Fitnesstopic

Nee, dat niet. Alleen bij deze oefening! Ik zat te googelen en kwam al uit op een blaasverzakking en/of bekkenbodemproblemen :sweat_smile:

Hahah oei gevalletje Google is not your friend, geloof niet dat zoiets werkelijk aan de hand kan zijn als je er toevallig bij enkel deze oefening last van hebt (ben ook geen dokter dus van mij moet je ook niks aannemen overigens)

Ik ben absoluut geen expert wat dat betreft maar ik denk dat je ā€˜verkeerdā€™ aanspant vanuit je buik waardoor er druk op je bekkenbodem komt te staan.

Komt misschien doordat je probeert te compenseren vanuit je buik omdat het nog niet helemaal lukt de spieren van het plaatje te activeren, maar ik weet niet of dat waar is, is ook vooral een gedachtenkronkel van mij

@Vloeistof Ik film mezelf ook altijd in de gym, maar dat is echt puur om te kijken of ik de oefening goed uit voer. Probeer mensen uit de achtergrond te houden maar lukt ook niet altijd. Maar als ze influencertje spelen lijkt het me wel vervelend idd. Wat houdt je tegen om je bovenlichaam te trainen? Iedereen begint ergens, toch :hugs:

1 like

Dit zou wel kunnen kloppen. Ik heb die oefening nog niet helemaal onder de knie denk ik. Misschien moet ik hem vaker oefenen met heel weinig gewicht eraan. Soms stop ik ook met adem halen namelijk

1 like

Ik heb vanavond mijn handen open gehaald tijdens het deadliften. Er zat al wat eelt, maar dat is nu op de meeste plekken weg. Ik ga vanaf nu aan de slag met lifting straps voor mijn laatste sets, maar zijn er andere dingen om te voorkomen dat je jezelf openhaalt? :sweat:

1 like

Goed je eelt bijhouden, dus als je merkt dat het dikker wordt vijl je het een beetje weg. Dat voorkomt dat het gaat scheuren als het te dik wordt. Dit werkt voor mij

1 like

Heeft er iemand een aanrader voor een dikker (yoga)sportmatje voor thuis?

Ik heb deze ook en ben er heel blij mee!

1 like

Net begonnen aan epic beginner na veel reacties van hier. Na een paar minuten oefeningen doen beginnen mijn benen heel erg te trillen en ik vraag me af of dit wel goed is. Hierdoor kan ik een oefening vaak ook niet echt afmakenā€¦

Je hoeft niet op haar snelheid en intensiteit mee te doen! Dat komt vanzelf wel als je rustig aan opbouwt met wat je nu aankan. De volgende keer doe je weer een herhaling meer dan nu lukt en zo ga je merken dat je steeds meer kan. Je kan niet meer doen dan wat je aankan en dat is genoeg!

2 likes

Dat is wel een goede om rustiger aan te doen. Maar is het trillen van mā€™n spieren (?) wel normaal?

Ja! Je spieren bewegen tijdens sporten (aanspannen en ontspannen), maar ze moeten oefenen om dit synchroon te doen. Wat er nu gebeurt volgens mij is dat sommige ontspannen en anderen aanspannen waardoor je gaat trillen. Ze moeten nog leren samenwerken zeg maar haha en dat is wat ze op dat moment aan het doen zijn! Dit helpt mij altijd als ik weer aan het trillen ben. Dan denk ik: ahh kijk ze knullig hun best doen. Volgende keer gaat het vast een beetje beter :joy:

3 likes

Dit verheldert het wel:

1 like

Ik ben nu bijna een jaar bezig met 4-5 keer in de week fitness, maar ik vroeg me af of meer mensen hier last van hebben. Bij oefeningen waarbij je dus op je buik ligt en benen + armen omhoog moet doen (superman etc) krijg ik mega steken in mijn hoofd. Als ik dan weer ga sta dan moet ik bijna mijn ogen gewoon dichtknijpen vanwege de heftige steken. Alsof er ineens veel te veel druk in mijn hoofd zit. Dit houdt ook echt zo een kwartier aan. Dat lijkt me echt niet gezond gewoon, dus nu durf ik deze oefeningen niet meer te doen. Wat super irritant is, want ik volg altijd van die schemaā€™s en dan moet ik weer gaan aanpassen. Iemand die dit herkent? Of weet wat ik mogelijk fout doe?

Heel verhelderend, dankje! En @Kauai leuke gedachte van je, ga ik er ook in houden!

1 like

Is het een optie om lid te worden bij een andere sportschool? Bij de meeste sportscholen kun je (tegen betaling) een proefles fitness doen met een trainer en ook een schema laten maken. Dan kun je gelijk even kijken hoe de sportschool voelt en dan weet je ook hoe alle apparaten werken en welk schema je kunt aanhouden om jouw doel te bereiken. Zoā€™n intake duurt meestal een uur en dan laat de trainer je zien hoe de apparaten werken en hoeveel herhalingen je moet doen. Dan krijg je in ieder geval een persoonlijk schema en weet je zeker hoe je alles moet uitvoeren.

1 like

Kun je eventueel switchen van sportschool? Qua oefeningen hou ik meestal tussen 3 en 4 sets aan, en dan 8-12 herhalingen per set. Haal ik de 8 niet, zet ik het gewicht wat lager, haal ik de 12 makkelijk, zet ik ā€˜m wat hoger. Vaak staat de naam van de machine er wel op, dan kun je googelen hoe je ā€˜m uitvoert als je dat niet zeker weet. Er zijn op internet ook veel gratis schemaā€™s te vinden! En doe vooral lekker wat je leuk vindt in de gym, anders raak je het snel zat.

Edit: zie je reactie, misschien eens samen met iemand gaan ook? Nog als toevoeging, ik hou ongeveer een minuutje rust tussen sets aan.

1 like

30 achter elkaar? Lekker laten kletsen die meid. Er is op internet echt veel info te vinden hierover, op reddit bijv

1 like

Let je goed op je ademhaling?

@anon94399943 Bij fit for free en basic fit kun je volgens mij via de app een sport schema downloaden, misschien via die van jou ook? Misschien kun je ook wat langer op een cardio apparaat staan en anderen een beetje bekijken? Zodat je ziet wat zij doen. En de meeste mensen doen ook maar wat hoor. Op sommige apparaten staat ook beschreven waar het voor is en hoe je de oefening moet doen en wanneer je in en uit ademt. Ik deed altijd 3 sets van 10-15 per keer.

1 like

Soms zit er een elastiek bovenaan de rugleuning. Ik ben gezegend met een zweet reet dus kies altijd daarvoor, maar je kent jouw lichaam t best dus kies voor jouw favoriete zweetplek :stuck_out_tongue_winking_eye: en de rest even droog vegen als er bovenaan niet zoā€™n elastiek is. Ik zweet verder niet zo heel erg, maar anders zou je halverwege ook een schone handdoek kunnen pakken!

1 like