Hardlooptopic

Wat gaaf dat je de ISU gaat doen! Meerdere personen in mijn loopgroep hebben daar de 120km gelopen, vind dat onvoorstelbaar maar zo tof haha. Welke afstand ga je zelf doen? Mooi vooruitzicht!

1 like

Afhankelijk van hoe trainingen komende maanden gaan de 87 of de 120 nog niet besloten haha. Inschrijving is voorlopig toch niet open.

Maar ik kwam vandaag echt lekker op gang pas na 35km dus ultra is party

1 like

Dan heb je van mij denk ik wat te drinken en te eten gekregen bij de drink post waar je twee keer langs bent gekomen! Super knap van je!

4 likes

Dat zou kunnen! Super fijn dat je geholpen hebt. Zonder vrijwilligers geen evenementen.

3 likes

Oeh leuk! Ik heb me net aangemeld. Mā€™n voornaam begint met een M :slight_smile:

Trainen jullie onder begeleiding voor de Rotterdam Marathon? Of volgen jullie een bepaald schema? Ik volg op dit moment het schema dat Polar heeft gemaakt (mā€™sporthorloge) maar ik twijfel of ik het bij mezelf vind passen. Ik heb online een schema gevonden waarvan ik denk dat het mij beter past, maar dat begint pas in januari. Ben dus even in dubio over hoe verder te gaan.

1 like

Thanks! Ik heb het gewoon gedaan vanmiddag, interval van 8 keer 600 meter. Trainingsrooster zei 10 keer maar het rondje wat ik deed was ā€˜opā€™ na 8 keer of ik moest onveilige verkeerssituaties willen creĆ«ren (okee en ik was ook helemaal kapot na 8 herhalingen hoor).

Het voelde wel goed maar ook gek om een baan programma op de weg te doen! Maar ik ga het wel vaker doen, voor de afwisseling en bij gebrek aan beter.

Wauw @Panorama wat geweldig dat je gewoon een 43km trail hebt gerend, super knap!

@Fiets ik ben jou ook gaan volgen op Strava.

2 likes

Ik las vanochtend op de blog van Annemerel dat ze in maart ooit een halve marathon liep (haar tweede, maar eerste x echt getraind) en in oktober van dat jaar al een hele marathon. Nu zit ik hier al een uurtje over na te denken, maar is dat normaal dat je een paar maanden later al een marathon kan lopen? Voor mā€™n gevoel moet je daar eerst tig jaar naar opbouwen haha.

1 like

Mweh nieuwe hardloopschoenen speciaal voor het trainen voor de halve. Zou morgen 14 km rennen maar nu ben ik verkouden. Zaterdag met het vliegtuig (ja ik ga testen) dus die run gaat em niet worden aangezien het herstel dan alleen maar langer duurt. Jammer. En door het weekendje weg kan ik ook pas volgende week zaterdag weer een lange run plannen :confounded:

Ik volg/ken haar niet verder.
Ik heb altijd geleerd (van trainers en trainersopleiding en boeken) dat je minstens 1-2 jaar loopervaring (hoe meer hoe beter) moet hebben voor je marathon gaat lopen. Je lichaam moet wennen aan de belasting van lopen bij je pezen en gewrichten.
Verder is dus daar meer van afhankelijk dan dit tijdschema. In hoeverre je lichaam in conditie is en gewend te trainen. Een marathon is maar een bedachte afstand he, en een mens is een geboren duurloper. (We zitten alleen teveel door werk/auto/fiets/etc)

Vroeger (toen mijn oud trainer nog wedstrijden deed dus denk jaren 90) was advies loop maar minimaal 10 halve in mooie tijd voor je aan hele denkt, maar een marathon is een hype en over lange termijn gevolgen voor je lichaam word zelden nagedacht.
Dan loop je het uit maar zit je daarna met blessures omdat je lichaam in feite er nog niet klaar voor was. Tja.

1 like

Ik zou het ook niet aanraden, een half jaar na je eerste halve meteen een hele. Ik deed zelf 1 jaar erna en toen liep ik in dat jaar ook best veel halve marathons waardoor ik die afstand echt goed leerde kennen. Bijna elke maand wel een evenement (is nu lastig helaas). Zoā€™n basis is wel belangrijkā€¦

2 likes

Dit heb ik gister ook voor mezelf bedacht! In maart loop ik mā€™n eerste halve en als ik dat leuk vind (ga ik wel vanuit) zou ik misschien door kunnen gaan voor Rotterdam 2023ā€¦ Dan heb ik ook een jaar ertussen.

2 likes

Ik vind dit toch zulk lekker weer om te lopen! Lekkere temperatuur, beetje mistig, maar niet waar je nat van wordt. Top!

4 likes

Yes vind ik ook, voelt alsof er lekker veel zuurstof in de lucht hangt ofzo he

1 like

Iemand tips voor pijn onder de bal van je voet? Ik loop graag hard, maar sinds een week heb ik last van die plek. Het is een doffe soort pijn, een beetje zoals een blauwe plek. Ik voel het ook in het dagelijkse leven en niet alleen als ik hardloop. Is het wijs om te blijven hardlopen? Of beter gewoon rust nemenā€¦?

Het is nooit slim om met pijn te blijven lopenā€¦ Pijn is een waarschuwingssignaal dat je niet voor niets krijgt en om erger te voorkomen (als je er in het dagelijks leven al last van hebt) zou ik het sowieso niet extra gaan belasten. Dit soort klachten kunnen komen door oa verkeerde/oude schoenen, looptechniek of ā€œgewoonā€ overbelasting (zoals alle hardloopblessures eigenlijk), maar ik denk dat als het aanhoudt je het beste naar een podoloog/fysiotherapeut kunt gaan. Daar zijn die voor! :smiley:

1 like

Neem rust! Bij mij was dit (waarschijnlijk, nooit naar een fysio geweest) beginnende hielspoor, trok pas later door naar de mijn hak. Gelukkig herkende een van de trainers van mijn vereniging mijn klachten en heb ik op zijn aanraden meteen rust genomen. Uit mijn hoofd zeker een maand en toen weer langzaam op gaan bouwen en bij elk beetje pijn meteen gestopt. Hielspoor (of irts vergelijkbaars) wil je echt niet krijgen want dan ben je veel verder van huis dan die paar weekjes rust nu.

1 like

Super bedankt voor de antwoorden! Rust nemen it isā€¦ :cry:

Heeft iemand toevallig een goed trainingsschema voor het trainen van een halve marathon (3 dagen in de week 10/11 weken)? Voor een redelijk gevorderde hardloper (ren nu makkelijk 10km en heb onlangs nog 14km gerend).

@Aardbeitje even aangevuld haha, belangrijkste info ontbrak. Ik train voor een halve marathon wedstrijd begin maart. Ik loop nu redelijk makkelijk 10km onder het uur. Niet langzaam en niet snel, maar wil er wel zo veel mogelijk uit halen, als in goed trainen!

Ligt eraan waar je voor wil trainen? Snelle 10/ halve marathon? Runnersworld en run2day hebben wel fijne schemaā€™s vind ik zelf, heb ik een aantal keer gebruikt! En als je niet zo ver of hard wil specifiek kan je daar iig inspiratie uit halen.

@Chicago aha, snap m! Die schemaā€™s van Run2day zijn niet zo specifiek ( niet op hartslag en/of tempo), die van runnersworld hebben dat meer. Maar bedenk me nu; je hebt een app die Trenara heet en daar kan je je doel (met datum) en aantal x trainen per week invullen en dan krijg je elke week je trainingen! In de betaalde versie kan je extra dingen krijgen maar in de gratis versie heb je iig een schema aangepast op jouw doel :smiley: hoor er veel goede verhalen over! Succes iig, tof doel!! :smiley:

2 likes

Oh wat goed die app! Ga ik proberen. Ik wilde nog even een rondje van 14km lopen voordat ik in de nieuwe week met een schema begin. Nou dat ging niet echt goed :sweat_smile:

Ik wilde gewoon rustig lopen maar werd na 8km wat moe. Rustiger gaan lopen dus (dacht ik). Had er echt veel moeite mee en werd op een bepaald moment wat dizzy. Dacht nou kom op hoor dit zit echt tussen mn oren dus op mn tandvlees die 14 aangetikt. Kijk ik op mn horloge, was mn gemiddelde hartslag 174 (normaal rond 164) en maximale 208. Niet oke. Voelde me ook echt niet goed daarna. Vriend helemaal over de zeik dat ik hem had moeten bellen toen ik duizelig werd maarja dat was maar heel even. Les voor de volgende keer: hartslag checken om te zien of het idd mentaal is of dat mn hartslag toch echt te hoog is en ik moet pauzeren.

Heb dit nog nooit gehad. Maar goed weekendje weg met de nodige drankjes, weinig slaap, vorige week flink verkouden (en daardoor 2,5 week niet gelopen) werken niet echt mee

@Aardbeitje ik heb die app nu geinstalleerd, echt top. Enige dingetje is dat de langste afstand 18 km is. Ik zou toch wel graag ergens die 21 aantikken voor het mentale gedeelte. Dat lijkt me wel fijn voor mn gemoedstoestand