Hardlooptopic

Slim zeg! Als je zoveel sport als jij lijkt me dat inderdaad heel fijn.

Het lopen was tof! Ik vond het heel spannend om nog eens “met een grote groep samen” te lopen, maar alles was zo coronaproof goed geregeld dat mijn vriendin en ik eigenlijk de hele route niemand zijn tegengekomen. De route was aangeduid met pijltjes op de grond en ging door enkele grote parken rond Antwerpen. Af en toe kwamen we wel seingevers tegen die op oversteekplaatsen de auto’s tegenhielden en die gingen ons ook heel enthousiast aanmoedigen. De route was zogezegd 8km maar volgens mijn Fitbit werd dat 9,5km, dus voor de eerste keer bijna 10k gelopen. Lekker tempo ook gehaald (ong 6:30 per km, met af en toe tussenstop om een bekertje water te drinken).

Dus ja, zeker voor herhaling vatbaar!

5 likes

Wauw you go girl! Klinkt supergoed. Fijn ook dat je het afronden van je cursus in het vooruitzicht hebt. Ga je dan een eigen groep training geven daarna of weet je t nog niet?

Ik ga in het najaar ook een cursus tot assistent trainer doen! Heel benieuwd hoe dat zal gaan. Ik loop al heel lang hard en weet ook zeker dat ik het kan, alleen mijn grote angst is dat ik met een groep in het bos verdwaal (ben echt een ramp qua richtingsgevoel).

Ik ga in oktober een halve lopen met 2 vriendinnen op een rustig tempo. En vanaf volgende week een serie baanwedstrijden (2 voor de zomervakantie en 3 er na). Afstanden tussen 800m en 5000m. Heel benieuwd hoe ik er voor sta en of ik PR’s kan lopen. Ik weet het niet omdat ik zo lang geen wedstrijden heb gedaan. Spannend!

Edit: was als reactie op @anon4388265 maar je bericht is weg, als ik iets moet verwijderen uit mijn post let me know

1 like

Whoe! Eindelijk een nieuw sporthorloge gekocht. Mn oude tomtom runner werkte niet meer goed (batterij snel leeg) dus nu heb ik de de garmin forerunner 45s en zo blij mee! Het enige is dat mn tomtom wanneer ik even stopte ook aangaf of ik qua hartslag een goed herstel heb. Dat doet deze niet geloof ik? Terwijl dat toch best een goede indicator is van hoe het met je conditie is (snelle daling hartslag).

Oh en ging er gister mee rennen en was helemaal gedemotiveerd want het aantal km’s klopte niet en hij gaf rondes van in de 9 minuten aan. Vet zware 8 km daardoor omdat ik sneller wilde. Stond ie nog op miles ipv km’s :sob::joy:

3 likes

Ik ben dus bezig met het Couch 2 5 K programma van NHS, waarmee je in 9 weken van 0 naar 30 achtereenvolgende minuten/5 km rennen gaat. Ik heb hiervoor nog nooit hardgelopen en ben al ontzettend blij dat ik inmiddels, in week 7, 25 minuten achter elkaar kan rennen zonder dat het heel zwaar aanvoelt. Echter vraag ik me af of het niet tijd wordt om enigszins aan mijn tempo te werken, en zoja hoe ik dat zou moeten aanpakken! Ik vind het zelf niet erg om op slakkentempo te lopen, en haal voldoening uit het feit dat ik twee maanden terug na een paar minuten al volledig buiten adem was en nu na 25 minuten nog niet, maar ik heb sinds een paar weken een sporthorloge en daarmee heb ik gezien dat ik 8 minuten over een kilometer doe en nouja… dat is wel erg sloom, toch? Aangezien het doel van het programma 30 minuten/5 km rennen is, en ik op deze manier in 30 minuten nog niet eens aan de 4 kom. :thinking:

2 likes

Ik zou je eerst richten op je lichaam laten wennen aan het hardlopen, kan wel allerlei tips&trucs gaan geven maar de kans dat je dan overbelastingsklachten of blessures krijgt is heel groot. En dan is het ook terug bij af/niet meer leuk/etc.

Het is beter eerst je conditie op te bouwen, ook al is het langzaam (juist beter! kan ik niet vaak genoeg herhalen), want dan kunnen je pezen en gewrichten zich ontwikkelen en wennen aan de klappen die ze krijgen.
Daarna kan je interval gaan toevoegen maar als je hierna een programma gaat volgen die je helpt naar 60min/10km zit daar vaak al interval in en wat meer variatie in de loopjes die je doet en komt het vaak vanzelf ook omdat je conditie dan groeit etc.

6 likes

@Mora Hierop aanvullend: start to run (de Vlaamse versie met Evy Gruyaart) bouwt op dezelfde manier op, in 9 weken naar 30 minuten rennen. Zij hebben ook een vervolgprogramma, van 5 naar 10 km lopen (of van een half uur naar een uur eigenlijk). Daarin zitten intervallen en oefen je ook op een hoger tempo lopen. Ik zou inderdaad eerst deze afmaken zodat je 30 minuten achter elkaar kan hardlopen, ongeacht je tempo, en daarna pas werken aan je tempo verhogen/evt. afstand uitbreiden.

5 likes

Ik heb vandaag in 37 minuten 5 kilometer gelopen, en dat was zelfs met 5 minuten wandelen tussendoor (wow gewoon 32 minuten hardgelopen)!!

14 likes

Pff ik heb echt moeite met dit benauwde weer. Voelt echt alsof mn conditie ineens weg is blegh

4 likes

Mehh ik heb een beginnende liesblessure. Is er van de week tijdens warming up ingeschoten en nu voel ik mijn lies bij langzaam hardlopen tijdens het optillen van mijn been.

Ik heb dit nog nooit gehad maar lees dat je echt niet mee door moet lopen en dus overweeg ik om dan maar weer meer te gaan racefietsen. Iemand ervaring met zo’n soort blessure?

Ik heb echt al 2 maanden moeite met lopen. Vaak benauwd idd, soms kwam ik gewoon niet vooruit of had ik overal pijntjes. Vaak (oa daardoor) dan ook geen zin. Dus ik heb afgelopen 2 maanden niet zoveel gelopen als ik eigenlijk had gewild.
Vandaag maar weer eens proberen en nu wel een beetje gelopen wat ik gepland had (6,5 en dan kijken of ik tot 7,5 zou kunnen) dat is dus 7,5 geworden. Dus ik ben nu weer ff tevreden :relaxed:

5 likes

Oh dat is vervelend! Dit heb ik ook. Speelt al een aantal maanden en ik denk iedere keer dat het weg is, maar dan komt het toch weer opzetten tijdens het hardlopen. Vandaag was het eindelijk zo goed als weg :partying_face: Het is echt irritatie/overbelasting, dus ik ben van 2-3x pw rennen naar 1x per week of 1x per 2 weken gegaan en heb het tempo en de afstanden wat teruggeschroefd. En goed rekken en strekken voor en na. Ik ben ook meer gaan racefietsen en minder gaan hardlopen, en dat ging prima. Is toch een andere manier van belasten. Mijn ervaring is in ieder geval dat stug door blijven rennen niet helpt en het inderdaad erger maakt.

Temperatuur is prima, maar het is zoo vochtig inderdaad. Zat net ook in zo’n vieze warme plensbui, dus was de rest van m’n rondje helemaal plakkerig :sob: Zit wel eindelijk weer op 6.30min/km :partying_face:

3 likes

Ahh wat vervelend voor jou, en ook dat het al maanden duurt. Das echt lang zeg…Heb je fysio ervoor gehad of dat niet? Goed dat je weer vooruit gegaan bent qua tempo vandaag!

Mn vriend heeft zo nu en dan ook die blessure en gaat er geregeld voor naar de fysio. Wel vervelend trouwens.

Ik ga vanavond sinds eeeuwen weer eens kort intervallen. Mn garmin horloge heeft een training 4x 400 meter met 1:30 min rust. Denk dat het ernstig zwaar wordt 🥲

3 likes

En hoe is het gegaan?

Deze week al 3 trainingen gedaan (2 interval bij de club en een herstelloop), krap 36km totaal. Vandaag rustdag, maar benen voelen echt verrassend goed. :relaxed:

3 likes

ZWAAAR! Haha maar wel lekker op zich.

Ik weet niet of ik dit hier kan droppen maar wij gaan met een groepje vrienden een kwart triatlon doen :o dus ik ga morgen voor het eerst 500 meter zwemmen en daarna 5km hardlopen. Ik ben heel benieuwd hoe kapot ik ga :no_mouth:

2 likes

Ohh tof! Triathlon is zooo leuk :smiley: maar waarom precies die combinatie? Lopen na zwemmen is leuk hoor, daar niet van, maar wel heel anders als er nog fietsen tussen zit haha

2 likes

Omdat ik nog geen fiets heb en ik benieuwd ben hoe zwaar het me valt. Het is pas volgend jaar dus gewoon even proeven. Ga nu nog niet echt trainen

Ohh zo ja, begrijpelijk!! Have fun! :smiley:

Yes, de eerste vijf kilometer (5,72 :sunglasses: ) weer gehad na zwangerschap / bevalling :partying_face: Heeft lang geduurd voordat ik weer kon lopen, ivm bekkenpijn, maar nu gaat het lekker. Had bijna twee jaar niet gelopen en nu in ruim zes weken weer op vijf km, valt me niks tegen! Nu nog wat snelheid erin zien te krijgen :sweat_smile:

11 likes

Het is niets vergeleken met de rest hier, maar voor mij een persoonlijke overwinning: het is me vandaag voor het eerst gelukt om 30 minuten achter elkaar te rennen! Een paar maanden geleden kon ik het nog niet eens een minuut volhouden dus ik had nooit gedacht dat dit ging lukken. Ben echt trots op mezelf! Over de snelheid en de afstand zullen we het nog maar even niet hebben :whistling:

19 likes