Haha toevallig had ik vandaag ook 5km in 33min en wil ik ook graag onder 30min komen!
Ik heb ze en heb het idee dat het me wel helpt bij het rennen! De running socks. Wel lastig aan en uit te krijgen maar dat is geloof ik altijd met die dingen
@Pimpelmees @Nebula @oliverqueen Wilde jullie nog even bedanken voor de eensgezinde tip, want ik had niet verwacht dat het zoveel verschil zou maken! Ik heb gewoon geen last meer gehad van mijn schenen na het sporten en normaal toch wel een of meerdere dagen. Ben echt verbaasd hoe goed het werkt dus ben superblij met jullie tip!
Heel fijn! Ik draag ze sinds kort ook weer (nu ook weer eens meer dan 5km ren) en vind het ook heel chill. Ik heb ze trouwens ook eens op een vlucht aan gehad, ook heel fijn en geen opgezwollen voeten daarna haha.
Jeej zonet mn snelste 5km tot nu toe gerend! In 28:15. Lekker gevoel zeg
Heeft het dragen van compressiekousen ook âzinâ voor beginnend hardlopers? Of zou je dat pas aanraden als je wat langere afstanden gaat lopen of als je blessuregevoelig bent?
In principe is er weinig bewijs dat compressiekousen echt wat doen toch? Wat niet erg is; als je ze fijn vindt en het idee hebt dat het helpt vooral dragen natuurlijk
Waarom zou je ze willen dragen? Ik denk dat als je er echt iets aan wil hebben (in het kader van ondersteuning) dat je ze beter kunt laten aanmeten dan gewoon een paar kopen.Te krappe kousen kunnen bijvoorbeeld leiden tot meer klachten in je kuitregio en zoals gezegd doen ze verder waarschijnlijk niet zo heel veel voor een gemiddelde loper. Ik heb ze een paar jaar geleden gekocht omdat ik dacht; compressie, dat is goed! Verschillende maten geprobeerd (en zijn best duur dus achteraf ook beetje zonde vond ik, maar niks paste dus echt lekker) en had er uiteindelijk helemaal geen baat bij. Loop nu al mijn afstanden (tot en met marathon) lekker zonder! En als je warmte op je onderbenen fijn vindt kan je altijd langere sokken kopen
Ja dat was eigenlijk mijn vraag, haha. Of je ze âgewoonâ kan gaan dragen en dat dat dan je performances kan verbeteren. Maar als ik jou hoor dus beter niet doen tenzij er een duidelijke aanleiding voor is
Ik draag ze ook niet en loop gemiddeld 4-5x per week (rond 80-100km per week en wandel ook nog rond 90km dus belast benen genoeg zeg maar) en loop 50km zonder die kousen en heb nooit blessures.
Er word op sociaal media nogal wat reclame gemaakt voor van alles voor de hardloop-sport, maar meeste dingen kunnen met een korrel zout als je het aan mij vraagt maar marketing is alles.
En compressiekousen lossen een beginnende blessure of overbelastingsklachten niet op, meestal maskeren ze het probleem waardoor het nog groter word en je helemaal met de gebakken peren zit zeg maar. Beter is een uitgebalanceerd trainingsschema; niet te snel te veel willen in afstand en tempo en aantal trainingen (in de 1e 1,5 jaar dat ik liep, liep ik niet meer dan 3x per week want je lichaam moet echt wennen aan de belasting en je pezen en gewrichten vooral. Je conditie zal vele malen sneller groeien en dat is de valkuil waardoor er veel blessures ontstaan. Je zal echt geduld moeten hebben en loopervaring moeten opdoen om je lichaam te trainen voor de grote belastingen als marathons en veel kilometers per week en wandelen en hardlopen combineren is weer een aparte tak)
Prima om de kousen op advies van een sport-fysio te dragen hoor, maar het is geen ââheilige graalââ evenzo als schoenen waarvan ze claimen dat je sneller word of sneller hersteld. Je zal het echt zelf moeten doenâŠ
Nee, ik snap je wel. In beginjaren gebruikte ik ook alle tips&trucs die ik overal las en vond en kon kopen. Je gaat ook allerlei dingen voelen en je weet soms niet of het goed of slecht is etc.
Uiteindelijk is gewoon de sleutel je lichaam ervaring laten in jaren en kilometers opdoen en dus lekker lopen zonder pijntjes. Schemaâs volgen, aansluiten bij atletiekvereniging heb ik ook veel aan.
Ook de beste tip die ik ooit kreeg was; je wilt te snel, te veel, ga eerst maar met gemak 3x in de week lopen en en als je meer wilt doen dan die 3x lopen wat nut heeft; ga kracht/core trainingen doen want dat is een goede aanvulling - die doe ik nu ook nog steeds erbij.
En in mijn geval (maar ik loop achterlijk veel en leven draait om lopen) heeft mijn voeding (geen alcohol!!!, genoeg vitamines/mineralen/vezels/etc) aanpassen en leefritme (slaap is belangrijkste onderdeel van herstel) heel erg goed gedaan.
Ja dit is ook wat ik bedoelde idd, al is het placebo, als het voor jou toch helpt is dat goed toch! Ik heb ze zelf ook en draag ze zo nu en dan als ik daar zin in heb en dan voelt het wel goed. Geen idee of het Ă©cht wat doet maar dat maakt me ook niet zoveel uit.
Ik heb ze ook op aanraden van de fysio, maar wel met de nadruk dat het zeker geen oplossing is voor blessures. Wel vond hij het, nadat ik hersteld was, een goed extraatje voor de baantrainingen. Zelf gebruikt hij ze ook. Misschien is het inderdaad placebo, maar een fijn gevoel is ook fijn.
Die van mij zijn van cep.
En ter aanvulling, verdiep je in de techniek over je houding en het plaatsen van je voeten etc!
Je mag bij mij training volgen. (ik heb looptrainer opleiding gedaan en vind loopscholing het leukst)
Ook zonder horloge kan je dat tracken grof gezegd doe je dat op deze manier, want ik kan bij ââmijn lopersââ ook niet op hun horloge kijken (en weer is een horloge een verlengstuk/hulpmiddel en kan je alle informatie in feite uit het lichaam halen):
als je gewoon kan kletsen (dus vragen beantwoorden of meezingen met muziek) zit je meestal goed op een lage intensiteit (tempo wat je langdurige zou moeten kunnen volhouden)
wil/ga je intensiever dan kan je op vragen alleen vaak ja/nee beantwoorden,
kan je niet meer praten dan ben je op je maximale
Wat stom ook dat mensen zomaar zeggen dat je raar zou lopen! Als ik ook iets wel heb gezien over de jaren bij wedstrijd etc is dat mensen op zooooveel verschillende âmanierenâ lopen. Er is niet per se 1 manier van lopen zoals het hoortâŠ
Haha ik besef me nu dat ik âzomaarâ binnen kwam vallen met mijn berichtje. Is het gebruikelijk om je voor te stellen of iets? Wat is de etiquette?
haha nee hoor is geen etiquette ofzo, alles kan en mag wat je kwijt wilt!
Wat leuk, is dit ook iets wat je als werk doet?