Hardlooptopic

Super goed gedaan!

1 like

Ik ben op 18/5 gestart met start to run. Ik probeer 2 a 3 keer per week 5 km te lopen. Blijft nog afzien maar ik geniet er toch ook wel van.

Mag ik jullie raad vragen:

1. hoe doen jullie dat met jullie sportkleding? Ik hang dit te drogen en was alles uit wanneer ik al de was doe (1x per week). Maar de kledij van in het begin van de week ligt daar dan al enkele dagen. En ik krijg de geur niet uit mijn t-shirts. Ik zou tussendoor enkel sportkleding kunnen wassen maar dat vind ik zonde om daar een heel wasmachine voor te laten draaien.
  2. gebruiken jullie een hartslagmeter? Zo ja, eentje in een horloge? Is dat nauwkeurig? En welke hebben jullie? Of toch beter met een aparte band rond je bovenlichaam? Dat lijkt mij alleen niet handig in combinatie met mijn grote borsten en sportbh’s maar misschien ben ik mis.
  3. is het normaal dat het verbeteren van je conditie zo traag gaat? Ik merk dat ik al iets vlotter herstel na mijn rondje maar tijdens het rondje zie ik nog steeds af.

Fijn dat je geniet van het hardlopen :star_struck:

Mijn persoonlijke antwoorden op je vragen;

1. Wij hebben een aparte wasmand voor onze sportkleding. We doen 4x/week aan hardlopen en tussendoor nog wat fietsen dus dat is altijd wel een wasmachine vol met 2 personen. Maar dat ligt dus ook meestal een week op een hoopje in die wasmand te stinken.Ik ken ook mensen die het te drogen hangen en dan wassen als je alles gaat wassen. Ik heb in sommige shirts ook een zweetgeur die er niet meer uit gaat, maar ik berg ook alles apart op in mijn kast. Voor sportkleding hebben we zelfs een aparte kast, gescheiden van onze gewone kleren, dus dat mengt nooit ookal zit er nog een geurtje aan. Soms voegen we van HG Nare Geurtjes Sportkleding toe aan de wasmachine, en dat helpt wel een beetje.

2. Ik heb een polshartslagmeting (garmin forerunner 245) en ik heb al verschillende keren vergeleken met een borstband (die doe ik altijd aan tijdens het fietsen) en dat is altijd wel correct. Voor een lactaattest doe ik ook altijd mijn borstband aan voor de zekerheid, moest mijn polsmeting op een dag het toch niet goed doen. Het wijkt eigenlijk niet af bij mij. Maar dat is bij iedereen wel anders heb ik al gemerkt… bij collega hardlopers heb ik al gezien en gehoord dat de eerste paar km er geen/zeer lage hartslagmeting is en dat is dan niet correct. De borstband zit bij mij nooit in de weg, ik steek hem onder mijn sportbh en dat werkt perfect eigenlijk.

3. Het gaat, naar mijn persoonlijke ervaring, inderdaad traag. Zeker wat hardloper betreft. Maar laat je daardoor zeker niet ontmoedigen! Er komt een tijd dat je ineens super veel vooruitgang boekt zonder dat je het beseft :blush:

1 like

Antwoord op vraag 3: de key om vooruitgang te boeken is variatie. Dus als je altijd 2-3x per week 5km loopt dan zul je niet snel verbeteren. Je kunt beter gaan afwisselen, bijvoorbeeld 1x 3km rustig tempo 1x 5km interval en 1x 7km rustig tempo. En dit opbouwen naar bijv. 5-5-7km, 5-7-10km, etc. Op een gegeven moment moet je nu eenmaal meer doen dan wat je normaal doet, dit heet de wet van verminderde meeropbrengst. Je lichaam is gewend is aan iets en om beter te worden (als je dit wilt) moet je meer en anders gaan trainen.

3 likes

Bedankt voor jullie uitleg @Tobvit en @oliverqueen!

1 like

Ik luisterde naar de podcast ‘nog even over de marathon’ en daar werden de sportbh’s van ‘anita’ benoemd. Ik heb er één besteld en net voor het eerst mee hardgelopen en er ging een wereld voor mij over. Ik dacht dat mijn vorige sportbeha’s ook allemaal wel goed zaten maar het verschil is zo groot. Ik kocht die sportbeha met het idee een extra sportbeha te hebben maar ben bang dat ik er meer bij moet kopen omdat mijn oude sportbh’s nu echt niet meer goed voelen.

Dus ja een sportbeha tip!

2 likes

Thanks!! Zag toevallig dat Tita Hoogendoorn nu allerlei insta stories heeft ism Anita, daar zie je ook wat verschillende modellen bh’s voorbij komen

1 like

Nu het frisser begint te worden zoek ik naar longsleeves, maar ik zie dat veel shirts van die mouwen hebben waar je duim doorheen moet. Wat is het voordeel hiervan? Ik heb vaak nogal zweterige handen en dit lijkt me dan juist niet prettig. Maar alle leuke dingen die ik zie hebben zulke mouwen lijkt het wel. Pff niet verwacht dat dit een zoektocht zou worden. Als jullie dit juist fijn vinden, wil ik er misschien toch eentje proberen.

Veel van mijn longsleeves hebben deze duimgaten ook, maar je hoeft ze niet per se te gebruiken hoor! Ik gebruik ze eigenlijk vrijwel nooit en ze zitten alsnog prima.

3 likes

Ik vind dat wel fijn zitten! Maar ik ben team altijd koude handen dus heb t liefst ook nog met een soort wantje dat je eroverheen kunt trekken haha. Volgens mij is het oorspronkelijk bedoeld zodat je mouwen niet omhoog kruipen als je er iets overheen aan zou doen, maar ik denk dat merendeel van de shirtjes warm genoeg zijn om los te dragen, dus dan heeft het denk ik niet echt een functie. Je kunt ze gewoon dragen zonder je duim erdoorheen te doen hoor, zit ook prima☺️

1 like

Wilde vandaag een klein rondje van 2,5km op tempo doen ipv de gewoonlijke 6/7km, maar ik had dus veeeeel te groot ontbeten (hele bak kwark en flesje drinkvoeding) vanwege het warme weer, echt dom :laughing: Dus ik start met rennen en alles komt naar boven. Heb het rondje misselijk en wandelend afgemaakt, met 10 tussenstops. Nu lig ik bij te komen aan het water, wat dan weer geen straf is gelukkig

4 likes

Dat is altijd jammer! Maar je hebt het toch afgemaakt, volgende keer gaat het vast weer beter :muscle:

Ik heb vanochtend weer eens gelopen. Het was al weer bijna een maand geleden, maar het ging best lekker! Ik hoop dat er in het najaar wat wedstrijden doorgaan. Ik heb een paar keer eerder meegedaan met iets en dat was altijd een goede motivatie

1 like

Ja, dat is waar hoor! Vond die plek waar ik na het hardlopen zat zo fijn dat ik uiteindelijk naar huis ben gegaan om m’n bikini aan te trekken en daarna weer terug ben gegaan om te chillen en zwemmen. Dus het heeft alsnog wat goeds gebracht haha :+1:

3 likes

Is @panorama niet meer actief?

Ik heb een polar unite gekocht en gebruik de Strava app. Het is me via de polar flow app gelukt om Strava te koppelen maar in de Strava app lukt het me niet om het horloge te koppelen als hartslagmeter. Of hoeft dat niet omdat de koppeling wel gelukt is in de polar flow app?
Iemand enig idee?

Ze heeft volgens mij pas opnieuw iets gepost op het forum.

Is niet nodig hoor lijkt me. Je neemt je hardlopen dan op met je polar toch? En dan kan je t daarna in strava zetten (gaat waarschijnlijk automatisch als je t gekoppeld hebt). Je hoeft strava niet te gebruiken om je hardlopen op te nemen

De unite heeft geen gps dus daarvoor moet ik strava gebruiken. En hartslag dan via horloge.

Oohh zo dat kan natuurlijk ook nog. Maar kun je dan niet via de polar app gps gebruiken tijdens t hardlopen? Dat je t niet met strava hoeft op te nemen.

Als ik t zo lees dan Unite Gebruiksaanwijzing | GPS-verbinding

Ik ga het lezen en het dan eens testen! Bedankt voor je hulp!

1 like