie die de wereld verrast (goh waar hebben we dat nog gehoord?) en hoe mensen in een klein, afgelegen dorp daarop reageren. Boek is van 2015 maar akelig actueel en echt een aanrader! Ondanks het onderwerp is het vooral een warm boek over de goedheid van de mens.
  • On Earth We’re Briefly Gorgeous: heel pakkend, heftig familieportret van een Vietnamese familie waarvan de zoon opgroeide in Amerika. Ik las later dat de schrijver eigenlijk dichter is en dat merk je. Mooie manier van schrijven.
  • Bijna Echt Gebeurd: heel anders dan ik in eerste instantie verwachtte maar ook veel beter. Lichtjes thriller-achtig maar dan eerder richting het psychologische, en ook gewoon het verhaal van 3 gezinnen die door 1 gebeurtenis opeens veel meer aan elkaar gelinkt zijn dan ze zouden willen. Goed zomerboek als je niet voor megaluchtig entertainment wilt gaan.
  • Hoe We Een Klimaatramp Kunnen Vermijden: heel interessant om verschillende perspectieven op het oplossen/stopzetten van klimaatverandering te zien. Goed overzicht van hoe zoveel dingen met elkaar samenhangen en hoe complex het eigenlijk is, maar zonder te doemdenkerig te worden.
  • De Stille Patiënt: goeie thriller. Lichtjes irriante personages maar niet storend (en deels ook de opzet van het boek denk ik) en een origineel verhaal. Er zit een twist in die je wel of niet ziet aankomen maar zelfs als je het zoals ik ziet aankomen blijft het tot het einde boeiend.
  • You Will Get Through This Night: boek van 1 mijn favoriete Youtubers over mentale gezondheid. Geeft een aantal praktische adviezen om zowel nu je mentale welzijn te verbeteren als tips om jezelf te wapenen naar de toekomst toe. Uiteraard geen (vervanging voor) therapie maar wel een fijne, laagdrempelige introductie tot verschillende technieken. Met veel humor zodat het zelden zware kost wordt.
6 likes

Anxious people (ik heb m in het Nederlands gelezen) vond ik zooo leuk! :heart: Heb echt genoten van dat boek!

Een van de weinige boeken die ik gekocht heb toen ik zag dat ie niet op Kobo plus stond.

1 like

Flink drukke maand dus maar een boek gelezen: They Both Die at the End van Adam Silvera. Echt een heel mooi boek, ik heb een beetje gehuild bij de laatste bladzijdes. De titel zegt het al, allebei de hoofdpersonen gaan dood aan het einde van het boek, en toch hoop je dat het niet gaat gebeuren… maar het was ijdele hoop. Aanrader!

2 likes

Anxious People wil ik nog heel graag lezen! :star_struck:

1 like

Jaaa ik vond het ook heel erg leuk! Had eerder al “Een man die Ove heet” gelezen van deze schrijver, dat vond ik ook goed, maar dit nog beter.

@Foucher Een aanrader!

1 like

Een vriendin van mij stuurde een link naar een luisterboek op Storytel en zei dat ik die moest gaan luisteren zonder de beschrijving te lezen. Ik zat dus op mijn werk met rode oortjes naar een verhaal over sex met een blauwe alien te luisteren :rofl: Wel afgeluisterd uiteraard. Ik was trouwens foto’s aan het bewerken en ik luister dan graag naar boeken als afleiding haha.

Afgelopen maand niet veel gelezen:

• Hanna Bervoets - Wat wij zagen
  • H. E. Edgmon - The Witch King
  • Ruby Dixon - Ice Planet Barbarians

En ik ben nog bezig met Starsight van Brandon Sanderson.

3 likes

Wat vond je van het blauwe alien boek? 🥲

En van Starsight tot zover?

Haha ja uiteindelijk vond ik het verhaal wel leuk, ik lees liever boek dan dat ik het luister, maar het luisterde lekker weg en het begon met een Alien abduction, daar ben ik wel in geïnteresseerd haha. En het ontdekken van een nieuwe planeet ook. Dus ik denk dat ik het de rest van de serie ook wel ga luisteren.

Starsight vind ik heel leuk tot nu toe! Maar Brandon Sanderson is mijn lievelingsschrijver, dus had niks anders verwacht haha. Nu nog een rustig momentje vinden om verder te lezen.

Bij mij precies hetzelfde! :joy:

3 likes

Ik heb meer dan een beetje gehuild :sob:

1 like

Haha ja ik dacht ik downplay het een beetje maar het waren best wat tranen inderdaad :sweat_smile:

1 like

Dacht dat ik niet veel gelezen had maar uiteindelijk toch nog 8 boeken gelezen! Heb hiermee ook mijn Reading Challenge voor dit jaar (50 boeken) gehaald :tada:

• Vegan Vibes - Lisa Steltenpool - 3.5 ster
  • Handboek voor Asperger vrouwen - Liane Holliday Willey - 2.5 ster
  • De stad van de alchemist - Natalie Koch - 4 sterren
  • Anders kijken naar autisme - Merel Boogaard - 2.5 ster
  • Wie niet horen wil - Nicci French - 3 sterren
  • De zevende zus - Lucinda Riley - 3 sterren
  • Caraval - Stephanie Garber - 3 sterren
  • Dit is een goede gids - Marieke Eyskoot - 4.5 ster

Momenteel bezig in:

• Legendary - Stephanie Garber
6 likes

Ik zit inmiddels op het dubbele van m’n reading challenge, maar die had ik dan ook maar op 15 boeken gezet. Ben dit jaar eindelijk weer meer aan het lezen.
Boeken die ik in juni heb uitgelezen:
Sarah J Maas - A Court of Mist and Fury (3 sterren)
Nam-Joo Cho - Kim Jiyoung, born 1982 (4 sterren)
Neil Gaiman - The Ocean at the End of the Lane (3 sterren)
Leigh Bardugo - Crooked Kingdom (4 sterren)
Sarah J Maas - A Court of Wings and Ruin (4 sterren)
Sarah J Maas - A Court of Frost and Starlight (2 sterren)
Lisa Jewell - Then she was gone (2 sterren)
Casey McQuiston - Red, White, and Royal Blue (4 sterren)

7 likes

Ik heb deze maand eigenlijk voornamelijk
kinderboeken gelezen :sweat_smile: Wel heel veel voor mijn doen! Als vriend het EK kijkt, lees ik. Is voetbal toch nog ergens goed voor haha.

Deviate - Jay Kristoff :star::star::star::star:
De magische apotheek: er hangt een geheim in de lucht - Anne Ruhe :star::star::star::star:
The Witch’s Boy - Kelly Barnhill :star::star::star::star::star:
We Dream of Space - Erin Entrada Kelly :star::star::star::star:
The Mask of Aribella - Anna Hoghton :star::star::star:
De magische apotheek: het mysterie van de zwarte bloem - Anne Ruhe :star::star::star::star:
The Strangeworlds Travel Agency - L.D. Lapinksi :star::star::star:
De magische apotheek: De strijd om de meteoor - Anne Ruhe :star::star::star::star:

Ben nu in deel vier van De magische apotheek bezig. Echt een leuke serie! Gelukkig zijn er hierna nog twee boeken, haha.

8 likes

Naamloos
Ik dacht niet veel te hebben gelezen, maar toch 10 dingen! Scheelt wel dat 4 dingen een comic of graphic novel waren though :sweat_smile:

7 likes

Deze maand geen boeken die me weggeblazen hebben, maar wel lekker gelezen. En m’n reading challenge ook gehaald.
Vorige maand las ik amari en de nachtwachters daar ben ik nog steeds heel enthousiast over.
En damn horny voor iedereen die voor inclusieve seks verhalen is, is heet :partying_face:.

5 likes

Iets voor hier, deze winactie van Bookspot?

http://bit.ly/wingratisboeken

2 likes

Ik wil zo graag The Stormlight Archive van Brandon Sanderson lezen maar ben bang dat ik (high) fantasy in het Engels te moeilijk vind… En ik vraag me af waarom deze nog niet vertaald is? Het is zo’n populaire serie, zou een slimme zet zijn voor een uitgeverij!

Misschien kun je het boek bij een kringloop halen of de ebook versie kopen, zodat je het eerst kan proberen (en je bent dan weinig geld kwijt haha)

Ik heb een paar maanden terug onder andere een beschadigd hardcover exemplaar van The Way of Kings bij zo’n minibieb gebracht, ging er twee weken terug heen om te kijken of mijn boeken er al uit waren gehaald (was nieuwsgierig 🥲) en TWOK was helemaal naar achteren gemoffeld. Dan niet hè. :angry: Heb hem toen weer vooraan gezet hahaha

En ook van mij een overzichtje van wat ik de afgelopen maand heb gelezen. Geen hoogstaande literatuur, maar had daar ook eerst wel even genoeg van na Lelieblank, Scharlakenrood.

Kleuren van waarheid - Tamera Alexander

Mening

Was weer een leuk verhaal met een interessante invalshoek, de positie van de Ierse immigrant. Natuurlijk weer een voorspelbaar ingewikkeld liefdesverhaal. Dit boek doet gewoon wat het beloofd, luchtig vermaak met een geschiedenis tintje.

Verkikkerd+Verslingerd+Verknocht - Lisette Jonkman

Mening

Honderdste keer dat ik deze trilogie heb gelezen. Ik vind vooral dat je in het eerste deel kan merken dat dit nog maar het tweede boek was dat Lisette heeft geschreven. Lucy is verder een ongelofelijk irritant en toch leuk hoofdpersoon. En dat hele studentenleventje blijft leuk beschreven.

Zes maanden zonder - Charlotte De Monchy

Mening

Ook al een keer eerder gelezen. Leuk dat het van een Nederlandse schrijfster is. Ook hier vind ik dat je wel kan merken dat het haar debuut is. En misschien ben ik er gewoon te oud voor of te gewend aan andere schrijfstijlen/boeken, maar ik vond het soms echt tenenkrommend qua dialogen. Verstand op nul en het leest prima weg.

Liever verliefd - Sophie Kinsella

Mening

Jaa leuk boek weer van Sophie Kinsella! Haar hoofpersonen lijken wel echt altijd op elkaar (neurotisch, overdreven, chaotisch en vooral ook echt heel warrig in het denken) maar juist dat maakt ze sympathiek. Ik vind ook dit weer een leuke insteek van een chicklit. De hoofdpersoon krijgt een relatie op haar schrijfvakantie en het enige wat ze van hem weet is zijn naam en die is ook nog eens niet echt. Na de vakantie willen ze op dezelfde voet door, maar dat is toch makkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk is het vanaf het eerste moment al duidelijk hoe het gaat verlopen, maar dat maakt niet uit. Er wordt wel veel tijd besteed aan de vakantieperiode en in de tijd daarna zijn ze wel ineens heel erg anders, maar dat vind ik niet heel erg. Er is weer genoeg grappigs en ik vind de dialogen bij Sophie Kinsella wel altijd fijn. Op de een of andere manier voelt het bij haar boeken ook nooit echt als een trucje, wat ik bij Jill Mansell wel heb. Best gek, want wat ik al zei, de hoofdpersonen zijn wel altijd hetzelfde en ook het verloop is duidelijk en ik denk zelfs dat de grappige situaties (soms vergezocht, soms heel normaal) ook wel gelijkenissen vertonen. Het is gewoon luchtig en makkelijk vermaak zonder vervelend te worden.

Café zon & zee - Jenny Colgan

Mening

Dit vond ik dan weer helemaal niks. Het was het van alles net niet. Niet echt grappig, niet echt zielig, niet echt een leuk/stom hoofdpersoon en zelfs het liefdesverhaal voelt als een dertien in een dozijn. Vind dit echt geen aanrader.

Duivelskruid - Marita de Sterck

Mening

Een heel dun boekje, maar niettemin een heel goed verhaal. Het gaat over een meisje die op latere leeftijd haar grootmoeder leert kennen. Die grootmoeder wordt door heel veel mensen aangezien voor een heks. Ja ze weet heel veel van kruiden e.d. maar of je dan meteen heks bent. Alleen, wat is dat toch waarom haar grootmoeder toch steeds zo tegen de duivel tekeer gaat? Het heden wordt afgewisseld met flashbacks en daardoor wordt steeds duidelijker wat dat toch is met de Duivel. Het einde vond ik erg interessant en kan ik mij niet herinneren van andere heksenverhalen. Aanrader.

De reiziger - Diana Galbadon

Mening

De boekenserie waar Outlander op gebaseerd is. Moet ik meer zeggen? Ja toch wel. Hoe vet ik de serie ook vind, van het boek was ik niet meteen ondersteboven. Vooral de manier van schrijven sprak mij niet gelijk aan. Behoorlijk uitleggerig en doet ook wat kinderlijk aan. Maar het loont de moeite om door te lezen, want ineens ben je op de helft en wil je niet meer stoppen. Grappig om te merken dat het eerste seizoen idd bijna letterlijk is verfilmd. Onwijs goed gedaan. Ik ga zeker de andere delen ook lezen want het is erg leuk om toch even weer in de wereld van Outlander te zijn zonder dat je uren naar de tv hoeft te kijken. Lezen gaat een stukje sneller, maar verveeld absoluut niet.

2 likes