Het algemene boekentopic (Deel 2)

Beste boeken van 2021
De eerste 4 zijn wat mij betreft echt mustreads voor iedereen!

Kinderboek: Amari en de nachtwachters
Over een zwart meisje dat opgroeit in een achterstandswijk en naar een magische school mag waar haar broer al op blijkt te zitten. Het standaard magische schoolverhaal, maar dan in een inclusief jasje. Echt een topboek!

Roman: Reisverslag van een kat
Gelezen omdat het vorig jaar in iemand anders van hier z’n top boeken stond. Dit is het eerste boek dat ik dit jaar las en ik vond het heel prettig lezen, het was raadselachtig waarom die persoon z’n kat weg wilde doen en ook ontroerend. Ik heb echt genoten van dit boek, het raakte me diep. Alle jeugdverhalen, de band tussen de man en de kat en ook z’n vrienden beter leren kennen.

Roman: Een stralende toekomst
Tevens gelezen omdat iemand hier het boek aanraadde.
Dit boek is zo prachtig en sterk. Het gaat (grotendeels) over Chicago in de jaren 80 in de gay scene en de aids epidemie die er rondgaat. Het is tragisch om te lezen hoe de hoofdpersoon vanaf het begin weet dat ze uiteindelijk allemaal zullen sterven aan de ziekte. Het boek is krachtig geschreven en ondanks de lange hoofdstukken werd het nooit saai. De schrijfster heeft die tijd echt goed omschreven en mij een kijkje gegeven in een periode en een ziekte waar ik eigenlijk heel weinig vanaf weet. Het enige wat ik minder vond was het verhaal in Parijs in het heden, maar dat was ook niet vervelend.

Oorlogsroman/biografie: T Hooge nest
Over 2 Joodse zussen in het verzet ten tijden van de tweede wereldoorlog. Roxanne heeft het boek echt heel goed, duidelijk en goed te volgen beschreven. Het verhaal is waargebeurd maar het leest absoluut niet als een opsomming. De eerste 30 pagina’s vond ik echt prut maar daarna zat ik er helemaal in. Ook de rol van cultuur, muziek en dans kreeg veel aandacht in dit boek en dat was heel mooi om te lezen.

Geen must reads, wel goede boeken :
Dystopian young adult: Vlammen
Deel 2 van de hongerspelen, heb het echt in 1 adem uitgelezen en er zo van genoten. Geen ellenlange inleiding en in tegenstelling tot deel 3 was ik de hoofdrolspeelster ook nog niet zat.

Thriller: De tweeling van summerbourne
Gewoon goed, spannend en je wil heel de tijd doorlezen. Sterke combinatie / aanvulling tussen hoofdstukken in het heden en het verleden. Einde had wel meer aandacht verdient.

11 likes

Echt irritant, ik heb mijn leeschallenge voor dit jaar al gehaald maar nu wil ik al een aantal dagen niet in een nieuw boek beginnen omdat het dan niet meetelt voor 2022. Echt kinderachtig, maar toch voelt het zo. Gelukkig nog maar 2 dagen

8 likes

Als je 'm pas in 2022 uitleest telt hij voor 2022 toch? Of tel je zelf alleen boeken waarin je begonnen en geëindigd bent in een jaar?

Maar herkenbaar, ik had bewust een dun boek gepakt als 50e boek zodat ik 50 boeken in 2021 heb gelezen en nu in een hele dikke (Kruispunt) begonnen zodat het niet per ongeluk alsnog 51 wordt.

4 likes

Gewoon beginnen, en de laatste bladzijde pas op 1 januari uitlezen :joy:

Ik wil een extra shelf in goodreads aanmaken en daarin boekentips van hier opslaan, maar elke keer als ik gr weer open is hij weer verdwenen

4 likes

Ooooh vinden jullie het ook zo vreselijk als de cover van de editie van het boek die je aan het lezen bent niet mooi weergegeven staat, laat iemand deze covers even inscannen aub ipv zo’n stomme foto. :joy:

/first world problem, ik weet het

5 likes

Ik had vooral jaren geleden dat er geen cover bij een boek stond, of zelfs boeken er helemaal niet in stonden. Daarom heb ik destijds een ‘librarian’ status aangevraagd bij goodreads. Dan mag je de details en de covers van boeken toevoegen en wijzigen. Sign Up

2 likes

Ik lees net in een tijdschrift dat Daisy Edgar-Jones uit Normal People de hoofdrol gaat vertolken in de verfilming van Where the Crawdads Sing! Op een of andere manier had ik mij Kya voorgesteld als iemand van kleur.

2 likes

Oh hier baal ik wel van, Kya was volgens mij ook POC :sob:

Edit:

Oké blijkbaar was onze herinnering niet goed

1 like

Haha, ik had het ook net opgezocht en kwam op hetzelfde uit!
Wel grappig dat jij ook dat gevoel had tijdens het lezen. :grin:

Ah ja ik heb daar weleens suggesties gedaan om aan te laten passen. Misschien moet ik Illumicrate (waar de special editions van zijn) eens vragen of ze de illustraties van de cover kunnen sturen voor Goodreads. :laughing: En een keer als ik tijd heb die test afnemen haha.

1 like

Ik ben nu halverwege It Ends with Us van Colleen Hoover, maar ik ben echt een beetje teleurgesteld na alle lovende recensies die ik erover heb gelezen. Ik snap opzich wel waar het verhaal heen gaat en het is natuurlijk heftige materie maar ik vind het echt ontzettend kinderlijk geschreven op de een of andere manier. Meer mensen die dat zo hebben ervaren?

1 like

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. Het is natuurlijk een boek geschreven voor en gericht op new adults, dus dat je dat merkt aan de schrijfstijl is niet zo gek. Vind Colleen Hoover af en toe ook wel wat weghebben van wattpad auteurs maar zou het niet omschrijven als ontzettend kinderlijk haha (maar ik verwachtte de schrijfstijl al van te voren dus misschien had ik er daardoor minder last van.)

Oh ja je beschrijft precies wat ik bedoel haha, kinderlijk is dan misschien niet het goede woord. Ik wist niet van tevoren dat het een new adult boek is (en ook niet zoveel over het genre) maar dat verklaart het dan wel!

1 like

Het was een goed leesjaar voor mij, 53 boeken gelezen! :tada: Mijn doel stond op 52. Gemiddelde rating was trouwens 3,5.

:star:Boeken met 5 sterren :star:
De verborgen geschiedenis - Donna Tartt (favoriet van het jaar)
Augustus - John Williams
Ik ben er niet - Lize Spit
Prachtige wereld, waar ben je - Sally Rooney

Teleurstellende boeken:
De zeven echtgenoten + Daisy Jones - Taylor Jenkins Reid
Max, Mischa & het Tet-offensief - Johan Harstad
Klara en de zon - Kazuo Ishiguro

Verrassend:
De ontdekking van Urk - Matthias M.R. Declercq
Het zoutpad - Raynor Winn

Ik wil mijn doel van volgend jaar heel graag weer op 52 zetten, maar vrees dat het niet gaat lukken. Misschien zet ik hem op 26. Maar ik heb nog een paar dagen om erover na te denken🙂

9 likes

Ja herkenbaar, dat ik het 4 sterren gaf was vooral omdat ik het goed vond dat ze dit onderwerp op deze manier aankaartte, maar de schrijfstijl is vrij kinderlijk en het is niet per se een literair hoogstandje allemaal. Wel toegankelijk, wat dan ook wel weer mooi meegenomen is.

1 like

Wat was jouw gemiddelde rating dit jaar?

• ≤1,5
  • 1,6-2,0
  • 2,1-2,5
  • 2,6-3,0
  • 3,1-3,5
  • 3,6-4,0
  • 4,1-4,5
  • 4,6-5,0

0 stemmers

:blue_book: FF Laagdrempelige Reading Challenge :blue_book: Dag 1

De laatste dag van het jaar, maar de eerste dag van de FF reading challenge! Komende week dus dagelijks minstens een kwartiertje lezen. Succes iedereen die mee doet!

Ben benieuwd of er nog mensen zijn die proberen een boek nog dit jaar uit te lezen! :grinning_face_with_smiling_eyes:
Ik ga zelf in een nieuwe beginnen in ieder geval, maar moet nog beslissen welke.

18 likes

Voor mensen die dit ook in de app proberen te zoeken: je Year in Books staat in My profile!

Ik zie nu pas dat ik de meeste boeken (vd 10) dit jaar 4 sterren heb gegeven! Wat fijn dat er zoveel goed waren :relaxed:

Check!

Ik ben woensdagavond begonnen in Kruispunt voor de FF boekenclub en nu op pagina 138 van ca 570. Die komt dus dit jaar niet meer uit.

4 likes

Ik probeer Beschavingen van Laurent Binet nog uit te lezen, ben benieuwd of het lukt!

2 likes