Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ik heb een Kindle Oasis en ben er heel tevreden mee! Ik heb ook nog ergens mijn Kobo (wel een oudje inmiddels hoor, de roze Kobo Glo), maar ik ben met dat ding eigenlijk nooit helemaal blij geweest. Zooo traag. Love Kindle!

Mijn tip is altijd:
Lees je voornamelijk Nederlandstalig, zou ik eerder voor Kobo gaan
Engelstalig, Kindle all the way!

1 like

Ik lees voornamelijk Engels en heb een Kobo waar ik enorm blij mee ben. Hiervoor had ik een Kindle. Als ik er nu een zou kopen, zou het weer Kobo zijn.

Via Transfer Kobo Books to Kindle kun je legaal Kobo naar Kindle omzetten en andersom. Deze tool zou in overeenstemming met beide partijen ontwikkeld zijn.

2 likes

Nou ik heb het boek ‘Lelieblank en scharlakenrood’ van Michel Faber uit. En pff, ik weet niet wat ik er van vind. Doe wel even een poging onder samenvatting.

Samenvatting

Ergens vind ik het een gedrocht van een boek en ergens was het ook wel leuk. Het lijk qua schrijfstijl erg op Tolstoj, Austen enzovoorts. Op de een of andere manier duren die boeken altijd heel erg lang, meestal krijg ik ze ook niet uit. Ik had ook hetzelfde als wat Nello had volgens mij met Anna Karenina. Dat je echt elke keer weer in moet komen en dan maar zo weer heel veel bladzijden verder bent, maar dat het wel echt heel traag gaat. Ik ben ook echt bijna deze hele maand met dit boek bezig geweest. Zo saai vind ik dat.

De omschrijvingen van Londen in 1875 zijn wel echt heel goed gedaan. Het boek is soms ook echt smerig (vooral kak als ik dan net aan het eten was) en schuwt grovere taal niet. Dat is dan ook wel weer grappig, dat er wel een eigentijdse stijl door heen schemert, reden waarom ik het boek wel pakte ook nadat ik het verhaal halverwege echt vond inzakken.

Ook zijn er veel verschillende personages en zijn de meesten eigenlijk wel leuk (alleen Agnes haar schrijfsels zijn echt een geval apart en het hele liefdesverhaal van Hendry en Emmilie is vooral heel treurig). Het begint zomaar ergens en het eindigt ook zomaar. Ik las een recensie waar iemand het omschreef als dat er niet echt een plot is waar naar toegewerkt wordt. Denk ook dat het zo is. Er is wel een spanningsboog of Sugar zich omhoog kan werken uit de goot en ook wel bij de andere personages, maar je kijkt eigenlijk meer mee met hun levens dan dat het echt een duidelijk begin-midden-eind heeft.

Kort; ik vond het een intrigerend verhaal, tof hoofdpersoon wel. Ik zou het boek niet afraden maar ook niet echt aanraden. Aanraden alleen als de lezer houdt van trage boeken en geduld kan opbrengen om zo’n dikke pil verspreid over heel wat dagen uit te lezen.

Edit: Oh en op de achterflap stond een citaat uit het Time Magzine ‘Beter dan seks.’ Nou vraag me dan oprecht af hoe treurig zijn/haar seksleven dan is :joy:

3 likes

Ik ben echt fan van Faber, beter dan seks zeker niet maar vond het een heel goed boek. Heb je ook al andere boeken van hem gelezen?

1 like

Een goede leesmaand achter de rug! Ik vond ‘Berta Isla’ echt geweldig, wel traag maar zo mooi! Zag dat er een vervolg is en meteen ook meer van deze schrijver opgezocht. ‘Vertel me het einde’ is een soort essay over jonge migranten die Amerika binnenkomen. De schrijfster is zelf Mexicaanse en heeft vragenlijsten afgenomen bij jongeren die Amerika binnenkomen. Triest verhaal maar wel een onderwerp dat mij boeit.

Heb de smaak echt goed te pakken! Ben blij dat ik wat meer lees ipv op die eeuwige telefoon kijken…

5 likes

Mijn gelezen boeken van deze maand, Reaper at the Gates was een reread. Ik ben vrij ver in A Sky Beyond the Storm, maar is dus nog niet uit haha. Ik vlieg door de boeken van Becky Chambers heen. :sunglasses:

6 likes

Oh, ik wil dit boek deze zomer lezen. Ben nu wel benieuwd wat ik ervan ga vinden :stuck_out_tongue: .

2 likes

Ik heb deze gelezen, en ondertussen nog steeds bezig in Max, Mischa, etc.

Ik vond wat wij zagen wel een interessant en actueel onderwerp hebben. Ik vind Hanna Bervoets haar boeken altijd super goed geschreven en een interessante invalshoek hebben maar soms mis ik de climax/spanning een beetje. Dat had ik ook bij dit boek.

Kim Jiyoung, Born 1982 vond ik echt interessant. Het gaat over een Koreaanse vrouw gedurende haar leven. En dan vooral over het leven als vrouw, echt een klap in je gezicht door het patriarchaat. En ook wel heftig: in Korea is het wat het patriarchaat en kansen voor vrouwen slechter gesteld dan in Nederland maar alsnog is wat de hoofdpersoon meemaakt heel herkenbaar helaas :frowning_face:

5 likes

Past precies op een screenshot, maar lekker veel gelezen deze maand. Helaas wel diep teleurgesteld door The Song of Achilles en The Midnight Library - vond beide niet heel goed geschreven. Allebei boeken die nogal populair zijn, dus laat je vooral niet leiden door mijn mening, ik ben ver in de minderheid hiermee. In The Song of Achilles vond ik de personages erg eendimensionaal, en ergerde ik me aan de schrijfstijl. Wellicht was het de vertaling, van dezelfde schrijfster heb ik al eerder Circe gelezen, en die vond ik wel top. Of ze is gewoon een betere schrijfster geworden? The Song of Achilles kwam uit in 2011, Circe in 2018.

The Midnight Library bleef voor mij te erg aan de oppervlakte - wat ietwat vreemd klinkt bij een onderwerp als zelfmoord - en de dialogen waren ronduit… Slecht? Ik snap de hype totáál niet en ik denk niet dat ik nog een ander boek van Matt Haig ga proberen.

Such A Fun Age werd ook erg gehypet (and I’m not mad about that one), Rob de Wijk kreeg me weer geïnteresseerd in internationale betrekkingen, Matthias M. R. Declercq deed het leuk als Vlaming op Urk (geen sarcasme, prima boek met soms ietwat teveel herhaling), De Grote Ernest Hemingway was wederom teleurstellend en Yuri Herrera is een fantastisch schrijver maar dit was wel het minst goede boek wat ik van hem gelezen heb. The Wall of Winnipeg and Me was m’n introductie tot :soccer::heart:sports romance :field_hockey::football: (ja, echt) en verbazingwekkend genoeg kon ik ‘m wel waarderen :’)

6 likes

Iemand toevallig een van deze twee boeken gelezen?:

• Ervaring niet vereist
  • Morgen ben ik een leeuw

Ohh ik heb Song of Achilles net op mn e-reader gezet… Vond Circe namelijk helemaal top. Ben benieuwd nu wat ik vind! Ik was namelijk ook stukje milder over ‘The Midnight Library’ dan dat jij was :wink:

Ik heb deze maand gelezen:

Beautiful Ruins - Jess Walter :star: :star: 1/2. Verhaal begon lekker, goed geschreven en leek me interessant, maar er waren zooo veel verhaallijnen dat ik na een tijdje mn interesse begon te verliezen.

Pachinko - Min Jin Lee :star: :star: :star: :star: :star: Vond dit boek (net als Han van dezelfde auteur) echt helemaal te gek. Super lange familie saga, waarin je als lezer veel karakters volgt maar dit bleef mij wel boeien.

Ik ben er niet - Lize Spit :star: :star: :star: :star: :star: Deze lag al een tijdje op me te wachten, maar ik had niet zo’n zin in weer zo’n verhaal over ‘mislukte’ mensen uit Belgie (ik kan niet precies omschrijven wat ik bedoel, maar vind boeken van sommige Vlaamse/Nederlandse auteur zo’n bepaalde sfeer hebben waar ik niet altijd op zit te wachten). Maar toen ik er eenmaal in begon vond ik m heel goed! Goede spanningsopbouw en gewoon erg mooi.

Circe - Madeline Miller :star: :star: :star: :star: :star: Ik hou echt van Griekse mythologie en dit boek was dus helemaal mijn ding :smiley:

Love Falls - Esther Freud :star: :star: :star: Goed geschreven en las lekker weg… Maar zal me niet per se super lang bijblijven. Prima boek voor tussendoor.

Beach Read - Emily Henry :star: :star: Ik had wel zin in een fijne chick lit, maar dit was echt een tegenvaller. Het begon wel prima, maar de tweede helft van het boek was echt alleen maar gezwets over de ‘onmogelijke’ liefde tussen de 2 hoofdpersonen. Ik denk dat dit soort boeken gewoon niets voor mij zijn. Het lijkt me altijd fijn om als luchtig tussendoortje te lezen, maar het komt er altijd op neer dat ik me heel erg stoor aan de voorspelbaarheid.

You Think It, I’ll Say It - Curtis Sittenfeld :star: :star: :star: Ik lees niet veel korte verhalen, maar vond dit een fijne verzameling van verrassende verhalen. Ik vond niet echt dat er 1 thema oid in zat, maar dat hoeft ook helemaal niet. Ik heb aantal andere boeken van deze auteur gelezen die ik heel leuk vind, dus daarom mss ook bevooroordeeld.

The Friend - Sigrid Nunez :star: :star: :star: Over een vrouw die de enorme hond van haar beste vriend in huis neemt wanneer deze vriend overlijdt. Ik vond dit boek heeeel apart. Het ging over de relatie tussen mens en hond, maar ook over rouw, wat rouw met je doet, ‘magical thinking’ en over schrijven en het schrijverschap zelf. Het boek was me aangeraden door een vriendin, ik zou het zelf niet snel gekozen hebben.

Ben op dit moment ‘Slaughterhouse Five’ van Kurt Vonnegut aan het lezen, maar ik kom er niet helemaal lekker in. Ik vind het best ingewikkeld om het verhaal te volgen, maar dat kan ook komen doordat ik veel snachts lees (slaap niet zo lekker op het moment) en dat ik me dan dus niet zo goed kan focussen.

Daarnaast ben ik aan het bladeren door ‘Mama’en’ van Nina Pierson. Ben over 5 dagen uitgerekend van ons eerste kindje en heb tijdens mn zwangerschap steeds af en aan gelezen in dit boek en ook de podcast geluisterd… Maar Nina en haar opvattingen over zwanger zijn / het moederschap zijn mij denk ik iets te zweverig en te geprivilegieerd. Ik vind het goed dat ze in haar boek erg pleit dat je als moeder ook voor jezelf moet opkomen / rust moet nemen / je moet uitspreken tijdens je bevalling, maar andere dingen kon ik niet zo veel mee. Ik had dit boek trouwens ook niet zelf gekocht: een vriendin had via bol een beschadigde versie gekregen en kreeg toen een nieuwe, en toen had ze er 2 liggen en vroeg ze of ik het dan wilde proberen. Dus dat was prima, maar zou het niet per se aanraden om dit boek te kopen.

6 likes

Confrontaties - Simone Atangana Bekono
De consequenties - Niña Weijers
Orlando - Virginia Woolf
Amerikanah - Chimamanda Ngozi Adichie

@Blarn Hoe vond je De ontdekking van Urk? Ik ben al heel lang halverwege :sweat_smile:

3 likes

Wat vond jij van De Consequenties? Ik wil dat ook nog graag lezen!

1 like

Mijn overzicht van mei:

• Simone Van der Vlugt - De kaasfabriek :star: :star: :star:
    Misleidende titel want meer dan helft van het boek gaat niet over een kaasfabriek maar over hoe een Nederlandse vrouw de eerste wereldoorlog in België beleeft. Op zich geen slecht boek maar niet onvergetelijk.
  • Anna Hope - Expectation :star: :star: :star: :star:
    Verhaal over 3 vriendinnen in Londen en hoe hun leven en onderlinge relaties rond hun 30ste anders zijn dan vroeger. Leest vlot weg, soms een beetje soapie.
  • Michael Christie - Greenwood :star: :star: :star: :star: :star:
    Favoriet boek van de maand! Het boek gaat over een familiegeschiedenis waarin een bos een steeds terugkerend element is. De opzet deed me heel erg denken aan Homegoing van Yaa Gyasi maar dan rond het thema natuurbehoud.
  • Kevin Kwan - Sex and vanity :star: :star: :star:
    Aardige chicklit om bij dit zonnige weer te lezen maar ook niet meer dan dat.

Edit, @Kaastosti hey toevallig, ik ben vandaag begonnen in Han (50 blz ver), hoop dat het Pachinko kan evenaren. :blush:

2 likes

Ik heb Ervaring niet vereist toevallig een paar jaar geleden gelezen! Ik vond het erg inzichtelijk (en wrang), kan hem zeker aanraden als je in het onderwerp geïnteresseerd bent

1 like

Dankjewel!

1 like

Normaliter lees ik echt niet zoveel in een maand, maar ik moet ook toegeven dat het 1) niet de meest moeilijke boeken zijn en 2) ik in Tyrant’s Throne en Rebellion al langer geleden gestart was en niet vanaf het begin hoefde te beginnen.

Ben met de Shadow and Bone series gestart na de Netflix serie en vind 't vermakelijk! Six of Crows vind ik wel absoluut leuker. Daarna ook maar aan A Court of Thorns and Roses gestart, aangezien die op BookTok (weer) gehyped wordt en ik het nu wel eens wilde lezen. Denk dat ik er helemaal lyrisch over zou zijn als ik nog 17 was, maar het leest nu ook nog steeds lekker weg.

4 likes

Een heel artistiek boek; ik moest er wel voor in de stemming zijn af en toe, maar ik vind dat Niña Weijers heel mooi shrijft. Kamers antikamers is ook erg mooi.

1 like

Heb deze maand niet zoveel gelezen (voor mijn doen) omdat ik me er na werk echt niet meer toe kon zetten… Heb de afgelopen maanden met mijn horeca afhaalbaan echt veel kunnen lezen tijdens werk wachtend op klanten, maar dat is helaas ook voorbij :sweat_smile:

Maar wel erg veel leuke boeken gelezen, blijkbaar veel romance en makkelijke boeken maar vond ze allemaal wel vermakelijk. Vooral Act Your Age, Eve Brown was erg leuk.
Ben nu bezig in Darkdawn van Jay Kristoff en The Body: A Guide for Occupants van Bill Bryson die allebei wat meer focus vereisen dus gaat nog niet echt hard.

Ik heb gewoon 6 boeken gelezen deze maand! Ik dacht dat het er veel minder waren, haha. Ik ben nu ook op de helft van mijn reading challenge, 25 van de 50. :slight_smile:

The Gilded Girl - Alyssa Colman :star: :star: :star:
The House in the Cerulean Sea - T.J. Klune (nieuwe favoriet) :star: :star: :star: :star: :star:
The Midnight Hour - Benjamin Read & Laura Trinder :star: :star: :star: :star:
Keeper of the Lost Cities - Shannon Messenger :star: :star: :star: :star:
Fable - Adrienne Young :star: :star: :star:
The Midnight Howl - Benjamin Read & Laura Trinder :star: :star: :star:

4 likes