Gierige acties

Als je naam op de kaart staat (of het wordt ook uit jouw naam gegeven) en je bent volwassen dan betaal je mee in mijn optiek. Sowieso zou ik als er flink leeftijdsverschil en daardoor inkomensverschil was het aardig vinden als de meerverdieners ook meer betalen.

En daarbovenop hebben zij waarschijnlijk een dubbelinkomen omdat zij een relatie hebben. Dus door 5 delen vind ik eigenlijk helemaal niet gierig.

9 likes

Is niet gierig hoor.
Mijn broer en zus hadden ook elk een partner en bij ons werd alles door 3 gedeeld . Ik heb het wel eens aangekaart maar werd niks mee gedaan totdat Mn zus weer single was en het toch wel oneerlijk vond dat zij nu ook de volle mep moest betalen.
Heb toen gezegd prima delen we het door 4 (broer, vriendin, zus en mezelf) op de voorwaarde dat jullie mij al het geld van de afgelopen 4 jaar terug betalen wat ik te veel heb betaald ā€¦ was ineens heel stil aan de andere kant.

Mn zus is denk ik de gierigste persoon die ik ken.

Als Mn ouders een nieuwe set tuinmeubelen heeft is een normale reactie ;
Oh leuk! Ik kom binnenkort wel even langs.
Haar reactie ;
Wat doen jullie met de oude ?! Mag ik die?!

40 likes

Omg dat de rij aankijken is zo herkenbaar en kut haha

1 like

Dat is gewoon raar. Ik ben in dit verhaal al jaren de zus met partner en vaste baan, en als ik zoiets voorstel laat ik mijn broertjes inleggen wat ze zelf willen/kwijt kunnen. De rest betalen wij. Je wilt toch niet op die manier profiteren van je eigen familie. Echt heel naar.

Nog een gierig verhaal dan. Mijn man was pas jarig, zijn zusje vroeg of ik nog een cadeautje voor hem wist. Dat soort vragen komen vaker, dus ik had al iets in huis voor hem dat zij zou kunnen geven. Ik meldde dat aan haar, met het bedrag dat het gekost had. Ze wilde dat graag geven, dus prima. Ik heb gezorgd dat het naar haar kwam, en zij dus een cadeau voor hem had. Maar ze heeft het vervolgens nooit meer over de kosten gehad. Moet ik daar nu weer over beginnen? Of denkt zij dat het niet uitmaakt omdat ik het toch al gekocht had?

4 likes

Ja ik zou het haar zeker nog laten weten, is toch niet normaal? Vind het sowieso al best ver gaan dat jij cadeautjes in huis haalt die dan door anderen gegeven kunnen worden. Het klinkt alsof er gebruik wordt gemaakt van jouw goedheid! Laat haar toch lekker zelf een cadeautje kopen.

5 likes

Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waar de huur enz vanaf wordt geschreven, maar toen wij net samen woonden hadden we die rekening nog niet dus ik heb gwl enzo aangevraagd en dat tijdelijk op mijn rekening gezet. Toen we de gezamenlijke rekening hadden, heb ik alle rekeningnummers veranderd en was het goed. Kom ik er net achter dat ik al 4 maanden van mijn eigen rekening Nuon betaal, in totaal zoā€™n ā‚¬500. Aan de ene kant ben ik heel simpel en vind ik dat mijn geld, ook zijn geld is, maar aan de andere kant vind ik het niet helemaal eerlijk dat ik meer betaald heb dan hij. Daarentegen heeft hij ook weer een paar dingen van zijn eigen rekening betaald die voor ons samen waren dus ik denk dat ik misschien ā‚¬100 meer betaald heb dan hij. Zouden jullie dit alsnog aankaarten bij je vriend of gewoon denken dat het vanzelf wel recht wordt getrokken als hij weer een keer wat betaald.

Ik heb dit ook altijd, mijn broers zijn allebei getrouwd en toch gaat het bedrag altijd door drie. Vind ik zelf echt belachelijk, aangezien ik studeer en zij allebei fulltime werken (en hun vrouwen ook werken). Volgende keer ga ik steigeren denk ik.

12 likes

Ik zou het wel even narekenen, maar dat is omdat ik het zelf prettiger vind als gezamenlijke kosten gewoon duidelijk zijn. Ik wil dat mijn vriend dat ook doet trouwens, geld van de gedeelde rekening terugstorten als blijkt dat hij iets van zijn eigen rekening heeft betaald. Het is niet omdat ik per se wil dat alles exact 50/50 is, maar omdat ik alle potentiĆ«le ruzietjes om geld gewoon zoveel mogelijk wil voorkomen door alles op papier helder te houden. Het is niet zo dat we geldproblemen hebben of veel conflicten hebben om geld, maar mijn ouders hadden dat vroeger wel altijd thuis dus ik ben best wel gevoelig voor de ā€˜emotioneleā€™ kant van geld. Ik wil dus dat gedeelde dingen via de gedeelde rekening gaan zodat op momenten dan een van ons ff beetje blut is niet het gevoel ontstaat van ā€˜ja nu ben ik blut omdat ik altijd meer betaalā€™ ofzo.

3 likes

Hmm, ja lastig omdat het wel structureel een groot bedrag is geweest wat van jullie gezamelijke rekening af zou moeten vind ik het wel anders dan dat hij nog een paar dingen heeft betaald. Ik zou denk ik wel ook kijken naar jullie financiƫle situatie, of de een meer inbrengt dan de ander bijvoorbeeld. En ik zou het sowieso wel ter sprake brengen, zonder er meteen iets aan de hangen dat je het terug wil oid, even kijken hoe hij reageert.

1 like

Wij hadden ook altijd issues met de kosten en cadeauā€™s verzinnen voor mijn ouders en dat werd gewoon altijd ruzie, dus nu doen we maar gewoon ieder voor zich, scheelt een hoop gezeik.

1 like

Op zich deden mijn broer en zus er niet moeilijk over, maar het is voor hen gewoon zo vanzelfsprekend ofzo om maar de hele tijd dure cadeaus te geven. En dan voel ik me lullig omdat ik daar niet aan mee kan/wil doen.

Mijn broer en zus zijn gelukkig echt chill in het geven van cadeaus aan bijvoorbeeld onze ouders. Zij hebben allebei een vaste baan en ik studeer, dus ze vinden het logisch dat ik dan minder geef.
Zo hebben we een keer een hele toffe klok van zuiver aan mijn ouders gegeven :blush:

4 likes

Wow, wat apart. Bij ons gaat dat altijd door het aantal mensen dat er mee doet, ik hebben er zelfs nooit aan gedacht dat het ook anders kon.

Ik hoorde wel laatst van mijn broer dat hij met zijn ex de regeling had dat ze voor elkaars familie niet meebetaalden aan cadeauā€™s. Wij doen meestal totaal tussen de 50 - 100 per drie kinderen en eventuele aanhang (dus het bedrag dan nog delen), dat wisselt niet heel erg, maar zij deden per persoon al meer dan 100 euro.
Ik geloof trouwens dat het verzoek om het apart vanuit mijn ex-schoonzus was gekomen, terwijl zij dan juist zou ā€˜profiterenā€™ van een bijdrage van mā€™n broer. Maar goed, ook toen mā€™n broer dus met haar samen was, deelden we het bedrag wel alsof zij meedeed en betaalde hij dus twee keer. Haar naam kwam trouwens wel gewoon op de kaart en zo.

Wij doen dat ook zo, want ik vind het echt lullig als mijn zusjes evenveel zouden moeten betalen aan een cadeau. Zij verdienen ook echt 3 euro per uur ofzo :sweat_smile:

2 likes

Kom ik weer aan met de eeuwenoude discussie maar dit is de volgende situatie: mijn nichtje gaat trouwen, we kunnen heel goed met elkaar overweg en mijn vriend en ik geven een cadeau en overwegen om 150 euro te geven. Gierig of niet?

Dat is toch juist echt heel veel?

27 likes

Wat is hier gierig aan??? :sweat_smile::sweat_smile:

1 like

Ik vind dit een heel mooi (en gul!) bedrag voor een bruiloft, zeker als het je nichtje is met wie je goed om gaat!

Sorry weet niet hoe ik meerdere mensen antwoorden kan. Bedankt voor jullie feedback. Het is veel maar dat nichtje is als een soort zusje voor mij en wij kunnen het goed met hasr en hasr verloofde vinden.
Wilde ff vragen of het ok is want mijn tante (moeder vd bruid) geeft altijd heel gul (nichtje overigens ook) en misschien vindt ze ons cheap asses als we ā€˜maarā€™ 150 zouden geven.
Maar goed bedankt nogmaals :slight_smile:

Ik vind het belachelijk veel haha, ik heb nog nooit iemand voor zo veel geld iets gegeven (naast mijn vriend)

9 likes