Hardlooptopic

Weer op tempo gelopen; 9km met een pace van 5:17. Morgen een rustig dagje en dan zondag ‘even’ de 35 knallen, de marathon komt zo dichtbij. En ook zoveel zin in Disney volgende week, sorry mensen die mij op instagram hebben, ik ga echt spannen van het hardlopen in Disney (en überhaupt Disney)

4 likes

Ik doe ook nog fitness en hier en daar een groepslesje. In de lente wil ik een wielrenfiets kopen om dat ook te gaan doen, hou van sporten in de buitenlucht en dan leg je natuurlijk sneller een grotere afstand ad.

1 like

Ik wil die van decathlon (260 euro) kopen, is de goedkoopste en lijkt mij en goed instapmodelletje. ‘Probleem’ is natuuelijk dat er een hoop bij komt (schoenen, kleren, helm enz). Dus bij elkaar nog niet zo goedkoop, vandaar (mede gelet op de slechte maanden die er nu aankomen) dat ik het even uitstel. Moch het echt bevallen kan ik later altijd een duurdere/betere kopen.

1 like

Ik doe ook nog fitness/kracht en een paar groepslessen naast hardlopen. Ik zit ook te twijfelen over fietsen want dan kan ik mijn conditie wel echt op pijl houden als ik zoals nu even niet kan hardlopen. Maargoed al die kosten, ik betaal al genoeg aan de sportschool, hardlooptraining en alles wat er qua spullen en startbewijzen nog bijkomt. :sweat_smile:

1 like

Mocht iemand trouwens nog een startbewijs zoeken voor dam tot dam, of iemand weten. Ik heb er nog 1 over.

Ik doe sinds een tijdje aan (beach)bootcamp

1 like

Vanavond ga ik de Airport Night run op vliegveld Eelde doen. Zijn er meer die ze lopen toevallig?

1 like

Vanochtend 14 gerend, man man. Ben kapotje moe, stijve benen en kapotte tenen, en dan te bedenken dat er nog 7 bij moeten…

3 likes

Wat dragen jullie altijd wanneer het koud is? Ik had vanmorgen een vest aan, maar in de winter is dat vest sowieso te koud :thinking:

Meestal een thermo shirt met lange mouwen en een jasje. Als het dan toch te warm wordt doe ik dat jasje onderweg om mijn middel. Die is vrij dun en is meer tegen wind en regen. Ik heb het zelf altijd vrij snel warm dus dat scheelt.

1 like

35 is doneeeeeeeee! De laatste 5 waren niet zo leuk. In vergelijking tot vorige week toen ik 30 deed en de laatste 5 bijna jankend! Ik ben bijna klaar voor de marathon!

6 likes

Bij man man denk ik nu echt Rob Geus voor me :rofl:

Maar super goed bezig! Wanneer is je halve? 14km is wel al 66 (=bijna 70) procent van je run dan he! Dat ga je dan echt wel afmaken.

Als je er nog niet te veel vertrouwen in hebt; misschien heb je nog tijd om een keertje 17-18km te doen (niet te vlak voor de wedstrijd)?

Leuk! Veel plezier! Ik heb hem vorig jaar gelopen.

Lange mouwen, eventueel jasje erover. Handschoentjes voor de eerste paar km. En ik heb toen het zo ijzig koud was in maart en in 30 km moest lopen ook met een muts opgelopen. Compressie sokken zijn ook lekker warm onder een lange broek.

Voor in de winter scheelt het bij mij al 1000 als ik handschoenen draag en een shirt met een colletje. En als het echt ijzig is loop ik ook wel eens in een thermolegging.

haha I know :sweat_smile:
Ik heb nog een maandje, het plan is inderdaad volgende week 16, de week erna 18 en dan nog eens 16. Thanks voor je motivatie :relaxed:

1 like

Waarom haat je het? Wat is er stom aan?

edit: mijn tip om sneller te worden zonder intervaltraining: loop meer!

Ik vind interval juist wel chill, omdat de training al vor je opgesplitst is en ik niet hoef na te denken maar gewoon die stukjes volmaken haha.
Maar misschien fartlek, is wel interval maar aan de hand van wat je op je route tegenkomt? Of aan het eind van een langere loop wat sprintjes trekken?
Er staat me ook ergens iets bij dat bergop ook sneller lopen kan bevorderen maar dat weet ik niet zeker…

misschien nog letten op looptechniek? goede afleiding en in the end wordt je er sneller van als je het goed doet. dus hogere cadans, kijken of je meer op je middenvoet kan landen

Oké! Ja dan zul je die trainingen zo effectief mogelijk moeten indelen om er uiteindelijk sneller van te worden.

Ik zou 2 van de 3 trainingen heel rustig lopen, en dan bedoel ik nog veel rustiger dan je zou denken dat rustig is :wink: Dus stel je wilt graag 5km in 30 minuten lopen / 6’00" tempo, dan kun je het beste je rustige trainingen minimaal 30 tot 60 seconden langzamer lopen. Dan verlaag je op den duur je hartslag. En dan 1 van de 3 trainingen korte intervallen doen.

Begin eens met 5x 100m / 100m wandelen, plus in- en uitlopen op het rustige tempo. Ook 200m’s zijn lekker kort. Dit kun je uitbouwen naar 10 keer. Het voordeel van korte intervallen is dat je niet een heel stuk buiten adem hoeft te rennen en dat je het dan niet volhoudt. Dat maakt het namelijk zwaar en stom.

Als je het dan leuker begint te vinden kun je spelen met langere afstanden intervallen of piramide’s ofzo. Of train eens in minuten bijvoorbeeld.

De truc is om niet zó hard te lopen dat je moet afzien. Begin gewoon wat rustiger en dan merk je zelf dat je steeds wat harder kunt.

2 likes