Hardlooptopic

Ik knik of glimlach. Want als ze wat terug zeggen hoor ij dat niet door mijn headset. Ik heb altijd noise cancelling aan tegen de wind.

1 like

Knikken of glimlachen valt voor mij onder groeten. Die mensen die ik vanmiddag tegenkwam keken helemaal niet op of om haha!

Ik moet zeggen: als ik echt hard aan het rennen ben of moe word, groet ik mensen ook niet echt. Vooral omdat ik dan echt gefocust ben op het rennen en ook omdat ik dan zo buiten adem ben dat ik er belachelijk uitzie hahahaha

Hier groet iedereen elkaar wel; met een paar woorden of een knikje, een handgroet, glimlach etc. maar hoort ook wel bij dorpse polder leven denk ik?

Oke beginner hier, ik schaam me een beetje om dit te vragen maar goed. Ik wil morgenochtend gaan hardlopen, dan is het 8 graden als het goed is. Is een normale sportlegging en t-shirt met dunne hoodie daarover dan warm genoeg? Ik had dit vorige week ook aan toen ik zo vroeg ging maar toen was het wel een paar graden warmer.

Ja, dat denk ik wel hoor, weet het niet zeker trouwens haha. De meeste warmte verlies je volgens mij trouwens via je hoofd dus een mutsje/buff is misschien fijn.

1 like

Ik heb veel gehad aan de tip om je te kleden alsof het 10 graden warmer is. Omdat je opwarmt onderweg. Dus als het 20 graden is kleden alsof het 30 is. Nu dan alsof het 18 is. Dan is een shirt met jasje/vest denk ik wel fijn. En als het waait zou ik ook even iets van een muts of zoā€™n band op doen als je ongeschut loopt. Die kan je ook makkelijk weer afdoen als je opgewarmd bent.

5 likes

@anon4388265 @Lort thanks! Ik ga het erop wagen, nu hopen dat ik mn bed uit kan komen morgen :smiley:

1 like

Ik vind het irritante dat ik dus echt een enorme koukleum ben, maar het met sporten juist heel snel heel warm krijg :weary:

Is er een zoekterm voor in dit topic waarmee ik een post met beginnerstips kan vinden?

Ben afgelopen weekend voor het eerst gegaan en vanavond weer en ik vind het eigenlijk superfijn. Had ik niet verwacht!

Ik volg een beginnersschema van Runners World (deze: https://www.runnersworld.nl/files/Hardloopschema_s__april_2020_/081_RW_Trainingsschema_5KM_B.pdf) maar ik vind het eigenlijk net niet uitdagend genoeg.

Vandaag dus training 2 gedaan, maar ik had nog wel een keer 6 minuten kunnen doen voor mā€™n gevoel. Maar wil natuurlijk ook geen blessures. Ben dus een beetje zoekende naar wat verstandig is.

Je kunt weekje overslaan? Wel verstandig om idd op te bouwen, maar als je nu geen blessures hebt en niet kapot was, is dat nog wel een idee. En als dat ook heel goed gaat, ook weer direct naar de week erna?

Heb je al iets met hardlopen gedaan? Of een sport waarbij je veel rent? Want dan begin je ook niet op 0

1 like

Nee, integendeel.

Ik heb tot halverwege mā€™n laatste zwangerschap 2x in de week circuittraining gedaan, maar dat was meer krachttraining. De laatste les was half december 2019 :no_mouth:

Ik voel me de laatste weken echt totaal niet fit en snel moe en wilde daarom aan mā€™n conditie gaan werken. Had niet verwacht dat ik het zo lekker zou vinden!

1 like

Knap dan hoor!

Misschien dan wel rustig het schema volgen en beter wat langzamer opbouwen.

Je zou ook nog kunnen kijken of je je tempo wat omhoog kan gooien

1 like

Wat fijn dat het zo voelt, maar het opbouwschema is met reden zo traag vaak.
Je gewrichten en pezen moeten echt wennen aan deze vorm van belasting en conditie groeit gewoon sneller dan de rest daarin.
Ik zou niet zo snel adviseren heel snel op te bouwen gewoon om overbelastingsblessure te voorkomen.
En neem ook genoeg rustdagen, rust/herstel is ook trainen.

2 likes

Ik was hier al een beetje bang voor haha. Dank voor je uitleg en bevestiging!

Ik hou 2 rustdagen aan. Dus deze week was/wordt het: zaterdag - dinsdag - vrijdag en ik hoop dat ik het red om dat zo vol te houden.

Ik kom trouwens zelden buiten na 19.00 uur sinds Corona en heb me gisteren echt verbaasd over hoeveel mensen er (hard)lopen rond 20.00/20.30 uur. Iedereen ook vrolijk gedag zeggen en sommigen riepen zelfs een ā€œlekker bezig!ā€ haha. Ik liep zelf alleen, maar ik vond het maar gezellig!

2 likes

@Bathwater ik ben vorige week begonnen en ik vind het ook traaaag gaan, ik heb tot nu toe gedaan:

6x1 minuut rennen, 1,5 minuut lopen
8x1 minuut rennen, 1,5 minuut lopen
8x1 minuut rennen, 1,5 minuut lopen
4x1,5 minuut rennen, 2 minuten lopen, 2x1 minuut rennen, 1 minuut lopen

Allemaal heel goed te doen, bij de laatste was echt wel een beetje moe erna. Ik gebruikte een app waar ik nu voor gaan moet betalen, dus ik wil overstappen op een ander schema. Bij die van jou zie ik dat je meteen veel langer achter elkaar rent dan bij mijā€¦

Hoe time jij trouwens tijdens het rennen?

1 like

Wat @anon4388265 zegt, het opbouwen moet echt langzaam gaan. Je mag niet kapot gaan, dat komt wel over een paar maanden als je lichaam de belasting gewend is. Dan kun je jezelf iets meer uitdagen. Nu moet het vooral relatief makkelijk gaan zodat je lichaam zich kan aanpassen.

Wat jullie wel kunnen doen is vooraf en na afloop extra wandelen om de training langer te maken. Of als je een sportverleden hebt kun je heel voorzichtig wel proberen om Ć©Ć©n van de trainingen op een ietsje hoger tempo te lopen. Zolang de andere trainingen maar op praat-tempo zijn. Je moet een gesprek kunnen voeren zonder buiten adem te raken. (Naar mijn ervaring is dat voor veel beginners al een uitdaging waardoor eigenlijk elke training intensief is)

En je kunt ook voor je training thuis nog een workout doen voor benen en core, dan ben je in totaal ook langer aan het sporten. En het is meteen een goede warming-up.

4 likes

Ik heb een Garmin Vivomove (niet aan te bevelen, ik vind het echt een dure miskoop) en daar kan ik een hardlooptraining op starten en dan gaat er een timer lopen op lopen.

Mā€™n vriend gebruikt trouwens Runkeeper en is daar tevreden over, maar ik weet niet of hij de betaalde versie gebruikt.

1 like

Je zou ook tussen de trainingen nog oefeningen thuis kunnen doen. Ook @monkeyslut. Oefeningen om je rompstabiliteit te verbeteren. Heb je ook veel aan tijdens het lopen straks.

Oh, lekker. Had de post van @oliverqueen maar half gelezenā€¦

3 likes

Oh ja ik heb een fitbit dus ik kan idd ook gewoon een timer aanzetten, maar ik vind het wel fijn als er wordt gezegd wanneer ik moet gaan rennen/lopen. Runkeeper heb ik ook wel wat over gehoord ja.

@oliverqueen ik wandel 5 a 10 minuten als warming up en ook als cool down! Thuis oefeningen doen zou kunnen maar ik wil juist gaan hardlopen omdat ik thuis sporten heel saai vind :stuck_out_tongue: Maar ik ga er eens naar kijken. Bedankt voor de tips!

2 likes