Hardlooptopic

Ik snap het, maar dat hoeft echt niet! Die laatste 3km loop je makkelijk, als je tot 18km hebt getraind. Hoe langer je loopt in je trainingen, hoe langer je daarvan moet herstellen (en als je dat kort op je wedstrijd doet dan heeft dat impact op je prestatie). Ik herken het mentale aspect wel hoor, wilde ook perse 35km lopen in training tot de marathon. Uiteindelijk moest ik daar vrij lang van herstellen en kon ik de week erna geen kwaliteitstrainingen doen. Als je eenmaal 18km hebt gelopen, dan ga je die 21 vol vertrouwen tegemoet, ik weet het zeker!

Nou dit slaat op dit moment de spijker op de kop. Ben gister door mn rug gegaan dus trainen wordt sowieso niks aankomende week. Godver :sob: Had vrijdag op zaterdag ook al last van mn rug en dan toch die 14km lopen, zo niet slim.

Ik hoop echt volgende week het schema nog op te kunnen pakken, tis nog 10 weken tot de HM. En denk ook wel dat je gelijk hebt idd met die 18 km. Dat herstellen had ik nog helemaal niet aan gedacht

Aah, shit, sterkte!! Hopelijk herstel je snel. En je hebt al redelijk wat conditie als je 14km kan lopen, dus maak je niet te druk!

Ik zat in het wjekw maar kom even naar het juiste topic :laughing:

Mijn conditie is echt om te janken voor een 25-jarige, net als mijn mentale gesteldheid, en het lijkt me echt zo lekker om te kunnen hardlopen. Wandel ook heel graag buiten, vooral met dit weer (kou).

Maar goed, 0 verstand van sport, heb net gegoogled op hardlopen beginners en heb het 1e schema wat ik vond opgeslagen en gevolgd vandaag:
1 - 1 - 2 min rennen met steeds 2 min wandelen er tussen, en dat dan 2 keer.
Ben echt kapot maar hield dit wel ‘net’ vol, en volgens het schema moet dit dan nog twee x in de komende week.

Vraag me af of dit een juiste start is en of jullie mij hoop kunnen bieden dat ik beter word :joy: want dat is weer een ander probleem van mij, ik wil graag snel resultaat en ben een quitter.

Ga hier zeker mee lezen voor de motivatie!

2 likes

Dat is zeker een juiste start! Maar het is inderdaad een proces van traag opbouwen, in kleine stapjes met paar minuten rennen en dan wandelen, om blessures zeker te vermijden.

Maar bedenk je even dat we allemaal (of toch de meeste) dit proces hebben gedaan en we kunnen nu wel lekker hardlopen zonder echt uitgeput te zijn :blush: Zeker in dit geval niet te snel een groot resultaat willen, Ă©n eigenlijk alles wat je doet is al een mooi resultaat :slight_smile:

1 like

En niet te hard rennen! Ik weet nog hoe gefrustreerd ik was toen ik steeds de 3 min niet kon halen, tot iemand vroeg waarom ik dan niet langzamer ging. Toen lukte het opeens wel en heb ik het schema helemaal afgemaakt. Tempo komt daarna wel.

1 like

Ja, inderdaad een goede start! In die minuutjes rennen kan je ook het beste een tempo aannemen wat nog comfortabel voelt, niet voluit gaan. Ik weet niet of je dat doet maar ken wel mensen die dat deden en daardoor weer snel afgehaakt zijn omdat ze het te zwaar vonden.

Als je het schemaatje netjes volgt heb je er superlang plezier van!! En hopelijk nu ook al :smiley: het zal steeds makkelijker gaan

Ben meeverhuisd!

Ik denk dat ik tussen 2008 en 2020 wel tien keer ben gaan proberen te hardlopen, inclusief Evy en schema’s en weet ik het, soms serieus en soms niet zo.

In 2012 ging het best goed, toen kreeg ik hele erge scheenklachten, heel lang last van gehad. In 2018 weer hetzelfde, echt veel pijn gehad.

In 2020 ben ik als soort challenge toen elke dag 10.000 stappen gaan zetten, was vooral een mentaal ding natuurlijk. In 2021 ben ik toen weer gestart met hardlopen en “ineens” kon ik het, zonder moeilijke schema’s, zo bijzonder.

Ik ga nu wel echt maar 1x per week om scheenklachten te voorkomen, maar heb dit jaar voor het eerst in mijn 35-jarige leven 11km achter elkaar gerend en ik had echt never nooit gedacht dat mijn onsportieve iets te zware lijf dit kon.

:sunglasses:

Dusss
 You can do it!

9 likes

Heb je weleens laten onderzoeken waar de scheenbeenklachten vandaan komen? Ik heb bijvoorbeeld van de fysio hele handige oefeningen gekregen om de spieren in je onderbeen sterker te maken. Kuitspieren maar ook die spieren aan de voorkant. Dat helpte bij mij super goed.

Ik vind trouwens drie keer per week echt vaak voor een onsportief (haha sorry) iemand. Toen ik de eerste keer met die scheenklachten zat zei de fysio ook: ja maar wat denk je nou, je hebt jaren niets scheen-belastends gedaan (zat in mijn jeugd op ballet/jazz dance) en nu ga je drie keer per week, zo herstel je toch niet
? :broken_heart:

Dus ben daar zelf wel kritisch op geworden. Denk dat twee keer per week voor je schenen echt genoeg is, zeker als je wat te zwaar bent.

3 likes

Ugh ja ik heb alles gedaan: fysio, tapen, die stomme strakke kousen, zooltjes van de podo zelfs
 Uiteindelijk zeiden fysio en podo: tsja niet iedereen is een hardloper, misschien moet je gaan fietsen of zwemmen. :pleading_face:

Maar nu denk ik dat ik gewoon echt te ongetraind was voor hoe vaak ik ging, gewoon pure overbelasting, gezien ik nu nooit meer last heb gehad na mijn wandeljaar en met maar Ă©Ă©n keer per week gaan.

2 likes

Ik heb net voor het onderzoek van een masterstudente een soort start 2 run programma gedaan van 6 weken (3x per week lopen) om op te bouwen naar 20min aan een stuk, op je eigen tempo dus geen bepaalde afstand!
Vond ik erg fijn, als je wilt stuur ik je het schema door in een privebericht?

Ik had gehoopt hierdoor het lopen weer wat rustig te kunnen oppakken en dat is gelukt (heb de smaak wel weer te pakken) dus nu is het een kwestie van ermee doorgaan. Ze heeft nu ook vervolgschema’s opgestuurd voor opbouwen tot 30min en daarna 60min dus dan kan ik me daarmee bezighouden, is wel fijn om een richtlijn en doel te hebben!

Jammer, maar fijn dat je het nu onder controle hebt!

1 like

Hahahaha geen sorry ik ben echt de definitie van onsportief momenteel. Ik was tijdens het wandelen / lopen aan het nadenken over vroeger, en hoe kut en zonde het is dat ik gestopt ben met wat ik deed. Ik sportte minstens drie keer per week tot mijn 17e en ik was echt ‘goed’ in vrijwel alle sporten. Vond het ook altijd leuk maar life got in the way zeg maar - en had nooit ingeschat dat ik uiteindelijk zooo onsportief zou kunnen worden.

Misschien idd starten met twee x per week. Moet wel zeggen, toen ik na jaren niet sporten, weer startte met hockey, ging ik twee x per week 1.5 uur en heb ik geen blessures opgelopen. Dus ben er misschien ook (onterecht) niet bang voor.

2 likes

De fysio zei letterlijk tegen mij dat als ik een achtergrond/verleden had in een veldsport of zaalsport, dat het dan anders was geweest. :sweat_smile: Haha was echt heeeel confronterend toen, was echt een beetje boos toen, maar hij had wel gelijk denk ik.

@boemboem klinkt als een hele goeie start juist! Inderdaad opbouwen met wandelen ertussen en zorgen dat je de stukken dat je hardloopt volhoudt. Het volhouden is belangrijker dan snelheid, ik ben ook geneigd snel te willen maar dat heeft (in het begin) echt geen zin

Hier ben ik een maand of 2 geleden (geĂŻnspireerd door de Rotterdamse marathon :joy:) weer mee begonnen en inmiddels loop ik 5 km vrijwel moeiteloos aan 1 stuk!
Ik deed dit 1 keer per week, want ik zwom ook 2 keer per week en deed 3 keer per week bootcamp, maar die combinatie is voor mij echt te veel, ik merk dat in m’n gewrichten
In die zin komt het wel goed uit dat beide momenteel even niet kan dus ik wil me richten op 2 keer per week hardlopen voorlopig, en dan binnenkort de overstap maken naar 7 a 8 kilometer (weer met lopen in het begin) zodat ik in april klaar ben voor de 10!

7 likes

Goed dat je begonnen bent!

Ik ben sinds 9 november ook weer vanaf 0 begonnen met een hardloopschema en kan nu de 5 km lopen zonder pauzes! Mijn schema is van Runkeeper. Dan heb je zo’n coach als Evy maar kan ik wel mijn eigen muziek erbij afspelen. En vond dit echt een topschema. Heel goed te doen want het bouwt langzaam op! Heb nu eindelijk die flow weer terug en ga nu met plezier hardlopen weer.

Ben nu zelfs begonnen aan een 10 km schema. Die duurt ook weer 6 weken en heb net week 1 erop zitten. Kan me bijna niet voorstellen dat ik over 6 weken een 10 kan halen maar we gaan het zien haha

1 like

Drie keer in de week is voor heel veel beginnend hardlopers echt veel te veel. Helemaal met jouw fysio eens!

Ik zou ook iedereen aanraden om de eerste paar weken gewoon rustig met 1x beginnen en regelmatig te wandelen ernaast. Dan geleidelijk aan 1 wandeldag vervangen door hardlopen, tot je je gewenst aantal hardloopdagen bereikt hebt.

Andere discussie (even gedachten spuien)

Ik snap ook eigenlijk niet waarom altijd het doel van die schema’s 30 minuten aan Ă©Ă©n stuk moet zijn. Iemand kan toch ook als doel hebben om bijv. op te bouwen naar 1 uur “hardlopen” maar hoeft niet per se aan Ă©Ă©n stuk. Als je maar lekker in beweging bent.

Alle afstanden aan Ă©Ă©n stuk kunnen hardlopen vind ik sowieso overrated. Ik loop al jaren halve en hele marathons maar ik wandel gerust tussendoor zelfs als ik ‘maar’ 10km loop. Ik heb ook nog nooit een marathon 100% hardlopend afgelegd en heb wel 50% van de gelopen marathons onder de 4 uur gedaan.

9 likes

Vroeger veel hardgelopen maar was de laatste tijd helemaal into rocycle en yoga. Maarja ben van plan tijdens de lockdown het hardlopen maar weer op te pakken. Gister 6km gelopen en zeker niet ontevreden, wel veel langzamer dan vroeger, maar dat maakt me niet zoveel uit. Heb een doel gesteld en mijn garderobe weer ge-update:

11 likes

Lekker bezig, en mooie afstand voor iemand die een tijdje niet gerend heeft! Die handschoenen lijken me ook wel fijn, die gaan op m’n lijstje, want ik ren nu met uitgerekte mouwen :grimacing:

Ik heb net een kort maar snel kerstrondje gerend met een bodem van kerststol en luxe koffie :christmas_tree: en dat ging best aardig.

2 likes