Runnersworld bij Galgenwaard!
Je mag gewoon een rustweek nemen, juist beter dan alleen maar afstand bouwen. In principe doet een opbouwschema 3 weken bouwen en dan 1 week herstel dus niet afstand vergroten maar kortere afstand. Een lichaam heeft dat nodig en dat is niet tegenstrijdig.
Precies, je wordt beter en sneller van hoed herstel!
Die HM komt er wel! Weet zeker dat je hem zelfs al kan als je 17 km kan lopen. Lekker rustig aan doen en goed naar je lijf luisteren, @Chicago
En daarbij is het opeens flink warmer dan afgelopen tijd. Je lichaam heeft tijd nodig om eraan te wennen en met warmte gebeurt er van alles intern (je bloed word wat dikker, je hart moet harder werken) en je zweet meer, je slaapt anders etc.
Advies is niet meer te lopen tussen 11.00 en 15.00 wegens de warmte (heetst van de dag is dat), genoeg water te drinken (op je loopdagen maar ook op je rustdagen) en drinken met lopen mee te nemen bij lange afstanden/lange trainingen (liefst water met een tablet met mineralen/zouten/etc erin of isotone drank want alleen water helpt je lichaam niet voldoende), alcohol vermijden en alternatieve trainingen te zoeken als de warmte nog meer oploopt.
Ik ga nu bijvoorbeeld vaker zwemmen (heb er spierpijn van van gisteren). Forceren geeft averechts effect, zeker bij beginnende lopers.
En @anon4388265 en @Fredje geen idee of het echt van die 17 komt! Maar bij een verkeerde beweging heb ik alweer last van mn schouders/nek/rug dus zou best kunnen. En aan de ene kant weet ik ook heus dat mn conditie niet direct weg is alleen van je planning afwijken voelt zo kut. En volgende week ga ik een week op vakantie en was ik zeker niet van plan om te gaan hardlopen. Dus dat zijn twee weken nou ja die HM komt ook wel idd alleen dus weer iig twee weken later haha
Maar zit in die planning herstelweken of ben je enkel bezig met opbouwen, anders is het sowieso geen goed schema (sorry haha).
Na twee weken rust ben je echt niet terug bij af qua conditie etc.
Niet zo streng wezen dat betreft. Als je snel last hebt van je schouders/nek/rug betekent wel vaak dat je lichaam toe is aan wat rust (vaak teken van vermoeidheid); of dat er iets niet klopt aan je loophouding/schoenen/inhoud van trainingen (dat je kracht mist in je core waardoor je gaat overcompenseren met iets anders).
Ik heb uiteindelijk een wat goedkoper model (45s, al is die 245 ook goedkoper geworden) gekocht en ben er tot nu toe heel blij mee!
Ik moet weer een beetje opbouwen door luiheid en corona, dus volg nu het 5km schema.
Ik vind het zo prettig lopen dat m’n horloge zegt wat ik moet doen en of ik harder of zachter moet gaan. Maakt het zoveel leuker!
Ik hou echt van lopen met warm weer, zeker als je lekker rustig aan kunt doen.
Nou doe dit voor mn lol haha en niet als pro dus dat ‘schema’ is vast niet perfect nee (en dat hoeft van mij ook niet want anders is de lol er voor mij snel af). Probeer gewoon naar mn lichaam te luisteren. Moet idd wel echt eens naar andere schoenen kijken en me goed laten adviseren, loop al te lang op deze schoenen.
Wilde dus 12 km doen maar na 2 km had ik al best wel last van mn schouders en nek. Dus besloten er 6 km van te maken. Dinsdag nog een keer 6 km en dan anderhalve week rust. Kijken of het daarna wellicht wat beter gaat allemaal
Haha, ik ben ook geen pro hoor. En probeerde enkel te helpen, sorry
Joh geen probleem! Bedoelde mn opmerking ook niet lullig maar meer dat ik me niet heel erg bezig houdt met schema’s enzo. Misschien wel beter maarja houd het liever wat low profile
Ik heb de Garmin Fenix 6.
Samsung active sport 2.
Garmin forerunner 645
Ik heb de Garmin forerunner 745
Vivoavtive 4S!
Ik vind de schoenen van ON best smal vallen, en daarnaast heb ik ook Asics Gel Cumulus narrow (die vallen nog smaller dan ON).
Garmin 735XT!
Garmin 45s
Asics heeft smalle versies, volgens mij staat er dan 2A achter het nummer.
Brooks heeft ook een narrow versie van de schoenen