Hardlooptopic

Ik ga volgende week ook niet, maar meer vanwege dat ik maandag geopereerd word en verplicht 2 weken rust moet houden. :cry:

Lekker wandelen met sneeuw en kou, is veiliger (zeker als het ook glad kan worden).

1 like

Ik denk dat magnesium echt overbodig is hoor. Je spieren en pezen moeten gewoon wennen aan de belasting. Kramp of stijfheid komt meestal niet door magnesiumtekort maar door te grote belasting wat een shock is voor het lichaam.

Heb je ook goede schoenen waarin je fijn kan afwikkelen? Als je schoenen al meer dan een jaar oud zijn zou ik zodra de winkels weer open mogen bij een speciaalzaak nieuwe kopen, dan kun je ook het verschil voelen tussen verschillende merken.

Heb je wel eens op je pasfrequentie gelet? Misschien zet je wel te trage en grote stappen? Probeer eens te kijken hoe het voelt als je kortere en snellere passen zet. Echt een dribbel als het ware.

Je tempo is niet te hoog als je nog een gesprek zou kunnen voeren en volledige zinnen normaal kan uitspreken.

2 likes

Ja, dat had ik inderdaad willen toevoegen nadat ik las over dat betty uit een nasleep van blessures komt. Dan ben je te hard van stapel aan het lopen.

Hele waardevolle toevoeging dit van je!

1 like

Nou straks weer hardlopen na 1,5 week! Ben benieuwd hoe het gaat.

2 likes

En hoe ging het?

Ik was vandaag week, ook sinds 1,5 week. Ik liep niet zo snel, maar daardoor wel lekker. Ik merk de laatste tijd dat ik licht last van mn schenen heb, dus ik denk dat ik nieuwe schoenen moet. Maarja de winkels zijn dicht :woman_shrugging: kijk het nog heel ff aan en als het begin maart nog niet over is en de winkels nog steeds niet open gaan toch maar op internet bestellen denk ik

1 like

Ja ging wel prima eigenlijk! Vrijdag ga ik weer :slight_smile:

2 likes

Veel hardloopwinkels bieden passervice aan huis, wellicht ook wel bij in de buurt?

Ohja dat zou handig zijn! Ik ga eens kijken of een winkel hier in de buurt dat ook heeft. Goeie tip!

1 like

Hier in Groningen is de RUNX zelfs open op afspraak voor het aanmeten van schoenen met een loopanalyse etc!

Dat mag niet eens? Winkels mogen niet geopend zijn!

Het was echt heerlijk hardloopweer vandaag :heartbeat:

4 likes

Ja absoluut! Ik was vanwege de kou en sneeuw zo’n twee weken niet gegaan maar ben deze week weer twee keer geweest :cherry_blossom:

Nu maar eens denken wat mijn nieuwe uitdaging/doel/schema wordt.

2 likes

Hebben jullie ook dat je met PMS/vlak voor je menstruatie minder snel loopt? Ik had mijn 5k recordpoging gepland en ging echt stuk maar vrij traag.

Ja ik had het meteen weer warm vandaag.

Zondag ga ik ook weer, als het weer dan hetzelfde is als nu of warmer ga ik in korte mouwen

1 like

Ik merk het zelf eigenlijk niet maar heb wel vaker gehoord dat je cyclus invloed kan hebben op je prestatie. Zijn ook atleten die hun schema’s erop aanpassen begreep ik

Ja, ik doe mijn ‘rustweek’ (week met minste kilometers, sowieso bouw ik 3 weken op, dan week ‘rust/herstel’ en dan weer opbouwen (of het nou tempo of afstand is), is het beste voor je lichaam ook als je geen last hebt van je menstruatie) altijd tijdens menstruatie en plan wedstrijden eromheen (das makkelijk in deze tijd) of ga dan niet voor een pr lopen

Hormonen hebben invloed op je hartslag, herstel, vermoeidheid, slaap etc.
En op hoe je benen voelen.

Iemand ervaring met het hardlopen na een blessure? Ik heb afgelopen jaar tijdens het hardlopen mijn meniscus en kniebanden gescheurd toen ik me heel naar verstapte, waarna ik er echt maanden over heb gedaan om überhaupt weer pijnvrij te kunnen staan/wandelen/bukken etc. Laat staan hardlopen. Ik mis het hardlopen wel heel erg (ben zelfs altijd oprecht jaloers als ik anderen zie rennen) en zou dus heel graag weer beginnen, maar ben ergens toch wel heel angstig om weer opnieuw zoiets te krijgen en merk dat ik daardoor toch wel echt in een soort tweestrijd zit. Het ene moment denk ik: “yesss, ik ga gewoon weer vanaf 0 beginnen en zie dan vanzelf hoe het gaat” en het andere moment wil ik gefrustreerd mijn hardloopspullen het liefst in de prullenbak smijten omdat ik zoiets heb van “zo’n blessure als dit wil ik absoluut niet weer dus ik begin er ook nooit meer aan”. :disappointed:

Ik denk dat het enige wat je kan doen gewoon langzaam weer beginnen is als je er plezier uithaalt. Mistappen kan ook gebeuren tijdens een wandeling of andere sporten en nooit meer sporten/bewegen lijkt me geen optie toch? Wel supervervelend dat je er zo last lang van heb gehad! Ik ben een aantal maanden geleden heel lelijk van een trap gevallen waardoor ik 1 maand niet kon lopen en daarna nog 2 maanden niet sporten. Nu alleen hardlopen met een enkelbrace en dan is het nog pijnlijk, maar vind het alsnog zo fijn om weer te kunnen lopen. Ik had ook dat jaloerse gevoel op rennende mensen en vond de eerste keren wat spannend maar het wordt vanzelf weer normaal!

Ik had ook dat ik traplopen een tijdje eng vond doordat dat de ‘oorzaak’ was, maar eigenlijk slaat dat nergens op aangezien je overal een ongelukkige beweging kan maken. Bij mij trok het dus vrij snel weer weg toen ik weer een aantal trappen was afgeweest maar dan moet je wel de stap zetten om het ‘gewoon’ even te doen.

Ik heb niet zo’n erge blessure gehad als jij, maar wel een jaar of 2 aangemodderd met een knieblessure die steeds terug kwam. Ik merkte ook dat ik steeds bang was dat het weer terug kwam, of dat ik echt iets kapot kon maken ofzo. Ik ben uiteindelijk bij mijn huidige fysio terecht gekomen (specifiek erop uitgekozen dat zij ook hardloper is en de praktijk is sowieso erg gericht op in beweging blijven bij blessures zegmaar) en zij heeft me ook geholpen met weer vertrouwen erin te krijgen en weer te kunnen opbouwen. Soms ging het tijdens een afspraak dan ook meer over het mentale deel ervan, en niet zozeer echt fysiek. Maar goed, mijn blessure was ook nooit echt heel erg wat dat betreft, dus er was ook eigenlijk nooit een risico dat ik iets kapot zou maken oid.

Ik vond het zelf dus wel heel fijn om samen met haar te kunnen opbouwen ipv het zelf te doen. Maar anders zou ik iig gewoon heel rustig beginnen, met korte stukjes hardlopen en wandelen, er zijn denk ik wel genoeg schema’s online te vinden voor beginnen met hardlopen na een blessure. Is zeker een kwestie van geduld, ik vond dat langzame opbouwen echt geen bal aan en het heeft best een tijdje geduurd voordat ik er weer plezier in kreeg en ook weer gewoon zomaar een half uurtje kon gaan hardlopen zonder uitgebreide warming-up en wandelpauzes.

Heerlijk in t-shirt gelopen, zo fijn! Zelfs een korte broek had wel gekund! :sunny:

2 likes