Hardlooptopic

Ok, ik heb een eerste keer gelopen met mijn sporthorloge. Ik moest voor start to run testen hoe hoog mijn hartslag ging als ik 800 m op mijn snelste liep. Ik heb dit geprobeerd en dit zou 169 bpm zijn. Lijkt me erg laag (ik heb het hoge tempo wel geen 800 m volgehouden + misschien zat horloge niet strak genoeg) dus ik kan dit best nog eens testen misschien? Ben trouwens bijna 40 jaar.

Ik krijg mijn hartslag gegevens na het synchroniseren niet te zien in Strava. Maar is misschien omdat ik de gratis versie heb?

Je horloge hoeft niet strak te zitten! Ik denk ook dat je maximale hartslag wel redelijk in de buurt zit, gemiddeld is het 220-leeftijd (is niet super accuraat natuurlijk, maar onder nabij is dat een goede vuistregel). Heb je daarvoor wel een warming up gedaan? Je hartslag reageert altijd wat later dus alleen 800m is te weinig om daar iets mee te kunnen. Als je dit wil testen zou je eigenlijk een goede warming up moeten doen, dan een paar minuten dribbelen en dan meteen die 800m lopen. Vanuit het niks is ook niet zo lekker voor je spieren natuurlijk. In langere loopjes ga je straks wel zien hoe hoog ie gaat :smiley:

Over die hartslag en strava koppelen weet ik niet, maar ook op de gratis versie zou je dat moeten kunnen zien!

1 like

Ik had eerst 10 minuten rustig gelopen en dan de 800 m en daarna nog 10 minuten rustig gelopen. Dus was wel opgewarmd.

Ahh oke, dan denk ik dat het prima kan kloppen hoor! Misschien als je het nog eens doet en je kan het tempo over die 800m wat constanter vasthouden dat je dan een beter beeld krijgt. Maar t is in ieder geval niet heel laag voor je leeftijd hoor!

1 like

Oké dan ben ik gerust :grinning:

Gisteravond 15 km gerend in 1,5 uur en het ging zoooo lekker. Over een maand ga ik mijn eerste halve marathon rennen en heb er na gisteren alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen.
Zijn er meer mensen die meedoen aan de TCS marathon in Amsterdam?

5 likes

Ik heb me zojuist voor de halve ingeschreven!
Doe jij de hele? Edit: oh haha je hebt het over de halve

Ik zou eigenlijk de halve bij de cpc doen maar die ging niet door. Mag wel weer even aan de bak want heb de laatste weken veel te weinig gedaan :sweat_smile:

2 likes

Ik heb vandaag een 35 tal minuten gelopen en dan de laatste 400 m even heel hard gelopen en kwam uit op 184.

Denk dat dat misschien realistischer is 169 want als ik de laatste twee trainingen volgens de ‘juiste’ hartslagzone liep stond ik bijna stil. Kreeg ook een vervelende gevoel in mijn benen omdat ik zo traag moest lopen.

Benieuwd hoe het volgende keer gaat nu ik de maximumgrens aangepast heb.

Sorry dat ik hier ineens zo veel kom posten maar ik ken niemand die loopt en kan nergens anders terecht met vragen of ervaringen.

1 like

Ik heb kaarten voor een feest de 16e en dat gaat door. Dus geen marathon voor mij. Als dat feest niet door zou gaan, dan zou ik 8 doen in ams. Ik wil echt graag een keer een halve marathon lopen, maar de laatste maanden heb ik al moeite met regelmatig lopen en 10km, dus een halve marathon blijft voorlopig een ambitie denk ik :sob:

Wat goed dat je het nog een keer gedaan hebt! Over het algemeen is lopen in de lage zones echt heel lastig als je net begint, maar wel fijn als je dan wel de juiste waardes hebt :smiley:

1 like

Ik wil nog wel de 8 in Amsterdam of de kwart in Rotterdam doen, meer zit er door m’n zwangerschap niet in, maar moet nog even startbewijs vinden @fiets @littlenumbers

Is de 8 van amsterdam niet gewoon nog open?

1 like

Oh geen idee, zal even kijken, Thanks!

Op een of andere manier loop ik altijd veel lekkerder op het platteland dan in Amsterdam. Kan daar op veel hoger tempo en langer door, terwijl ik in Amsterdam een beetje blijf steken tussen de 6.4 en 7min/km, stom. Denk dat het aan de schone lucht ligt oid?
Vind het rondje in Amsterdam in ieder geval wel leuker en levendiger om te lopen.

Welke spullen hebben jullie trouwens voor zichtbaarheid in de avond? Merk dat het nu echt al snel weer donker wordt 's avonds, dus kan maar beter alvast wat aanschaffen. Deed het vorig jaar namelijk zonder en ook nog eens helemaal in het zwart en dat voelt toch niet echt veilig.

1 like

Ik heb zo’n band voor om je arm, die gewoon licht kan geven en kan knipperen. En ik heb een soort magneetjes, ooit op een evenement gekregen, die kun je bijvoorbeeld onderaan de rand van je shirt klippen die ook licht geven. Die doe ik vaak aan de achterkant van mn shirt zodat ik van achter zichtbaar ben. En als ik met een groep loop draag ik bijna altijd alleen een reflecterend hesje. De perry sport had destijds wel veel keuze uit lichtjes.

Deze foto is van een rondje sloterplas toch? Die vond ik altijd heel chill toen ik nog in Amsterdam woonde.

Ik heb dit € 9,25 36%OFF | Waterdichte Outdoor Sport Running Lights Led Night Fietsen Waarschuwing Fiets Licht Usb Borst Lamp Wandelen Joggen Fiets Accessoires
https://a.aliexpress.com/_vbcZqe en die vind ik echt top.

Zo’n armband of van die kleine lichtjes vind ik ook net niks, is van een afstand echt niet te zien! Of als iemand maar één armband draagt is dat alleen maar zichtbaar vanuit één hoek. Je wilt echt rondom goed zichtbaar zijn.

Ik heb deze: https://all4running.nl/gato-safer-sport-led-vest-usb-gato-rlulv-46 goede kwaliteit verlichting (geeft echt veel licht, ik zie zelfs de stoep oplichten), met reflectie zodat het nog meer opvalt als er lampen op schijnen, en usb oplaadbaar dus ook duurzamer! Met batterijen heb ik ook gehad, maar dat is zo irritant, die worden steeds minder fel naarmate de batterij leegloopt en deze kun je gewoon regelmatig opladen waardoor die altijd goed en fel schijnt.

1 like

Heb je misschien tips voor leuke rondjes in Amsterdam? Ik woon sinds een week in Amsterdam (Amsterdam Oost, maar vind het niet erg om een stukje te fietsen om ergens anders te gaan lopen) en kan nog niet echt fijne hardlooprondjes vinden. Tot nu toe ben ik naar het Oosterpark gerend om daar dan rondjes te rennen maar vind ik een beetje saai.

1 like

Ik heb tot nu toe altijd oortjes aan een draadje gebruikt van Apple tijdens het hardlopen maar er is nu een draadbreuk waardoor ik iets nieuws moet bedenken.
Op zich wil ik wel earpods, maar wellicht zijn er betere / fijnere alternatieven?

Aftershokz! Je kan daarmee het verkeer ook nog goed horen, vond ik zelf een groot pluspunt :smiley: Die bone conduction voelt een beetje gek in het begin, maar je went er snel aan (en ze kunnen ook goed tegen zweet).