Gender in the hunger games om het kort te zeggen. Voel me door al het lezen over gender en het in de serie zo expliciet te zoeken super feministisch haha.
Ohh ik ben hier zo benieuwd naar! Is dit het geld waard? Ik zie op Youtube zoveel soorten leuke boxen voorbij komen.
Haha ik mijn masterscriptie over de beeldvorming van chicklit en daarmee ook over gender en feminisme!
Gaaf!
Johh mag ik die scripties lezen? Ik vind dat soort dingen super interessant!
Heb een paar blz To kill a mockingbird gelezen maar het spreekt me nog niet echt aan. Is het de moeite om verder te lezen?
Ik lees hem in het Engels, gaat het over een jeugd van iemand?
Ik heb het een paar maanden geleden gelezen en vond het echt prachtig, is Ć©Ć©n van mijn lievelings geworden. Komt inderdaad soort van traag op gang
Oke ik ga maar door dan thanjs
Smaken verschillen natuurlijk, maar als je toch doorgaat, laat dan gerust weten wat je ervan vond
Oke zal ik doen! Al lees ik wel heel sloom.
Wat vonden jullie van Murakamiās Norwegian Woods? Ik ben op de helft maar vind het niet zo boeiend.
Ik vond die wel heel chill! Maar denk dat het dan niet jouw soort boek is. Had in mān Goodreads-recensie dit erover geschreven, haha: āZijn werk leest vaak een beetje alsof je op een luchtbed ronddobbert, heel rustig en gedwee, en soms zie je ineens iets opmerkelijks maar dat drijft allemaal weer voorbij. Erg ontspannend in ieder geval.ā
Ik ben net Geschiedenis van een berg gelezen, van Peter Verhelst. Ik hou van al zijn boeken maar ik vond deze ook weer heel mooi en interessant.
Het verhaal gaat over een plek waar dieren opgeleid worden tot mensen, nadat ze een dagenlange tocht over de zee hebben moeten maken. Je komt er pas halverwege het boek achter dat het niet om mensen gaat maar om dieren. Het begin deed me dan ook sterk aan de slavernij denken.
De dieren kunnen steeds hoger in de hiƫrarchie komen en daardoor ook zelf nieuwe dieren gaan vormen tot mens.
Dit alles zodat ze shows kunnen geven in een soort circus waar echte mensen kunnen zien waar deze dieren allemaal toe in staat zijn.
Het is een kort verhaal, een beetje bizar en het stipt allerlei hedendaagse problematiek aan. Zoals mensenhandel, armoede, vluchtelingen, machtsmisbruik maar het vraagt ook om een ethisch besef.
Daarnaast leest het bijna een beetje als poƫzie, er komen prachtige zinnen in voor die ik soms nog wel tien keer opnieuw heb gelezen omdat ik ze niet wilde vergeten.
Dat klinkt heel bizar, maar ook zeker interessant!
Van mij wel! Duurt alleen wel even want moet nog inleveren en nagekeken enzo
Mag hoor, weet alleen niet of het zo interessant is als het nu lijkt, haha. Moet hem dan wel even opsnorren ergens op een oude usb-stick.
Ja graag! Als het geen grote moeite is tenminste.
Ik heb echt zin om drie weken lang aan het zwembad te liggen en elke dag uren te lezen
Wat een tof onderwerp!
Wow, interessant! Ik vind die chicklits altijd zo onfeministisch, dus ben wel benieuwd wat je insteek/conclusie was, haha.
Mijn master thesis ging o.a. over receptie van YA-lit en wat voor rol het speelt in de constructie van identiteit (even kort gezegd, het was wel wat ingewikkelder dan dat, haha).
De conclusie was eigenlijk vooral dat critici een dubbele moraal hebben (gehad) naar vrouwelijke auteurs toe en naar het genre; er zijn bepaalde verwachtingen van āeen schrijfsterā (= vrouw die slechte lectuur schrijft) en een āliterair auteurā (= man).
Citaatje uit mān conclusie:
āWellicht is het niet nodig om ervoor te zorgen dat er weer ālitā in āchicklitā zit. Populaire cultuur is in opmars, en mogelijk zal de scheiding in hoge en lage literatuur ooit zelfs verdwijnen. Het zou mooi zijn als er verandering komt in de manier waarop we in onze maatschappij literatuur associĆ«ren met mannelijkheid en lectuur met vrouwelijkheid. Waarschijnlijk is de literaire kritiek alleen dan in staat om de poort weer open te gooien voor populaire literatuur door, voor en over vrouwen. De ālitā hoeft niet teruggebracht te worden in āchicklitā ā het is de chick die haar plek in de ālitā-geschiedenis moet krijgen.ā