Het audioboek van Daisy Jones beviel me heel goed, daarom wil ik deze ook lezen nu.
Ik ben begonnen aan Middernachtbibliotheek en vind 'm tot nu toe echt heel mooi! Leest echt heel makkelijk en fijn!
Boek rechtsonder is nog van vorige maand. En ik ben er nu nog in 3 bezig (vorige maand ook al).
Mijn Kobo Clara HD is onderweg Hopelijk wakkert dit mijn leesmotivatie wat meer aan!
Heeft iemand tips/aanbevelingen wat betreft boeken voor mij? De boeken die mij het meest bij zijn gebleven zijn: A little life (Hanya Yanagihara), everything I’ve never told you & little fires everywhere (Celeste Ng), Norwegian wood (Murakami), Ik en er niet (Lize Spit).
Die zo het eerst bij me binnenschieten:
Kom hier dat ik u Kus, Het Einde van de Eenzaamheid, Een Stralende Toekomst, De Hemel Verslinden, De Mooiste Tijd van ons Leven, Vraag me nog Eens, Daar Waar de Rivierkreeften Zingen.
Mocht je over een specifiek boek iets willen weten, laat maar horen!
Girl, woman, other
Drift
The power
The girls
Ik vond The People in the Trees door Hanya Yanagihara sterker dan ALL. Misschien is het iets voor je.
Verder:
- On earth we’re briefly gorgeous (Ocean Vuong)
- Shuggie Bain (Douglas Stuart)
Bedankt! Vrijwel alles heb ik gelezen of staat op mijn to read lijstje. Sluit dus inderdaad goed aan op hetgeen ik zoek!
Hoe vond je de erfenis?
@Evenveel de eerste twee ben ik bekend mee. Ik vond girl woman other echt prachtig! De andere twee ken ik nog niet, zal daar even informatie over opzoeken.
@chiren bedankt voor je tips! Ik heb ze toegevoegd aa mijn to read lijstje. Vooral Shuggie bain spreekt me aan.
Ik sluit me aan bij On earth we’re briefly gorgeous! @chiren Denk dat je dat boek prachtig gaat vinden.
En verder zou ik zeggen:
- Americanah
- Meer Murakami, bijv. Kafka op het strand.
- Hamnet
- The Secret History + The Goldfinch
- Het smelt (als je die nog niet had gelezen)
En misschien:
- The Remains of the Day
- Cloud Atlas
- Stoner
- Daisy Jones & The Six
- Hersenschimmen
- Een schitterend gebrek
- Honden huilen niet
Dat zijn idd heel verschillende boeken! Ik denk dat als je al zo lang niet echt meer hebt gelezen, het ook best lastig is om in een keer dat te vinden waar je blij van wordt. Als een boek niets aan is, dan is stoppen alleen maar goed! Tegen je zin in lezen is echt zonde van je tijd (vind ik dan). De korenwolf heb ik ook gelezen vroeger!
Omdat ik heel vaak dezelfde boeken steeds aanraad, ben ik maar even in mijn archief van de bibliotheek gedoken om te zien wat nog meer leuk is. Het is een hele lijst geworden en ik heb nog veeeel meer tips, maar goed voordat ik je helemaal overdonder, eerst maar zo. Misschien heb je er wat aan!
Samenvatting
Iets luchtigs
Ik wil trouwen van Ghada Abdel Aa.
gaat over een Egytische vrouw die haar zoektocht naar een huwelijkskandidaat beschrijft. Erg grappig hoe ze heel veel mannen afwijst. Volgens een recensie een soort Bridget Jones maar dan echt gebeurd.
Primaten van Park Avenue van Wednesday Martin.
Zijn haar memories over het leven in een super rijke New Yorkse buurt. Is een beetje geschreven als een antropologisch onderzoek. Wel heel vlot en ook wel grappig.
Historische
Wesp van Ian Garbutt.
Gaat over een prostituee in Londen van vroeger.
De laatste vluchtelinge van Tracy Chavelier.
Gaat over een Engelse vrouw die trouwt met een Quaker in de 19de eeuw. Ze gaat gevluchte slaven helpen. (Zij heeft ook ‘het meisje met de parel’ geschreven. Ook een aanrader.)
Een vrouw in Berlijn van Anoniem.
Zijn de ervaringen van een jonge Duitse vrouw in de laatste fase van de oorlog. Ik heb dit boek echt met een brok dichtgeslagen en wekenlang nog af en toe er aan gedacht. Het was echt een afschuwelijke oorlog, ook aan de Duitse kant, maar de mens is heel veerkrachtig en houdt altijd hoop. Heel bijzonder boek.
Non-fictie/interview stijl
Alles van Corinne Koole top, maar vooral ‘in bed en op de keukentafel’. Niet heel dik, leest vlot weg. Gaat over vrouwen die vertellen hoe ze seks beleven.
Zonder bagage van Clara Bensen
gaat over haar rondreis met een jongen die ze net kent. Drie weken avontuur zonder plan en bagage. Feit en fictie.
De trilogie van Jennifer Worth
over haar leven als vroedvrouw in Londen van de 50ste eeuw. het zijn haar memories in een roman stijl geschreven. Is ook een serie van, call the midwife.
Young Adult
Sarah Crossen schrijft Young Adult maar dan in een soort poezië stijl. Leest heel makkelijk, maakt veel indruk. Vooral Een (over een Siamese tweeling) vond ik erg goed.
Het bottenseizoen van Samantha Shannon is onwijs tof. Wel redelijk ingewikkeld met veel personages, maar het is spannend, fantasierijk en heel verslavend. Helaas zijn alleen de eerste twee delen vertaald vanuit het Engels (ik heb de rest dus niet gelezen, want zo goed is mijn Engels niet)
Stripboeken
Alles van Barbara Stok is onwijs grappig en leuk getekend.
Verhalenbundel
Koop nooit een rode jas van Nora Ephron.
Heeft heel veel verschillende dingen, korte verhalen, blogs, interviews en het filmscript van Harry met Selly (wat ik het allerleukste vond). Je hoeft niet echt alles te lezen en zeker niet achter elkaar aan. Her en der iets lezen is leuk. Wel wat aan de dikke kant en soms traag, maar dingen overslaan is geen probleem omdat het fragmentarisch is.
Romans
Kamer van Emma Donoghue
is geschreven vanuit een 5-jarig jongentje. Het gaat over hoe hij zijn bevrijding van jarenlang opgesloten zitten in een kamer heeft beleefd. (is ook verfilmd als Room)
Vanuit hier zie je alles van Mariane Leky.
Gaat over een klein dorp met best bijzondere bewoners waarvan een erg opvalt, Selma. Zij heeft een Okapi gezien in haar dromen en dat betekend dat er binnen een etmaal een dorpsbewoner sterft. Je kijkt vanuit het gezichtspunt van een 10 jarig meisje.
Het onhandige kind van Alexandre Seurat.
Vond ik echt een onwijs heftig en indrukwekkend boek. Het gaat over een meisje dat vermist is van acht jaar. En dan komen allerlei omstanders aan het woord en wordt langzamerhand duidelijk wie dat meisje is en hoe ze is opgevoed en of ze nog leeft. Heeft wel heftige thema’s
Meneer Chartwell van Rebecca Hunt.
Dit boek laat echt op een vernuftige wijze zien wat een depressie met een mens doet. En dat in de vorm van een hond. Hoofdpersonen zijn de hond, Winston Churchill en een bibliotheekmedewerkster van wie de hond een kamer wil huren. Grappig, droevig en informatief tegelijktertijd.
Nee heb zijn andere boeken niet gelezen. Zijn ze allemaal in dezelfde stijl als dit boek geschreven? Want dan wacht ik eerst nog even mee. Welke zou je dan aanraden?
En @Hinkje ik ben heel benieuwd wat jij van dit boek vindt! Dit boek heeft echt onwijs veel positieve recensies, dus je vindt het vast niet afschuwelijk.
Ik vond hem best leuk eigenlijk. Hoorde veel negatieve dingen, dus was al een beetje bang, maar viel me reuze mee.
Ja, ik heb het ook gekocht door iemand die het 1 van haar favoriete boeken noemt. En na wat vakken gevolgd te hebben over (o.a.) de 19e eeuw, ben ik ook wel gefascineerd door die periode, dus ik vind het altijd leuk om ook fictie te lezen die zich in die tijd afspeelt.
Bedankt voor de lijst! Ik ben op dit moment inderdaad bezig in Kafka, dus goeie suggestie
Verder zie ik in de lijst inderdaad gelezen boeken, maar ook een paar nieuwe. Ga ff kijken welke bij mij passen, maar in ieder geval onwijs bedankt! Ben inderdaad heel benieuwd naar het boek Vuong.
Ah, fijn!
Ben ook benieuwd of jij nog tips hebt, want jouw lijstje van hierboven komt sterk overeen met mijn eigen favorietenlijstje.
Andere favorieten zijn: Wees onzichtbaar - Murat Isik / Bonita avenue - Peter Buwalda / The Nickel Boys - Colson Whitehead / Laura H. - Thomas Ruebb / We were liars - E Lockhart
Kun je hier iets mee? Of ben je al bekend met deze boeken?
D: Een geschiedenis van twee werelden vond ik echt verschrikkelijk en zou ik overslaan.
Het boek van wonderlijke nieuwe dingen is een van mijn all time favoriete boeken, Onderhuids is ook goed maar meer vergelijkbaar aan lelieblank. Maar zijn schrijfstijl is ook wel weer herkenbaar bij
Het boek van wonderlijke nieuwe dingen.