FF Boulevard #6

Meer sporten ≠ meer afvallen

22 likes

Helemaal mee eens hoor. Ik denk ook niet dat als er een persconferentie komt en er wordt gezegd: ga meer sporten dat iedereen dan ineens een ‘gezond’ gewicht heeft. Maar dat er helemaal geen aandacht voor is, vind ik lastig.

1 like

Omdat vaccinaties alleen niet alles lijken op te lossen (helaas).

2 likes

Ik denk dat mensen meer tijd op social media doorbrengen dan met Rijksoverheidcommunicatie en Mark&Hugo op de persconferenties. Op social media wordt je voortdurend om de oren geslagen met content van slanke en sportieve mensen die het licht hebben gezien en suggereren dat je blij en succesvol wordt als je je uiterlijk en gewicht kunt controleren rn beheersen dus dat er geen aandacht voor is lijkt me niet

5 likes

Meer focus was geweest vind ik wel erg makkelijk door de bocht. Ik weet niet hoe het voor jou is geweest, maar ik ben zeker in het begin van de coronacrisis juist aangekomen door het wegvallen van mijn standaard hoeveelheid beweging in het dagelijks leven als het sporten. Dus opeens was mijn calorieinname blijkbaar te hoog en moest ik juist moeite doen om in eerste instantie niet meer aan te komen. Ik kan me voorstellen dat voor iemand die daarvoor al moeite had met afvallen, het juist in de afgelopen periode alleen maar lastiger heeft gehad. En voor mensen bij wie de geestelijke toestand daarin ook een rol speelt, kan ik me al helemaal voorstellen dat er een hoop extra uitdagingen waren opeens.

7 likes

Aandacht vanuit de overheid bedoel ik dan. En dan specifiek ten aanzien van deze crisis.

3 likes

Maar wat vind je dan lastig?

3 likes

Ja maar daarom juist, dan is het toch juist aan de overheid om hier aan te werken op wat voor manier dan ook. Nu lijkt dit helemaal geen onderdeel te zijn van de strategie om uit deze crisis te komen.

1 like

Omdat we niet uit deze crisis lijken te komen en dat ik niet snap dat ze niet verder kijken wat er naast vaccineren nog meer gedaan kan worden. En again: dat bedoel ik naast vaccineren en niet als vervaging van.

1 like

Zo dacht lekker juice op de maandag!
Wat een insta berichtje vd zalvende Johny bravo toch teweeg brengt

52 likes

Ik vind dit echt de perfecte omschrijving van Arie!

12 likes

Omdat het geen praktisch uitvoerbare strategie is… Ik ben helemaal voor het promoten van een gezonde leefstijl, en daar wordt ook echt al heel hard aan gewerkt en al jarenlang in geïnvesteerd. Maar zoals ik hierboven al schreef, het aanleren van een gezonde leefstijl is a) teringmoeilijk, en b) voor veel mensen die kampen met ernstig overgewicht niet hun grootste probleem. Ik begrijp gewoon echt niet hoe je zoiets dan voor je ziet, mark rutte die zegt “he jongens neem een appel ipv een snickers en ga lopend naar de supermarkt ipv met de auto” en dat al die dikke mensen dan ineens denken “wow omg nooit geweten dat een snickers minder gezond is dan een appel?!?”

Nu denk je misschien: haha nee ik weet wel dat dat niet zal werken, maar dat is dus ongeveer wel wat de overheid heeft gedaan, met superfantastische tips als “poets je tanden op 1 been”. Nou wow gaat echt mensen hun levens veranderen. Maar het is waarschijnlijk wel ongeveer het maximale wat nu gedaan kan worden, want (nogmaals) het veranderen van je hele leefstijl is teringmoeilijk en vraagt ongelooflijk veel van je. Ik denk eerlijk gezegd echt dat je dat niet doorhebt. Als het aanmoedigen van mensen genoeg was geweest om tot een gezonde leefstijl te komen (en ik wil hier nog wel even gezegd hebben dat je ook gezond kunt zijn én overgewicht kunt hebben) dan waren we nooit in de situatie gekomen waarin in wetenschappelijk onderzoek wordt gesproken over een obesitaspandemie.

Ik zie nu ook op die overheidspagina staan “gezonder leven is makkelijker dan je denkt” haha fuck dat maar ok

17 likes

Deze discussie doet me denken aan een ergernis die ik de laatste tijd heel erg voel.

Ik zie in mijn sociale mediakringen veel mensen die erg in het fitness/crossfit/bodybuild wereldje hangen, en tegelijkertijd anti vax zijn. Ze blijven maar, een beetje zoals Arie, hameren op het belang van sporten en het verbeteren van het immuunsysteem terwijl ze zichzelf nog een extra veer in hun reet steken.
Het irriteert me echt dat ze nu doen alsof ze altijd zo veel sporten om gezond te blijven. Pleur toch op, je sportte alleen maar met een esthetisch doel voor ogen of om je eigen ego te strelen tijdens een wedstrijd. Het komt je nu gewoon allemaal heel goed uit om je gezondheid erbij te betrekken. :roll_eyes: Het is gewoon ongeloofwaardig omdat de overlap best groot is als je kijkt naar de groep mensen die botox gebruiken, naar de zonnebank gaan en pre-workoutshakes nemen.

(Disclaimer voordat er mensen gaan steigeren: Ik weet niet of Arie gevaccineerd is en boeit me verder ook niet, en ik weet dat er heus ook mensen zijn die wel fitnessen met gezondheid als hoofddoel, maar daar heb ik het nu niet over.)

21 likes

Haha dit doet me echt denken aan een oud collega die over een andere collega met flink overgewicht (die man ging meerdere keren per week zwemmen om af te vallen) zei ‘tja het is gewoon echt heel simpel hoor, gewoon minder eten en dan val je af!’

Eh nou vriend, wat dacht je van het feit dat de een nu eenmaal meer aanleg heeft voor dik worden terwijl de ander een bodemloze put is? Metabolisme? Volhouden wat echt niet makkelijk is? Sporten betekent overigens ook niet dat je dan maar direct afvalt

7 likes

alsof wij dikke mensen twee jaar geleden dachten dat dit nog twee jaar zou duren en daarom maar alvast preventief gingen sporten? hahaha

57 likes

Maar is dat wel de strategie om uit deze crisis te komen? Immers, ook mensen zonder overgewicht worden besmet en komen op de IC’s (misschien minder en met een betere verloop (aanname)) maar alsnog komen ze er en alsnog zijn ze even besmettelijk en besmetten ook mensen zonder overgewicht elkaar. Volgens mij de enige manier om dát te voorkomen is vaccineren en dat is de strategie die ze nu (al dan niet succesvol) uitvoeren.

6 likes

Als het makkelijk was geweest om gewicht te verliezen hadden de meeste mensen met overgewicht het al gedaan. Echt weer een matige en individualistische take om te doen alsof overgewicht een probleem is dat even aangepakt kan worden en vooral dat het een probleem is van een individu zelf. Lees je even in, interviews met Liesbeth van Rossum en ‘Knap voor een dik meisje’ zijn een goed begin.

44 likes

Je reageert nu op een opmerking die ergens anders over ging. Mijn opmerking was niet bedoelt richting mensen die moeten gaan sporten.

Het was een vraag over waarom de overheid zich niet meer zou richten op hoe mensen gezonder kunnen leven. Waarom je dat niet zo proberen en wat dat kwaad kan

2 likes

Denk niet dat we ineens massaal gaan sporten omdat ome hugo zegt dat het goed voor je is

4 likes

Ik heb nergens gezegd dat het makkelijk is om af te vallen of gezond te leven.

Het enige dat ik zeg is dat ik niet snap waarom de overheid mensen daar niet meer mee ondersteunt (juist omdat mensen dat dus niet zomaar zelf kunnen).