Hardlooptopic

Ja joh dat is vroeg zat! Heb je speling als het druk is, kan je daarna nog beetje rondhangen, naar de start en warming up doen.

Succes morgen voor iedereen die loopt :muscle:

1 like

Ja komt wel goed! Was er vandaag en al heel veel mensen hadden de startbewijzen gehaald, dus zal morgen vast minder druk zijn! Succes!

1 like

Succes allemaal morgen!

2 likes

Wil je die training delen? :smiley:

Bij mij is hij soms heel snel en soms duurt het inderdaad wel 2 minuten of zo.

Ik ben 2 gaan volgen in de app (van hier), 1 met een andere naam op haar startbewijs: is that you @Fitgurl ?

Succes in ieder geval iedereen die gaat rennen!!

Succes allemaal vandaag!

Mijn motivatie is redelijk ver te zoeken. Door die mega hete temperaturen afgelopen zomer heb ik weinig hardgelopen, langzaam hardgelopen en korte afstanden. Heb nu het idee dat ik weer helemaal moet opbouwen. 5km is al zwaar :pensive: terwijl ik voorheen redelijk makkelijk 10 liep en ook de 15km liep. Wilde dus serieus gaan trainen voor een HM maar dat lijkt nu weer zo ver weg.

Ga proberen vandaag 7,5km te lopen. Kijken hoe dat gaat en of ik dat fijne gevoel weer terug kan vinden.

Weer thuis, gedouched en allessss. Het ging super lekker! Ik had een fijne pas en de tijd vloog voorbij. Hele leuke 8k. In het stadion nog ff een sprintje getrokken en uiteindelijk 51.21 op de klok. Super blij mee!

De tocht zelf was ook leuk. Vooral het Vondelpark en onder het Rijksmuseum door. Viel me wel op dat onwijs veel mensen al super snel gingen wandelen. Ook mensen die in spijkerbroek meededen enzo… Why? Er zit een time cap op van 1.05. Dan ben je toch nooit op tijd binnen voor de medaille?

8 likes

Ik zal de schema’s delen uit Annemerel haar boek. Misschien heb je daar wat aan? Zelf gebruik ik deze al niet meer.

1 like

Zie nu de hele lijst op de site van de marathon en ik ben zoooo blij dat ik lekker een middenmoter ben haha. Nog zo veel mensen na mij. :grin:

Een jaar geleden had ik dit echt niet geflikt.

1 like

Leuk dat jullie me gevolgd hebben (of anders via Insta haha)
@GroenTakje Ik was Arthur inderdaad, want deze persoon die was geblesseerd en bood me donderdag zijn startbewijs aan.

Maar, ik heb dus geheel onverwachts een PR (4:13:05, dus weer 2 minuten sneller dan Rotterdam). Ging eigenlijk best wel prima en had geheel tegen alle adviezen in dus ook wat nieuwe dingen geprobeerd. Ik heb bijvoorbeeld altijd last van een schuurplek op mijn onderrug van het zakje waar mijn telefoon in zit, nu tape geplakt en dus geen last. Ook gebruik gemaakt van nieuwe oortjes, die werkten ook best wel fijn. En rietjes meegenomen om bij de drinkposten te kunnen blijven lopen ipv te moeten wandelen om niet 99% van het water over mezelf heen te gooien. Dus ja, alles bij elkaar wel weer wat nieuwe dingetjes ontdekt. Ook dat er schijnbaar wel 2 gelletjes ipv 1 in de zakjes van mijn decathlonbroekje passen :joy: Zijn toch de betere ontdekkingen in het leven.

En nu is mijn agenda weer leeg, enkel de Bruggenloop starten met stagebedrijf. Dus verplicht korte afstanden nu en kijken of ik daardoor wat meer triathlonfocus kan krijgen. Enige probleem, ik vind lange afstanden veel te leuk en een 10k wedstrijdje eigenlijk totaal niet interessant (of het moet een trail zijn).

4 likes

Ik voel me echt een hardloopkneus vergeleken met jullie, maar ik merk dus wel progressie. Het gaat heel langzaam, maar ik ren nu wel 1 kilometer per uur harder dan in het begin :grin:

6 likes

Ik heb voor het eerst een halve marathon gedaan zondag en man wat duurde het lang :stuck_out_tongue: Heb wel al meerdere jaren meegedaan met de Dam tot Damloop en omdat ik in Zaandam woon altijd veel bekenden langs het parcours… Nu in Amsterdam was dat wel even anders helaas. Vond het een super leuke, goed georganiseerde loop en vond het erg leuk om door de binnenstad te lopen. Uiteindelijk 02:04:20 gelopen en ben ik wel blij mee :slight_smile:

Nu bedenken wat mijn volgende doel gaat worden… Veel meer km zie ik niet echt zitten om nu voor te trainen… Wat hebben jullie nog op de agenda staan?

7 likes

Wauw nette tijd wel hoor!

Ik ben na mn eerste halve marathon ook wel even klaar met de trainingsschema’s en de lange duurlopen dus ik ga voor kortere afstanden. Vind het sowieso lastiger nu het in de ochtenden en avonden weer donker is om goede momenten te vinden voor het lopen.
Ik heb over twee weken een trailrun op de planning van 9 km, ik ben benieuwd hoe dat is!

Ja dat heb ik ook, loop liever niet alleen in het donker en met afstanden die langer zijn dan 10 km wil er niemand mee!

Trailrun lijkt mij ook leuk om een keer te doen!

1 like

Wie van hier was er nou nog meer aan het trainen voor de marathon in Amsterdam?

Ik niet maar ik voel wel die kriebels :biggrin: Ik heb een halve gelopen onder de 2 uur dus nu wil ik me wel aan de hele gaan wagen (ergens in 2019 denk ik)

Denk er overigens zeker niet licht over zo van “oh doe ik wel ff met een beetje doortrainen”. Voor de halve heb ik wel een hele tijd consequent getraind etc, maar ik zal dan nog veel vaker/meer moeten gaan natuurlijk en dat vergt wel meer tijd en doorzettingsvermogen.

Hebben degenen hier die al eens een of meerdere marathons hebben gelopen nog tips/aanraders/afraders? Ook qua hoelang opbouwen. De meningen om me heen zijn zo verschillend…

2 likes

Ik ga Rotterdam 2019 lopen! Vind het heeeeel spannend want ik ben mentaal meestal gewoon niet zo sterk en weet dat het sowieso pijn gaat doen en ik dan moet proberen door te lopen (tenzij ik echt blessure-achtige pijn krijg natuurlijk).
Maar heb me ingeschreven dus no way back, ik ga het gewoon doen.

Bij ons op de club trainen we vanaf januari ongeveer (de marathon is begin april) dus een schema van 3 maanden. De mensen die meedoen hebben doorgaans startniveau van een halve marathon maar de duurlopen beginnen vanaf 15km geloof ik… Max wat ze lopen is tussen 30 en 35km. En 3 weken voor de wedstrijd ongeveer ga je al weer afbouwen qua afstand.

2 likes

Haha hier nog eentje hoor! Ik ben nu bezig om 5 km te rennen in een half uur.

3 likes

ik kan me vanaf juni/juli in gaan schrijven bij een atletiekverenging maar misschien wacht ik daar even mee tot sept/okt. Maar ik snap niet helemaal hoe het zit daar met trainingen, hoe gaat dat normaal gesproken? Heb je samen met een groepje dezelfde trainingen elke keer? Krijg je een schema van te voren? En hoe zit het als mensen buiten trainingsuren trainen op de baan?
Ik wil er zelf vooral bij om sneller te worden en meer te leren over looptechnieken. Verder hoop ik volgend najaar een marathon te lopen!

2 likes

Superleuk! Kan het echt aanraden.

Het verschilt per vereniging hoe het georganiseerd is. Bij mijn eerste vereniging was het 2 keer per week en dan dezelfde groep maar de ene dag een andere trainer dan de andere dag en we hadden geen schema, je hoorde gewoon daar wat we gingen doen (was niet een heel serieuze groep).

Bij de tweede vereniging kon je zelf kiezen op welke dagen je wilde trainen en op die dag zat je dan wel in dezelfde groep, maar de groep van dinsdag was een andere groep dan de groep van donderdag bijvoorbeeld en had ook andere trainers. Ik deed daar 1 keer per week een baantraining en 1 keer per week op de weg/interval. Voor de baantrainingen was er een schema op internet. Voor de andere training kregen we een mailtje 2-3 dagen van tevoren met wat we zouden gaan doen.

Bij de vereniging waar ik nu loop heb ik altijd dezelfde trainer en ook een van tevoren vastgesteld schema dat elke 3 maanden wordt verstuurd. Het zijn alleen intervaltrainingen en meestal op de weg.

Meestal worden de groepen ingedeeld op niveau dus bijvoorbeeld op je 5km of 10km tijd. Maar er zit best wel veel verschil en dat is op zich helemaal niet erg want bij intervallen kom je toch telkens terug bij elkaar. En op de baan merk je er nog minder van want je kan elkaar niet kwijtraken zeg maar.

Als je lid bent mag je meestal trainen op de baan als die open is (ook buiten de reguliere trainingen) maar dat verschilt denk ik ook wel per vereniging. Baantraining is in ieder geval heel goed voor je looptechniek!

1 like