Gierige acties

Het is best lastig hoor! Ik kan wel reageren vanuit mijn eigen referentiekader, maar als je nicht en tante elke x 500 euro geven dan is 150 toch best weinig…

1 like

Ik doe dit ook wel eens met mijn moeder, maar niet om te besparen, alleen omdat we vaak maar 1 muntje van 50 cent hebben

1 like

Nee 500 geven ze niet hoor! Maar voor de 70e verjaardag van mijn moeder gaven mn nichtje en verloofde ook iets van 100 euro.
Naja…ik geef het ze graag

Ik heb een beetje een dilemma, plaats het even in een spoiler ivm herkenbaarheid.

Samenvatting

Ik ben aan het oppassen bij een alleenstaande moeder van een jongetje van anderhalf die het niet zo breed heeft. Ze gaf al aan mijn uurloon (10€ per uur, ben 25 en veel ervaring) niet te kunnen betalen en ik vond €5 echt te weinig. Toen kwamen we (in mijn herinnering) uit op een bedrag van 100€ per maand, voor 4 uur per week. Iets meer dan €6 per uur dus en dat vond ik wel prima gezien haar situatie.
Nu geeft zij aan dat we €90 per maand hebben afgesproken en dat ze dit ook met de andere oppas heeft afgesproken. Aan de ene kant wil ik niet zeiken over 10€ maar ik weet gewoon zeker dat we iets anders hadden afgesproken. Weet niet zo goed wat ik nu moet doen eigenlijk :sweat_smile:

Dit is een hongerloon op deze leeftijd. Ik zou eerlijk gezegd alsnog €10 aanhouden, dit is al minimaal. En anders kan ze maar geen gebruik maken van je diensten, een oppas is luxe en geen voorrecht.

En anders standvastig zijn over €100. Is 120€ per jaar wat je anders misloopt!

21 likes

Ik vind het erg weinig voor iemand van 25 met ervaring.
Zou je er willen blijven voor 90 euro per maand? Zo niet dan zou ik het zo laten. Als je er wel wil blijven, zou ik het wel aankaarten. Mocht ze toch niet meer dan 90 euro willen of kunnen betalen, kan je alsnog besluiten om weg te gaan.
Snap dat het lastig is met oppassen, omdat je toch een soort band opbouwt.

6 likes

Klopt dat het minimaal is! Moet er wel bij zeggen dat het vrienden van familie is en iets extra’s naast mijn normale bijbaan. Anders had ik nooit zo weinig gevraagd haha. Maar ik ga ook wel vast houden aan die 100 en dan 6.25p/u voor extra dagen. Weet het ook gewoon zeker, had het ook op deze manier aan mijn vriend en ouders verteld.

@marsepein Ja opzich wel, want leuk jongetje en zij is ook aardig en we hebben wel een klik. Het is ook vooral een principekwestie denk ik, ik weet gewoon dat ik gelijk heb :stuck_out_tongue: Dankjulliewel voor het reageren! Ga het er de volgende keer even in het ‘echt’ over hebben en dan kijken of ze die 100 wil betalen.

3 likes

Ik snap dat het lastiger is als ze een bekende is. Heel veel succes met het gesprek! Je vraagt echt niet veel en je offert wel wekelijks een avondje op voor zo’n klein bedrag.

1 like

Een hele middag zelfs haha :see_no_evil:

Awh echt heel lief van je, maar 100 is al zo weinig

Ik zou het voor die 90 euro per maand doen. Je geeft al aan dat zij het geld eigenlijk niet kan missen en dat jij ook een ander baantje hebt.
Ik ga er vanuit dat voor haar 2x 90 euro per maand een groot bedrag is. Daar kan ze waarschijnlijk een groot deel van haar boodschappen van betalen.
En voor mij zou 10 euro extra per maand betekenen dat ik 2x een broodje en koffie kan halen op mijn school (of iets anders onbenulligs).
Ik ben het zeker met je eens dat die 100 euro eigenlijk al heel weinig is, maar in deze situatie zou ik die moeder liever de 10 euro gunnen dan dat ik het zelf krijg.

11 likes

Ik zou het voor de 100 euro (wat echt super weinig is) doen. Alternatief voor haar is iemand veel jongers die minder goed voor haar kind kan zorgen, or een normaal opvang tarief betalen wat echt veel meer is.
Het gaat maar om 10 euro idd, maar het gaat ook om de zorg van je kind waar je een keuze voor maakt.
Als alleenstaande moeder zou ze veel toeslag krijgen voor de opvang, dus het is een reeele overweging voor haar. Die niet ten koste van jou hoeft te gaan!

3 likes

Lastige situatie. Ik zou uit principe willen vechten voor die 100 euro als dat is wat er is afgesproken en je weet het 100% zeker. Ik zou ook het gesprek aangaan waarom je dat bedrag wil hebben en niet voor een paar euro je tijd daar uitzit. Doe je nog iets bijzonders in die middag? Of slaapt het kind voornamelijk? Misschien kan je nog iets anders voor die vrouw betekenen terwijl je daar toch al bent. Iets in het huishouden als het kind slaapt of speelt?

1 like

Ja ik weet het 100% zeker, dat is ook wat ik er zo lastig aan vind. Want wilde uit principe geen €5p/u en met 100 is het iets hoger dan €6 p/u.
Ik dweil als ik er ben en haal daarna het kind uit bed en vermaak het de hele middag + avondeten. Daarom wil ik me ook wel hard gaan maken voor die €100. Het is gewoon wat we hadden afgesproken en niet nu opeens anders en dat je het bent vergeten. Anders moet ze maar iemand anders zoeken die het goedkoper doet. Zou ik jammer vinden, want het kind is super leuk. Maar dan kan ik mijn middag wel anders besteden of meer werken bij mijn andere bijbaan.

4 likes

Wow zeker met die extra bezigheden laat je je echt financieel uitkleden voor €6.nogwat per uur :open_mouth:

Ik zou hier grof geld voor betalen als ik ouder van een kind was. Avondeten en dweilen er nog bij in, daar kun je makkelijk 13€+ per uur voor vragen.

Ik hoop dat je minimaal de 100 krijgt!

Edit: of bedoel je dat je het kind vermaakt tijdens het avondeten?

11 likes

Heel erg lastig, ook omdat je zeker bent van de 100 euro. Wellicht is het een optie om aan te geven dat je het to het eind van het jaar voor 90 doet, en volgend jaar voor 100? Wel duidelijk ook zeggen dat je echt 100 had afgesproken. Zo geef je haar de tijd om rustig na te denken, te gaan rekenen en evt. Iemand te zoeken voor volgend jaar (die ze waarschijnlijk niet gaat vinden, want weinig salaris)

1 like

Ik zou ook niet minder dan 100 doen hoor, het is al heel goedkoop en het is zo afgesproken. Zou meer om het principe gaan inderdaad, straks zegt ze de volgende keer dat 80 ook wel oké is als ze weet dat je makkelijk bent

3 likes

Ja écht helemaal mee eens. Dit is ook nog eens verwoesting van de markt als je zo laag onder de marktprijs van oppassers gaat zitten :yum:

Maar een vriendentarief werkt natuurlijk anders

3 likes

Nee dat is waar, maar je hebt natuurlijk geen idee hoe die vrouw bij het bedrag van 90 euro komt. Wie weet probeert ze het op deze manier iets goedkoper te maken, maar wie weet dacht ze echt dit bedrag af te hebben gesproken. Dat blijft natuurlijk gissen en dat is lastig!

@Stjerne Waarom brengt ze haar kindje niet gewoon naar een kinderdagverblijf of gastouder? Dan krijg je kinderopvangtoeslag en ben je goedkoper uit dan €6 per uur.
Zou het zeker niet doen voor €100 hoor, als je het zo met haar hebt afgesproken en ze naait je nu al op zo’n manier is het vast niet de eerste keer dat ze zoiets probeert en vast ook niet de laatste.:zipper_mouth_face: Ik betaalde onze oppas aan huis €10 per uur toen ze nog kwam.

4 likes