Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ik weet niet hoeveel boeken heb gelezen, door combinatie van e-reader/bibliotheek en boeken die ik kocht (had ook geen challenge daarin).

Boeken die zijn bijgebleven/5 sterren:
In ban van de Barkley - Michiel Panhuysen (fantastisch boek over ultrarun)
De dans van de tijger - Mandanna Sarita
Trilogie: Het lied van gebroken zand -Bradley P. Beaulieu

Las laatste tijd weer wat minder, dus wat titels opgeschreven die hier voorbijkwamen.

Wel goed leesjaar verder voor mij.

3 likes

Ik heb dit jaar 53 boeken gelezen en geluisterd, mijn doel was 52 dus ik ben tevreden. Volgende week heb ik vakantie, dus ik verwacht dat er nog wel iets bij gaat komen.
Veel van de boeken van dit jaar vond ik eigenlijk een beetje teleurstellend, helaas, veel middelmatige boeken ook. Een paar kregen toch vijf sterren:
De geïllustreerde versie van Het Achterhuis
Jorie Horsthuis - Noem Haar Naam
Naeeda Aurangzeb - 365 Dagen Nederlander

Op naar een nieuw leesjaar met betere boeken!

3 likes

Ik had echt een heel goed leesjaar! Ik heb dit jaar 67 boeken gelezen met een doel van 50. Dus supertevreden! Ik heb ook echt middle grade fiction ontdekt dit jaar, dus heb veel kinderboeken gelezen. En veel series gelezen, zoals:

Shadow and Bone - Leigh Bardugo
Six of Crows - Leigh Bardugo
The Midnight Hour - Benjamin Read & Laura Trinder
De Magische Apotheek - Anne Ruhe
The Sinclair Mysteries - Katherine Woodfine

En nog een paar anderen waarvan ik alleen de eerste delen heb gelezen, omdat deel 3 nog niet is.

De mooiste boeken/vijf sterren:

The Once and Future Witches - Alix E. Harrow
The Seven Husbands of Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid
The Song of Achilles - Madeline Miller
The Girl Who Speaks Bear - Sophie Anderson
The Witch’s Boy - Kelly Barnhill
The House in the Cerulean Sea - T.J. Klune
The Midnight Library - Matt Haig

Hopelijk heb ik volgend jaar weer zo’n goed leesjaar en ga ik nog meer leuke middle grade boeken ontdekken. :grin:

7 likes

Ik heb dit jaar tot nu toe 23 boeken gelezen. Ik wil der graag nog eentje lezen deze kerstvakantie, zodat ik in totaal op 24 boeken kom.

Ik geef blijkbaar best hoge ratings, want mijn gemiddelde cijfer is 4 sterren.

Mijn vijf sterren van dit jaar zijn stuk voor stuk mooie boeken:
The Traveling Cat Chronicles
The Curious Incident of the Dog in the Nighttime
They Both Die At The End
The One Hundred Years of Lenni and Margot
The Invisible Life of Addie LaRue
The Seven Deaths of Evelyn Hardcastle
Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe

Een aantal zijn boeken die ik ben gaan lezen nadat ik ze in dit topic zag langskomen. Dus daar wil ik jullie heel hard voor bedanken! Dit is voor het eerst een jaar dat ik eindelijk weer flink aan het lezen ben geslagen en heb er echt van genoten.

8 likes

Hoe lezen jullie zoveel boeken joh :exploding_head: Ik heb er 12 gelezen haha. Heb er nog wel 2 bijna-uit, dus misschien wordt het 13 of 14.

Mijn hoogst beoordeelde boek is non-fictie die ik voor mijn werk heb gelezen :’)

• See What You Made Me Do: Power, Control and Domestic Violence van Jess Hill (wel echt een aanrader voor wie meer over huiselijk geweld wil leren)

Verder vond ik dit jaar erg mooi:

• Vallen is als vliegen van Manon Uphoff
  • Ik ben er niet van Lize Spit
  • Everything I never told you van Celeste Ng
  • Somebody’s Daughter van Ashley Ford.

Mijn laagst beoordeelde boeken zijn allebei matige sci-fi:

• Concept M van Aafke Romeijn (ik wil dit leuk vinden want ik vind haar een leuk mens, maar ik vond dit echt een tenenkrommend boek)
  • Ready Player One van Ernest Cline
6 likes

Dit had ik ook precies zo! Erg jammer want het idee is ook wel prima maar verder pff.

Het ligt ook wel aan het soort boeken wat iedereen leest denk ik. Zelf herlees ik bijvoorbeeld ook nog veel en lees ik kinderboeken en gedichtenbundels. Is toch wel anders dan als ik een dik literair werk lees of non-fictie. Lees ik ook maar kost meer tijd.

@Foucher over gedichten gesproken, bedankt nog voor je tips! Ga ze opzoeken want het klinkt leuk

1 like

Ik lees zelf bijna geen middlegrade, maar misschien een tip voor je om nieuwe boeken te ontdekken:

https://youtube.com/c/GavinHetherington

Hij leest heeeeel veel middlegrade, misschien ken je zijn channel ook al wel, maar wilde het toch even benoemen haha

Wat leuk al deze lijstjes! Heb er weer een paar “to reads” uitgehaald!

Ik heb tot nu toe 41 boeken gelezen dit jaar maar denk dat er nog wel 1 of 2 bij komen. Ik ben niet zo zuinig met vijf sterren en geef dat als ik een boek “gewoon” erg leuk, interessant en/of goed vond. Dat waren dit jaar:

• Several People Are Typing - Calvin Kasulke
  • Knap Voor een Dik Meisje - Tatjana Almuli
  • Het Antiracismehandboek - Chanel Matil Lodik
  • Piranesi - Susanna Clarke
  • Kafka on the Shore - Haruki Murakami
  • 't Hooge Nest - Roxane van Iperen
  • Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie
  • White Fragility: Why It’s So Hard for White People to Talk About Racism - Robin DiAngelo
  • I Hate Men - Pauline Harmange
  • So You Want to Talk About Race - Ijeoma Oluo

Ook een paar één sterren:

• Twintig Maanden Knettergek - Ella Vogelaar
  • The Secret History - Donna Tartt

Na jaren geen boek te hebben aangeraakt heb ik lezen dit jaar echt herontdekt. Ik ben van plan volgend jaar zo door te gaan!

7 likes

Mijn favorieten van 2021 (niet alle boeken die ik 4-5 sterren heb gegeven):

• The Greenbone Saga van Fonda Lee (Jade City, Jade War én Jade Legacy, ook al heb ik die laatste nog niet uit!): Hele toffe adult (modern) Asian fantasy trilogie over twee concurrerende clan families
  • The Farseer trilogie van Robin Hobb (Assassin’s Apprentice, Royal Assassin en Assassin’s Quest): Gewoon toffe classic fantasy
  • The Wayfarers boeken van Becky Chambers: Feelgood scifi die ik ook zeker aan zou raden voor mensen die nooit scifi lezen haha
  • Oathbringer van Brandon Sanderson (boek 3 van The Stormlight Archive)
  • Kingdom of Copper en Empire of Gold van S.A. Chakraborty
  • Away with the Penguins van Hazel Prior: EEN BOEK BOORDEVOL PINGUÏNS :penguin: Viel een beetje in hetzelfde straatje als A Man Called Ove van Fredrik Backman
  • Nevermoor, Wundersmith en Hollowpox van Jessica Townsend: Leuke middlegrade, lees dat genre vrijwel nooit, maar hierdoor wel benieuwd naar andere middlegrade boeken geworden!
10 likes

Zooo vet deze, heel grappig. Erg leuk als je bekend ben met slack.
dust_stick

Ik hoop nog wat uit te lezen voor ik mn end of year post doe!

2 likes

Even vet random maar ik vind het echt leuk om te zien dat al je beste boeken met the beginnen haha.

7 likes

Ja, heb 'm gelezen na een post van jou hier! Dus dank voor het aanraden van dat bizarre verhaal :laughing:

1 like

Ah, zo leuk om dit van iedereen te lezen! Zit zelf nu op 66 boeken dit jaar en hoop er nog een of twee uit te lezen de komende dagen.

Mijn 4.5/vijf sterren:

The Vanishing Half - Brit Bennett. Over een tweeling in de VS waarvan een door het leven gaat als wit, en de ander als zwarte vrouw.

Born a Crime: Stories from a South African Childhood - Trevor Noah. Aanrader als audioboek (Nederlandse versie vond ik ook goed gedaan!). Titel spreekt voor zich, denk ik.

De Nieuwe Wereldorde: Hoe China Sluipenderwijs de Macht Overneemt - Rob de Wijk. Dit boek wakkerde mijn interesse in internationale betrekkingen weer aan én ik wil meer boeken over China oppakken (uiteraard ook bij Niet-Westerse/Chinese schrijvers).

King of Scars (King of Scars, #1) - Leigh Bardugo. Helaas niet zo’n fan van het vervolg maar deze was fantastisch en gaf me m’n fantasy fix. :black_heart:

Barracoon: The Story of the Last “Black Cargo” - Zora Neale Hurston. Alleen al het verhaal achter het publiceren van dit boek vond ik fascinerend.

Women, Race & Class - Angela Y. Davis. Studie over het feminisme in de VS, en hoe het tekort schoot voor zwarte vrouwen. Geschreven in 1983 dus al wat ‘ouder’, maar zó relevant en bood me zoveel context voor onder andere BLM.

5 likes

Ik heb 32 van de 35 boeken gelezen, maar met een beetje geluk ga ik het nog wel halen.

Mijn favorieten (sterren geef ik maar zelden). Niet perse de beste boeken, maar wel boeken die mij persoonlijk het meest pakte, aangrepen of nieuwe inzicht gaven.

• Vossenjacht - Racheda Kooijman - gaat over een half Nederlands / half Marokkaanse vrouw die opzoek gaat naar haar biologische vader. Haar ouders zijn namelijk al voordat ze geboren was uit elkaar gegaan. Complicerende factor dat haar vader uit Marokko komt is en ze zelf is opgegroeid als Nederlander.

• het recht van de snelste - Thalia Verkade - boek van de Correspondent over hoe de auto ons publieke domein domineert in vele opzichten. Opent je ogen voor dingen die zo vanzelfsprekend lijken, maar dat logischerwijs niet zouden moeten zijn.

• bonusland - Jasper van Kuijk - Jasper gaat een jaar in zijn bonusland Zweden wonen. Zijn moeder is namelijk Zweeds, maar hij kent het alleen van de vakantie. Ik droom al jaren van verhuizen naar Zweden, dus ik vond dit een leuk inkijkje.

• The seven husbands of Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid - iedereen wel bekend waarschijnlijk. Totaal iets anders dan wat ik normaal lees, maar ik snap de hype helemaal.

Niet leuk. Ook niet perse de slechtste maar ik kon er zelf niks mee.

• verwachting - Anna Hope
  • de verwarde cavia - Paulien Cornelisse
  • vele hemels boven de zevende - Griet op den Beek
7 likes

Echt fijn om te lezen dat iemand deze erg goed vond :sweat_smile: Ben nu het eerste deel aan het lezen en zag dat veel mensen dat het beste boek van de triologie vonden dus was al een beetje bang voor deze twee haha

ik vond Verwachting/Expectations van Anna Hope ook echt een enorme tegenvaller. niet per se bijzonder slecht, maar wel een teleurstelling

3 likes

Ik heb net deze uit. Vond het een leuk boek.

Ik heb het niet op verhaal boeken maar wel op informatief.

3 likes

Ik ben nog niet tevreden met hoeveel boeken ik gelezen heb dit jaar (30), maar wel met wat ik gelezen heb! Mijn favoriete boeken van dit jaar tot nu toe zijn:

• The Seven Husbands of Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid
  • Daisy Jones & The Six - Taylor Jenkins Reid
  • Nevermoor: The Trials of Morrigan Crow - Jessica Townsend
  • Wundersmith: The Calling of Morrigan Crow - Jessica Townsend
  • Hollowpox: The Hunt for Morrigan Crow - Jessica Townsend
  • People We Meet on Vacation - Emily Henry
  • My Dark Vanessa - Kate Elizabeth Russell
  • A Man Called Ove - Fredrik Backman
  • The Flatshare - Beth O’Leary
8 likes

Hmmm volgens mij heb ik het eerste boek destijds vier sterren gegeven en de andere twee delen vijf. Mijn geheugen is alleen gatenkaas, dus ik weet niet meer precies hoe of wat haha. Vond de trilogie als geheel in ieder geval wel heel tof en boek drie een heel mooie afsluiting.

Deze komt volgend jaar nog uit!

Wat vind je zelf tot nu toe van The City of Brass?

Oh gelukkig, ik dacht dat ik de enige was!
Ik vond het een heel over de top verhaal over zogenaamde vrienden. Sorry, maar met zulke vriendinnen heb je geen vijanden meer nodig. Ik had geen enkele sympathie voor de hoofdpersonen.

Ik herken mij ook heel erg in een review van goodreads, dat ze schrijfster geen ruimte in het narratief laat voor vrouwen om oké te zijn met kinderloos zijn. Toen ik dat las realiseerde ik mij waarom ik het boek echt niet leuk vond om te lezen.

1 like