Gierige acties

Ja ik heb dat de laatste keer gedaan en toen was ik veel goedkoper uit. Maar we hadden de rekening gewoon gedeeld en heb niet bijgehouden wat de rest precies gegeten en gedronken had, dus dan weet ik uiteindelijk nog niks

Hmm ja dan kan de prijs wel hoger uitvallen. Merken andere vriendinnen dit ook op?

Heb er nog nooit met ze over gesproken, maar zou het ook niet zo snel ter sprake brengen denk ik. Misschien ben ik wel paranoia

haha! Doe ik ook wel eens want ik kan zoā€™n bakje nog niet voor de helft op vaakā€¦ Ik zet het dan altijd even in de oven, best te doen :stuck_out_tongue:

Ze hadden best het geld mogen houden maar dan hadden ze het product terug moeten sturen. Voor grote bedrijven is dat vaak te veel moeite. Bij HM is het zelfs zo dat als je iets terugstuurt dat vies is/naar rook stinkt (volgens mij zelfs propt ipv netjes vouwt maar dat weet ik niet zeker) gewoon liever weggooien dan je geld houden, omdat ze het anders moeten terugsturen.
Met het oog op duurzaamheid is het dus wel beter om netjes om te gaan met de dingen die je wil terugsturen.

Ik heb sterk de neiging om mijn cadeau voor mā€™n zusje (in mei jarig) terug te nemen want we zijn een half jaar verder en ze heeft er nog steeds niks mee gedaan. Omg op mezelf.

Al is het wel een product wat beperkt houdbaar is en volgens mij al over datum heen is (polaroid film).

1 like

Dit vind ik gewoon asociaal

8 likes

Ik ben een keer zo boos geworden op mijn ouders dat ze een jaar na mijn restaurantcadeau niet zijn geweest en dat die bon verlopen was geloof ik zelfs. Ik voel me gewoon nu weer kut daarover. :roll_eyes: Dus ja, ik zou haar ook zeker daarop aanspreken!

7 likes

Klopt, is het ook. Daar is het ook dit topic voor toch?

2 likes

Ik vind sommige dingen gierig maar niet asociaal. Zou het echt ronduit kut vinden om iets te kopen wat eerst een maand door iemand anders is gebruikt.

7 likes

Als het een concert van 10ā‚¬ is zou ik niet haar eten betalen. Bij ā‚¬30+ wel

3 likes

Voor mij zijn ā€œzuinigā€ en ā€œgierigā€ geen synoniemen van elkaar, maar het kan ook dat ik me vergis hoor. Ik hanteer het zo: gierig vind ik wanneer je bijv. zelf er alles aan doen om geen of zo min mogelijk geld uit te geven al dan niet ten koste van een ander en dat je er gebruik van probeert te maken dat een ander dan meer betaalt of meer voor jou betaalt. En ook een ander financieel iets niet gunnen als het jou wat kost.
Bijvoorbeeld: mensen uitnodigen voor een etentje en dan kosten door het aantal mensen delen om uit te rekenen hoeveel je gasten moeten terugbetalen aan jou voor het eten en dat dan met de hele bon nemen terwijl de helft van je weekboodschappen niet is gebruikt en gewoon bij jou in de kast ligt voor jou. (Vaak genoeg meegemaakt, ik ga er geen punt van maken en maak het wel gewoon over maar dan vindi k je wel gierig).
Of als je weet dat je drie keer zoveel verdient als je vrienden die met flinke regelmaat naar jou toe reizen, en het zelf vertikken om eens zelf naar jouw vrienden te gaan want ā€œde trein is te duurā€, dan vind ik je ook gierig.
Of een vriend(in) als verjaardagscadeau meenemen om ergens iets te eten en drinken en dan als de rekening komt gewoon je eigen deel betalen omdat je alleen het ā€˜samen zijnā€™ als cadeau bedoelde, ja dan vind ik je ook gierig.

Maar slim gebruik maken van kortingsbonnen bijvoorbeeld, of dingen online bestellen omdat ze goedkoper zijn, zelfs bijv. chocolaatjes of zakjes suiker van je koffie meenemen uit een cafe als je het thuis wilt gebruiken, dat vind ik zuinig, sommige dingen in sommige situaties misschoen heel overdreven zuinig, maar dat heeft verder niet of nauwelijks invloed op een ander.

Denk dat het verschil voor mij is dat ik zuinig een eigenschap vind m.b.t. jezelf en je eigen uitgavenpatroon, en gierig vind ik in verhouding tot anderen. Weet niet of ik het goed uitleg. Of bijv. gierig vind ik wanneer iemand duidelijk genoeg te besteden heeft en dat ook aan zichzelf wel uitgeeft, maar aan een ander een doosje chocola cadeau doet dat al 3 jaar over de datum is. Zuinig vind ik meer als je probeert zo min mogelijk uit te geven, ongeacht of het nou aan jezelf of aan anderen is. Kan het nog beide onsympathiek zijn maar gierig vind ik pas echt lelijk.

22 likes

Wij hebben hier op het werk een koelkast waar personeel hun lunch enz in kwijt kan. Vast niets vreemds. Er staat dus ook allerlei beleg dat mensen meenemen en er zwerft hier en daar een zak brood van iemand rond.

Nu hebben wij dus een collega die altijd het eten van een ander op eet, zo irritant! De Jumbo en Aldi zitten om de hoek, haal zelf wat.

Dat vind ik echt het meest hatelijke dat er is! Blijf met je poten van mijn eten af. Zo kut als je erop rekent eten hebben en het er dan niet is.

Een collega van mij had de keuken opgeruimd en mijn tussendoor reepjes (goedemorgen oid) weggegooid omdat ze twee weken over datum oid waren, terwijl die dingen minstens twee jaar houdbaar zijn Ć©n het brosse koek is dus dat loopt zoā€™n vaart niet. Wilde ik een reepje pakken, was alles weg gvd. Ze heeft nieuwe gekocht.

6 likes

Oohh daar wordt ik ook pissig om als mensen dingen van een ander weggooien. Zeker als het gewoon nog goed is. Netjes en terrecht dat ze nieuwe gekocht heeft!

Ik heb ooit een vriendin gehad die vaak bij mij in de stad kwam stappen. Ze kwam dan vaak met de auto en bleef dan indrinken/ slapen / ontbijten bij mij thuis. Toen vroeg ze een keer of ik haar niet kon komen ophalen. Ik zei heb je de auto niet meer? Jawel maar anders was ze telkens benzine kwijt om naar mij te komen en ze vond dat ik dat ook wel eens mocht betalen. Que?!..:face_with_raised_eyebrow: Ik was daarna wat minder gastvrij dan daarvoor. :sweat_smile:

35 likes

Sommige mensen :joy::see_no_evil:

1 like

Whut? En toen zei je, ja goed maar als jij dan drank en ontbijt meeneemt en hotelkosten betaalt?

5 likes

Heb het tegen haar gezegd en ze kwam niet over alsof ze het erg vindt. Wel aangeboden om iets met een andere camera te doen maar dat zal ook wel loslopen :stuck_out_tongue:

1 like

Collega trakteerde vandaag voor de hele afdeling (ong. 20 man) met 1! Pakje Tuc.

47 likes

Totaal mee eens!

1 like