Fitnesstopic

Wat vinden jullie de fijnste dumbbells oefeningen? Ik ga zo sporten en heb een lijstje gemaakt met dingen die ik leuk vind / moet leren (ik kan echt geen lunges). Lijstje voor nu staat in spoiler, ik heb niet alle correcte namen haha maar ik weet wat ik bedoel

Samenvatting

WEIGHED SQUATS

BICEP CURL

LUNGE LINKS

SKULL CRUSHER

LUNGE RECHTS

FRONT SHOULDER RAISE

WEIGHED SITUPS

BENT OVER ROW

SIDE CRUNCH

SIDE LUNGE RECHTS

SHOULDER OVERHEAD

SIDE LUNGE LINKS

PUSH UP

(Box) Step ups?

Misschien nog dumbell thrusters of clean and jerks? Pak je armen en benen :hot_face:

2 likes

Dumbbell thrusters. Of squat to press zoals Caroline Girvan ze noemt.

Heel effectief om je hartslag hoog te krijgen en hoe vaker je ze doet hoe merkbaar beter je erin wordt. Dat vind ik altijd wel leuk. Opletten dat als je uit de squat komt dat je je heupen goed sterk strekt, daardoor komen de dumbbels automatisch al een beetje los van je schouders en hoef je ze alleen maar nog een tikje mee te geven om ze overhead te krijgen.

1 like

Ja dit was een goeie toevoeging, thanks! Andere tips neem ik volgende keer mee.

Ik vind alleen die squat press moeilijk, ik krijg snel last van m’n rug bij squats met gewicht en met zo’n drive erbij heb ik niet genoeg tijd om het netjes te doen. Als iemand begrijpt wat ik bedoel. Kettlebell swings kan ik bijvoorbeeld ook niet zo goed door de snelheid.

Was wel een goeie workout. Heb alles in drie sets gedaan. Eerste 30 sec, 15 sec rust en daarna twee rondes van een minuut met 15 sec rust. En tussenin 20 sec pauze. Was een uurtje bezig, 445 kcal, prima vol te houden. Alleen de lunges kon ik niet volhouden natuurlijk

2 likes

Met de squats zou ik dan wel het advies willen geven om het dan langzamer te doen zodat je het dan wel goed uitvoert en eventueel met minder gewicht en misschien wat minder diep.

Ja dat doe ik dus ook. Maar zo’n drive erbij is dan dus niet zo handig

Is dit ook de volgorde die je wilt doen? Ik mis nog deadlifts en onderscheid sumo/normale squat. Snatch vind ik ook leuk!

Als je last krijgt van je onderrug van squats komt dat waarschijnlijk doordat je je onderrug teveel bolt en je natuurlijke curve in je ruggengraat verliest. Hierdoor komt er veel druk op je onderste wervels. Probeer je kont goed naar achteren te duwen en je rug recht (borst vooruit). Gewichten voor je houden. Niet te diep, niet te zwaar totdat je techniek beter is.

Wat bedoel je met zo’n drive eigenlijk?

Thanks maar ik weet wel hoe ik moet squatten. De pijn in m’n rug komt niet door een verkeerde manier van squatten.

Met drive bedoel ik de press uit de squat and press. Thrusters dus.

1 like

Oow, ik dacht dat je met drive snelheid bedoelde. Sorry :upside_down_face:

2 likes

Ja same haha

1 like

Vandaag was de dag voor dag 1 van Epic voor beginners. Sommige oefeningen zoals die side leg raise kan ik niet want krijg alleen maar kramp, maar het ging best oké.

Moet alleen nog even een alternatief voor die stoel vinden. Heb niet zulke geschikte stoelen daarvoor en met zijkant van mn bed zakte ik teveel weg.

Heb alleen wel wat meer last van mijn knieën nu dus daar moet ik op letten (ik vermoed van de wall sit?).

1 like

Caroline Girvan heb ik maar overgeslagen vanwege het praktische (gewichten kopen had ik geen zin in). Heb Pamela Reif net geprobeerd en wat een verademing is de muziek in haar videos, echt super fijn! Wel echt zwaar al, zij doet eerst alles rechts en dan pas links ipv afwisselen. Denk dus dat ik het voor mezelf ga afwisselen want dit vond ik gewoon niet leuk meer. Haar app is ook wel fijn, dat ze elke week een andere workout plan maakt per categorie. Is toch net ff wat anders dan elke week hetzelfde. Ben benieuwd naar morgen!

1 like

Nice! Goed bezig. Ik gebruik ofwel m’n lage vensterbank of 2 van die rieten ikea poefjes op elkaar als ‘stoel’.
image
Je hebt ook lang niet altijd een stoel nodig hoor.

@Drawster mijn heupen kraken vaak als ik net begin!

1 like

Ja, heb ik ook! Bij squats idd, en mijn heupen soms bij bepaalde buikspieroefeningen waarbij je je benen op moet tillen. Ik doe nu zelf ongeveer 5 keer per week sporten sinds november oid, maar het is nog niet overgegaan bij mij. Heb er verder ook geen last van dat het pijn doet oid.

@soarin. Ik doe ook met name Pamela Reif inderdaad, echt top, maar idd wat jij noemt dat alles eerst rechts en dan links vind ik soms echt heel irritant. Die derde oefening lukt me dan vaak nauwelijks meer, terwijl als ik het had afgewisseld was het waarschijnlijk prima gelukt.

2 likes

Mijn fitness tracker geeft me motivatie en ik vind het ook fijn om een ritme te hebben. Elke dag na werk rond 5 ga ik gewoon sporten. Op een gegeven moment denk je er niet eens meer echt over na maar is het een gewoonte :slight_smile:

Oh zo! Nee dat heb ik eigenlijk nooit, behalve als het heel zwaar is. Maar dan scheld ik vooral naar de tv: CAROLINE SERIEUS?! Mijn tracker geeft ook de zwaarte van de workout aan met een teller, dus het is een soort extra sport om ‘m dan zo hoog mogelijk te krijgen :joy:

1 like

Hier heb je voor nu niet zo veel aan, maar ik vind een live groepsles daardoor wel veel fijner. Dan staat er een trainster bij en probeer je alles eruit te halen wat erin zit, in plaats van af en toe een beetje te smokkelen met sommige oefeningen. Kun je misschien met een vriend(in) buiten gaan sporten? Dan kun je een circuitje bedenken met verschillende oefeningen en een timer zetten, dan doe je iedere oefening bijvoorbeeld 3x 45 seconden met 10 seconden rust tussen de herhalingen.
Samen met iemand sporten helpt bij mij in ieder geval wel goed, dan wil je gewoon knallen!

1 like

Herkenbaar haha, bij een filmpje kan je makkelijk ff doorspoelen. Ben ook guilty.

2 likes

Tenzij je met mijn broertje de MMA-fitness-hardloop king gaat. Die in je oor schreeuwt: stel je niet zo aan, nog 5x kun je makkelijk. En nu snel anders ga ik naar huis!!

Oke, uiteindelijk doe ik het dan wel maar beter wordt hij geen personal trainer ofzo :rofl:

3 likes