Het algemene boekentopic (Deel 1)

@Sazie wel laten weten hoe je het vond en wat je gekocht hebt he :heart_eyes:

Als ik het zo lees moet ik toch maar een keertje beginnen aan Harry Potter haha

Ik! Maar nog niet zo lang :slight_smile: wil je iets specifieks weten?

1 like

Natuurlijk! :smiley::smiley:

Vooral welke en of hij bevalt! :grin:

Ik had al een hele tijd een Kobo Touch 2.0, en die beviel heel goed. Handige bediening tijdens het lezen en veel fijne leesinstellingen. Ik wilde voor de vakantie graag een upgrade met backlight, en heb toen de Clara gekocht. En tot nu toe bevalt hij net zo goed!
Ik zie qua HD wel echt het verschil met mijn oude, ik vond die andere echt niet onscherp maar als je deze ziet is het wel scherper. Maar ik merk niet per sé dat het ook fijner leest ofzo. Gewoon nog steeds prima.
Het licht heb ik pas een beetje getest maar lijkt me wel handig! Kan je instellen op felheid en op oranje/nachtstand. Zou het alleen fijner vinden als er ook een aan/uit-knop was voor het licht , ipv alleen een slider in het menu.
Ik vind hem inderdaad handig in combinatie met bol.com. Ik heb geen koboplus maar koop m’n eboeken wel via bol omdat ze zo handig synchroniseren: ben ingelogd op bol op de ereader en als ik dan verbinding maak met internet zet hij automatisch alle aankopen erbij.

Ik ben toevallig ook aan het herlezen en ook bij deel 5. :smiley:

@Tunnelvisie Als je veel Engels leest, raad ik een Kindle aan. :slight_smile: Maar anders raad ik ook geen Kobo aan, want ik vond mijne gewoon slecht. Of ik had een slecht model (Glo HD ofzo), want ken minstens 2 mensen in mijn directe omgeving met dezelfde die allemaal binnen een jaar stuk gingen.

Maar van Kindle ben ik een hele grote fan, ook omdat je de boeken naar je ereader kunt mailen in plaats van steeds aan te moeten sluiten. O, en ik omzeil zo bol (ik ben niet zo’n fan van bol nu ik weet hoe weinig uitgevers van Bol krijgen bij de verkoop van een boek :wink: ) Mijn Kobo-ereader weigerde trouwens ook om te synchroniseren met bol.

1 like

Ik heb de Kobo Aura One. Dat is wel een relatief prijzige eReader omdat hij groter is dan andere versies. Vind ik zelf fijn, want dan hoef ik niet constant te swipen om naar de volgende bladzijde om te slaan. Ik ben er zelf heel blij mee, nooit problemen met Kobo gehad (ik heb al zeker zes jaar Kobo’s gehad, misschien langer) en het is fijn dat je geen gedoe hebt met kabels als je ebooks bij Bol koopt. Je bestelt en verder hoef je niets te doen, behalve je Kobo synchroniseren. :smiley:

Edit: ik heb trouwens ook geruchten gelezen dat er in oktober of november nieuwe Kobo’s gereleased worden. Weet niet hoe snel je een eReader aan wilt schaffen, maar als je graag nieuwste versies hebt wellicht de moeite waard een poosje te wachten.

–

Inmiddels ben ik in Shobha Rao begonnen. De kaft lijkt op Duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini en ze wordt ook met die auteur vergeleken, dus hopelijk is het inderdaad een beetje dezelfde stijl. Mijn favoriete recensent (Emily May) gaf het boek 4 sterren, ben benieuwd.

@allemaal Ik heb net de Kobo Aura H2O edition 2 gekocht. Heb een tijdje staan twijfelen over die of de One die jij noemt @Celeone want vond het scherm mooier en lichter alleen toch net een tikje te groot en te duur.

2 likes

5 likes

Die heb ik ook! Inmiddels heb ik hem een jaar en ben er nog steeds heel blij mee :smiley:. Ook nog helemaal geen kuren mee gehad

1 like

Voor mij is het zeker ook Harry Potter. De enige serie die ik meerdere keren heb gelezen.

Andere favoriete boeken uit mijn jeugd:

Jostein Gaarder - Het geheim van de kaarten
Tonke Dragt - Brief voor de koning

2 likes

Ik ben the Witcher boeken aan het lezen en ik vind ze echt een stuk toffer dan ik had gedacht eigenlijk. Zou hierna de spellen wel weer opnieuw willen spelen haha want kijk nu heel anders tegen de characters aan.

Ben nu A Year of Marvellous Ways (Sarah Winnman) aan het lezen, gebeurt verder niet echt veel in, maar heel mooi verhaal en boek. Leest ook goed weg.

En wil hierna aan de boeken van Tad Williams gaan beginnen.

Heb bijna het hele jaar een enorme leesdip gehad, maar nu begint het gelukkig weer op te komen.

1 like

Die heb ik ook, geen spijt van gehad.

1 like

Ga je ook de serie kijken? :smiley: Ook al komt die pas over twintigduizend jaar uit (voor mijn gevoel). Ik ben benieuwd wie Ciri gaat vertolken.

Jaaaa! Wil ook the witcher opnieuw gaan spelen en denk echt dat het hele verhaal anders aan gaat voelen. Kijk ook echt uit naar de series, het is een goed verhaal om een serie van te maken.

Ben ook heel benieuwd naar Ciri, heel Reddit stond van de week in vuur en vlam om Ciri haha. Wil de boeken nu eigenlijk heel graag op papier gaan kopen maar ik vind het altijd weer zo zonde om boeken te kopen die ik al gelezen heb, maar ik vind series zo mooi om te bezitten.

Interessant, ik heb dat allemaal niet meegekregen, maar ik heb natuurlijk meteen opgezocht wat je bedoelde.

Offtopic geblaat over Ciri-casting

Wat vind jij van de cast call? Ik weet zelf niet zo goed wat ik vind. Dat er steeds meer diversiteit komt vind ik goed en ik kon er ook erg van genieten dat George Washington in de musical Hamilton een donkere acteur was. Dat gezegd hebbende: zouden ze haar dan alsnog witblond haar geven? Zolang ze dit soort karakteristieken houden, vind ik alles best haha. Anders voelt het net of ze Ron Wemel ineens blond of zwart haar geven in plaats van rood. Error!

Ik heb de boeken nooit gelezen, misschien moet ik die ook eens kopen.

Edit: ‘De Hekser’, nohhh. Die titel. :sweat_smile:

offtopic verder geblaat over dingen die hier niet thuis horen

Het is echt een heel gevoelig onderwerp waar ik ongetwijfeld veel te weinig verstand van heb, maar kan me ook echt heel goed voorstellen waarom mensen die er zo negatief op reageerden in dit geval. Niemand hoeft er denk ik over te discussiëren dat Hollywood seksistisch en racistisch is tot er geld mee te verdienen valt.

Maar in het specifiek in dit verhaal zijn genen zo ontzettend belangrijk voor het plot, is het heel belangrijk dat Ciri en Geralt (en Yenn) ook qua uiterlijk op elkaar lijken en kunnen doorkomen als vader/ouders/dochter. Dus prima hoor als je Ciri niet-blank wilt laten zijn, maar dan moet je ook 90% van de cast van ras veranderen of anders klopt het hele plot niet meer. Dus zolang ze trouw blijven aan het verhaal mogen ze doen wat ze willen van mij part (maar voor mij zal Ciri er altijd uit blijven zien zoals ik me haar nu voorstel - zoals in de spellen - misschien is dat fout of slecht of incorrect).

Verder komt het onderwerp racisme zoveel terug in het verhaal dat het veranderen van een huidskleur een beetje in het niet valt bij de onderwerpen van de boeken en games en vooral gewoon heel politiek correct voelt en meer naar marketing ruikt.

Er was ook een theorie dat de casting call gelekt was om te kijken hoe de community hierop zou reageren en dat geloof ik ook best.

De discussies over “Slavisch cultuurbehoud” kan ik echt niks over zeggen want het enige Slavische in mijn leven is mijn vriend (zal eens vragen wat hij er van vindt haha). Ik vond het wel een mooi argument dat er nog zoveel mooie verhalen die al wel, of nog niet bestaan die ook nog verteld mogen worden en dat de Aziatische cultuur prachtig en rijk is om verhalen om heen te bouwen.

1 like

Ik heb net ‘Aan de Maliebaan’ van Ad van Liempt uit, voor iedereen die geïnteresseerd is in de Tweede Wereldoorlog echt een aanrader. Het gaat over de Maliebaan (een straat) in Utrecht, waar zowel de NSB, de SS, de katholieke kerk en het verzet naast elkaar werkten (zonder het door te hebben van die laatste uiteraard) en hoe dat door de jaren ging. Leest makkelijk weg en is super informatief met heel veel details die ik nog niet kende.

3 likes

DevThe Witcher boeken zijn idd geweldig❀❀

1 like