Het algemene boekentopic (Deel 2)

Je hebt er 2, een van al je boeken die je ooit een rating hebt gegeven en een van dit jaar. De eerste staat op je profiel en de tweede in je Year in Books (als je op dat bovenste klikt met see your year in books)

Ik wil graag lezen over Griekse mythologie. Iemand een aanrader qua boeken? Ik heb 0 ervaring met het onderwerp.

1 like

Dit is wel de klassieker: Griekse mythen en sagen - Gustav Schwab
En Mythos van Stephen Fry, die heb ik al heel lang op de plank liggen hier, die schijnt ook heel goed te zijn.

3 likes

Dankje! Die van Stephen Fry raadde een vriendin ook net aan. Ik ga ze beide even opzoeken.

1 like

Ik vind de boeken van Madeline Miller erg leuk en dan vooral Circe!

2 likes

Die was idd ook heel leuk, maar denk dat die juist leuker is als je iig een beetje basiskennis van de mythen hebt, anders mis je volgens mij best veel dingen in het verhaal

4 likes

Naast Madeline Miller en Stephen Fry die al genoemd waren!

4 likes

En die boeken van imme dros, die zijn oorspronkelijk voor kinderen dacht ik, maar niet kinderachtig

5 likes

Weet iemand of er iets te zeggen valt over ebook prijzen? Ik wil graag het boek kruispunt van Jonathan Franzen lezen maar in de bieb kan ik achteraan sluiten in de rij want ik ben duidelijk niet de enige die dat boek wil lezen. Nu keek ik ook voor het ebook maar dat kost momenteel ā‚¬ 14,99 is er iets te zeggen over op welke termijn dit soort prijzen dalen want dit bedrag zit er op dit moment even niet in :slightly_frowning_face:

1 like

Ik heb op dit moment 66 boeken gelezen. Mijn doel was 52, maar onverwacht veel thuis gezeten en toen heel veel gelezen dit jaar! Ik ben nu bezig in een lange Harry Potter fanfic die ik denk ik niet uit heb voor het einde van het jaar. Verder ben ik nog in twee boeken bezig die ik wel uit ga lezen!

Mijn gemiddeld aantal sterren was 4.1, ik ben niet erg kritisch. Dat is direct mijn goede leesvoornemen: kritischer beoordelen! Lager dan 3 sterren geef ik bijna nooit namelijk.

Daarom ga ik niet alle vijf sterren hier neerzetten. Mijn echte topfavoriet zijn:
Yaa Gyasi - Weg naar Huis
Andy Weir - Project Hail Mary
Ann Patchett - The Dutch House
Angie Thomas - Concrete Rose

Lekkere mix van de genres die ik lees, haha!

3 likes

Ik wacht tot Lize Spitā€™s Ik ben er niet goedkoper is, maar dat boek is in 2020 uitgekomen, nog steeds populair en nog steeds 15 euro voor een ebookā€¦

Mocht je toevallig in dezelfde regio wonen als ik
dan kan je Kruispunt ook wel van mij lenen? Ik zou 'm wel eerst graag zelf willen lezen tijdens de feestdagen maar dat gaat vast al sneller dan via de bibliotheek. regio DH

1 like

100% Imme Dros! Het boek Griekse Mythen.

Of Griekse mythen en sagen van Gustav Schwab. Die werd bij ons op het gymnasium bij Klassieke talen aangeraden

3 likes

Dit jaar heb ik 52/52 boeken gelezen, probeerde om gedurende het hele jaar ook echt op een boek per week te blijven en dat is dus gelukt. Vond het wel wat veel, denk dat ik volgend jaar 40 doe.

5 sterren voor:
T hooge nest - Roxane van iperen
Hamnet - Maggie Oā€™Farrel
Pachinko - Min Jin Lee
I am an Island - Tamsin Calidas

Heb geprobeerd zo veel mogelijk vrouwelijke auteurs te lezen en dat is ook gelukt! Had vorig jaar blijkbaar 4 boeken gekocht waarvan het plot was ā€œoude professor wordt verliefd op jonge studenteā€ en was daar helemaal klaar mee.

Voor volgend jaar kijk ik uit om te lezen:
Prachtige wereld, waar ben je - Sally Rooney
Klara and the Sun - Kuzuo Ishiguro
En ik heb the seasonal serie van Ali Smith gekocht waar ik erg benieuwd naar ben.

6 likes

Zelfde hier. Maar volgens mij staan boeken prijzen wel minstens 2 jaar vast. Daarna komen vaak de midprice en/of een uitgave bij rainbow oid. Met af en toe eens een uitzondering want laatst was prachtige wereld waar ben je? Voor 5 euro als ebook.

Maar ik weet niet of @zaatar dit misschien weet? Jij wist toen ook van alles van de papier schaarste dacht ik.

Edit: aha voor ebooks geldt geen vaste boekenprijs
https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs

De vaste boekenprijs geldt alleen voor gedrukte boeken en bladmuziekuitgaven, en niet voor e-boeken. Volgens de wetgever is prijsregulering voor elektronische boeken ongewenst, omdat deze de innovatie op de boekenmarkt zou schaden en er een cultureel belang ontbreekt.

En dit geldt voor papieren boeken.

Wanneer kan een uitgever de vaste prijs van een boek wijzigen?
Een uitgever kan op zijn vroegst een half jaar na de ingangsdatum van de vaste prijs (verschijningsdatum) deze vaste prijs wijzigen. Vervolgens kan de uitgever de vaste prijs telkens na verloop van een half jaar wijzigen (artikel 5 Wet vaste boekenprijs). De uitgever moet de gewijzigde vaste prijs melden bij het Commissariaat voor de Media (artikel 4 Wet vaste boekenprijs).

Wanneer kan een uitgever de vaste prijs opheffen?
Een uitgever kan de vaste prijs opheffen als ten minste een jaar is verstreken sinds het boek is verschenen (artikel 7 Wet vaste boekenprijs). De uitgever moet het opheffen van de vaste prijs melden bij het Commissariaat voor de Media (artikel 4 Wet vaste boekenprijs).

Papieren boeken mogen wel met een actie tarief verkocht worden. Ook al in het eerste jaar met allemaal mitsen en maren.

1 like

Dat is lief maar helaas woon ik niet in de buurt.

De allermooiste vind ik De stilte van de vrouwen van Pat Baker. Echt indrukwekkend en heel mooi geschreven. Ritmisch en beeldend.

@kika ik ken de myten ook niet echt en heb misschien wel dingen gemist, maar ik vind in het boek vaak al heel veel duidelijk. (zoek meestal na het lezen de mythe even op) Denk dat het niet perse nodig is tenzij je echt vooral de mythes goed wil kennen en minder een verhaal adhv mythes wil lezen.

1 like

Ja ik vrees ook een beetje dat het lang kan duren. Maar ja ik blijf het gewoon in de gaten houden. Vind het altijd een beetje dubbel dat ebooks zo aan de prijs zijn. Ik snap dat je ze niet voor een paar euro kan verkopen maar toch.

2 likes

Misschien eens op boekwinkeltjes.nl kijken, wellicht doet een particulier ā€˜m daar tweedehands goedkoper weg?

1 like

Dank voor de tip. Zal het eens in de gaten houden.

Wow, wat veel reacties op mā€™n vraag! Bedankt @kika @TheeTijd @Foucher @Janniebeton @Marquez

Ik denk dat het boek van Imme Dros of Stephen Fry het meest toegankelijk is, als ik zo naar de reviews kijk. Ik ga ze later allemaal even goed bekijken.

2 likes