Die ga ik opzoeken, Dankje voor de tip!
Ik heb vorig jaar de 10 van Noordwijk gedaan,die is half juli. Was alleen wel warm en voor mij vrij ver reizen dus weet niet of ik dat nog eens zou doen
Ja ik vond het wel leuk! Ook daar door de duinen enzo maar gelukkig niet echt door het zand haha. Heb die beach run overwogen maar toch een ander evenement iets dichterbij gekozen, deels ook vanwege dat zand haha.
Was wel behoorlijk warm vorig jaar en heb ook wel negatievere verhalen gehoord over mensen die het slecht geregeld vonden en zeiden dat het water op was bij de drankposten oid! Maar die waren een stuk langzamer, zelf geen last van gehad. Was groot fan van de sponzen die ze uitdeelden en aan het einde kreeg ik een high five van Edwin van de Sar
Ik ging heel lekker met start to run, bijna klaar met alle lessen en rondjes uitgestippeld die ik straks kan doen. Maar nu ben ik al een week niet in staat om te sporten en ik ben meteen bang dat alles voor niks is geweest en ik straks van voor af aan moet beginnen
Ah nee joh dat zal wel meevallen, is echt niet weg na een weekje hoor! Of kan voorlopig langere tijd niet sporten?
Jaa kom allemaal op 14 Juli naar mij dorpje aan de kust. Ik hoop op niet zulk warm weer als vorig jaar. Wil namelijk beide afstanden gaan lopen.
Ik zag dat je nog online kan voorinschrijven tot en met 12 juli dus misschien ga ik me er nog aan wagen haha
Ohh leuk ik doe ook de Ekiden volgende week! En volgens mij dezelfde (georganiseerd door pac?), tof! Heb hem vorig jaar ook gelopen, zo leuk om in een team hard te lopen eigenlijk. Welke afstand loop je?
Oh wow, wat zijn jullie toch actief met wedstrijden! Met al toppunt @Lovepink die de hele wereld overvliegt. Wel heel leuk allemaal
En @Runnerlongs volgens mij post je nog niet zo lang mee (of niet onder dit accountnaam) maar ik heb het idee dat jij mega goed rent
Ik ook 5km! Haha super toevallig Vorig jaar had ik een PR gelopen en ik hoop dit jaar weer maar weet niet of het er in zit na de marathon dit voorjaar (heb het gevoel dat ik mijn snelheid kwijt ben). Maar we gaan het testen!
Oké, ik heb even een vraag! Ik zou graag een halve marathon lopen. Nu loop ik 5km (vorige zomer nog 10km). Is dit haalbaar binnen 3 maanden? Of ben ik overenthousiast?
Het is wel haalbaar denk ik, maar ik zou dan niet verder trainen dan 16-18 km.
Hoeveel keer per week loop je nu 5 km?
In 12 weken kun je het goed opbouwen;
- 5km
- 7 km
- 9 km
- 10 km
- 12 km
- 8 km
- 12 km
- 14 km
- 15 km
- 18 km
- 10 km
- wedstrijd
edit: als je nu 3x per week een rustige 5 km loopt zou ik voorlopig de andere twee rondjes gelijk houden met wat je nu dus doet. Dus niet ook dat gaan uitbreiden qua afstand en intensiteit want dan ben je én afstand én intensiteit aan het vergroten en dat is wel veel. Dus ik zou niet per se tempotrainingen of intervaltrainingen toevoegen omdat de belasting van het aantal kilometers al hoog genoeg gaat zijn. Risico op blessures is dan te groot.
Ja klopt, er zijn nog wel meer factoren waar rekening mee gehouden moet worden. En in 3 maanden weinig tijd voor ziekte of blessures. Al houdt in principe geen enkel standaard schema daar rekening mee. Alleen trainers en coaches kunnen het juiste advies geven en een schema aanpassen in dat geval.
- 5 km - 5 km - 5 km = 15 km
- 5 km - 5 km - 7 km = 17 km (13%)
- 5 km - 5 km - 9 km = 19 km (12%)
- 5 km - 5 km - 10 km = 20 km (6%)
- 5 km - 5 km - 12 km = 22 km (10%)
- 5 km - 5 km - 8 km = 18 km (-18% herstelweek)
- 5 km - 5 km - 12 km = 22 km (22%)
- 5 km - 5 km - 14 km = 24 km (9%)
- 5 km - 5 km - 15 km = 25 km (5%)
- 5 km - 5 km - 18 km = 28 km (12%)
- 5 km - 5 km - 10 km = 20 km (- 28% taperweek)
- wedstrijd
Qua opbouw met de 10% regel zit het met mijn super snel bedachte schema wel goed denk ik hoor! Haha, ik verveel me, is wel te zien
Zo lang de duurlopen echt super langzaam gedaan worden
Ik heb nu totaal geen vast schema. Door de drukte van afgelopen maanden heb ik het lopen wat verwaarloosd, maar ik wil er nu helemaal voor gaan inclusief gezonder eten etc. Vanavond begin ik! Super bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal het schema volgen en zien wat het geeft
Super leuk, haha! Ben benieuwd hoe het je af gaat. Succes!
Je Vo2max is je maximale zuurstofopname vermogen per minuut. Dus hoe hoger hoe beter.
De gemiddelde sporthorloge meet het aan de hand van je hartslag, volgens mij met een bepaalde formule waarin je hoger scoort als het verschil tussen je rusthartslag en maximale hartslag heel groot is. Een lage rusthartslag en het kunnen bereiken van een hoge maximale hartslag tijdens inspanning is een teken van fitheid.
Op bijv. fitnesstoestellen meten ze het met een bepaalde formule die de intensiteit / niveau en je hartslag combineert tot een bepaalde uitkomt.
Eigenlijk allemaal niet zo accuraat als een échte meting in een sportmedisch centrum, maar als je steeds dezelfde meting uitvoert wel een mooie indicatie om je fitheid te meten.
Ja als het stijgt is het goed! (In de praktijk gaat het ook wel eens naar beneden hoor, dus hang er niet een te grote waarde aan)
Twee weken, daarna hoop ik weer wel. Had niet gedacht dat er ooit een moment zou komen waarop ik graag wil hardlopen.
Ik ga zo, voor de hitte aan, hardlopen, maar ik heb zo slecht geslapen vanwege die hitte. Hopelijk kom ik vooruit
Hopelijk viel het voor je mee en werd je juist lekker wakker door je run Ik wacht tot m’n broer wakker is om een stukje samen te rennen, dus dat wordt lekker warm haha