Fitnesstopic

Lang verhaal

Ik heb initieel een whoop genomen omdat ik op zoek was naar een soort stressmeter. Dat is er niet, maar deze komt wel veel in de buurt. En dat helpt me tot nu toe enorm. Ik zie precies wanneer ik te gestresst ben, maar dat zelf nog niet zo goed door heb. M’n doel was dus stress meten, maar het heeft me zoveel meer gebracht dan dat. Ik leef nu echt veel gezonder en actiever. Ik sport meer, drink meer water, slaap meer en consistenter, drink veel minder alcohol, minder slecht eten etc.

Over andere smartwatches: ik heb alleen een fitbit gehad hiervoor dus ik kan het niet goed vergelijken met een Garmin ofzo. Maar wat volgens mij het grootste verschil is, is dat die andere watches meer een soort cheerleaders zijn “goed! 10.000 stappen!” Of “je hebt 60 min bewogen! Je goal is bereikt!” Waar de whoop meer als een soort coach is: “je hebt vandaag hard getraind, dus je hebt 35m extra slaap nodig. Je bent ook pre-ovulatie en dan slaap je meestal slechter dus er komt nog extra 12 minuten bij. Om je slaap zo consistent mogelijk te houden slaap je het beste tussen 22:31 en 6:55.” Of “je rusthartslag en je ademhaling zijn een stuk lager dan normaal. Dit betekent dat je lichaam klaar is om hard te trainen. Probeer vandaag tussen de x en x strain te halen.”

Dit klinkt vrij extreem en dat is het misschien ook wel. Er wordt veel gewerkt met cijfertjes en grafiekjes en je kunt heel veel bijhouden om te zien wat de invloed daarvan is. Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat ik veel beter uitrust als ik meer dan 2 liter water drink. Of dat als ik te laat eet, m’n hartslag er in m’n slaap lang over doet om rustig te worden (en je dus minder fit de volgende dag bent). Ik sport vrijwel elke dag en het eerste wat ik ‘s ochtends doe is kijken hoe m’n lichaam er die dag aan toe is. Ik weet nu beter of ik mentaal moe ben (en dus prima kan sporten) of fysiek moe ben (en dus een active of passive rest day neem).

De abonnementsvorm is irritant, eens. In november hebben ze altijd Black Friday sale dus dat is wel interessant. Daarnaast mag je m 1 maand gratis proberen en terugsturen en ik heb ook nog een kortingsbon voor je als je wilt.

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd :slight_smile:

Oh wat ik ook superleuk vind is dat je in een groepje kan zitten en dan kan zien hoeveel strain (hartactiviteit), recovery en slaap (de 3 belangrijkste pijlers) de anderen hebben en dus een beetje competitie kan voeren. Dat motiveert me enorm.

Naast je dag en weekoverzichten heb je ook all-time overzichtjes. Ik zal wat screens toevoegen.

Hier zie je m’n verloop qua strain (dus cardiovasculare activiteit. Dit is een logaritmische schaal van 0-21.), heart rate variability (hoe hoger, des te sneller je hart zich aanpast aan activiteit), en rusthartslag (hoe lager, hoe fitter).

Lekker veel water drinken en mediteren zorgt voor een betere recovery:
afbeelding

En de katten mogen niet meer op bed en ik pas een beetje op met ibuprofen:
afbeelding

6 likes

Haha ooh eeuwige twijfel of ik er aan wil beginnen of niet. Het staat me zo tegen dat je altijd moet blijven betalen door dat abonnement. Heb nu net een nieuwe Polar Grit X gekocht (waar ik ook heel blij mee ben) maar het blijft kriebelen.

1 like

Ja ach, alsof je met zo’n andere wel 5 jaar doet ofzo. Dan betaal je in principe ook voor elke 2-3 jaar een nieuwe, die niet meer verbeterd wordt. Het is veel geld, maar voor mij de moeite waard!

2 likes

Oh bedankt voor deze heerlijke review haha! Ik zat er ook al een tijdje over na te denken om dit te doen en je hebt me overgehaald. Dat het een abonnement was schrok me af isd. Ga wel wachten tot november dan. Ik vraag me trouwens wel af wat ze met je data doen, ga dat nog wel even opzoeken.

Weet iemand waar je in de winkel de Adidas powerlift schoenen kunt passen toevallig? Of hebben ze ergens nog leuke kleuren online? Ik wil de 100 kg squat halen, en wil deze schoenen proberen, maar krijg ze echt nergens gevonden.

1 like

Hoe meten jullie je vet- en spierpercentage? Ik gebruik nu die weegschaal van de Basic Fit, maar ik weet niet of het echt accuraat is. Ik heb wel eens rare uitschieters gehad

Leuk!! Kunnen we een FF-groepje maken :smiley: -verwijderd door moderator-

@Chan die weegschalen staan erom bekend niet accuraat te zijn volgens mij. Waarom wil je het weten? Gewoon leuk om bij te houden?

1 like

Ja, ik vind het leuk om het in een grafiekje te zien. En om per maand te kijken of ik vooruitgang heb geboekt of wat dingen moet aanpassen in m’n schema ofzo

2 likes

Wow dank voor je super uitgebreide review! Nu ben ik echt mega enthousiast geworden, haha. Stressmeting vind ik ook super interessant

1 like

Merk dat ik het lastig vind om leuke sportkleding te vinden die ook nog praktisch is. Leggings die niet doorschijnen en goede sportbh’s. Tips qua merken?

1 like

Gymshark en ik vind de bh’s van de Action heel chill

2 likes

Van Gymshark adapt lijn en dan de camo en animal leggings. Schijnen ook niet door en zitten lekker. Van de trainings lijn vind ik de sport bh’s erg fijn. Wel weinig ondersteuning, maar dat heb ik zelf niet nodig.

1 like

Is er hier iemand die een spinningfiets voor thuis aan kan raden? Ik vind het vooral belangrijk dat hij stil is en een beetje degelijk aanvoelt natuurlijk. Budget is ongeveer 400-500 euro. Ik kom zelf uit bij de Senz s2000 of de Toorx srx speed mag, maar er is zo veel keus…

Wat betreft bh’s heb ik wel goede ondersteuning nodig dus ik heb een van shockabsorber en die is qua ondersteuning echt de beste die ik ooit heb gehad. Ik heb laatst ook een bij Hema gekocht (met beugels) en die bevalt ook goed.

1 like

Girlfriend Collective! Kreeg ik ook als tip hier een heel blij mee :ok_hand:

1 like

Mijn handen zitten steeds onder de rode spikkeltjes (bloed?) na het gebruiken van straps bij deadlifts. Hebben anderen dat ook? Ik vind het een beetje eng.

Heb dit nog nooit gehad. Misschien wat voor de hand liggend maar je hebt ze wel op de juiste manier om en niet gewoon te strak? Klinkt wel als een soort van onderhuids bloed inderdaad

1 like

Hoelang duurt het voordat ze weer weg zij getrokke ?

Halve dag tot een dag!

@Random Geen idee! Ik gebruik ze alleen met mijn PT en die doet ze dan bij mij om, of we gebruiken van die soort lussen en die kun je niet strakker/losser doen.

Hmm… apart… ook geen gesprongen haarvatjes dan.
Mss een keer een ander wasmiddel proberen. Dat het niet door de kracht komt maar een allergische reactie is :s

Net weer een filmpje van vriendin Caroline gedaan. Sinds we weer binnen mogen sporten niet meer gedaan. Nou, ik heb het geweten. Na een uur zeiknat van het zweet haha.

Wel een aanrader deze:

1 like