Hardlooptopic

Oké, ik hoop dat ik deze vraag hier kan stellen? Ik heb net voor de tweede keer hard gelopen.
8 x 1 minuut hardlopen, 2 min lopen.
Qua conditie ging dat prima, maar ik heb zo’n pijn in m’n kuiten? Is dat omdat m’n spieren gewoon niks gewend zijn? Ik heb goede schoenen, wandel eerst een stuk voor ik start.

Ik heb vroeger vaker hard gelopen, en liep dan met gemak 15 km. Was toen een stuk lichter dus wellicht dat dat nu ook niet mee helpt?

Jaa ik zou denken een kwestie van wennen. Hoelang geleden is de vorige keer? Is het niet gewoon een soort spierpijn dat je kuiten nu wat stijf zijn? Anders even wat rek en strek oefeningen voor en achteraf?

Kheb een challenge met mezelf. Ga een week lang elke dag een rondje hardlopen. Minimaal 3 en max 6 km. Benieuwd of ik het volhoud. Net een kleine rondje met de hond geweest, die ligt nu voldaan naast me te snurken :smiling_face_with_three_hearts:

Niet met een doel hoor gewoon om mezelf even een uitdaging(kje) te geven.

2 likes

Ja precies. Maandag! Toen had ik het ook al haha maar heb 0 conditie en op wat rennen achter een dreumes aan weinig bewogen. Volgende keer nog wat meer opwarmen en kijken wat dat doet. Thnx!

Ik heb ook even een vraag. Ik heb net een 5k schema afgerond, maar mijn tempo is zo traag. Helemaal vergeleken met de vorige keer dat ik dit schema heb gevolgd (tijdens de 1e lockdown, maar blessure gehad door een ongelukje). Heeft iemand tips hoe ik mijn tempo nu omhoog krijg? Heeft het al zin om intervallen te doen als je maar 5k loopt of kan ik beter wat anders proberen?

Ik ben bezig met solliciteren voor iets waar een sportronde bijzit en waarbij tempo wel belangrijk is, maar weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan aanpakken :grimacing:

Intervallen heeft altijd zin! Vaartspel ook, als je dat leuker vindt :smiley: Dan kan je bijvoorbeeld tijdens je rondje een x aantal meters versnellen (de ene keer 200m, de andere keer 500m bijvoorbeeld) en dan tussendoor terug naar je basistempo. Dan loop je qua hartslag waarschijnlijk net even in een andere zone, en na verloop van tijd ga je merken dat je de versnellingen langer comfortabel vol kan houden. Voor “gewone” intervallen kan je misschien een piramidetraining doen (vind ik het leukste), dus 1,2,3,4,3,2,1 minuut en tussendoor 100m/ 1-2 min rustig dribbelen of wandelen. Dan heb je 16 minuten intensief, plus de rust en in en uitlopen kom je wel ongeveer op 5km denk ik!

En weet niet hoe vaak je loopt, maar als je 2x loopt zou ik daarvan 1 interval/vaartspel doen en 1 duurloopje.

2 likes

Dankjewel! Ga het allebei uitproberen :grinning_face_with_smiling_eyes: Loop nu 2-3x in de week dus ga het afwisselen met gewoon 5km normaal tempo denk ik.

2 likes

Ik zou eigenlijk opbouwen naar 60min/10km lopen, daarmee krijg je sowieso meer uithoudingsvermogen/duurvermogen en als je dan gaat intervallen (zijn zoveel manieren) (of vaartspel of heuveltraining - of brug/viaduct/dijk voor de hoogtemeters) zou je sneller worden. Daarbij als je duurvermogen uitbreidt gaat je conditie omhoog en dan vaak je basistempo.
Verder gaat het erom dat je je lichaam uitdaagt, door je hartslag te verhogen (interval, liefst is je 1e versnelling net zo hard als je laatste dan weet je dat je het goed doet zeg maar) en dan weer te verlagen moet je lichaam harder werken en daardoor word je basis hoger. Dus wat aardbeitje zegt.

Aansluiten bij een atletiekvereniging helpt ook (behalve dat die nu beetje dicht zijn nog dus nutteloze tip), dan trek je je aan anderen op en train je gerichter.

2 likes

Ah ja thanks! Uiteindelijk uitbreiden naar 10km staat inderdaad op de planning, maar als ik de volgende ronde doorben denk ik dat de sporttest snel volgt dus dat is sowieso een schema dat ik hiervoor niet ga redden :slight_smile: Merk wel dat er weinig groei zit in mijn tempo nu vergeleken met het begin van het 5k schema terwijl dat de vorige keren wel echt snel groeide :frowning_face:

Wil nu dus vooral werken aan snel voor korte tijd/‘explosiviteit’. Doe dit ook wel met oefeningen, maar denk dat intervallen dan ook wel helpt? Die test moet in iets van 3 min met stukjes sprinten naar oefeningen dus echt langere tijd rennen is ook niet nodig (voor nu)

1 like

Ja, dan zou ik 1 van de 2/3x erbij gaan intervallen, simpele manier is; warm-lopen voor 1km, en dan de lantaarnpalen of bomen/elementen in landschap, gebruiken om tussen te versnellen en te gebruiken als herstel, daarmee kan je vaak al goed variëren (qua duur/afstand van je versnelling) en is heel simpel om te doen en dan nog ongeveer rond 1km gebruiken voor de cooling down.

Oke update dit was echt eenmalig hahah. Vind wandelen en workouts met (lichaams)gewicht toch leuker haha

1 like

Oké even een gekke vraag, maar hoe doen jullie het met hardlopen als je ongesteld bent? Ik bloed altijd vrij hevig en mijn energielevels zijn ook altijd écht 0, dus meestal pers ik er dan in een week maar één loopje uit. Ik wil na de zomer een halve marathon gaan lopen dus eigenlijk wil ik wel graag gewoon steady drie keer per week lopen, maar nu mis ik elke maand praktisch een week training. Iemand hier ervaring mee of tips voor? Of moet ik er maar gewoon mee dealen, haha.

Ik probeer heel blij te zijn met elk loopje op dat moment. Geen intervallen, gewoon rustig lopen en als het niet gaat dan gaat het niet. Geen verwachtingen of doelen.

2 likes

Dat is mijn herstel-week, die sowieso als loper nodig hebt (en elk goed schema ook doet) dat is heel goed om te doen dus combineer ik gewoon met menstruatie ongemak win-win, in die week loop je minder intensief qua tempo en aantal kilometers is dan ook wat lager.
Dat werkt prima,

1 like

Vaak kijk ik gewoon hoe het gaat en waar ik zin in heb en wat lukt. Gewoon geen verwachtingen hebben die dagen. Zeker met buikpijn/krampen vind ik hardlopen niet fijn dus dan ga ik vaak wandelen.

1 like

Vanavond voor de derde keer gelopen! En ondanks de pijn in m’n kuiten ging het echt al makkelijker!
Vandaag 7 x 1 min rennen en 2 min lopen en 1 x 1,5 minuut gerend.

6 likes

Dag 4 achter elkaar hardlopen en loop mn tweede snelste 5km ooit. Hoe dan?! :exploding_head:

5 likes

Ik had vandaag een training dat ik 20 minuten moest hardlopen zonder pauze. Vorige training was 8 minuten, vond het een heftige stap. Vooral mentaal.:joy: Heb tussendoor anderhalve minuut gewandeld om even op adem te komen, vooral dus mentaal gezien, qua conditie ging het eigenlijk best oké!

4 likes

Ik ben sinds kort begonnen met hardlopen. Ik ga nu 2 keer per week. Ik heb flink overgewicht en 0,00 conditie. Het is dus best een zware beproeving voor me maar er moet echt iets gebeuren. Ik wilde klein beginnen want anders hou ik het na 2 keer voor gezien. Ik heb een rondje van 4 km en ga nu steeds hetzelfde rondje om goed te kunnen zien of ik vooruitgang boek.
De eerste twee keren heb ik voornamelijk gewandeld want ik moest zó lang bijkomen na een klein stukje hardlopen.
Ik ben het sinds een aantal keren gaan bijhouden en probeer steeds een klein doel te stellen. De eerste keer deed ik er 45 minuten over.
Vorige week heb ik er 40.33 over gedaan en 10.29 per km. Ik wilde onder die 40.
De volgende keer lukte het in 38.29 en 9.54 per km. Hier had ik nog twee keer een km die boven de 10 minuten zat dus dat werd m’n volgende doel.
Vandaag 36.44 en 9.25 per km en alle km’s onder de 10 min!
Tegenover de tijden die ik hier soms voorbij zie komen stelt dit nog weinig voor maar ik ben zo trots dat ik uberhaupt ga en kleine doelen haal en verbetering merk. Dat motiveert mij om vol te houden en ook weer om gezonder te eten want anders is het zonde van de moeite haha. Hopelijk helpt hier posten als een stok achter de deur en kan ik over een paar weken delen dat ik onder de 30 min zit

27 likes

Ik vind het juist zo leuk aan dit topic dat er meiden zitten die echt meeega ver (vind ik dan) lopen en ook meiden zoals jij en ik die net zijn begonnen. Vind het allebei inspirerend en brengt me weer op ideeën!

6 likes

Heeft iemand hier toevallig wel eens een drinkrugzak in de wasmachine gedaan? Ik heb het idee dat de mijne niet echt meer schoner worden van handwassen… En wellicht een goede tip voor het schoonmaken van de “bladders”/zakken zelf? Ik doe dit echt te weinig :sweat_smile: