Fotografietopic

Konica pop is ook een leukerd

2 likes

Ik wil echt meer met fotografie gaan doen.
Helaas is mijn peuter nu echt te druk om mooi op de foto te zetten :rofl:

Ik vind het soms al lastig als jij stil zit en dan helemaal de foto scherp te maken.
Iemand tips ? Ik schiet veel met de canon 50mm. Maar toch heel vaak zijn de verkeerde delen scherp :unamused::rofl:

1 like

Focus met scherpstellen vooral op de ogen.
Als heel veel niet scherp is heb je klein diafragma ingesteld. (Klein getal = groot gat) Dat is mooi voor portretten (achtergrond onscherp) maar wel moeilijker om alles scherp te krijgen.

Je moet het zien als een vlak wat scherp is. Alles ervoor en erachter is onscherp.
Hoe kleiner het diafragma hoe groter het vak

3 likes

Die afbeelding is handig. Heb wel eens wat cursussen gevolgd dus weet wat je bedoelt. Maar soms nog wel lastig :rofl:

1 like

Doet iemand hier aan urbex fotografie? :blush:

Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer mn oude liefde oppak (fotografie) en dat ik dat graag deel uiteraard haha. Vroegah had je flickr maar dat is niet meer echt van nu. Ja insta, dat gebruik ik al. Zijn er nog andere sites om je plaatjes te delen, weet iemand dat?

@Mar ik moest even googlen maar dat vind ik altijd ZO vet! Lijkt me heel leuk om eens te doen maar ik heb geen idee waar? En ik durf ook niet zo goed alleen in dat soort verlaten gebouwen haha (iets teveel enge films gekeken)

Voor mijn blog maak ik foto’s van eten, maar doe eigenlijk alles op de auto, of de zonder flits stand omdat ik niet zo goed weet hoe alles werkt. Hebben jullie misschien aanraders voor fijne sites of youtube kanalen die wat meer uitleg geven over de werking van een camera voor beginners? Ik heb een Nikon D3100 met een 18 - 55 lens.

Ik weet dat je zoom.nl hebt, maar geen idee hoe actief dat is. Zou je misschien eens naar kunnen kijken? Ik ga zelf vooral voor Instagram en ik zit in een app/instagramgroepen met fotografievrienden.

@Tuinstoel ah wat jammer, is het vooral de film en het ontwikkelen wat het te duur maakt? Ik weet niet hoe je fotografeert, maar zou het misschien een optie zijn om eerst een soort digitale pre-foto’s te schieten voor je kadering en belichting, zodat je gerichter analoog kan schieten en minder hard door je film heengaat? Of halfframe? Zijn vaak geen slr’s natuurlijk dus weet niet of je dat leuk vindt maar je doet wel lekker lang met je film.

@George
Dit is wel een heldere uitleg van diafragma, sluitertijd en ISO. Misschien fijn om te lezen en van daaruit verder te zoeken en ook specifiek voor de mogelijkheden met jouw camera?
https://fstoppers.com/education/exposure-triangle-understanding-how-aperture-shutter-speed-and-iso-work-together-72878#:~:text=The%20exposure%20triangle%20is%20a,least%20one%20of%20the%20others.

Edit: @George deze is nog wat uitgebreider, en met voorbeelden die je zelf kan proberen!

1 like

Super, dankjewel! Daar kan ik mee aan de slag :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ah, wat vervelend! Hoop dat je gauw weer in een prettigere positie zit, en dat je dan ook weer lekker kan fotograferen :heart:

1 like

@Chicago sowieso nooit alleen gaan! Je weet nooit wie je tegen komt en er is altijd kans op instortingsgevaar, instabiele vloeren etcetera. Ik ben lid van een aantal groepen op Facebook waar foto’s worden gedeeld. Locaties worden eigenlijk nooit openbaar gedeeld. Voor startende urbexers zoals ik maakt het dat super lastig. Heb een aantal bekende locaties bezocht die op Google te vinden zijn. Verder goed foto’s van andere urbexers bestuderen of je aanwijzingen kan vinden over de locatie :sweat_smile:

1 like

Zijn er hier ook meiden (jongens?) die filmen? Ik maak educatieve video’s voor YouTube en zou graag wat tips onderling willen uitwisselen :slight_smile: Ik zag dat er geen video/film topic is gericht op het zelf maken van video’s, vandaar dat ik het hier vraag.

Ja ik! Niet heel profi hoor, maar film wel graag op vakanties om achteraf een soort vakantiefilm te maken en monteer ook wel vaak video’s :slight_smile:

Ik was (ik kom uit het analoge tijdperk) en ben nog fan van fujifilm en dan 400asa

Groener en blauw, meer levendigheid

Ik vind kodak gold heel mooi, en dan 400 asa. Is juist wat warmer dan de fujifilm die @Madam-Mikmak hierboven beschrijft. Gaat dan dus vooral om het effect wat je wil. Aan mij is altijd uitgelegd dat kodak dus meer warm is en fujifilm de koelere tinten wat naar boven haalt.

Ik heb vroeger ook nog een tijdje een APS camera gehad. Was helemaal je-van-het
Rolletje werkte automatisch, en je kon er drie formaten mee schieten. Normaal, iets langer en Panorama. Was geweldig! Niemand had het.

Daarom bleef het ontwikkelen wel duurder en kocht nog steeds niemand het waarna het een stille dood is gestorven.

Net als de Sony minidisc :laughing:

1 like

Ik schiet voornamelijk zwart-wit, Rollei RPX400 vind ik een prettige korrel hebben en gebruik ik zowel voor kleinbeeld als 120. Heb ook wel veel Tri-x 400 geschoten trouwens. Kleur ga ik meestal gewoon lekker goedkoop voor Fuji Superia, en Portra als ik fancy wil doen want mooie warme tonen. Voor 120 heb ik ook nog iets van Lomography, iso 400, werkt prima maar is niet spectaculair.

1 like

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :slightly_smiling_face: Ik wil een camera kopen omdat ik mijn smartphone ben ontgroeid, ik merk dat smartphone foto’s toch minder zijn qua afdrukkwaliteit en altijd een beetje vlak blijven. Mijn budget is circa 400 of maximaal 500 euro en ik wil het vooral gebruiken voor ‘familiekiekjes but better’ (kinderen, portretfotografie) en mooie vakantie landschappen/uitzichten. Ik mis bij portretten/mensen/dieren nu vooral nog diepte en wat natuurlijkerij bokeh, maar dan zonder kunstmatige filter.

Hebben jullie aanraders in deze prijsklasse? Ik heb zelf de volgende types op het oog dus mochten jullie daar iets over kunnen zeggen, graag. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Olympus PEN E-PL 8 (14-42mm)
Canon 4000D (18-55mm)
Sony A5100 (16-50mm)

Alledrie hebben trouwens een standaard lens er al bij zitten maar met 3,5f en wat ik er toe nu toe van begrijp denk ik niet dat dat genoeg is voor wat ik ermee wil. Volgens mij heb ik voor de diepte/bokeh een extra lens met 50mm en 1.8 f nodig, maar is dat dan wel naast de allround lens die erbij zit. Lang verhaal maar hopelijk kunnen jullie me op weg helpen!

Ik weet niet of je perse een systeem camera wilt maar ik had zelf geen zin in verschillende lenzen etc, dus ben voor een goede compact camera gegaan. Veel handzamer. Ik heb de Canon Powershot G7 Mark II en ben er super tevreden over! Echt goede kwaliteit foto’s en fijne/handige camera. Heb 'm o.a. mee gehad op reis naar Namibië/Botswana en heb daar ook echt goed foto’s kunnen maken.

1 like

Beetje off topic maar ik wou deze mooie boeken delen die ik in de kringloop gevonden heb!

5 likes