Hardlooptopic

Ja je moet dan 50km per week?? ain’t nobody got time for that :tongue:

3 likes

Yes doe ik, Ik heb de goedkoopste van de decatlon (en ook lichtste). Het is in het begin wel even wennen maar daarna fijn en makkelijk. Degene die ik heb hebben ze niet meer, maar dit is de opvolger: https://www.decathlon.nl/p/trailrugzak-5-liter/_/R-p-168331?mc=8488291&c=ZWART.

na 1,5 jaar (wel zak elke keer goed schoonmaken) heb ik een nieuwe waterzak gekocht omdat in mijn oude een klein gaatje zat. Op hele hete dagen leg ik de waterzak (dus niet de hele tas) al in de vriezer en is het lekker bevroren. Als ik dan bij een wedstrijd ben is het half ontdooid en dus nog lekker koel.

ik ga vanaf aankomende week echt voor de marathon trainen, de afgelopen weken maar wat aangemodderd, maar gewoon veel last van de warmte (team slak)

1 like

Is zo’n rugzak niet heeeeel warm op je rug?

Nee, vind ik echt meevallen. Helemaal als je dus echt ijs-water er in hebt.
Ik voel weinig verschil als ik zelf flink aan het zweten ben of dat tasje achterop heb. Die van mij is nog iets minimaler en kleiner dan degene van de link.

2 likes

Daar kom ik echt nooit aan. Ik raak echt gefrustreerd van zulke lijstjes omdat ik mijzelf dan echt een pruster vind. :stuck_out_tongue: Zit deze maand pas op 33. (wordt wel meer komende tijd omdat ik nu wel echt serieus moet gaan opbouwen) Mijn loopgroep avonden track ik vaak al niet omdat we oefeningen tussendoor doen en ik dan elke keer op pauze moet zetten. Ik probeer tijdens die avonden meer te letten op mijn houding, ademhaling en gevoel en totaal niet op tijd. Dat geeft wel een soort rust.

Als ik minder dan 50 km per week loop dan vind ik het weinig :slight_smile:

Maar dat is ook pas sinds een jaar dat ik redelijk constant en makkelijk deze afstand haal. En ik loop niet altijd lang hoor. Gewoon vaker per week een kort rondje doen. Ik loop 4-5x per week. Een half uurtje is altijd wel in te plannen, enige “reden” om het niet te doen is wanneer ik echt geen zin heb. Maar door het wel te doen maak ik wel meer kilometers en is mijn basis beter. Als ik minder loop dan heb ik het idee dat ik ook minder fit ben en minder goed presteer.

Als je ook een keer 200 km in een maand wilt lopen, doe dat niet meteen volgende maand maar bouw het rustig op. Neem er een half jaar of 3 maanden de tijd voor. Zorg dat je de belasting heel rustig opbouwt en dat je constant blijft lopen. Niet de ene week heel veel en dan de andere week niks. Structureel elke week een aantal keer gaan lopen en steeds elke 2/3/4 weken een paar km per week meer doen. Heb je moeite om het aantal te halen, gewoon weer proberen in de week erop. Haal je het wel, kijk of het je de week erop weer lukt voordat je verder uitbouwt. Eens in de 4-6 weken een stapje terug en bijv. 10-15 km minder lopen en dan de week erop weer terug naar het hoge aantal. Consistentie is the key! (kots personal body plan :joy:)

edit: en met 3x per week lopen is het niet haalbaar trouwens. Dan moet je per keer 16-17 km lopen. Als je nu 3x per week loopt, STRUCTUREEL. Dan kun je eerst uitbouwen naar 4x per week. Ik vind vaker lopen de perfecte manier om meer te lopen. I.p.v. afstand uitbreiden een dag extra lopen.

4 likes

Ook al is vergelijken sowieso altijd kut. Ik loop never ever 50 km. Degenen die dat lopen in een week werken jullie ook fulltime? Ik wel, soms meer en in de horeca dus continu op de been. Ik loop max 2 keer per week dus ik kom niet eens boven de 25 per week. Al loop ik op mn werk heeel wat kilometers :sweat_smile:

Ik heb daar ook de tijd niet voor in een week en hoef dat ook niet te bereiken, hoogstens dat ik dat ooit een keer als doel zou nemen, haha. Voor nu hou ik het gewoon bij rustig opbouwen voor de halve marathon. Het lukt me sowieso steeds maar met periodes om een beetje constant 2-3x per week te gaan, dus daar richt ik me op.

Overigens met de tijd niet hebben bedoel ik dat ik de tijd er niet aan wil besteden naast werk etc. Ik snap dat het in theorie wel mogelijk zou zijn :tongue: Iedereen heeft toch zn eigen doelen en moet doen wat goed voelt, hoe veel of vaak dat ook is dan.

En vergelijken doe ik maar zoveel mogelijk met mezelf. Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met hardlopen, maar liep maar heel sporadisch en wedstrijden durfde ik niet ofzo. Vorig jaar oktober liep ik mn eerste 5km wedstrijd en ik ging echt he-le-maal kapot… En dit jaar oktober hopelijk een halve marathon :sunglasses:

4 likes

Wow @oliverqueen respect hoor. Echt knap!
Voel je je dan ook ‘slecht’ als het een keer niet lukt om 4-5 keer te lopen in een week? Ik heb dat nu wel een beetje als ik 3x per week niet haal :stuck_out_tongue: Werk fulltime en als ik een druk weekend heb dan komt dat best wel eens in het gedrang… Het is ook dat doordat ik dit jaar een soort doel heb gesteld om 1500km in een jaar te lopen (= ong 30km per week) dat ik per se 3x wil gaan. Dat is mijn stok achter de deur maar soms is het wel echt irritant dat ik dat niet los kan/wil laten.

1 like

@Chicago Ja ik werk fulltime, en ik sta ook de hele dag. Maar verder heb ik geen leven dus dat maakt het wel makkelijker :slight_smile:

@Carbon.monoxide Mooi doel! Ik voel me niet slecht als het niet lukt, wel baal ik ervan, maar gelukkig begint elke maandag een nieuwe week!

3 likes

Wie gebruikt een mp3-speler en heeft tips voor een goede, kleine? Mijn Sandisk is binnen een jaar gesneuveld. Hiervoor had ik een iPod maar die heb ik ook twee keer moeten laten repareren, wat best een duur geintje is.

Oh net zo heerlijk gelopen! Was vanwege de warmte ‘al’ anderhalve week niet geweest en daarvoor liep het letterlijk niet zo lekker. Was traag (liep moeizaam 9km per uur ipv 10,5km per uur) en dacht echt dat ik het verleerd was haha. Dus verwachte vandaag weinig, dacht gewoon ff rustig 5-10km lopen. Uiteindelijk 9km gelopen op een tempo van 9,8 km per uur. Wel langzamer dan normaal maar was daarna ook helemaal niet kapot maar nog best fit dus dat geeft moed :star_struck: Echt heeerlijk gelopen, meestal kom ik er pas in na 3/4km maar ik voelde gelijk al dat dit een fijne run zou worden :heart_eyes::ok_hand:t3:

Oh en: een negatieve split gelopen, whoep :fire:

Moet t altijd ff kwijt en aangezien ik geen vrienden om me heen heb die deze hobby met me delen (helaas) dus dan maar hier mn ei kwijt haha.

Ff wat sfeerbeeld erbij :stuck_out_tongue_closed_eyes:

10 likes

Ik heb vanochtend om 8 uur een rondje van 5 km gedaan maar het was al zo warm en windstil, kwam echt nat van het zweet thuis…
Mijn snelheid lag niet zo hoog, maar ga daar met het warme weer maar niet te veel op letten denk ik. Gewoon twee/drie keer per week proberen te lopen en als het dan minder warm is mijn tempo weer opschroeven

1 like

Ziet eruit als een fijne plek om te lopen! En is toch een prima snelheid? Het is geen wedstrijd :slight_smile:

1 like

Ik was al wakker om 6u30 dus besloot ik om vroeg te gaan lopen. Wat was dat een goede beslissing! Perfecte temperatuur en geen kat op de baan. Lekker rustig genieten van mijn loopje :slight_smile:️ 8km gelopen op nuchtere maag :+1:t2:

3 likes

Ik ben vanmorgen rond 08.30 geweest voor mijn duurloop van 13km. Tempo ga ik gewoon maar niet meer over praten met dit weer. Ik ga gewoon op warme dagen kijken wat ik kan en niet teveel op de snelheid letten. Het wordt ooit weer minder warm en dan gaat vast het tempo ook alweer beter. :grin: Ik heb nu door dit weer wel heel charmant mijn broekje in mijn benen staan. Voel me nu toch wel een beetje een echte hardloper. :joy:

1 like

Ik ga steeds te laat haha, smelt echt in de hitte… Maar hopelijk leidt al dit afzien tot pr’s in de herfst of winter :sunglasses:

3 likes

Ik ben nu in het buitenland en heb gisteren gerend. In Nederland kijk ik altijd heel vriendelijk/ lach ik half/ zeg ik goedemorgen tegen andere hardlopers of hondenuitlaters… Vind dat altijd soort van leuk :blush: Maar dat kennen ze hier niet haha, voelde me helemaal eenzaam.

1 like

Ik was van plan vroeg op te staan om te gaan lopen maar uiteindelijk toch iets te lang uitgeslapen… dus ging pas om 10:45 de deur uit. Nou heb t geweten hoor pfoeee wat heet.
Liep 4 km met moeite in een pace van 6:00 terwijl ik dat normaal makkelijk in 5:30 kan…
Echt gek hoeveel invloed de hitte kan hebben
Note to self: alleen voor 9 uur of na 21 uur lopen

4 likes

Dit topic is de reden dat ik echt weer wilde forummen: Na mijn eerste 10 km wedstrijd in juni (58 min), ben ik nu bezig met de voorbereidingen op de halve marathon van Eindhoven! Doel is ook hier weer uitlopen, al richt ik me op de 2:15. Maar mijn god, lopen met dit weer is echt sterven…

5 likes