De spieren van je core (buik en rugspieren om het maar even kort te zeggen) werken doorgaans in balans. Zo houd je evenwicht. Maar - en dit klinkt misschien heel raar - de buikspieren ontlasten de rugspieren ook. Daarom is het belangrijk om bijvoorbeeld bij een squat of deadlift (rug/heup dominante oefeningen) ook de buikspieren aan te spannen. Dat maakt het minder zwaar voor de rug. Veel mensen hebben relatief wat sterkere rugspieren dan buikspieren en daardoor heb je de neiging meer op te vangen met de rugspieren, waardoor die overbelast raken en je ze gaat voelen. Ik durf zelfs te zeggen dat bij een heel groot deel van mensen met rugklachten, de oorzaak is dat de buikspieren zwakker zijn en dus te weinig ontlasten. Dus in feite denk ik dat je lerares gelijk heeft. Alleen kan het ook zo zijn dat een oefening inderdaad te zwaar is. Misschien kan je eerst eens op je eigen niveau je buikspieren wat trainen zodat ze wat sterker worden?
Ja ik heb zelf altijd het idee dat de vorm boven kwantiteit gaat. En de lerares roept vaak: " hup hoger tempo" maar daardoor verlies ik de juiste postuur en ga ik in mn rug ‘hangen’. Ik houd het voortaan lekker bij mijn eigen tempo en doe de oefening liever 5x correct dat 10x met een scheve nek.
Thanks voor je tip!
Vorm gaat inderdaad voor, dus gewoon goed naar je eigen lichaam luisteren
Zijn er meiden die thuis ook filmpjes doen via YouTube? Ben nog opzoek naar een goede workout video.
Ik vind de filmpjes van Pamela Reif heel fijn!
Is je houding wel goed? Bekken gekanteld naar achteren en schouderbladen een beetje uit elkaar geduwd, schouders weg van de oren?
Ga ik eens naar kijken, dankjewel.
Ik heb ook een vraagje. Ik normaal gesproken fanatiek hardloper, maar ben nu ook begonnen met krachttraining. Gisteren was ik gaan hardlopen en voelde ik pijn opkomen aan de buitenkant van mijn onderbeen, in die spier. Ik dacht dus dat het van het hardlopen kwam, maar volgens mijn vriend komt dit door het squatten. Mijn vriend doet al langer aan krachttraining en helpt mij nu dus met mijn houding. Hij zegt dat deze pijn niet zozeer komt doordat mijn houding verkeerd is, maar dat dit gewoon spierpijn is, aangezien ik die spieren bij het hardlopen niet gebruik en nu dus wel bij het squatten. Hoe denken jullie hierover? Ik kon niet doorlopen, want het was echt een stekende pijn, naar mijn idee doe ik dan toch iets verkeerd.
@Wegwijzer Spierpijn in je kuit van het squatten? Ik heb dat zelf nog nooit gehad, geen idee of dat het kan zijn. Ik heb zelf met hardlopen wel vaak last gehad van shin splits en dat straalde dan ook uit naar de zijkanten, maar dat is zo’n typische pijn die je dan wel had herkend.
Had je de dag ervoor gesquat? Anders zo plannen dat er steeds een dag tussen zit.
Doodeng om deze foto te posten, maar ik doe het toch (nav een andere forummer die laatst een video postte van haar arm).
Voor sommigen zal het niets zijn, maar ik had echt een pannekoek-ass, dus zie echt al veel resultaat en stiekem is dat toch wel de grootste motivatie om te sporten. Naast de endorfines en het vele kunnen eten natuurlijk
te laat
Oeh deel even hoe je dit hebt gedaan (en hoe lang je erover hebt gedaan)? Ik wil dit ook!
Ziet er goed uit, heel knap!
Bedankt nog voor het e-book
Ik heb eerst 2 maanden maar wat aangekloot en vervolgens 3 maanden volgens een betaald schema via Fitplan getraind. En nu ik Glute Lab aan het lezen ben, pas ik steeds meer zelf aan.
In het kort: 3x per week billen/benen trainen, veel hip-thrusts, glute bridges, frog kicks, hip abductions, cable-oefeningen (), split squats, smith donkey kicks en af en toe squats en deadlifts (maar die vind ik stom). Als glute-activator: 5 min incline walk of 5 min lopen met band en soms (maar vaak ook niet, want niet altijd zin in haha) stars met gewicht of band.
Ik ben ook benieuwd naar progress-foto’s van anderen
Dank aan degene die Whitney Simmons (fitness youtuber) aanraadde, ik ben echt verliefd. Vind het ook fijn dat ze pro-koolhydraat is en aangeeft dat supplementen niet nodig zijn maar wel kunnen helpen. Vind haar heel normaal en nuchter mbt fitness/voeding en dat motiveert me enorm!
Ahh shit gemist!
Ik ga ff kijken of ik ergens foto’s heb waar ik niet al te herkenbaar ben
Oh ik vind haar ook echt heel leuk en ze maakt ook leuke en interessante video’s! Alleen die workouts van haar vind ik wel echt next-level hoor, als ik er al eentje doe is ie heel erg lichter gemaakt haha
Zij doet vooral HIIT, of niet? Ik heb daar echt een hekel aan. Ik heb haar ontvolgd op instagram, omdat ik gewoon moe werd van het kijken naar haar workouts hahaha. Ik vind haar verder wel heel leuk overkomen. En haar gymsharkvideo heeft me echt geholpen met het kiezen van de juiste legging.
Ik doe dus altijd bodypump en bbb achtige lesjes. En ik loop zelf hard.
Ik dacht ik probeer weer een keer hiit. Had ik vorig jaar een keer gedaan maar zo heftig. En slecht voor je gewrichten, maar ik dacht van ik sport nu een jaar regelmatig, heb meer spierkracht in mijn benen; die kunnen meer aan. Nee hoor; les hiit vorige week (zaterdag en maandag wel nog bodypump gedaan) en mijn knie voelt fucked up. Doet vooral pijn met strekken, trap omhoog en springen. Heb dus gisteren niet gesport, een dagje rust leek me goed, maar nu twijfel ik of ik morgen wel zal gaan? En of ik niet meteen al een fysio moet opzoeken. Ik haaatttt dus zo dat mijn lichaam dit niet aan kan. Altijd die pijntjes. En dan heb je meer spierkracht en een betere conditie, werkt je lichaam nog niet mee.
Haha ik heb precies een beetje hetzelfde, iets andere sporten maar qua intensiviteit wel hetzelfde. Sla het gespring nu ook bewust over want ik had er echt vaak last van en dat had invloed op het hardlopen. Het is gewoon niks voor mij denk ik. Ook niet nu ik fit ben
Ja zo kut, want ik durf nu dus BBB ook niet aan want bij die lessen kun je ook opeens enorm moeten gaan springen enzo, afhankelijk van de instructeur. Nooit meer Hiit voor mij denk ik. Maar weet niet wat nu wijsheid is Of oefeningen als squats enzo ook kwaad kunnen, voor mijn knie.
Squatten kun je wel voorzichtig proberen toch, even op je eigen tempo. Vind dat wel het nadeel aan groepslessen dat er soms weinig tijd is voor de juiste uitvoering, omdat alles in setjes op muziek gaat haha. Maar sta meestal achteraan en luister altijd naar de pijn dus dan pas ik oefeningen gewoon aan