Ah dan werkt het anders ja . Kijk ik even naar onze expert @anon4388265!
Beetje standaard is: 3x in de week lopen; 2x interval (hoe saai ook, er zijn zoveel variaties mogelijk dat er altijd wel iets leuks tussen zit of een favoriet en het is de manier sneller te worden en je lichaam uit te dagen) en 1x lange duurloop op die lage hartslag.
Daarbij is het goed om core-training te doen, een sterk bovenlichaam is zo handig als hardloper en bij zwemmen is het handig, en extra kracht training voor je onderlichaam is voor hardlopen ook goed. Kunst is wel genoeg herstel tijd in te bouwen.
Als je 4x loopt omdat je meer loop-ervaring hebt, voeg je een herstel training toe (lekker op lage hartslag op souplesse en een niet te lange afstand) geen interval.
Ik ben lekker onvolledig vandaag, maar ik vergat te zeggen dat ik wel ook nog crossfit hierbij doe. Momenteel is het vaak 2x per week rennen (vrijwel altijd relatief lage hartslag dus) en 2x crossfit dus ook aandacht voor kracht, flexibiliteit en conditie. Heb het idee dat ik daardoor ook langzaam sneller word, maar is waarschijnlijk nog niet de ideale voorbereiding op mān triathlon.
@anon4388265 dank voor je ideeƫn! Intervallen lijkt dus wel een must
Ja, helaas, als je sneller wilt worden wel, zo niet, is het geen must
Ohh leuk doel! (ik doe ook triathlon :D). Er zijn wel wat buitenbaden open, maar ik weet niet of dat bij jou in de buurt isā¦ Maar anders komt dat wel natuurlijk, duurvermogen opbouwen met zwemmen gaat over het algemeen wat sneller dan met lopen. Koppel/bricktrainingen zijn ook heel leuk voor de afwisseling! En ook goed, want lopen na fietsen is anders dan gewoon lopen, is fijn om daar aan gewend te zijn. Heb je dat al eens gedaan? Als je je trainingen interessant wil houden, is fartlek/vaartspel dan niet iets? Je kunt uitgaan van je rustige basis en tijdens je duurloop verschillende versnellingen pakken. Ene keer wat langer, andere keer kort. Hoeft ook geen vast patroon in te zitten natuurlijk. Dat is ook weer goed om uiteindelijk wat sneller te worden
Oh superleuk! Heb je dit jaar nog wedstrijden op het programma staan? En hoe richt jij je trainingen in?
Ik ben echt een newbie in de triathlon, dus koppeltrainingen heb ik nog nooit gedaan. Lijkt me inderdaad goed om te proberen! Bij mij in de buurt gaat eind maart het eerste zwembad open, maar ik heb zelf ook echt les nodig. Anders wordt het 1,5 km schoolslag vrees ik haha. Hopelijk mag zwemles voor volwassenen dus ook weer snel!
Nou, ik had eigenlijk IRONMAN 70.3 Luxemburg op het programma staan, maar ik heb er erg weinig vertrouwen in dat dat dit jaar wel doorgaat. Is van vorig jaar doorgeschoven. Daarvoor wilde ik nog wel een Olympische doen, maar dat zit er denk ik al helemaal niet in, dus misschien dat ik die afstand zelf ga organiseren. Voor het najaar heb ik Brouwersdam 90 gepland staan en verder moet ik nog even kijken, als er iets in de buurt doorgaat dan kan ik misschien nog op het laatste moment inschrijven. Heb jij al eentje op het oog?
Mijn zwemmen ligt ook bijna helemaal stilā¦ Ik train bij een vereniging en hopelijk binnenkort gewoon weer trainingen in ons eigen zwembad! Heb ook geen zin om steeds 25min in de auto te zitten om 50 minuten te kunnen zwemmen in een vol bad haha.
Ik fiets twee of drie keer voor nu (maar heb de luxe van een smarttrainer, dus doe voornamelijk kwaliteitstrainingen binnen ipv rondjes buiten) en ik loop ook drie keer. 1x intervallen, 1x vaartspel en dan in het weekend of een lange duurloop of een langere koppeltraining. Ik krijg vanuit de vereniging begeleiding, dus het meeste bedenk ik ook niet zelf! Het verschilt een beetje per seizoen, als het lekkerder weer wordt verschuift de focus weer naar lekker buiten fietsen en open water zwemmen
Moet er wel even bij zeggen denk ik dat ik in 2017 ben begonnen met triathlon, en mijn eerste 4 wedstrijden in schoolslag heb gezwommen (want kon geen borstcrawl). Kan helemaal prima overigens, dus geen ramp als het voor die tijd niet lukt om les te krijgen! En na je eerste wedstrijd wil je er waarschijnlijk nog veel meer doen, haha, het is zo leuk!!
Oh dit vind ik zoān opluchting om te horen! Ik heb zoān slechte borstcrawl en zonder zwemtraining zie ik het somber inā¦ Ik heb me er al wel bij neergelegd dat ik waarschijnlijk als laatste het water uit kom zodat ik daar niet te gefrustreerd over ga zijn. Waren die wedstrijden waar je het over hebt toevallig ook 1, 5km zwemmen?
Wat balen van de 70.3 Luxembourg! Wanneer staat die gepland? Ik heb me ingeschreven voor de 5150 Maastricht eind juli. Ik ben tegen die tijd helemaal benieuwd naar al je tips en tricks voor een eerste triathlon! Hopelijk kunnen we snel weer gaan zwemmen en lekker trainen!
Ik denk dat dat wel meevalt hoor! Als je traint, ook in schoolslag, word je sneller. Er zijn zelfs mensen die liever een snelle schoolslag zwemmen dan een langzamere borstcrawl tijdens wedstrijden, het kan allemaal! Ik heb toen twee sprints gedaan (750m), een kwart (1000m) en inderdaad een olympische (1500m). Een goede borstcrawl op den duur is wel prettig hoor, het kost veel minder energie oa, maar geen absolute must! Ik heb trainingsmaatjes die wel eens een hele (3,8km zwemmen) in schoolslag hebben gedaan, uiteindelijk wel overgestapt naar de borstcrawl, maar zolang je traint en een beetje vooruit kan komen moet dat echt geen probleem zijn!
20 juni! Vrij vroeg nog dus, helaas. Ohh tof ja, mooi event!! De sfeer daar is ook echt top, dus wordt vast helemaal leuk. Haha kan ik wel een boek over schrijven, dus je mag altijd vragen Ik hoop het ook echt
Ik heb mn 12e training voor naar de 5k gedaan net! Ben best trots op mezelf. Heb wel het idee dat ik -te langzaam- loop in de stukken dat ik moet rennen (nu 3 en 5 minuten) omdat ik in de coolingdown nog denk van, ik ren nog een stukje op een harder tempo. Maar wil mezelf ook niet meteen voorbijlopen natuurlijk, gezien het echt opbouwen is. Herkent iemand dit of tips?
Net 7,5 kilometer gelopen! Echt blij mee, voelt goed!
Te langzaam bestaat niet en als je opbouwt is het niet verstandig om vol gas te lopen, je moet juist het gevoel hebben dat je nog door kan gaan. (En dan dus stoppen zoals het schema voorschrijft)
Hatseflats! Met een fles wijn achter de kiezen (gister) vanochtend mn 10km in 57:20 gelopen met heeeerlijk weer. Wat houd ik toch van hardlopen (met mooi weer dan anders niet)
@Salmiak als je 1 Ć” 2 keer in de week loopt en dan bijvoorbeeld 5km rent kun je proberen de ene keer rustig te lopen en de andere keer binnen een bepaalde tijd (die je zelf bepaalt adhv je vorige tijden). Ik merk de laatste tijd dat dat voor mij echt lekker werkt en ik word er nog sneller door ook. Zonder die rottige en demotiverende intervallen. Dus sneller worden zonder intervallen kan best, alleen gaat het dan wat langzamer denk ik!
Volgens mij loopt @Salmiak het nog niet achter elkaar, maar anders zou dat wel een goede tip zijn. Een op een heel rustig tempo en een op een wat sneller tempo. Of om de week een intervaltraining ervan maken op een nog hoger tempo. Maar het is nog niet aan de orde bij opbouwen naar 5km.
Eerlijk gezegd zou ik ook pas echt intervaltraining (of snelheid Ć¼berhaupt) aanraden als de omvang van een training richting het uur gaat (niet per se non-stop). Zodat de basisbelasting eerst goed op orde is voordat er intensief gelopen wordt. Rustig hardlopen is al een hele belasting als iemand pas 5km loopt.
Klopt! Ik loop zoān trainingsprogramma nu. Dus die ga ik zoals jij zegt gewoon lekker volgen. @Chicago Dankjewel voor de tips āernaā dus als ik al wat meer geoefend ben.
Ik heb net heerlijk 5 km gelopen in 29 minuten.
Merk wel dat ik nu echt nieuwe sport bhs moet kopen. Zit echt niet meer lekker.
Wat eten jullie voordat je ās ochtends gaat hardlopen?
Ik krijg echt snel last van steken als ik wat eet voor die tijd (ook als ik halfuurtje wacht), maar op een lege maag is het al helemaal een drama
Niet teveel en geen zuivel.
Nou is het per persoon heel verschillend volgens mij hoor. Maar bij mij werkt Ć©Ć©n (belegde) boterham of een banaan bijvoorbeeld wel goed. Wel alleen voor kleine rondjes, als ik ver wil moet ik wel meer eten en langer wachten voordat ik ga anders trek ik het heel slecht. En ben sowieso niet zoān ochtendloper.
Als ik een klein rondje ga (tem 8km) hardlopen dan eet ik niets.
Voor een groter rondje (alles boven de 8km) eet ik altijd havermout met melk en fruit (meestal banaan). En dan wacht ik minstens een uur om het te laten zakken zodat het niet op mijn maag ligt tijdens het hardlopen.
Lekker dagje voor een duurloop!
1,5 uur op āāvogeltjes-kijkenāā tempo, voor het eerst sinds operatie 17km gelopen. Blij!
Weer goed op weg.