Bedankt voor de tip! Ik heb op mijn vorige vakantie een compact camera meegehad en merkte vooral dat de afdrukkwaliteit van foto’s beter was, maar ook daarmee bleven de foto’s redelijk vlak. Landschappen waren prima (dat vind ik vaak toch meer om compositie draaien) maar ik had bij portretfoto’s weinig mogelijkheden om echt met scherp/onscherp te spelen. Misschien ligt het wel aan mijn kwaliteiten hoor maar wat ik erover lees doen helpen bepaalde lenzen wel degelijk, dus vandaar dat ik wel neig naar een spiegelreflex/systeemcamera
Goed idee om voor een systeemcamera te gaan. Echt een mooie upgrade van telefoon foto’s en een stuk beter mee te nemen dan spiegelreflex. Ik zou een Sony of Canon aanraden omdat je daar heel veel lenzen en andere producten voor kan vinden. Sony is nog net iets beter op de systeemcamera markt dan Canon, eigenlijk marktleider. Ik zou aanraden om even bij de winkel langs te gaan en te testen wat voor jou goed voelt. Dat is lastig te bepalen adhv reviews enzo.
Ik heb een sony a6500 (die is iets nieuwer en duurder maar wel vergelijkbaar denk ik) en ben daar heel blij mee! Heb er een zoomlens bij en een 30mm f/1.4. Die zoomlens had ik vooral voor vakantie (safari) gekocht want daar kun je met een primelens niet zoveel haha. Maar over het algemeen gebruik ik altijd m’n 30mm, want ik vind dat heel fijn fotograferen voor mensen en dieren (wat ik vooral doe). Voor landschappen zou ik dan weer geen prime lens aanraden, want je hebt vaak niet genoeg ruimte om er iets fatsoenlijk op te krijgen (zeker bij een 50mm niet). Maar als je daarnaast nog een kitlens hebt heb je dat ook wel ondervangen.
Bedankt @MeLama en @crazyplantlady! Het budget is wat bijgesteld omdat ik echt extra een 50mm 1.8f lens wil, dus het wordt nu een Canon 2000d (dslr) of Sony A6000 (systeemcamera).
Ik gooi er nog even een optie bij ik heb sinds kort een canon systeemcamera, de EOS M50. Er is net een nieuwe versie uit (de mark II) waardoor je de eerdere versie voor een leuke prijs kunt halen. Wordt online als een van de beste opties gezien. Ik ben er heel erg blij mee!
Die ziet er ook goed uit zeg! Wel jammer dat je voor de standaard 50mm/1.8 met EF-mount nog een aparte adapter moet kopen, dan loopt de prijs wel weer op helaas.
Ja dat is helemaal waar. Maar zeker mooi speelgoed
Laat je even informeren over die 50mm lens.
Wil je het 50mm effect van een fullframe camera? Dus een portretlens? (50mm op een fullframe is dezelfde zoomfactor als wat je oog ziet zeg maar)
Met een systeemcamera heeft de sensor een cropfactor. Dan komt een 30 of 35mm beter uit afhankelijk van de grootte van je sensor.
Goede tip ik had inderdaad gelezen dat de brandpuntafstand uitgaat van full frame en dat dat bij een APS-sensor (Sony) en een MFT (Olympus) dan ook onderling afwijkt. Ik ga morgen even langs de winkel om advies te vragen, ik heb wel wat voorbeelden van de effecten die ik wil bereiken, hopelijk kunnen ze me dan op weg helpen met wat ik daarvoor qua body en lens nodig heb.
Aah ja goeie! Ja om wat @Madam-Mikmak zegt heb ik een 30mm gekozen. Ik had op m’n oude canon eos450d (ook crop sensor) die plastic fantastic lens van 50mm f/1.8 en vond dat zelf vaak net te krap.
Bedankt voor het meedenken allemaal! Misschien handig voor meelezers die met hetzelfde probleem zitten, de keuze is nu gevallen op een Olympus M10 Mark III met een kitlens en een 25mm/f1.7 erbij.
Beetje off topic misschien, maar ik heb laatst voor het eerst mijn eigen film ontwikkeld, en nu heb ik gister mijn eerste afdruk gemaakt in de DOKA! Vind het zo leuk om te doen
Het thema was trouwens vergankelijkheid, vandaar dat ik dit zo heb gefotografeerd
Goeie keus!! Al jaren blij met mijn Olympus (1e versie)
Kwam van een spiegelreflex van Nikon D7000
Dat is zeker gaaf om te doen!!
Weet er iemand een goede website om fotografiespullen te verkopen? Op marktplaats zak je heel snel weg
Tweakers?
Je kunt ook via social media proberen? Via instagram aangeven bijv? Misschien zijn er onder jou volgers mensen die geïnteresseerd zijn. Of Facebook Marketplace of ik verkoopgroepen in de buurt.
Zo heb ik een keer mijn 2e hands camera kunnen kopen. En daar waren toen best veel reacties op!
Ohja Facebok Marketplace kan idd ook nog. Onder mijn volgers niet zoveel liefhebbers denk ik haha. Nu alleen nog een goede prijs verzinnen want ik heb echt geen idee wat het nog waard is haha
Volgens mij kopen sommige fotografiewinkels ook in (ze verkopen het ook als occasions) dus dat zou je ook nog kunnen proberen
Daar boden ze wel heel weinig helaas. Snap wel dat ze winst moeten maken maar minder als de helft waarvoor hun zelf dan een occasion verkopen is wel erg asociaal!