Heb je het alleen bij het sporten maar ook bij andere schoenen/ gelegenheden?
Weet je welke buikspieren zwak zijn? Je hebt zoveel verschillende oefeningen! Span je je buik wel goed aan bij deadlift, ook je bekkenbodem?
āJe buikā trainen gaat het niet beter maken, want je hoort tijdens squat en deadlift je core juist te gebruiken, daar wordt ie sterker van! Als je last hebt van je onderrug zit er eerder waarschijnlijk iets in je techniek niet goed, uitzonderingen daargelaten
@Kauai geen idee eigenlijk, buikspieroefeningen kosten me weinig moeite behalve dat ik het saai vind om ze te trainen. Ik voel het nooit echt branden, dus wellicht doe ik dan wat verkeerd? Ik heb wel echt zichtbare buikspieren maar dat komt ook omdat ik daar aanleg door heb (kom sneller aan bij mijn benen/armen), niet zozeer door dat ze sterk zijn dus
@Hondje waar zou ik aan moeten denken qua te techniek? Volgens medesporters zit dit namelijk goed. Bouw ik misschien te snel op? Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn ādieetā niet optimaal is, dus dat ik daardoor te langzaam herstel
Brace je echt tijdens het liften? Je core moet helemaal op spanning staan en het klinkt alsof dat niet gebeurt.
Ik maak altijd even een ātssā geluidje en daardoor span ik mijn buik hard aan.
Ik zie de laatste tijd veel voorbij komen over core trainen op een functionele manier, bijvoorbeeld zoals hier: https://www.instagram.com/p/COc9tgyMNMR/?utm_medium=copy_link
Dit bedoelde ik idd hierboven!
@KipTokTok ik zal er eens op gaan letten, en vragen of iemand met mij mee wil kijken. Bedankt voor de tip
Om je bekkenbodem goed aan te spannen kan je doen (sorry hiervoor) alsof je op de wc zit en je bent klaar maar er moet toch nog wat extra uit
Je kan ook je core activeren door diaphragmatic breathing te doen: je ademt diep in, helemaal uit en als je klaar bent met uitademen kuch je, of maak je dat tsk geluid een aantal keer achter elkaar. Het is lastig uit te leggen, maar er zijn wel filmpjes van. Op die manier voel je na een tijdje echt goed je buikspieren (hetzelfde als je veel moet hoesten of lachen en je buik na een tijdje pijn gaat doet).
Verder qua buikspieren trainen: Caroline Girvan al eens geprobeerd?
Ja lastig te zeggen, kan echt van alles zijn! Niet goed bracen idd, of eerst je kont omhoog als je uit de squat komt, niet goed met je benen duwen bij deadlift waardoor je teveel van je bovenlichaam vraagt. Maar kunnen nog 100 dingen zijn hoor!
Nee ik heb het echt specifiek met sporten en dan ook met twee paar specifieke schoenen. Ik heb van de week maar getraind op mijn dagelijkse sneakers en toen had ik nergens last van.
Bedankt voor je tip, ik ga mij daar eens in verdiepen. Core probeer ik aan te spannen, maar houd daarbij ook vaak (onbewust) mijn adem in.
Naar aanleiding van mijn vraag over het verminderen van spierpijn heb ik wat samples eiwitshake geprobeerd en dit werkt dus heel goed. Sinds dat ik dat drink voor of na het sporten nergens meer last van dus ik heb nu een megabus (niet verwacht dat ie zo groot zou zijn) besteld die verbazingwekkend lekker smaakt (aardbeienmilkshake). Ik merk wel dat wanneer ik zoān shake heb gedronken ik de rest van de dag vrijwel geen trek meer hebt ook al heb ik dus gesport dus ik vraag mij af of dat wel goed is. Niet dat het erg is want ik heb nog genoeg kiloās die ik kwijt moet.
Is vaak ook een reactie als je het warm hebt. Adem je door je neus of ben je aan het hijgen?
Ik heb me bokshandschoenen laten aansmeren dus ik kan dit weekend weer gaan boksen!
Doe je vooral krachttraining of cardio? Voor cardio zou je jezelf kunnen aanleren om in te ademen via de neus en uit te ademen via de mond, dit zorgt voor een goede doorstroom van lucht ook als je snel ademt. Voor krachttraining zou je jezelf kunnen aanleren om in te ademen op het moment van ārustā in de beweging en uit te ademen (of puffen) als je kracht zet. Bijvoorbeeld tijdens een squat adem je in terwijl je rechtop staat, vervolgens span je goed je core aan en begin je met uitblazen op het zwaarste punt van je beweging.
Klinkt goed! Veel plezier daar! Het overtuigt me wel om ook bij mijn āvergelijkbareā gym te gaan kijken en een proefweek te doen. Maar ik denk wel pas na de zomer.
Sonds de sportscholen weer open zijn heb ik weer helemaal motivatie en ga ik nu ook regelmatig. Alleen ik stoor me zo aan sommige mensen in de sportschool. Ik ben vandaag twee keer van plek veranderd omdat ik anders op de achtergrond van een filmpje stond. Ik heb daar gewoon geen behoefte aanš©. Stoor mij er echt aan. Ook aan mensen die op hun telefoon zitten en dan een apparaat bezet houden.
En ik wil wat meer mijn bovenlichaam trainen maar ik voel me daar ook nog niet helemaal zelfverzekerd in.
Als ik deze oefening hieronder doe, komt er op de Ć©Ć©n of andere manier heel veel druk op mijn blaas te staan. Herkent iemand dat? Mijn vriend niet namelijk, dus vraag me af wat ik dan verkeerd doe
Misschien even melden aan de balie? Het lijkt me niet de bedoeling dat er andere mensen gefilmd worden in de sportschool. Ik zou dat ook niet prettig vinden.
En qua bovenlichaam gewoon doen! Waarom vind je dat ongemakkelijk?
Hmm gek! Heb je dat bij andere oefeningen waarbij je je core erg aanspant ook of alleen specifiek deze?