Hardlooptopic

Haha, lang verhaal; gooi wel even samenvatting:

Samenvatting

Ik ben volledig en duurzaam afgekeurd en kan niet werken. Ik ben ooit begonnen met hardlopen omdat het laagdrempelige sport is (voordeur uit en gaan), dit werd een vorm van therapie en ging het serieus nemen. Ik werd lid van atletiekvereniging (want op de baan lopen vind ik geweldig en anders kon dat niet) en wilde het graag goed doen dus dan ga ik naar de plek met de meeste kennis.

Daar voelde ik me erg welkom om wie ik ben en niet wat ik niet kan en hoe raar ik ben.
Op een moment zochten ze weer trainers voor hun club en ik wilde wel meer verdieping voor mezelf en hielp ook altijd andere lopers in de groep al als de trainer op andere locatie was tijdens training.
Dus aangemeld voor opleiding, dingen uitgelegd (autisme, en depressies en ptss is nogal risico tot vroegtijdig stoppen) en dat er kans was/is dat ik niet kon afronden of een volledige groep draaien. Maar gezien de club ook wel mijn sociale ding is en ze als club er ook zijn voor iedereen en de coördinator durfde dit risico wel te nemen (hij staat garant voor mij ook als het mislukt) want ik heb een groot loophart en als ergens mijn passie ligt, kan ik er wel iets mee.
In principe moet ik alleen nog examen doen (er kwam een depressie en corona…) en dan gaan we constructie bedenken dat ik niet de stress krijg van een eigen groep maar wel de kennis en eigen ervaringen kan inzetten, echt werk zal het nooit worden (is ook niet haalbaar en ook niet de bedoeling).

9 likes

Waauw wat fijn om te lezen zeg. Klinkt als een hele fijne club en coördinator waar je inderdaad volledig geaccepteerd wordt! Tof dat je iets hebt gevonden waar je zoveel in kwijt kan. En extra leuk als je dat kan delen met anderen en andere lopers beter kan maken. Ik ren heel recreatief en combineer het met wielrennen dus frequentie en conditie is niet zo goed als ik zou willen

2 likes

Ik heb net nieuwe hardloopschoenen laten aanmeten en ik denk (en hoop) dat ik hiermee echt wat progressie kan maken. Ze waren een rib uit mijn lijf, maar dat mocht ook wel aangezien ik op 10 jaar oude hardloopschoenen liep die ik nog heb gebruikt voor gym op de middelbare school :joy:

Bij de zaak waar ik was kreeg ik een hele voetanalyse en werd je loop gefilmd tijdens het passen. Toen ik dat zag verbaasde het me echt dat ik nog niet krom lag van de blessures, zag er echt niet uit op schoenen met te weinig steun.

3 likes

Vorige week was ik elk geval te hard van stapel gelopen, zo na de operatie; kreeg weer behoorlijk wat pijn.
Dus na donderdag weer tandjes terug moeten doen; als in, zondag niet gelopen ook.

Waarschijnlijk kwam het ook omdat ik het plan had gevat nog even veel te kunnen lopen om met de vakantie (Texel) daar een mooie 30-er te lopen (ik zou daar de 60 van Texel lopen die is afgelast) maar goed, dat plan maar weer loslaten; veel te snel na operatie. (dus in dit geval gunstig dat het evenement niet doorgaat)

@anon4388265 hoe gaat het nu met je?

Ik heb echt weer moeite met motivatie de laatste tijd. Ben afgelopen vrijdag geweest voor het eerst in een week. Wilde vandaag weer gaan maar dit pokkeweer… nope.

1 like

Gisteren toevallig weer begonnen, 12km en morgen korter rondje!

Ik vind dit weer wel leuk; geen storm maar wel van alles wat (zon, regen, wind)

3 likes

Als jullie een schema volgen, volgen jullie dan een schema dat zegt hoeveel minuten je “moet” hardlopen? Of volgen jullie een schema dat zegt hoeveel kilometer je moet hardlopen?

Soms wil ik het weten per hoeveel km omdat het soms beter klinkt, maar soms wil ik het in minuten. Ik weet niet wat beter is? Ik loop al zoveel jaren hard, dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie :sweat_smile:

Ik loop vaak op KM omdat ik dat leuk vind. Maar als ik richting de 30 minuten ga, dan loop ik die 30 minuten vol.
Het is maar net wat me uitkomt.

1 like

Ik volgde een via mijn Garmin (forerunner 45) een schema, en die waren meestal op tijd! Vond ik persoonlijk heel erg fijn. Daarin werd dan precies aangegeven hoe lang je op een bepaald tempo moest rennen.

1 like

In principe gebruik ik beide; omvang in kilometers en daardoor in tijd (je training duurt gewoon x minuut gebaseerd op je kilometer tijd en de omvang) en de interval verdeeld in tijd/afstand, het ligt ook erg aan wat je trainingsdoel is want daarop is je schema gebaseerd.

Voor het duurlopen richting ultra’s richt ik me vooral op tijd want dan moet je je lichaam en geest leren uren vol te houden en is snelheid/kilometers van minder belang (je kilometer doel sneller dan de gestelde x tijd halen is dan juist ‘slecht’ om tal van redenen)

2 likes

Toen ik begon vond ik minuten fijner. Een kilometer duurde toen in mijn geval bijna 7 minuten, dus dat vond ik best wel lang klinken haha. Minuten zijn voor iedereen gelijk, dus dat vond ik prettig en behapbaarder! Toen ik ging trainen voor langere afstanden ben ik naar kilometers gewisseld in mijn schema, omdat ik voor de marathon bijvoorbeeld 32km gelopen wilde hebben :). En nu train ik weer met de club en die tijden zijn op de weg (fartlek) in minuten en op de baan (intervallen) in afstand dus beetje van alles wat!

3 likes

Mijn motivatie is verrrr te zoeken want ik wil gewoon met een zonnetje lopen en een beetje lente achtig weeeeer

5 likes

Dit herken ik helemaal, ben een mooi weer loper :stuck_out_tongue:

3 likes

Ik hou echt van regen, daardoor was rondje iets langer dan de bedoeling.

Hoe houden jullie hardlooptrainingen voor jezelf interessant? Ik heb er vooral plezier in als ik op m’n gemakje kan rennen. Ik ren dan met een lage hartslag en ren dan relatief makkelijk tussen de 5 en 15 km. Ik weet alleen niet of ik hier uiteindelijk echt sneller of beter van word. Wat voor trainingen doen jullie?

1 like

Ik probeer elke week een duurloop te doen op een gemakkelijk tempo voor mij (ben nog weer aan het opbouwen, ligt nu rond de 6:30). De duurloop verleng ik elke week met 5 min.

Verder een interval (ik google gewoon, of bedenk zelf verschillende intervallen. Ene keer 1 minuut intervallen of 700 meter intervallen of bv. 10’ 8’ 6’ 4’ 2’ intervallen met herstelstukjes tussendoor). Op mijn horloge koppel ik die nu ook een bepaald tempo wat ik wil halen in de ren stukjes. En een kort tempoloopje, tegen max hartslag aan.

1 like

Heb je een specifiek doel? Want ik vind het eigenlijk heel goed klinken dat je er nu plezier in hebt. Sinds ik het advies kreeg om meer te lummelen onderweg (en dat ook echt ben gaan doen), vind ik hardlopen leuker en beter vol te houden. Maar/En ik heb dus ook geen snelheid- of afstandsdoel meer. Vind het heel verfrissend van mezelf haha. Maar heb zo meer plezier. Je kunt dus ook gewoon lekker zo doorgaan!

2 likes

Ik heb echt nog nooit hardgelopen in m’n leven. Ja misschien een enkele keer maar ook echt nog nooit meer dan 1x per jaar haha. Ben nu al sinds januari bezig met sporten door YouTube video’s met (lichaams)gewicht, just dance en veel wandelen. Maar zoek eigenlijk nog iets erbij wat ik leuk kan gaan vinden. Dus ik ben vandaag begonnen met hardlopen met Evy. En dit is mijn resultaat. Dus begon met 1 minuut hardlopen, 1 minuut door wandelen en toen steeds 2 minuten hardlopen, 2 minuten doorwandelen. Geen idee of dit goed, slecht of gemiddeld is maar dat maakt me ook nog niet zo veel uit voor de aller eerste keer. Ik vond het heerlijk om met harde muziek op door de regen te lopen en heb in ieder geval weer extra bewogen.

Ook geen idee wat ik met deze post wil maar hopelijk kijk ik hier ooit op terug en lach ik om mezelf omdat ik dan veel beter ben haha.

12 likes

Bedankt! Ik ga eens kijken. Lijkt op eerste snelle blik best wel op het schema van Hardlopen met evy geloof ik. Vind het bij haar wel fijn dat het een app is die tegen mij praat en voor mij timed zeg maar. Maar misschien dat ik het kan combineren want ik weet niet zeker of Evy misschien te snel voor me gaat.

1 like

Ah knap zeg! Op hoeveel km zit je nu? Ik vind het ook knap dat je intervalt. Ik kan me daar zo slecht voor motiveren!

@Lort Wat lekker dat je er zoveel plezier in heb. Dat lijkt me toch wel het allerbelangrijkste. Mijn doel is een Olympische triathlon, maar de zwembaden zijn dicht en ik ben een laffe fietser (in de regen durf ik niks) dus ik ren relatief veel de laatste tijd, maar ik weet dus eigenlijk niet zo goed hoe ik het beste train.