15.30 is het al bijna donker, dan zou ik het ook niet meer doen haha. Hier was net blauwe lucht en zon (die was wel lekker) plus ik wandel niet idd (bij interval doe ik dribbelen tot de versnelling weer komt). Succes straks!
Hartstikke goed toch! Wel vervelend he die blessureangstā¦ heb je recent een blessure gehad en ben je herstellende ervan?
edit: oh haha sorry ik ben blind, je hebt het over je schouderblessureā¦ of bedoel je een andere mbt hardlopen?
Ik ben net wezen hardlopen na 3 weken helemaal niet meer gesport te hebben en het viel me ontzettend zwaar door de kou. Zowel op het gebied van spieren als ademhaling. Ik werd heel benauwd van de koude lucht? Is dat ānormaalā voor een beginnend loper, gezien de temperatuur? De zon was al onder toen ik ging lopen.
Is het aan te raden om een warming up te doen voordat je de deur uit gaat? Normaliter begin ik met wandelen, vervolgens zachtjes joggen en daarna 2 minuten oefeningen om mijn spieren nog wat meer op te warmen (met name enkels, kuiten en bovenbenen), voordat ik echt ga rennen.
Als er koude droge lucht is heb ik ook moeite met ademhalen. Dus wat mij betreft niet uitzonderlijk.
Als warming up wil ik nog wel eens touwtje springen en wat squats doen en enkels losdraaien.
Ah dat is vervelend! Mijn eerste gedachte zou zijn laat er eens een (sport)fysio naar kijken, die kan je vast wel bepaalde oefeningen mee geven, maar kan wel oplopen qua geld idd. (Weet er helaas alles van, haha. En ik heb ook nog een deel van mān vergoedingen āverspildā aan iemand waar 't niet zo lekker mee werkte.)
Tenminste ik neem aan dat er wel bepaalde kracht/spierversterkende oefeningen zijn die je kunt doen bij schouders die de neiging hebben om snel uit de kom te schieten, daar is op het internet vast wel wat over te vinden?
Sowieso is die angst daarnaast ook iets waar je een beetje doorheen moet denk ik. Zou gewoon niet te snel te veel doen en t rustig opbouwen, dan komt t hopelijk gewoon goed!
Je lichaam moet er altijd even aan wennen dus dat is niet gek! Je kunt eventueel kijken of een buff fijn is om doorheen te ademen dat dat misschien wat warmer is.
Verder @ iedereen wat betreft kleding: Ik zou investeren in een goede baselayer van bijvoorbeeld Odlo. Dit draag je onder een lange mouwen shirt of jasje (of allebei) en dat houdt je warm en droog. Het is prijzig maar ideaal. Het gaat lang mee, is (bijna) direct droog na het wassen en je kan het ook gewoon in de winter dragen onder je kleding als je het koud hebt
Zijn je schouders ontspannen tijdens het lopen? Dus niet opgetrokken naar je oren maar juist laag. Ook helpt het om voor je armzwaai een duim omhoog te doen bij je handen, dan is je zwaai automatisch correcter en daardoor minder belastend. Plus dan is je armzwaai dichterbij je lichaam waardoor je minder energie lekkage hebt omdat de zwaai minder energie kostā¦
Spanning eruit dus en jezelf er constant aan herinnerenā¦
En als je weer aan opbouwen bent; schouderklachten/bovenrug komen ook omdat je gaat overcompenseren bij vermoeidheid, dat merk je in je schouders! (dus let op je tempo niet te hoog, niet tegelijk teveel afstand, etc) en verkeerde loophouding en eventueel dat je schoenen aan vervanging toe zijn kan ook meespelen.
Ook teveel draaiing in je torsie kan de klachten vergroten, hierom adviseer ik altijd core training naast je lopen. Sterkere buikspieren/rugspieren/schouders zorgt voor beter lopen.
Tis zulk mooi weer en heb echt 3 weken geleden voor t laatst hardgelopen. Word ik wakker met mn hele nek vast, super pijnlijk. Nu twijfel of ik wel of niet ga en dan voornamelijk omdat ik twijfel of dat juist wel goed is voor mn nek of juist niet
Als je wilt gaan, nek warm houden (sjaal of hoge kraag). Je kunt altijd gaan lopen als het tegenvalt. Als je geen zin hebt: niet gaan ;).
Ik ben inmiddels ongeveer 1,5 maand aan het hardlopen en het gaat nog steeds goed! Over ongeveer 1,5 maand zou ik 5km moeten kunnen, ben benieuwd.
Hebben jullie tips voor fijne kleding? Ben nu vooral op zoek naar een shirt met lange mouwen voor de wat koudere dagen.
Omg ik was mān oortjes vergeten (ik rende een route terug). Maar dat was bizar chill voor mān snelheid, heb 6k onder de 30 min gered haha. Wel saai.
@monkeyslut lekker bezig! Vind je t ook nog leuk? Bij de Lidl zijn sinds gisteren hele chille leggings voor 7,99 maar. En verder ben ik fan van shirtjes van Odlo/ Nike/ Under Armour (wel duur), maar het huismerk van decatlon is ook best prima! Of H&M?
Ja vind het nog leuk! En Thanks voor de tips, ik ga even kijken
Ik draag het liefst Salomon, La Sportiva is ook fijn (plus nog aantal merken vooral gericht op trail lopen, merk dat kwaliteit daarvan echt anders is). Ik koop het vooral in de sale, want is duur, en koop het ook niet vaak/veel. Maar heb sinds een tijdje een seamless sportbh van Salomon (wel afgeprijsd) en qua hoe die zit bij mij (zal per persoon verschillen uiteraard), kan geen andere evenaren. Nieuwe favoriet.
Voorheen kocht ik vooral Asics (sale), zit ook lekker.
Ik ben net na werk even 4 km gaan lopen. Merkte toch dat het koud is. Ik had gewoon lange broek en een vestje aan. Vind ik toch wel een groot nadeel van de winter.
Maar 4 km voelde wel okƩ. Alle 4 de km onder de 6 minuten gelopen. Jaar geleden deed ik dik 7 min over een km.
Oei, echt oppassen met pijn aan je scheenbenen. Dat kan al snel een langdurige blessure worden bij overbelasting. Ben je bekend met shin splints?
Het is verstandig om de stabiliteit en kracht van je benen (met name enkels en kuiten) te verbeteren aan de hand van krachttraining, naast dat je echt rustig aan op zou moeten opbouwen.
Ja, heb er ervaring mee en het enige wat ik kan zeggen is rust,rust, rust. Ik heb er jaren mee gelopen en het was echt verschrikkelijk. Zou een fysio contacten, die kan je het beste adviseren! Succes, echt zo rot!
Ik zou naar de fysio gaan, was bij mij echt de enige oplossing helaas
Dit zijn overbelastingsklachten, je conditie groeit sneller dan je gewrichten/pezen aankunnen. Daarom is rustig opbouwen heel erg belangrijk, niet voor je conditie maar voor de rest van je gestel.
Rust, rust, rust, naar de fysio
En met dat soort kousen (waarvan ik de werking persoonlijk betwijfel) ga je het probleem maskeren waardoor het probleem juist nog groter gaat worden.
Het hardlopen gaat bij mij de laatste tijd ook niet echt lekker. In de herfst kreeg ik heupklachten, daarna heb ik even pauze genomen. Maar twee maanden geleden toch iets te fanatiek gestart waarbij het weer terug kwam. Toen naar de fysio geweest, en sinds twee weken gaat het eigenlijk wel weer prima en doet het geen pijn meer. Maar sinds gister heb ik dus echt super veel pijn in mijn voet/teen opeens, voelt echt alsof het gekneusd is en het is wat opgezwollen. Ik heb ook echt geen idee hoe die voet opeens een probleem is geworden, gebruik namelijk gewoon dezelfde schoenen en heb helemaal geen lange afstanden gerend de laatste tijdā¦
Ik ben op zoek naar een nieuw horloge, heeft iemand een goede tip?
Ik heb nu nog een oldschool Polar M400. Dit is een horloge met losse borstband. Alleen nu is mijn borstband stuk, de GPS van het horloge hapert al tijden, hij is wat onbetrouwbaar in tijdwaarneming (schommelt erg) en de batterij gaat me niet lang genoeg meer mee. Tijd voor iets nieuws!
Ik gebruik het horloge alleen met activiteiten, hoeft geen slaap te meten, etc. Losse borstband voor hartslag is geen probleem, dat ben ik gewend.
Ik wil hem graag gebruiken voor hardlopen en vind het fijn als ik er makkelijke trainingsschemaās in kan zetten.
Daarnaast vind ik het leuk om hem te gebruiken bij fietsvakanties en lange wandelingen, daarom is het fijn als de batterij minimaal 8 uur meegaat.
Heeft iemand een goede tip? Ben uiteraard al aan het rondkijken, maar het aanbod is zo groot. Heb tot nu toe iig goede ervaringen met Polar, maar sta ook open voor andere merken.