Fotografietopic

Weet iemand hier of ik een 35mm rolletje kan laten ontwikkelen bij de hema zonder te printen? Heb een negatievenscanner besteld dus heb alleen de negatieven nodig!

Ja, dat kan! Ze kunnen dat aangeven op de enveloppe (‘alleen ontwikkelen’ aankruisen). Moet er wel bij zeggen dat het mij een keer overkomen is dat ze door een frame heen geknipt hadden (eenmalig incident, gelukkig) en regelmatig toch ook de foto’s afdrukken. Heb af en toe de foto’s alsnog gratis meegekregen, de andere keren is het weggegooid. Het afgelopen jaar heb ik het bij een plaatselijke fotowinkel laten ontwikkelen in het kader van support your locals dus ik heb geen recente ervaringen met Hema. :sweat_smile:

1 like

Fijn, dank voor je reply! Dan ga ik het er lekker op wagen, als m’n scanner binnen is eerst wat oude negatieven testen

2 likes

haha lol ik ging even zoeken in dit topic omdat ik zelf de a6500 heb dus ik dacht misschien heb je iets aan mijn ervaringen, en toen zag ik dat ik in september '19 al op jou had gereageerd :joy:

misschien heb je er nogmaals iets aan hahaha

Haha ja! Ben er zelf heel blij mee, terwijl ik wel een beetje een spiegelreflex-snob was. Deze is gewoon veel makkelijker mee te nemen, zeker met zo’n lichte prime lens erop. Heb er 0% spijt van!

Yessss!! Maakt echt prachtige plaatjes.
Denk dat ze nu al weer weer een nieuwere versie zullen hebben.
Door Corona helemaal niet meer veel gebruikt, maar in oktober gaat ie zeker mee :grin:

Ik wil eigenlijk al jaren een systeemcamera kopen, maar ik kom er maar niet uit welke! Iemand toptips voor het maken van een keuze?

Ik fotografeer vooral binnen (interieur) en heb een budget van rond de duizend euro. Heb het idee dat alle camera’s tegenwoordig eigenlijk wel heel goed zijn?

Waar kopen jullie film (online) voor een redelijke prijs? Zowel oude als nieuwe. Winkeltje waar ik ging is er helaas niet meer!

BuyMoreFilm! Is ook een Nederlandse webshop

1 like

Heb jij inmiddels al iets gevonden? Ik ben ook op zoek en benieuwd naar jullie tips!

Ook voor @George ik heb voor ca 500euro een camerabody gekocht en die is perfect. Ik wilde daarnaast nog 2 bepaalde lenzen, dus heb daarin bespaard op de body Ik zou dus vooral kijken naar wat voor lens of lenzen je wil en dan kijken of dat naast je camera meteen in je budget past. Olympus heeft vaak aanbiedingen voor de PEN-serie inclusief lenzen trouwens voor als je een goed totaalpakket zoekt

1 like

Nee, ik heb de zoektocht even op een laag pitje gezet door financiële tegenvallers. Ik heb er nog steeds rond de 900 voor gereserveerd, maar het voelt nu niet goed om dat bedrag uit te geven (dom want ik heb het speciaal voor dit doel gespaard, maar vind grote bedragen altijd moeilijk)

@Zonnestraaltje ik wil een 30mm lens en verder eerst niets

Mocht je het wat vinden, ik verkoop mijn Panasonic Lumix DMC-GX80. Heb er alleen deze zomer foto’s mee gemaakt! Tweedehands scheelt altijd, daar zou ik sowieso naar kijken, mocht je een andere ophef oog hebben. Voelt toch wat fijner.

Bedankt voor je lieve aanbod, maar ik wil graag een camera van Canon, heb ik nu ook maar dan een hele oude. Maar zeker een goed idee om naar tweedehands te kijken, ook voor lenzen!

1 like

Ik heb tijden lang gefotografeerd met een canon 1000d spiegelreflex. Maar ik vind die plaatjes vaak te vlak en netjes. Ik vind die analoge plaatjes veel meer sfeer ademen en dat niet perfecte vind ik ook mooier.

Hele erge dummy vraag hoor, maar kun je dit ook bereiken met een spiegelreflex? Alleen wanneer je flink in de nabewerking gaat toch?

Alleen een analoge camera lijkt me dan weer zo onhandig ivm rolletjes enzo :nerd_face:

Wat bedoel je precies met vlak en netjes? Fotografeer je manueel? Je kan door manueel te fotograferen heel veel bereiken met scherptediepte en bv. meer contrast in een foto krijgen door net ietjes onder te belichten! Je kan ook al meer warmte of juist koelte in je foto’s krijgen door je witbalans aan te passen.

Verder kan je inderdaad photoshop of lightroom gebruiken om de kleuren zo aan te passen dat het eerder op analoge fotografie lijkt, dat doen heel veel mensen. Je kan zelfs bepaalde imperfecties en effecten creëren die kenmerkend zijn voor analoge fotografie (al ben ik daar zelf niet zo’n fan van).

Wat betreft onhandigheid ivm rolletjes; ik fotografeer zelf heel veel analoog en het nadeel is dat film momenteel vrij duur is, maar ik vind het ondanks dat toch de moeite waard. Het is zo’n ander proces dan digitale fotografie. Als je een stap verder wilt gaan kun je ook zelf ontwikkelen en daar kan je zoveel creativiteit in kwijt met verschillende ontwikkelingsprocessen etc. Maar snap dat dat wat te ver gaat haha

2 likes

Je kunt het analoge effect relatief simpel bereiken door middel van de juiste Lightroom presets! Er zijn er super veel van, bekendste en die ik zelf ook gebruik zijn de Mastin Labs presets in de Fuji of Portra versie. Daarmee kun je echt bijna 1-op-1 film effecten bereiken! Ruis toevoegen daarbij helpt vaak ook, en bewust met wat onscherpte werken hier en daar kan ook zo’n effect geven.

2 likes