FF Boulevard #6

Ja ik dacht ook dat het enkel voor het pitchen bedoeld was (maar niet om die dames niet hun podium te willen geven). Zal ff opzoeken hoe dat precies zat

3 likes

Ze hebben toen het uitkwam nooit de credits gekregen voor backing vocals en singer songwriting skills. Dat is nu rechtgezet maar hoe oké is het om op haar grootste hits gewoon een andere stem dan die van haar te horen.

5 likes

Ja het hangt dan vanaf wie er voor gezorgd heeft dat dit zo is gegaan. Als Jlo onder druk is gezet door de producer dat ze niet zelf mocht inzingen omdat Ashanti / Christina / … beter zou zijn, dan kun je het haar niet kwalijk nemen

Ze kon ook gewoon (later) toegeven dat het zo was? Het is niet dat ze toen machteloos was. De verstandhouding tussen Ja en Ashanti is altijd goed geweest.

2 likes

Credits worden er sowieso weinig gegeven in de muziekindustrie. Tegenwoordig meer maar wie kende Lady Gaga/Sia/Adèle voor ze eigen nummers uitbrachten? Bekende backings zou ik ook niet kunnen noemen. Niet dat het oké is maar het is eerder regel dan uitzondering

1 like

Hier wat meer info maar blijkt alsnog vaag wat Jlo’s precieze rol/bekendheid was aangezien het tussen die producers werd besproken. Vlg mij is Ashanti wel benoemd/betaald (maar snap goed dat ze baalt dat het nummer haar eerder was toegezegd!)

https://www.thethings.com/whats-the-truth-behind-jennifer-lopezs-feud-with-ashanti/

1 like

Bekende Backing: Jandino Asporaat: https://m.youtube.com/watch?v=fieTh6RYlhE

(Uiteraard nep)

1 like

Het gaat hier niet om de bekendheid. Sia kreeg credits voor Diamonds van Rihanna en andere liedjes.

1 like
10 likes

In ieder geval de mensen rondom jlo heen.
Dus tommy motola de ex van mariah zette jlo en en mariah tegen elkaar op door im real aan jlo te geven? Nu begrijp ik het “i dont know her” beter haha. Maar is dit dan allemaal Jlo’s schuld? Kennelijk had ze bij eerste twee albums totaal geen - of weinig - controle over wat ze uitbracht (waren Motola - die op persoonlijke wraak op Mariah uit was - en Diddy dus).

Heb net ook wat artikelen opgezocht (zullen vast meerdere kanten en versies op bestaan) maar Ashanti en Christina milian hadden later nog gezegd yo ja ik deed back up vocals alleen, maar dit is een normale praktijk. Kijk bijv ook naar Rihanna, Britney en Toni braxton waar dit soort “uitwisselingen” (van voice overs en dat iemand anders de chorus luid
zong) ook mee gebeurden. Het is “normaal” dat een medium bekende zangeres allerlei nummers inzingt maar dat betekent niet dat het haar nummer wordt/is (uiteraard wel netjes om credits te vermelden). Verder was er ih begin zeer weinig vertrouwen in Jlos zangkunsten kennelijk (die waren ook niet top) dus wilde Sony expres haar stem over de stemmen van andere zangeressen mixen (had zij zelf geen/weinig zeggenschap over). Ze werd toen ook erg onzeker gemaakt hierover.

Jlo en Ashanti gaan nu nog met elkaar om wordt gezegd (foto’s van verjaardagen etc). En vlg mij is de “ruzie” tussen Usher en Jlo ook debunked, zij zijn nog vrienden (had hij geen rol in Hustlers ook?)

3 likes

En Mariah is ook gestart met die hiphop r&b collabs met Honey, Fantasy, Oh Boy, always be my baby (remix), Loverboy, … Dat is haar sound die ze startte na haar scheiding van TM.

4 likes

Over dat black sound heb je zeker een punt. Ga ik me nog in verdiepen, heel lelijk wanneer black artists niet op waarde worden geschat/betaald.

Dit ging over de YT link van hierboven, dus meer over dat ghost voices gedoe en vermeende liedjes “pikken” in deze concrete gevallen. Zo’n ophef maar dus de vraag of het ook echt zo is gegaan. Dat sommige mensen zeggen jlo heeft Im real gestolen. Maar het was kennelijk een remix op al een bestaande jennifer song. Ja rule wilde dat ashanti dat nummer voor jen mee schreef en zij vond dat zelf ook prima.

Ik weet niet of Jlo toen ook betrokken was bij wie de credits moet/mag krijgen op het album (toen ze nog niet zelf alle creative control had). En zeker: ieder moet de credits krijgen die ze verdienen.

En dat meezingen. Jaa bij chorus hoor je idd steeds andere stemmen. Maar haar eigen stem was wel veel luider. Nogmaals zelfs een Toni deed dat (chorus met meerdere stemmen) en Toni can sing the house down: https://youtu.be/9_hKXk2qSuw
hier hoor je dat ook goed. De main artist doet dan zeg maar lekker harder bleren terwijl back ground zingers gwn standaard refrein zingen voor het contrast effect. Jlo kan toch niet eens willen beweren dat dit haar eigen stem is, is zo overduidelijk en inmiddels ook breed bekend. Deed ze dus echt alsof dit haar eigen stemmen zijn? heel raar

3 likes

Uhu de muziekbusiness is ruilhandel en vroeger had je ook een paar klinkende namen die de hele sound en industrie bepaalden. Heel veel artiesten die niet meer voor hun eigen schrijven maar gewoon demo’s verkopen. En ja dan schrijf je het liedje met iemand gedachten en wil die artiest het niet. If I told you that van Whitney en George Michael (rip, doet nog altijd pijn) was bedoeld voor Whitney en Michael Jackson.

Wat er “mis” is met J. LO en productie is dat er heel veel ghost writers zijn en als wij ervan uitgingen dat zij alles zong als leading vocal dan hebben de juiste mensen niet de credits gekregen.
Ik kijk bij een nieuw album altijd naar wie eraan mee heeft gewerkt en dan zie je een lijst aan namen en bij haar was dat niet.

1 like

Ja idd, dat van demo’s inzingen etc en wisselingen komt vaker voor.

Van die credits blijft vaag. Want de Jlo fans geven aan dat ook in de booklets van de 1e druk van haar album toen al wel de credits vermeld stonden; “Ashanti en Christina Milian vocals, Usher credits” en bepaalde choreografen die haar passen bedachten etc
Maar geen idee of dit waar is; heb die cd’s niet haha. Ooit maar een single gehad maar weggegooid. Snap dan niet echt dat er discussie op gang is gekomen, en Ashanti geeft ook heus niet zomaar een interview dus kennelijk werden niet de volle credits gegeven anders zegt ze dat niet

1 like

Ik heb het filmpje bekeken over JLo en ik lees wat jullie hier schrijven maar ik snap het niet helemaal, sorry. Het is dus zo dat al haar nummers, inclusief de lead nooit door Jeniffer zelf zijn gezongen?

Nee Jlo is zelf zeker wel te horen. Ging om:

  • Claims dat Jlo bepaalde samples/ideeen van artiesten heeft gejat.
    Bijv van Mariah: ja Mariah had net een nr gemaakt wat een sample bevatte, en lul motola kwam erachter en heeft sample zsm aan Jlo gegeven. Plus idee dat ze collab zou doen met Ja Rule.
    Dat ze I’m real van Ashanti had gejat; ja ashanti wilde im real voor haar zelf. Maar irv gotti wilde die voor jlo. Omdat zij een grotere ster was, werkte Ja rule ook aan mee.
    Ashanti is alsnog te horen omdat ze de demo eerder heeft ingezongen, en sommige delen hebben ze (sterkere sound) erin gelaten, dus hoor je 2 stemmen, Ashanti’s stem is heel duidelijk

  • Claims dat bepaalde mensen geen credits ontvingen, ofwel nadat ze hebben meegeschreven aan Jlo’s nummers. Ofwel als ze backtrack meezongen. Beetje wazig of ze die credits direct wel/niet ontvingen en wiens schuld dat al dan niet was, na rondje internet en YT

  • Jlo meelift op Black sound en culture: zie r&b hiphop/haarstijl en kleding etc

Vooral dat laatste, maar dat is bij heel veel artiesten helaas zo, echt kwalijk. Vond hier pas dit artikel over: Cultural Appropriation in Music – Berklee Online Take Note

4 likes

Dank je wel voor de uitgebreide uitleg :hugs:
Ok dan had ik het wel goed begrepen, niet te vergelijken met Milli Vanilli dus.

Ik zie het niet direct zo als dat Jennifer het heeft gejat maar wel de mensen om haar heen.

Dat ze de zwarte cultuur steelt daar snap ik de ophef heel goed over.

2 likes

Graag gedaan!

Down the online rabbit hole zijn er wel mensen die haar nrs ontleden en van mening zijn dat je dus meer Ashanti dan Jlo hoort op I’m real. Zeker omdat er ook teleurstelling vanuit Ashanti was op de gang van zaken, wordt ze door A’s fans als “fake singer” neergezet.

Jlo zingt tegenwoordig ook weleens live (zie inauguratie Biden) dus ze kan het wel medium

1 like

Lol heb altijd wel gedacht van oh JLo klinkt hier heel erg als Ashanti. Ja duhhh.

6 likes