Hardlooptopic

Nuttig bericht dit wel. RIVM adviseert niet buiten te hardlopen of andere intensieve sporten wegens het smoggehalte vandaag en morgen.

3 likes

Misschien valt het wel mee als je in de bossen kan lopen en niet nabij een grote stad woont! En als je geen gevoelige longen hebt. Nog nooit zo’n waarschuwing gelezen eigenlijk! Ik dacht dat het in steden als Londen veel vaker voorkwam maar niet in NL.

1 like

Ja, las bericht van Runnersworld dat ze daar benadrukken dat grote steden (Rdam, Adam, Utrecht, eindhoven, etc) door het vele (vracht)verkeer/etc er nog meer smog hangt.
Ik lees het wel vaker, maar echt een waarschuwing had ik ook nog nooit gezien inderdaad.

1 like

Ik ben net 2 weken begonnen met hardlopen, heb vanochtend lesje 5 van Evy Gruyaerts hardloopapp gedaan. Tot nu toe lukt het me prima en ik vind het niet eens kut, maar zelfs een klein beetje leuk haha. Ik doe het 3x p/w en daarnaast ook 3x p/w krachttraining om en om.
Alleen ik kan me niet voorstellen hoe ik over 14 lessen lessen 5km in 1 keer zou moeten kunnen hardlopen. Heb hiervoor nog nooit iets aan cardio gedaan, wel krachttraining. Zijn jullie ook allemaal zo begonnen (met Evy misschien?) of waren jullie als kind al bezig met je conditie? Ik heb ook niet echt een rennerslijf met lange slanke benen, juist vrij korte massieve benen. Nou ja, ik volg gewoon Evy’s lessen en kijk wel hoe het gaat. Tot nu toe heb ik er steeds wel zin in. Ik vind het heerlijk als het 's ochtends om half 7 nog lekker rustig en stil is in de stad met een laaghangende zon :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Wat leuk! Ik heb de serie van Evy ook een keer gevolgd, is mij goed bevallen. Tot mijn 18de heb ik veel gesport maar daarna was het nogal op en af. Dus ik ben vaak begonnen met hardlopen :joy: ik heb ook wel eens het schema gevolgd van Renate Wennemars en van c25k.

Ik vind het vooral leuk dat je zo snel vooruit gaat! Ik ben nu ook bezit met een trainingsschema en het werkt zo goed. Ik volg gewoon de training en je hoeft verder niet na te denken.

2 likes

Ik volg Evy niet, maar ik ben in week 5 van couch to 5 k, wat volgens mij ongeveer hetzelfde is! Ik ben over de helft, want in principe zou je na week 9 30 minuten aan één stuk door/5 km moeten kunnen hardlopen. Ik vroeg me deze week nog af hoe dat in hemelsnaam zou moeten, maar in de les van morgen spring ik blijkbaar van 8 minuten aan één stuk naar 20 minuten aan één stuk. :hot_face: Ik ben benieuwd!

1 like

Ik ben hierdoor gestopt met c25k, ik vond het een enorme stap. Ik haalde het wel, maar was daarna helemaal kapot (en dat kwam ook niet meer goed op de dag zelf, haha). Ben benieuwd hoe het jou bevalt!

Ik deed maar wat in het begin, wel rennen-wandelen afgewisseld maar geen schema/app. :joy:
Wel lange sport voorgeschiedenis (met hardlopen er ook in) en een atletisch gebouwd lichaam (en beetje aanleg/talent voor hardlopen in snelheid/afstand).
Zou zelf niemand aanraden hoe ik ben begonnen tho.

Dat ging goed blijkbaar, loop ook nog altijd zonder blessures, nu wel met schema (inclusief kracht/core/yoga/etc) en bij een atletiekvereniging.

1 like

Ik heb verder gespiekt in het schema en blijkbaar heeft de week hierop weer drie verschillende trainingen, waarvan de eerste twee weer een stuk chiller zijn, dus ik ben écht benieuwd! Soms heb ik het gevoel dat ik oneindig door zou kunnen lopen, vooral als ik 's avonds ga, het wat frisser is en ik overdag goed gegeten heb, maar soms ben ik aan het einde van een training echt wel klaar om op de bank te ploffen, haha! Ik vind het nu het warmer wordt sowieso lastig om het lopen in te plannen, toen ik een maand terug begon kon ik snel even 30 minuutjes pakken tussen de middag, maar nu is het echt of 's ochtends vroeg, of 's avonds laat.

1 like

Ja rare stap toch? Ik zag die toen ook en dacht echt hoe houd je dat vol? Maar het is te doen! Gewoon echt rustig lopen!

1 like

Oeh ik hoop dat dit ook voor mij geldt, maar het geeft moed om jullie reacties te lezen!

@Mora wow dat is inderdaad een vreemde grote stap. Hopelijk heb je dan net zo’n goede dag inderdaad. Gek is dat ja dat je sommige dagen veel meer aan kan dan andere dag. Zal wel met slaap, eten en temperatuur enzo te maken hebben inderdaad. Ben wel benieuwd hoe die grote sprong naar 20 min je vergaat!

@anon4388265 door jou (en mijn vader) ben ik gaan hardlopen :relaxed: Omdat jullie altijd zo positief erover zijn wilde ik het toch nog eens proberen. En het valt niet eens tegen!

1 like

En @Mora , mijn tip is wel echt rustig lopen! Als het te moeilijk is, gewoon het tempo iets naar beneden. Je mag natuurlijk wel moe zijn aan het einde maar iedere training uitgeput is niet nodig.

Ik was vooral altijd blij dat ik zonder te wandelen bijvoorbeeld 20 of op het laatst 30 minuten kon lopen! Terwijl ik in het begin blij was als ik 5 minuten vol kon houden.

4 likes

Ik ben best een beetje trots dat ik het lopen eindelijk weer heb opgepakt. Tijdens mijn zwangerschap al snel last van kwaaltjes en na bevalling nog lange tijd last van bekkenpijn. Daarna nog last van achillespees door te snel willen, maar nu gaat het eindelijk beter! Mag ook wel, bijna twee jaar niet gelopen inmiddels.
Ben er nog laaaang niet, maar echt lekker om te merken dat het weer lukt en op te bouwen. Vanavond 5 km gelopen (op slakkentempo), op naar meer!

8 likes

Ben sinds ik m’n hardloopschoenen heb (pas 2 weken ofzo hahaha) nu zo’n 6 gaan rennen (probeer c25k te doen), merkte vanochtend wat pijn aan m’n knieën en kan sinds vanavond zelfs niet eens meer normaal rechtop staan zonder pijn 🥲. Ben het toch wat te snel aan het forceren denk ik.

Nou, ik ben net terug van de training met 5 minuten wandelen, 20 minuten hardlopen en weer 5 minuten wandelen! Ik geloof het zelf bijna niet, maar het ging me eigenlijk ontzettend makkelijk af! :flushed: de eerste keer dat ik liep was ik na 1 minuut al uitgeput, en de keren erna na 3, 5 en 8 minuten ook. Vandaag ben ik gaan lopen met het idee dat ik deze week best nog een (paar) keer over zou kunnen doen als het nodig is, en echt héél langzaam gegaan. Normaal gesproken probeer ik een beetje mijn limiet qua snelheid te vinden, maar dit keer ben ik voor een slakkentempo gegaan en dat heeft wel geloond!
Wat wel belachelijk is, is dat ik ontzettend hormonaal ben omdat ik ongesteld moet worden, en ik een beetje moest huilen toen de podcasttrainer zei: “You are doing SO well!” :rofl: Ik schaamde me dood, maar ik ben nu wel echt blij. Ik geloof voor het eerst dat ik wel echt 5 km zal aankunnen!

13 likes

Hallo, Mag ik hier ook mee komen schrijven?

Korte intro…. Vorig jaar getraind voor eerste marathon die ging vanwege Corona niet door. Toen hele tijd doelloos gelopen l, blessure en te weinig tijd. Nu weer begonnen met trainen in de hoop dat ik de marathon dit jaar kan gaan lopen.

Vanmorgen voor de ( hopelijk) laatste keer bij de fysio geweest. Ze gaf aan dat ik me rug los moest proberen te houden dmv massage. Gelijk maar mijn eerste vraag droppen; jullie advies voor een handige massage tool??

2 likes

welkom! Al veel gehoord over shiatsu massagekussens maar zelf geen ervaring mee. Wel gebruik ik een foam roller om mijn nek, schouders en rug mee los te rollen, op aanraden van mijn kinesist. Kan je misschien ook proberen?

Ik ging vanochtend een rondje maar met dit weer kom ik moeilijk vooruit! Zondagochtend doe ik mee aan de Reuzenloop in Antwerpen, eindelijk nog eens een nieuw parcours. Ik doe dan zo’n 8km, samen met een vriendin. Zin in!

4 likes

Dank je wel! Ga eens kijken naar zo een foam roller

Ik dacht ook aan zo’n foam roller. Misschien kun je ook nog yoga proberen. Ik doe zelf vaak een after run yoga sessie van Yoga with Adrien en ik vind het zelf wel heel prettig. En ze zegt in een van die workouts ‘you’re awesome you ran today’, maakt me iedere keer blij :joy: :joy:

1 like

En hoe ging het zondag?

@Frietmetmayo een goede warming-up voor je bovenlichaam (rug/heupen) kan ook helpen als je dat niet doet. Ook kan core-trainingen helpen je rug te stabiliseren. Dus die trainingen toevoegen kan ook geen kwaad.

Ik gebruik een foam-roller en ga om de x tijd naar een sport-masseur/fysio voor sportmassage en algemene check (soort apk zeg maar haha), dat heeft zeker wel nut als je veel kilometers (en trainingen) maakt richting een marathon/ultra. Wel een kwestie van een goed iemand zoeken, heb zelf gemerkt dat je iemand moet hebben die het mentale aspect ook meeneemt (stress gaat heel snel in je lichaam zitten met klachten namelijk, is verder niks zweverigs aan maar dat word wel vaak gemist).