Echt eten na het sporten doe ik niet ik heb dan vooral behoefte aan heel veel drinken maar ik zal eens kijken waar eiwitten inzitten. Uiteindelijk eet ik natuurlijk wel maar niet specifiek iets na het sporten. Heb je toevallig tips wat kan helpen? Warm douchen en genoeg slapen doe ik wel.
Gaat vanzelf over, eerste keer is het ergste, tweede keer minder etc. Na een aantal keer is het veel minder en je raakt er ook aan gewend denk ik haha. Ik geloof niet zo in trucjes, je spieren moeten gewoon herstellen.
Ja gelukkig gaat het elke weer over en weet ik ook waar ik het voor doe. Maar iets minder heftig zou wel fijn zijn. Heb vandaag nieuwe oefeningen gedaan dus ik merk wel dat dit qua spierpijn gevolgen heeft.
Als je echt niet kan lopen oid dan zou ik dat aangeven want dat lijkt me wat intens. En verderā¦ tja ik vind het altijd wel een soort fijne pijn omdat het aangeeft dat je goed gewerkt hebt ofzo? Ik denk dat je er doorheen moet.
Nee ik kan nog wel lopen en bewegen maar aangenaam is anders. Heb gelukkig een trainer die goed oplet dat ik niet te zwaar train omdat ik echt nul ervaring heb en ook echt veel te zwaar ben dus we bouwen rustig op. Ik ben het ook echt niet gewend
Ik heb ook het idee dat de ene persoon meer last van spierpijn krijgt dan de ander. Ik heb soms echt dat ik niet meer kan lopen en alleen maar strompel haha, terwijl ik dan echt niet bizar hard getraind heb ofzo. Maar ik merkte in het verleden ook zeker dat het na een paar weken beter wordt!
Bij mij scheelt genoeg eiwitten eten echt heel erg in spierpijn en herstel. Als je vooral dorst hebt na je training zou je eens kunnen kijken naar een clear whey, die zijn lekker dorstlessend vind ik.
Ohh fijn dat je zoān goede trainer hebt! Dan weet je dat dat goed zit iig Op een gegeven moment snappen je spieren opeens van ohhh dĆ”t bedoel je.
Ik zie wat eiwittips, maar daar moet je wel mee oppassen als je te zwaar bent want teveel eiwitten wordt gewoon weer omgezet in vet. Bij mij werkt dat trouwens ook niet met spierpijn, maar ik lees het wel vaker. Misschien kan je PT je ook wel advies geven daarover?
Ja ik wil het ook zeker met hem bespreken maar ik bedenk mij dit soort dingen op tijdstippen dat ik hem niet wil appen .
Heb je hier een bron voor? Lijkt me dat je, ook als je āte zwaarā bent niet in een eiwit tekort moet gaan zitten want dat hebben je spieren gewoon nodig om te groeien. Als je grotere spieren hebt verbranden die uiteindelijk meer calorieĆ«n waardoor je desgewenst afvalt (met een calorie deficit). Ik denk dat je het beste online kunt berekenen hoeveel eiwitten je nodig hebt adhv je gewicht en hoevaak/zwaar je traint.
Ik zeg natuurlijk niet dat je een tekort moet hebben, maar dat je niet excessief teveel moet eten. En excessief teveel zie ik als 3 a 4x je lichaamsgewicht. Het is volgens mij nog steeds onduidelijk hoeveel eiwitten je nou precies nodig hebt.
Ik heb geen wetenschappelijk artikel voor je, ik zou daar zelf op googlen als je in depth dingen wilt lezen. Dit is wat een pt en een voedingsdeskundige mij hebben verteld, maar zoals met alles zijn er vast ook weer nieuwe of andere inzichten. Maar goed proteĆÆne zijn gewoon calorieĆ«n en teveel calorieĆ«n wordt omgezet in vet.
Wat ik vooral bedoel te zeggen is dat je natuurlijk je eiwitten nodig hebt, maar je met een normaal dieet meestal al genoeg binnenkrijgt. Dat is iig mijn ervaring. Je kan dan natuurlijk nog wel een reepje of shake ofzo erbij nemen om het nog een beetje aan te vullen.
Ik sport sinds september met een PT en het is het wel waard. Ik deed het voornamelijk als motivatie om te gaan en heb het zelfs 3 maanden 2x per week gedaan. Het is heel fijn om op iemand te kunnen bouwen, de juiste sporthouding te ontwikkelen en het is gezellig Voor 2x pw betaal ik overigens 305,- en 1x pw is 175,- per maand
Ik eet altijd een klein bakje yoghurt na mijn sportles (ik denk 100 gram) en dat werkt wel iets, maar ik vind spierpijn ook niet echt vervelend. Dan weet ik in ieder geval dat ik mijn best heb gedaan. Toen ik een lange tijd niet had gesport had ik ook meer spierpijn, maar dat hoort denk ik ook gewoon bij het opbouwen.
Dat van die eiwitten is niet zo direct waar.
Een teveel aan calorieƫn wordt uiteindelijk omgezet in vet, maar dat kan ook van carbs of vet komen. Als je echt heeeul veel eiwitten gaat eten eet je misschien meer calorieƫn, maar zal in de praktijk denk ik meevallen.
Als je in een calorietekort/op onderhoud zit krijg je niet ineens extra vet omdat je in verhouding ineens meer eiwit eet
Ja precies, @McApple je kunt je kcal behoefte berekenen (bijv Caloriebehoefte berekenen voor bodybuilders - Fitguide.nl). Stel dat dit 2000 kcal is, dan kun je zelf bepalen hoe je dat over de dag verdeelt. Ik sport ās ochtends en deel mān ontbijt in tweeĆ«n: voor het sporten een gekookt ei een cracker met iets erop. Na het sporten 200ml yoghurt. En de rest van de dag ook voldoende eiwitten eten, want je spieren schreeuwen om eiwitten. Elke keer als je sport, maak je kleine scheurtjes in je spieren en met voldoende eiwitten en slaap helen die spieren waardoor ze groeien. En grotere spieren verbranden meer calorieĆ«n. Net als anderen hier al zeiden vind ik het ook wel lekker om een beetje spierpijn te voelen, dan weet ik dat ik genoeg mijn best heb gedaan. Maar echt erge spierpijn is gewoon kut en belemmerend. Dan heb ik ofwel teveel gewicht gepakt of te weinig (eiwitten) gegeten.
Ik weet natuurlijk niet of jullie professionele krachttrainers zijn, maar als jullie net als ik regelmatig recreatief sporten dan zijn al die shakes etc gewoon niet nodig mits je een gezond en gebalanceerd dieet hebt. Dat kan je zelf uitrekenen met myfitness.pal oid. Ik vind eiwitproducten handig als het je echt niet lukt om met gewoon eten genoeg binnen te krijgen, maar ik zie het wel als een commerciƫle hype omdat het gewoon vaak overbodig is. Maar goed, ik snap ook wel dat een shakeje drinken makkelijker is dan uitzoeken in welke voedingsmiddelen de juiste eiwitten zitten etc.
Nog maar wat bronnen:
Na een intensieve inspanning moet je voldoende eiwit binnenkrijgen voor spiergroei en het herstellen van je spieren. Eiwit-shakes en eiwit-smoothies met bijvoorbeeld wei-poeder zijn producten die bedoeld zijn voor heel intensieve sporters zoals bodybuilders en andere fanatieke krachtsporters: recreatieve sporters hebben deze producten niet nodig.
Voedingscentrum
According to UCLA, the ideal amount of protein for the average endurance/aerobic athlete is 0.55 to 0.64 grams of protein per 1 pound of body weight per day. A 150 pound aerobic athlete can aim for 82 grams to 95 grams of protein per day. The average adult in the U.S. usually get this amount of protein from a regular diet.
Livestrong
Die berekening is natuurlijk een benadering, maar ik kom wel echt op een heel hoog aantal uit. Of is het echt gericht op verbranding van bodybuilders?
Volgens mij klopt die niet idd want ik moet 1351614 calorieĆ«n nemen of ik doe iets met die kommaās niet goed maar dan is het dus of 13k of 1.3k en dat klopt allebei niet.
Ik kwam hier die formule tegen met een handig invulformuliertje en daarbij ook dat je moet invullen hoe actief je bent. Harris Benedict formule: je dagelijkse caloriebehoefte
Oh haha ik heb gewoon de eerste de beste van Google geplukt maar als je googelt op bmr berekenen vind je 101 websites waarop dat kan. Sommigen houden ook rekening met je dagelijkse bezigheden en sporten, anderen alleen met je lengte, gewicht en leeftijd
Ik had het nergens over shakes, maar die kunnen idd wel handig zijn voor het aanvullen van je eiwitten als je er die dag niet zo makkelijk aan komt. Ik zie het vooral als een makkelijke tool, niet als een must. Wat jij ook al zei.
Ik doe 4x in de week krachttraining, ben geen pro, maar wil wel spiergroei. In het laatste artikel dat je citeert wordt er in principe ook gezegd dat krachttrainers meer protein nodig hebben (als ik hun sommetje gebruik heb ik minstens 96 gr proteine nodig op een dag).
Als ik 3x of 4x mān lichaamsgewicht zou gaan eten in gram proteine zou ik echt heel raar eten ook? In 250 gr kwark zit misschien 20-25 gram eiwit, dus duurt wel even voordat ik bij de 180 ben haha.