Hardlooptopic

Wat een gek schema dat ze meteen zeggen dat je geen toptijd moet verwachten maar je traint wel voor sub4? Duidelijk gemaakt door iemand die er geen verstand van heeft. Als je het goed doet dan hoor je niet (over)vermoeid te raken van alle kilometers. Zo wel, dan is het schema te heftig voor je. Misschien lullen ze ook maar als je vergelijkt wat je te wachten staat en wat je gewend bent? Stel je loopt normaal 5x in de week hard en het schema is voor 4x keer in de week en dan zeggen ze dat erover. Dan geldt dat misschien voor mensen die 2-3x in de week hardlopen en veel minder kilometers gewend zijn. Ik ben wel benieuwd welk schema het is?

1 like

Die opmerking over geen toptijd verwachten op die 10k wedstrijd 3 weken voor je marathon staat bij het 4.59.59 schema wat ik hierboven postte. Komt bij runners world vandaan en is natuurlijk heel algemeen en zou dat ook niet per se 1 op 1 aanhouden

Ik had het over het 5uurs schema van @littlenumbers uit de Runnersworld. Dit wordt ook mijn eerste marathon, dus heb die ā€˜ervaringā€™ ook nog niet. Maar ik kan me wel voorstellen wat ze zeggen: in de laatste weken van de marathon hoor je over het algemeen dat mensen moe zijn, en dat is het punt waarna de belasting afneemt zodat je uitgerust aan de start staat van je marathon. Dus als je dan verwacht dat je een 10km PR kan gaan lopen na al die (veelal trage) kilometers, kan je misschien teleurgesteld worden terwijl je wĆ©l goed getraind bent voor de hele marathon.

Ooh sorry! Verkeerd begrepen. Ja het komt maar heel weinig voor dat mensen een PR op de 10km lopen net voordat ze gaan taperen voor de marathon. Volgens mij gebeurt het alleen wel eens als je PR niet heel scherp is en je zo goed getraind bent door de duurlopen dat je zelfs op een redelijk comfortabel tempo (want je gaat niet volluit) dan ineens een PR loopt.

Zou ik ook niet weten nee! Wat een beetje realistisch isā€¦

Ik weet trouwens echt nog niet waar ik de tijd vandaan ga halen om echt goed voor de marathon te trainen (ga het pas volgend jaar april erop wagen). Probeer nu maar als gewoonte 3x per week erin te krijgen na mā€™n blessure. Snap wel dat het een kwestie van prioriteiten en plannen is (en ik verspil een hoop tijd aan netflixen en forummen etc en die tijd kan ik heus nuttiger besteden haha), maar alsnog lijkt het me lastig :stuck_out_tongue:

ja ben ook erg benieuwd, in ieder geval mik ik op een PR op de 10 over vier weken maar mn conditie is nog steeds lang niet de oude. Maar leek me een mooi startpunt voor de marathontrainingen!

1 like

Nouu dat hardlopen was geen succes. Zeer slecht geslapen door de warmte. Enorm zware benen en die warmte al rond 8.00 niet te doen. Ik had water meegenomen en geld. En ben van supermarkt naar tankstation en andere punten gerend met elke keer ca. 10 minuten er tussen. Dan mocht ik weer wat drinken en op adem komen. Zo ben ik tot aan de 80 minuten gekomen, toen was ik bijna thuis. Ik kon er echt geen 10 minuten meer aan plakken tot de 90. En nu heb ik wel ijs verdient. :joy:

4 likes

Prima toch! Je hebt wel 80 minuten volgemaakt en heel goed met stops om bij te komen en te drinken. Je herstelt nu sneller dan wanneer je koste wat het kost zonder water en op een te hoge intensiteit was doorgelopen.

3 likes

Ik heb net nieuwe hardloopschoenen en sportkleding gekocht. Ze hebben daar mijn voeten met zoā€™n speciaal apparaat opgemeten en vervolgens heb ik met die schoenen die eruit kwamen testloopjes gedaan en dat is gefilmd zodat we precies konden zien welke het beste zaten en liepen, echt heel handig! En toevallig kwamen precies de schoenen eruit die ik al het mooist vond toen ik een beetje aan het rondneuzen was. :slight_smile: Nu hopen dat het morgenochtend een beetje te doen is hard te lopen.

3 likes

Heb het onderstaande een keer op de blog van Annemerel gelezen. Hopelijk helpt dat je. Zelf geen ervaring mee!

(een vuistregel is trouwens dat je twee keer je halve marathontijd + 10 moet doen om uit te rekenen wat je op de marathon zou kunnen lopen. Mijn halve marathontijd is 1.32:30, doe dat keer twee en je komt uit op 3.05, tel daar tien bij op en je zit op 3.15. Mijn PR is 3.15:03, klopt dus aardig! In jouw geval: 1.58 x 2 is 3.56 + 10 is 4.06!)

@Koala Leuk!! Veel plezier morgen. Hoe wist jij dat je nieuwe schoenen nodig had? Ik heb mijn schoenen namelijk al een tijdje maar geen idee hoe ik kan zien of ze ā€˜opā€™ zijn. De zool lijkt niet versleten maar heb ze al wel een paar jaar (waarin ik niet actief heb gesport)

3 likes

Dat lijkt me nog best een optimistische schatting! Ik kan een halve in 2 uur maar denk niet direct dat ik een hele binnen 4.10 zou kunnen.

Maar goed sowieso dat mensen altijd ā€œliegenā€ en veel snellere tijden doorgeven bij zulke dingen. Zo vaak gefrustreerd tussen de veel langzamere mensen gelopen in de drukte :stuck_out_tongue:

2 likes

Dank je! Ik had schoenen die ik voornamelijk voor cardio gebruikte, dus die waren niet echt voor buitengebruik en ik merkte dat de stevigheid eruit was waardoor ik schever ging lopen. De medewerker gaf als vuistregel dat schoenen ongeveer 100 kilometer meegaan, dus ligt eraan hoeveel je ermee gelopen hebt.

100 kilometer? Typfoutje denk ik?

Ik heb ze ook veel voor cardio gebruikt dus misschien toch maar eens voor nieuwe kijken!

Oh ja nu je het zegt, hij gaf als voorbeeld als je 2x in de week in de week 5 kilometer loopt, je er 2 jaar mee doet. Heb inderdaad zā€™n rekenfout niet doorgehad want hij zei wel 100 kilometer haha

1 like

Ik lees op internet 1000 tot 1500km. Ik heb afgelopen weekend ook nieuwe gekocht, want die ik hiervoor had gekocht zaten toch niet zo lekker. Opzich wel zin om op mn nieuwe schoenen te gaan lopen, maar niet om in deze warmte te gaan :cry: dus ff kijken wanneer ik het eerste rondje ermee ga lopen.

1 like

Haha ik weet dankzij Strava dat ik zelf rond de 50 km per maand loop dus elke 2 maanden nieuwe schoenen leek me al wat enthousiast

4 likes

Rond 5/6u 's ochtends schijnt het het minst warm te zijn :stuck_out_tongue:

1 like

Welke wedstrijd loop je? Succes alvast!

Ah leuk, daar heb ik naar gekeken, maar beetje ver voor mij (doordeweeks).

Ik heb gewoon even niets gepland staan (op Disney en HM Barcelona in feb na). Moet echt een najaarsmarathon gaan plannen, dan kan ik weer wat concreets doen.

2 likes

Ik hoop eigenlijk een leuke marathon in het Buitenland te kunnen lopen (goede reden voor een weekje vakantie). Ik denk aan Las Vegas, vandaag maar even over mailen.

En inderdaad juli/aug is er gewoon niet zoveel, vind ik wel jammer. Maar eens even kijken of we nog iets kunnen vinden!

1 like